2022-11-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Det här är ju märkligt. Cykeln måste ha stått slarvigt ställd/slängd på gatan, låter det som. Den verkar ha lämnats i stor brådska. Inte precis så som man tänker sig Tove lämna den.

Då återstår frågan. Blev hon dräpt - i alla fall blev hon medvetslös - innan de kom till lägenheten? Hände något på väg dit?
Ja det är märkligt!.
Citera
2022-11-13, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Några saker.
- Trådsanningen verkar ha blivit att JJ och MH hållit ut så länge i förhör och inte erkänt eller ens sagt något. Hur vet vi det? Det kan mycket väl vara så att en av dessa pratat, men den andra inte sagt samma sak - eller varit tyst. Hursomhelst, vi vet inte hur dessa förhör gjorts och vad som sagts. Så känns märkligt att vara övertygad om att de varit tysta.

- Bråket på Nöjet. Det måste vara någon som vet vad detta bråket handlade om. Har nämnts att det inte bara var de tre huvudpersonerna som var på Nöjet tillsammans, åtminstone JJ och MH hade väl andra vänner där förutom A som inte verkar sagt så mycket. Förmodligen vet polisen mer, men oerhört märkligt att ingen från Nöjet pratat med media mer än den där vakten och A - som både är diffusa. Åtminstone JJ hade väl flera i sin bekantskapskrets där?

- Ja, jag vet, det finns en film från Gulf-mack. men det borde finnas betydligt fler filmer. Samhällen är överfulla med övervakningskameror 2022. Inte minst borde det finnas från Nöjet och resten av centrala Vetlanda, därifrån de befann sig. JJ bodde ju nära city. Detta är en del jag hoppas, och tror, polisen lagt stora resurser på. Men inget av detta har heller kommit ut i media. Märkligt.

- Varför följer man någon frivilligt hem, som man bråkat med på krogen, precis innan? Går emot all logik, efter bråk vill man bara avlägsna sig. Det var lördag, fanns roligare saker att göra än att hänga med någon man bråkat med hem.

Men den verkligt stora, och vidriga, saken som hänger över detta case är om man inte kan bevisa VEM av de två MGM var den som dödat. Kan man inte bevisa det faller påföljden dramatiskt. Vore hjärtskärande.

Bra frågeställningar.
Jag tycker också att fler besökare på Nöjet den aktuella kvällen borde hört något. Förhoppningsvis har de vänt sig till polisen.

Kan Tove ha blivit tvingad upp i lägenheten? Eller i alla fall motvilligt följt med, med tanke på cykeln slarviga parkering? Anledningen att hon ändå följde med kan vara att hon var godtrogen, var mån om att reda ut konflikter osv.
Sista telefonsamtalet hem till pojkvännen, där är min hypotes att hon känt sig hotad.

Jag tror de var två om att ta hennes liv, som Leif GW Persson även säger, och att de tillslut kommer att börja prata men då först förneka brott, skylla på olycka, skylla på varandra.
Citera
2022-11-13, 10:18
Medlem
Att pappan skulle hjälpt till att frakta bort ett lik finner jag som högst osannolikt.
Men vem vet.
En normal vettig människa skulle, oavsett om det var ens barn eller nära släkting/anhörig som begått ett sådant fasansfullt brott, inte agera medbrottsling utan uppmana sitt barn/anhörig att ta ansvar för vad man gjort. Få människor tror jag är kapabla att medverka till och dölja mord.

Detta är en fruktansvärd och ofattbar händelse, ändå kunde jag inte låta bli att skratta till när någon här trodde att de bett grannen om hjälp att bära ut kroppen. "Hallå där grannen, skulle du kunna tänka dig att hjälpa till med att frakta bort ett lik?" Nej det är osannolikt, å andra sidan, hela denna historia är makaber och osannolik.
Citera
2022-11-13, 10:24
Medlem
lolnollkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Att pappan skulle hjälpt till att frakta bort ett lik finner jag som högst osannolikt.
Men vem vet.
En normal vettig människa skulle, oavsett om det var ens barn eller nära släkting/anhörig som begått ett sådant fasansfullt brott, inte agera medbrottsling utan uppmana sitt barn/anhörig att ta ansvar för vad man gjort. Få människor tror jag är kapabla att medverka till och dölja mord.

Detta är en fruktansvärd och ofattbar händelse, ändå kunde jag inte låta bli att skratta till när någon här trodde att de bett grannen om hjälp att bära ut kroppen. "Hallå där grannen, skulle du kunna tänka dig att hjälpa till med att frakta bort ett lik?" Nej det är osannolikt, å andra sidan, hela denna historia är makaber och osannolik.

Jag tror du tänker fel, gör inte föräldrar allt för att skydda sina barn? Även om det för de flesta aldrig innebär att skydda sitt barn i en kriminell gärning, tror jag att många skulle kunna gå långt för att skydda sitt barn, även i ett sånt läge. Har man dessutom vissa problem själv med temperament etc så kan man säkert hjälpa till med något sådant. Hoppas att polisen inte hittar kroppen och att det ska se ut som att någon nnan utsatt henne för exenpelvis ett överfall på väg hem.

Jag säger inte att någon gjort det nu, men att jag tror att det skulle vara mer troligt än vad många här påstår.
Citera
2022-11-13, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
- Ja, jag vet, det finns en film från Gulf-mack. men det borde finnas betydligt fler filmer. Samhällen är överfulla med övervakningskameror 2022. Inte minst borde det finnas från Nöjet och resten av centrala Vetlanda, därifrån de befann sig. JJ bodde ju nära city. Detta är en del jag hoppas, och tror, polisen lagt stora resurser på. Men inget av detta har heller kommit ut i media. Märkligt.

Jag kan i och för sig tänka mig att en och annan uppgift som nått ut kommer från övervakningskameror. Tänker närmast på "Polisen säger att Tove lämnar Nöjet efter 01. Enligt polisen går de norrut på Storgatan. Tove går med sin cykel. (Aftonbladet)", som det står i sammanfattningen. En sådan uppgift skulle kunna komma från övervakningsfilm från den Bankomat som Handelsbanken har vid sitt kontor i stadshuset. Och om macken kan få fram bilder på bilen så är det väl också möjligt att Circle K på Storgatan också har kameror där gatan syns.
Citera
2022-11-13, 10:34
Medlem
Citat:
Men vem vet.

Samma person har i en tidigare kommentar slagit fast att det är antingen sannolikt eller skäligen troligt att det åktes skytteltrafik mellan Vetlanda och Nye den natten, trots att det inte finns någon sådan information. Och det var omöjligt att backa upp påståenden med annat än ren spekulation om både händelser och inblandade människor. Nattens kommentarer är knappast bättre.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2022-11-13, 10:41
Medlem
noll-livs avatar
Citat:
Men vem vet.

Det här fallet har fått mig att fundera väldigt mycket. Jag kan bara inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur min dotter o kompis i samma ålder skulle kunna hamna i samma situation. Jag tycker inte hon är vek men jag tror aldrig hon skulle klara ett endaste polisförhör utan att dom hade lurat ur henne allt.

Och jag då, som förälder? Jag tror nog att jag hade hjälpt till om hon ringde i panik. Om hon sa att hon/dom hade mördat sin vän.. Jag hade ju fått panik själv och kickat in förälder-som-skyddar-sitt-barn-instinkten. Sen hade jag nog återfått sansen och ångrat mig. Men just då?

Säger hon att det är en olycka, i det fallet skulle jag övertala henne att göra det rätta för det bevisas ju. Oftast iaf.

Jag tror att många föräldrar skulle reagera instinktivt med att i panik rädda sitt barn och själv göra något dumt. Men om nu pappan här i fallet varit militär, borde han inte fixat det här liiite bättre? Inte ens jag skulle åka "hemåt" jag med liket och lagt lite kvistar över.
Citera
2022-11-13, 10:43
Medlem
Flera här verkar påstå att det inte spelar någon roll om polisen kan bevisa vem som har gjort vad. Riktigt så enkelt är det väl ändå inte? Tänker exempelvis på de båda ukrainarna som kidnappade Gert-Inge i Markaryd, slog ihjäl honom och sedan stal hans bil. De blev ju friade helt eftersom hovrätten inte kunde fastslå att båda två var delaktiga i dödandet. En grundförutsättning för att flera ska kunna dömas för ett mord verkar ju vara att det är ställt utom allt rimligt tvivel att det har skett i samförstånd. Nu har vi ju ingen aning om varken dödsorsak eller vilka bevis polisen har i det här fallet. Men ponera att T har slagits ihjäl och det inte finns bevis för att det ligger planering bakom. Isf kan det nog ändå bli ganska knepigt.
Citera
2022-11-13, 10:43
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Jag kan i och för sig tänka mig att en och annan uppgift som nått ut kommer från övervakningskameror. Tänker närmast på "Polisen säger att Tove lämnar Nöjet efter 01. Enligt polisen går de norrut på Storgatan. Tove går med sin cykel. (Aftonbladet)", som det står i sammanfattningen. En sådan uppgift skulle kunna komma från övervakningsfilm från den Bankomat som Handelsbanken har vid sitt kontor i stadshuset. Och om macken kan få fram bilder på bilen så är det väl också möjligt att Circle K på Storgatan också har kameror där gatan syns.

Ja, precis. Är övertygad om att polisen har flera intressanta filmer. Men inget har läckt (förutom Gulf). Det är märkligt.

Dessutom borde massor med foton tagna av besökare finnas från Nöjet, förmodligen en del där man kan skymta JJ et al. Det är ju inte så att tjugoåringar inte fotar när de är ute en lördag... Finns någon på lokationsappar (iphones hitta, friend locator, google family etc) ännu bättre.

Dessutom vet vi inte om TT eller ngn annan använt message-appar under natten och hos JJ. Är man ute och festar postar man frekvent till vänner. Men om detta har vi inte hört. Märkligt.

Digitala spår är halva grejen i detta case känner jag.
Citera
2022-11-13, 10:48
Medlem
Läste i Aftonbladet att tidpunkten för människorov är 02.30. Är inte det ungefär samma tid som tidpunkten för det sista samtalet till pojkvännen?
Citera
2022-11-13, 10:51
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Flera här verkar påstå att det inte spelar någon roll om polisen kan bevisa vem som har gjort vad. Riktigt så enkelt är det väl ändå inte? Tänker exempelvis på de båda ukrainarna som kidnappade Gert-Inge i Markaryd, slog ihjäl honom och sedan stal hans bil. De blev ju friade helt eftersom hovrätten inte kunde fastslå att båda två var delaktiga i dödandet. En grundförutsättning för att flera ska kunna dömas för ett mord verkar ju vara att det är ställt utom allt rimligt tvivel att det har skett i samförstånd. Nu har vi ju ingen aning om varken dödsorsak eller vilka bevis polisen har i det här fallet. Men ponera att T har slagits ihjäl och det inte finns bevis för att det ligger planering bakom. Isf kan det nog ändå bli ganska knepigt.

Precis så. Man kan spekulera, och anta, och referera till andra case, men när man väl ska avkunna dom utifrån bortom rimligt tvivel, om JJ skyller på MH, MH skyller på JJ.... då kan det bli klurigt.
Citera
2022-11-13, 10:56
Medlem
C.Ps avatar
https://www.instagram.com/reel/Cjv79VxsrSn/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Undra om det är JJ som dyker upp i videon dansandes med en tjejkompis med svart hår när det är ca 1 minut och 10 sekunder kvar av videon längst ner till höger i rutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in