2022-11-13, 10:55
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Nu när jag tänker på det är Karate mer värdelöst än jag tänkt innan. Vad fan tänkte dom med att man inte har slag mot huvudet? Det är ju det första man gör i vilken fight som helst.

Kyokushin körde ursprungligen med slag mot huvudet, de körde också bare knuckle. Skadorna blev så många så de blev tvungna att välja med att antingen börja med handskar eller ta bort slag mot huvudet. De valde det sistnämnda.
Citera
2022-11-13, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Dummaste skiten jag någonsin läst. Thaiboxning och boxning är de två stående stilarna som varit mest framgångsrika i MMA.

De två stilarna du nämner däremot är de som fungerat sämst.

Absolut inte. Ingen användar muay Thai-stance och kommer aldrig göra.. Thompson användare däremot en karate stance och gör Karate stående, som ett av exemplena..individuella tekniker från Muay Thai används från och till men inte systemet.
Citera
2022-11-13, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Historiskt sett har det funnits ett antal fighters som kombinerat det med riktig bra BJJ, dvs de är helt okej med att bli nedtagna. Den "stilen" är nästan helt utrotad dock, senast var väl Charles Oliveira som hade framgång med den.

Vilka tänker du på då?
Citera
2022-11-13, 11:08
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkuri
Absolut inte. Ingen användar muay Thai-stance och kommer aldrig göra.. Thompson användare däremot en karate stance och gör Karate stående, som ett av exemplena..individuella tekniker från Muay Thai används från och till men inte systemet.

Klart stilarna anpassats som alla andra. Djupare stans ser du även i kickboxning, för att inte nämna att det finns varianter av thaiboxningsstansen varav vissa är djupare.

Thompson som du nämner blev dessutom knockad av Pettis som valde att använda en hög thaiboxningsstans. Finns flera andra också som använder en högre stans. Huvudmatchen på dagens gala hade båda fighters en högre stans.
Citera
2022-11-13, 11:23
Medlem
Citat:
Klart stilarna anpassats som alla andra. Djupare stans ser du även i kickboxning, för att inte nämna att det finns varianter av thaiboxningsstansen varav vissa är djupare.

Thompson som du nämner blev dessutom knockad av Pettis som valde att använda en hög thaiboxningsstans. Finns flera andra också som använder en högre stans. Huvudmatchen på dagens gala hade båda fighters en högre stans.

Thompson ledde klart på poäng innan han knockade av ett slag.

Det finns möjlighet att göra dessa äldre stilar då de kör på avstånd

Idag gör de flesta spinning back kicks och många testar wheel kicks också. Tränare därifrån är också vanligt. Adesanya har Carl Van Roon från TaeKwonDo som sparkinstruktör just nu. Men han har inte hittills lyckats se bättre ut än ett gulbältare... Jag var chockad över hur dålig han var.
Citera
2022-11-13, 11:29
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Thompson ledde klart på poäng innan han knockade av ett slag.

Citat:
Det finns möjlighet att göra dessa äldre stilar då de kör på avstånd

Ingen aning om vad du försöker få sagt med meningen ovanför men ändå är det dessa stilar som dominerat stående oavsett vilket tävlingsregelverk det handlat om.

Citat:
Idag gör de flesta spinning back kicks och många testar wheel kicks också. Tränare därifrån är också vanligt. Adesanya har Carl Van Roon från TaeKwonDo som sparkinstruktör just nu. Men han har inte hittills lyckats se bättre ut än ett gulbältare... Jag var chockad över hur dålig han var.

Antagligen har du noll erfarenhet från sporten om du seriöst tror att dessa sparkar inte finns i thaiboxningen.

På tal om Adesanya så använder han en högre stans och sparkar med skenbenet, vilket påminner om vilken stil? Inte fan är det taekwondo han använder.

Om den personen enbart ser ut som en gulbältare så varsågod, visa upp dig själv och presentera dina meriter annars kan du bara hålla käft i fortsättningen.
Citera
2022-11-13, 11:37
Medlem
Citat:

Ingen aning om vad du försöker få sagt med meningen ovanför men ändå är det dessa stilar som dominerat stående oavsett vilket tävlingsregelverk det handlat om.

.

Inte i mma.

Citat:
:

Antagligen har du noll erfarenhet från sporten om du seriöst tror att dessa sparkar inte finns i thaiboxningen.

På tal om Adesanya så använder han en högre stans och sparkar med skenbenet, vilket påminner om vilken stil? Inte fan är det taekwondo han använder.

Om den personen enbart ser ut som en gulbältare så varsågod, visa upp dig själv och presentera dina meriter annars kan du bara hålla käft i fortsättningen.

Thaiboxning har spinning back kicks och wheel kicks ? Läste du ens vad jag skrev? .. Han försöker lära sig TaeKwonDo, men suger på det. Hans stående stil i UFC är inte TaeKwonDo, men det är inte thaiboxning heller.

Här har du ett flera klipp. https://youtube.com/shorts/8uPiCcOEhPU?feature=share
Citera
2022-11-13, 11:55
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Thaiboxning har spinning back kicks och wheel kicks ? Läste du ens vad jag skrev? .. Han försöker lära sig TaeKwonDo, men suger på det. Hans stående stil i UFC är inte TaeKwonDo, men det är inte thaiboxning heller.

Här har du ett flera klipp. https://youtube.com/shorts/8uPiCcOEhPU?feature=share

Hur jävla efterbliven kan man bli på en skala på 1-10? Är dina föräldrar syskon eller vad är problemet?

Jag ber dig slänga upp dina egna meriter och du länkar en video på Israel Adesanya istället.

Du kan bara dra åt helvete, du har troligtvis aldrig tränat en dag i ditt liv.
Citera
2022-11-13, 12:04
Medlem
Citat:
Hur jävla efterbliven kan man bli på en skala på 1-10? Är dina föräldrar syskon eller vad är problemet?

Jag ber dig slänga upp dina egna meriter och du länkar en video på Israel Adesanya istället.

Du kan bara dra åt helvete, du har troligtvis aldrig tränat en dag i ditt liv.

Jag har tränat TKD i 8 år. Sparkar hårdare och mer tekniskt honom eftersom det är det enda jag gör. Han som håller i mittsen heter Carl Van Roon och är världsmästare i ITF TaeKwonDo.

Van Roon gick en MMA-match by the way.
https://m.youtube.com/watch?v=-RI-ukO5iv0
Senast redigerad av Merkuri 2022-11-13 kl. 12:14.
Citera
2022-11-14, 13:55
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Vilka tänker du på då?
Anderson Silva och Carlos Condit t.ex. Fabricio Werdum passar väl även han in. Om vi breddar lite till "striking stil som inte är anpassad efter TDD" så får vi in betydligt fler också. Som t.ex Diaz bröderna också.

Finns säkert sjukt många fler exempel också, men det känns som en ganska utdöende stil vilket som. Att förlita sig på att vinna matchen från ryggen funkar inte riktigt idag på samma sätt som det gjorde förr, och alla är betydligt mer allround.
Citera
2022-11-14, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Anderson Silva och Carlos Condit t.ex. Fabricio Werdum passar väl även han in. Om vi breddar lite till "striking stil som inte är anpassad efter TDD" så får vi in betydligt fler också. Som t.ex Diaz bröderna också.

Finns säkert sjukt många fler exempel också, men det känns som en ganska utdöende stil vilket som. Att förlita sig på att vinna matchen från ryggen funkar inte riktigt idag på samma sätt som det gjorde förr, och alla är betydligt mer allround.

Men snälla. Anderson är så freestyle som man kan komma. Han representerar inte Muay Thai.
Citera
2022-11-14, 16:13
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Men snälla. Anderson är så freestyle som man kan komma. Han representerar inte Muay Thai.
Vi snackar MMA, dvs MIXED martial arts. Alla i toppen är relativt "freestyle".

Renodlade kampsporter på den nivån du söker efter finns inte i toppen av MMA. Diskussionen börjar dessutom utifrån att Muay Thai ger dig för dåligt TDD för att funka i MMA. Vilket stämmer. Anderson använde Thai Clinch effektivt, hade stor variation på både slag och sparkar och hans i särklass största svaghet var hans TDD.
Senast redigerad av Dirty. 2022-11-14 kl. 16:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in