2022-11-10, 19:59
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Tvivlar att det ens finns mer än en handfull som kan leva på djuruppfödning av hundar och katter. De som sysslar med sådant gör det som en hobby och för att de gillar djur och inte för att tjäna pengar på det.

Medberoende är en bra diagnos på deras släktingar, det bästa hade för dem varit att låta dem krascha totalt.
Hans morsa skulle dock kunna dras med i en sådan krasch om huset de hyr står på henne och den inkomsten i hennes kassa helt plötsligt försvinner och hon istället bara står kvar med kostnader för huset.

Nu gick tydligen hennes familj in med 100 papp men det lätt på henne som att de gjort sånt tidigare och frågan är hur många gånger till de kommer att göra det.

Räkningen för saneringen skulle in i Maj så April borde vara en bra gissning.

Aktuell info om paret.
https://www.hant.se/nyheter/vagrade-...-i-dag/8858853
Detta par är helt dumma i sina huvuden. Det kommer garanterat gå fullständigt åt helvete för dem, även om de nu fått hjälp av hennes släkt, men det är bara konstgjord andning. För det första så har de satt sig själva i denna situation, och det är inte ETT dåligt ekonomiskt beslut som gjort att de hamnat där de hamnat utan MÅNGA. De har inte haft något som helst intresse av att reda ut det, möjligen att julgrisens släkt ställt krav på dem och de därför sålt bilen.

Hon borde lämnat tillbaka valpen om det varit möjligt, visst är det så att folk med vissa psykiska problem kan må bättre med djur runt sig, men man blir inte lyckligare av tre hundar istället för två, eller av nio katter istället för färre.

Sannolikheten att det kommer gå fullständigt åt helvete för detta par är enorm. Visst påstår de att Lyxfällan ställde krav som de ansåg vara orimliga, men ett normalt par behöver aldrig ens tänka på att söka till Lyxfällan, de slår på bromsen långt innan.
Citera
2022-11-11, 15:26
Medlem
Demyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixon1969
"i stället sålde jag ett par kattungar, som de inte heller visade i programmet, för 30 000 några veckor senare, säger hon och fortsätter"

30k för ett par kattungar?

Jomenvisst

Som någon annan skrev ovan så kan en rasren ragdoll (så vitt jag minns såg kattungarna ut som ragdoll eller birma) kosta kring 10 000, men det är ju inte 10 000 i ren vinst. Kattungen ska väl vara besiktigad och vaccinerad, det gör nog inte veterinären pro bono. Jag vet inte heller om det är gratis att registrera katten som renrasig?

Hur kan hon ha sålt två kattungar om hon även säger att hon har alla nio katter kvar, är min fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Detta par är helt dumma i sina huvuden. Det kommer garanterat gå fullständigt åt helvete för dem, även om de nu fått hjälp av hennes släkt, men det är bara konstgjord andning. För det första så har de satt sig själva i denna situation, och det är inte ETT dåligt ekonomiskt beslut som gjort att de hamnat där de hamnat utan MÅNGA. De har inte haft något som helst intresse av att reda ut det, möjligen att julgrisens släkt ställt krav på dem och de därför sålt bilen.

Hon borde lämnat tillbaka valpen om det varit möjligt, visst är det så att folk med vissa psykiska problem kan må bättre med djur runt sig, men man blir inte lyckligare av tre hundar istället för två, eller av nio katter istället för färre.

Sannolikheten att det kommer gå fullständigt åt helvete för detta par är enorm. Visst påstår de att Lyxfällan ställde krav som de ansåg vara orimliga, men ett normalt par behöver aldrig ens tänka på att söka till Lyxfällan, de slår på bromsen långt innan.

Hela situationen med valpen var knepig. Självklart fäster man sig vid sina djur, men om man inte klarar av att lämna tillbaka en valp man haft i två veckor hur ska man då klara av att sälja valpar och kattungar som man haft sedan de föddes? De ska väl vara 2-3 månader gamla när man säljer dem, om inte mer? Hon sa i en av artiklarna postade i tråden att hon inte hade fått tillbaka hela summan för valpen, det argumentet kanske jag hade haft mer förståelse för, men å andra sidan så var ju själva sakfrågan att hon köpt en hundvalp för pengar som hon egentligen inte hade, och summan hon fått tillbaka hade åtminstone täckt hyran skulle jag tro.

Håller med om att man inte blir lyckligare av att ha oräkneliga husdjur. Absolut att djur kan ha en stor betydelse för det psykiska välmåendet, men det känns i hennes fall nästan som ett beroende. "Nu mår jag dåligt, jag behöver köpa ett nytt djur som gör mig glad". Det funkar bara kortsiktigt, tar hon inte tag i grunden till sitt psykiska mående kommer hon förr eller senare att må dåligt igen, och uppenbarligen får hon då inte längre samma effekt av de djur hon redan har utan måste skaffa sig ett nytt (som för att få en ny kick). Jag tycker inte det känns okej att utnyttja djur på det där sättet när resultatet blir att man tränger ihop så många på en begränsad yta. Det är levande varelser vi pratar om, inte kläder eller dockor eller prydnadsfigurer.

Det är inte en mänsklig rättighet att äga ett djur, än mindre tolv.

Jag tippar att de kommer att sluta precis som Julia och Peter (fast med en massa djur istället för en massa barn). Envisas med att köra sitt eget race, fortsätta att hamna i samma taskiga ekonomiska sits, i sista stund bli räddade av släktingar, rinse, repeat.
Citera
2022-11-11, 15:54
Medlem
Gavins-Friends avatar
Filippa och James: Att säga tvärnej till att sälja bilen öht. är såklart idiotiskt. Men en sak jag tänkte på är att i vissa avsnitt så åker de till en bilfirma och får betydligt mer än vad bilen är värd, för bilfirman betalar extra i reklamsyfte. Här verkar man ha slängt upp bilder på typ "viköperdinbil" som alltid ger ett väldigt lågt pris och hoppas att de ska ta det. Så blir lite orättvist. Nu är det ju förvisso enklare att sälja en nyare bil som de flesta har och kanske byta in mot en billigare hos en stor firma än med en gammal Impala. Men om det stämmer att James sålde den för 95k istället för 65k som han säger till media så gjorde han ju rätt. Men frågan är om han hade sagt ja till 95k under inspelningen?

Är hursomhelst lite orättvist i programmet ibland med reklamen. Minns hon som fick flera tusen för en sacco-säck plus andra skräpprylar bara för han ville vara snäll mot henne. Eller andra som fått 80k för en bil värd max 60k osv. Allt för att företagets logga ska synas i TV.

Edit: Helt rätt att riva kontraktet dock och de verkade inte vilja lyssna på nånting som han sa, men ändå.
Citera
2022-11-11, 16:20
Medlem
Jag fick intrycket att det främst var att priset var orimligt lågt som gjorde att han inte sålde den, iom att han sålde den direkt efter inspelningen.

Men om det stämmer det som stog tidigare så istället för att betala av lån så köpte de en annan bil istället, för samma summa ungefär?

Det är efterblivet om något...

Intressant inställning också att det är helt ok med löneutmätning ifrån kronofogden:

"det har jag haft förut, det är inga problem..."

Men problemet här är ju morsan som inte sätter ner foten, hon får ju en bortskämd snorvalp som inte kan ta hand om sig själv när hon gör som hon gör.

Men någon i släkten verkar ju ha koll på sin ekonomi i vart fall....
Citera
2022-11-11, 20:21
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixon1969
"i stället sålde jag ett par kattungar, som de inte heller visade i programmet, för 30 000 några veckor senare, säger hon och fortsätter"

30k för ett par kattungar?

Jomenvisst
Jag reagerade på samma sak! Ett par hemavlade katter för 30 000?
Senast redigerad av Thunderwoman 2022-11-11 kl. 20:29.
Citera
2022-11-12, 15:14
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Filippa och James: Att säga tvärnej till att sälja bilen öht. är såklart idiotiskt. Men en sak jag tänkte på är att i vissa avsnitt så åker de till en bilfirma och får betydligt mer än vad bilen är värd, för bilfirman betalar extra i reklamsyfte. Här verkar man ha slängt upp bilder på typ "viköperdinbil" som alltid ger ett väldigt lågt pris och hoppas att de ska ta det. Så blir lite orättvist. Nu är det ju förvisso enklare att sälja en nyare bil som de flesta har och kanske byta in mot en billigare hos en stor firma än med en gammal Impala. Men om det stämmer att James sålde den för 95k istället för 65k som han säger till media så gjorde han ju rätt. Men frågan är om han hade sagt ja till 95k under inspelningen?

Är hursomhelst lite orättvist i programmet ibland med reklamen. Minns hon som fick flera tusen för en sacco-säck plus andra skräpprylar bara för han ville vara snäll mot henne. Eller andra som fått 80k för en bil värd max 60k osv. Allt för att företagets logga ska synas i TV.

Edit: Helt rätt att riva kontraktet dock och de verkade inte vilja lyssna på nånting som han sa, men ändå.
Morsan är ju bara 44 år, men ändå tydligen sjukpensionär. Undrar varför? Jag missunnar ingen svensk att vara sjukpensionär och det är inte lätt att bli heller sen typ 2008. Bara undrar varför hon är det.

Helt rätt att riva kontraktet, det borde ske i många fler fall, tycker generellt de daltar för mycket. Sen att vissa får massa pengar för ren skit medan andra inte får det tycker jag är lite skevt men å andra sidan så är det ju en underhållnings TV produktion och inte välgörenhet.

Men som de flesta andra så tror jag att detta par kommer ha en lång framtid med utmätningar och diverse ekonomiska bekymmer. Gissar att huset de bor i inte är i bästa skick och det kommer knappast vara beboligt om 10 år om de fortsätter på inslagen väg.

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jag fick intrycket att det främst var att priset var orimligt lågt som gjorde att han inte sålde den, iom att han sålde den direkt efter inspelningen.

Men om det stämmer det som stog tidigare så istället för att betala av lån så köpte de en annan bil istället, för samma summa ungefär?

Intressant inställning också att det är helt ok med löneutmätning ifrån kronofogden:

Men problemet här är ju morsan som inte sätter ner foten, hon får ju en bortskämd snorvalp som inte kan ta hand om sig själv när hon gör som hon gör.

Ja, intressant inställning att löneutmätning inte är ett problem. De kommer inte kunna få något på avbetalning eller ta ett lån. De kommer inte kunna få en vanlig hyresrätt.
Citera
2022-11-12, 15:23
Medlem
Citat:
Morsan är ju bara 44 år, men ändå tydligen sjukpensionär. Undrar varför? Jag missunnar ingen svensk att vara sjukpensionär och det är inte lätt att bli heller sen typ 2008. Bara undrar varför hon är det.

Helt rätt att riva kontraktet, det borde ske i många fler fall, tycker generellt de daltar för mycket. Sen att vissa får massa pengar för ren skit medan andra inte får det tycker jag är lite skevt men å andra sidan så är det ju en underhållnings TV produktion och inte välgörenhet.

Men som de flesta andra så tror jag att detta par kommer ha en lång framtid med utmätningar och diverse ekonomiska bekymmer. Gissar att huset de bor i inte är i bästa skick och det kommer knappast vara beboligt om 10 år om de fortsätter på inslagen väg.

Ja, intressant inställning att löneutmätning inte är ett problem. De kommer inte kunna få något på avbetalning eller ta ett lån. De kommer inte kunna få en vanlig hyresrätt.

Eller ett mobilabonemang så man slipper att ens morsa ska sätta in pengar på kontantkortet..
Citera
2022-11-12, 15:46
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Eller ett mobilabonemang så man slipper att ens morsa ska sätta in pengar på kontantkortet..

Han verkade iofs inte heller anse att upplägget ”mamma betalar” var något problem.
Citera
2022-11-12, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Han verkade iofs inte heller anse att upplägget ”mamma betalar” var något problem.

Haha.... Nä, inte direkt
Citera
2022-11-12, 23:20
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:

Redan innan han fått ett pris sa han ju nej 2-3 gånger och sen extra starkt nej till 65k. Fast han i början av avsnittet sa typ "jag måste ju sälja den" så var lite märkligt det där.

Tyckte det var ett lite märkligt avsnitt öht. Just det jag skriver om reklam t.ex. Verkar som att om du bor på en större ort har du fördel av att få bra affärer med han gubben i glasögon och framförallt med bilaffärer. Så de här hade nackdelen av att bo på vischan. Tyckte också Magnus var dryg redan från början men det kan ju ha å göra med att han direkt såg alla bilar och massa katter och hundar haha. Verkar vara ett förlorat fall det där. Lite sjukt att två av de med sämst syn på ekonomi i Sverige blir ett par. 22år och redan allt det där kaoset... Nä kommer inte sluta bra om inte familjen fortsätter betala.
Citera
2022-11-12, 23:30
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:

Finns ju massa olika anledningar till att bli sjukpensionär. Känner några själv och de lever inte så fett direkt... Så det unnar jag ingen och vill inte spekulera i varför andra är det

Ja senast var när Magda rev skridskoprinsessans väl? Var ju rätt länge sen. Håller med om att det borde ske mer ofta. Ja det är ett underhållningsprogram för oss tittare men i vissa fall är det ju typ välgörenhet för personen/paren. Men här var det som jag skrev, ut med bilen på en internetsida (gissningsvis viköperdinbil) och deras prylar hemma var nån lokal snubbe som kollade på det. Känns som att man i andra avsnitt är bättre förberedda med bilfirmor osv. Som gör det lite lättare. Exempelvis kan nån ha en 100k bil som de byter in och får en 50k bil plus 80k typ om det är sponsrat. Därav blir avsnitten lite orättvisa för deltagarna ibland.

Ja huset såg inte ut att vara i särskilt bra skick.

Ja inte särskilt smart..
Citera
2022-11-13, 02:40
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Mamman var alltså sjukpensionerad men orkade alltså driva en egen gård . Hur går det ens ihop?
Driva en gård? vad menar du? såg ju inte ut att vara en jordbruksfastighet direkt, eller menar du att köra åkgräsklippare är jobbigt?

Om jag minns rätt säger dem också i programmet att huset dem hyr tillhör mammans kille = mammans sambo verkar äga gården och huset, och troligen gör han då också det mesta av jobbet runt huset.
Under budgeten i slutet sitter mamman på en stol, så skulle gissa på någon form av smärt problematik som gör att hon inte kunde stå upp under den delen av programmet den dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in