2022-11-12, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakm0nster
Jag sålde av min lägenhet i våras strax innan priserna började dippa. För att slippa vinstskatten behöver jag köpa och flytta in under 2023.(baka in den i nästa boende). Planen är att köpa en villa under nästa år. Tänker att det blir till våren/sommaren.

Min fråga är egentligen, tror ni att det är för tidigt? Huvudsaken är inte att spekulera utan boende. Men man vill ju ändå göra en bra affär.
Jag gillar din tidsplan. Tror tillochmed att det kan vara som mest panik just i vår/sommar. Så fort det blir lite kallare i vinter kommer elpriserna skjuta i höjden (vilket vi varit skonade från det senaste pga varma vädret). Det i sin tur kickar upp inflationen ytterligare, och plötsligt får både folk och riksbank det svettigt i vår när inflationen är fortsatt hög och inte alls gått ner som förhoppat trots kanske 75-100 punkter höjning nu i nov...
Citera
2022-11-12, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du får ju låna så länge banken ser att du klarar av räntorna med den marginal de vill se.

Från ca 60 års ålder rampas amorteringarna upp så du inte har för stor skuld när du pensioneras.
Men du får ju ha skuld. Det är inget problem i sig. Säg att hushållet har en bruttopension på 60 k/månad. Då är det inga problem att ha säg 2 MSEK i lån.
Eller vad skulle problemet vara ?

Vilken då fallhöjd??
Försök vara mer konkret. Den där typen av flum blir obegripligt.

men det är på inga sätt samma krasch som i Sverige.

Har det kraschat i Sverige??
Det har jag missat. När hände det? Idag?
Det är bara att öppna ögonen mister: du har en krasch i bostadsmarknaden. I Sverige.

Det är redan ned 20% på sina ställen och det ska ned 20% till.
Citera
2022-11-12, 08:00
Medlem
Citat:
Uppsida för vem? Låntagaren?

Det uppenbara är att denne kan investera pengarna på tex börsen och få högre avkastning än att betala av på huslånet.
Tänker mer på samhällsnivå.
Men visst, vid 0% ränta kan det ju på individnivå löna sig att vara maxbelånad.
Citera
2022-11-12, 08:10
Medlem
Citat:
Jag sålde av min lägenhet i våras strax innan priserna började dippa. För att slippa vinstskatten behöver jag köpa och flytta in under 2023.(baka in den i nästa boende). Planen är att köpa en villa under nästa år. Tänker att det blir till våren/sommaren.

Min fråga är egentligen, tror ni att det är för tidigt? Huvudsaken är inte att spekulera utan boende. Men man vill ju ändå göra en bra affär.
Har du ekonomin till att köpa en bostad du verkligen gillar skulle jag bara köpa när rätt objekt dyker upp.
Men självklart försöka få ned priset så mycket det går.
Så resonerar i alla fall jag.
Men då kan det gå månader (ibland år) innan jag ser en lägenhet/hus i de städer jag aktivt letar som har kvalitéerna jag söker
Citera
2022-11-12, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Det är bara att öppna ögonen mister: du har en krasch i bostadsmarknaden. I Sverige.

Nej det är ner runt 11-12% enligt både Hox och mäklarstatistik sen toppen. Du är knappt ens halvvägs till de nivåer du nämner.
Citera
2022-11-12, 09:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dom är affärsdrivande och får betala marknadspris som alla andra.
Vad har det att göra med att kommunen upplåter sin mark billigt till sitt eget bolag?
Skulle sedan bolaget vilja sälja hyresfastigheten till ett externt fastighetsbolag så kan bolaget ta ut marknadspris.
Citera
2022-11-12, 09:25
Medlem
Citat:

Så länge räntan fortsätter uppåt lär bostadspriserna gå neråt. Så frågan är vad du tror om räntan det närmaste året.
Citera
2022-11-12, 09:37
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har också bekanta i Täby och det är lååångt ifrån uteslutande övre medelklass som du beskriver som bor i radhus i Täby. Finns tonvis av radhus som den på länken nedan som går lite över 4 msek. Där bor 30-40 åriga hantverkare, sjuksyrror, dagispersonal etc.

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-taby-kyrkby-taby-kommun-margaretavagen-32f-19115040

Tittar du enkom på Täbys villor på +150kvm och uppemot 1000kvm tomt så stämmer det du säger någorlunda.
Har personligen aldrig haft så bra koll ens på mina egna grannar som ni har på era bekantats grannars bostadsområden med info om utbildningsgrad och yrkesutövning . Hur gör ni för att hålla denna otroliga örnkoll?
Citera
2022-11-12, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej det är ner runt 11-12% enligt både Hox och mäklarstatistik sen toppen. Du är knappt ens halvvägs till de nivåer du nämner.

Dina exempel om radhus i Täby är ned 19,4 %.

https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=17793&item_types%5B%5D =radhus
Citera
2022-11-12, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Dina exempel om radhus i Täby är ned 19,4 %.

https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=17793&item_types%5B%5D =radhus

Å nej. Nu blir det bråda dagar för alla läkare där..
Citera
2022-11-12, 09:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad har det att göra med att kommunen upplåter sin mark billigt till sitt eget bolag?
Skulle sedan bolaget vilja sälja hyresfastigheten till ett externt fastighetsbolag så kan bolaget ta ut marknadspris.
Om Allmännyttan köper mark till underpris så har kommunens skattebetalare förlorat.
Kommunen hade kunnat sälja till marknadspris och sänka skatten istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222

När jag tittar på Mäklarstatistik så är villor ned 5.1%.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Staten kan börja med att göra tydligt att det blir inga fler bank bailouts. Kunderna kan man rädda, men aktieägarna ska få noll och intet. Det är ingen Nordkorea-politik, tvärtom.
1. Vad har detta med att en del skrävlar om sina bostadsköp att göra???
Hur tänkte du här?

2. Vilken banks aktieägare har staten skänkt pengar till???
Carnegie? (Där staten rånade aktieägarna)
HQ Bank?
Var konkret. (När jag ifrågasätter detta brukar det bara bli flum till svar).

Fråga att begrunda. När Buffett köpte aktier i Goldman under finanskrisen, räddade han då Goldman, eller utnyttjade han bara situationen för att profitera på Goldmans aktieägare?
Citera
2022-11-12, 10:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Blir det? Det var nåt nytt? Trodde att vid max 50% belåningsgrad och 4,5 bruttoinkomsten så kan det vara amorteringsfritt och då räcker det med att betala räntan.
Under 50% belåning så tvingar inte staten fram amortering. Då är det en sak för banken att bestämma om dom kräver det. Och det kommer dom kräva om dom ser att lånet blir väl stort i relation till förväntad pension.

Citat:
Men vad roligt om du menar att bankens ägare även betalar av lånet då.
Vem menar du annars åker på att betala vid kreditförlust.
Det låter som du behöver öka på dina kunskaper rejält.

Citat:
Fram med bevis på att hälften av Sveriges bostäder inte skulle existera vid 30 års amortering nu.
Varför skulle jag behöva det. Jag har inte skrivit någon sådant.

Antingen har du en läsförståelse som är extremt bedrövlig, eller så sitter du och fantiserar ihop halmgubbar.

Citat:
Annars så känns det som skrämselpropaganda som man håller på med i Nordkorea.
Men det är väl något du är komfortabel med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in