2022-11-11, 23:46
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
340 CV90 Till Ukraina är bara möjligt om Hägglunds har fattat beslut om en ny fabrik tror jag.
Ja jag håller med. Både Tjeckien och Slovakien är på gång att köpa CV90 också. Och Ajax i UK är halvvägs på väg till galgen och måste då ersättas av något annat rätt snabbt. Tror på ny fabrik i nån av dessa länderna isf. Men om UAF får CV90 så är det det mest moderna offensiva vapen som UAF fått hittills. Borde ju kunna köra förbi groparna som ryssen ligger i utan att de hinner reagera ens.
Citera
2022-11-11, 23:47
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Vet inte om det tagits upp men Iran verkar backa ur affärerna med Pissryssarna med omedelbar verkan så inga fler moppedrönare och inga ballistiska kort och medeldistans missiler

Ryssen och Mullorna har ljugit förr. Skulle inte lita på att de släpper samarbetet om inte det ena eller andra landets regim kollapsar.
Citera
2022-11-11, 23:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Nej, jag påpekar bara att Ukrainas jakt på material är så desperat att de publicerar allt som de kan få tag på medan Ryssland kan välja och vraka från ett stort material.

Ryssarna kan välja och vraka men ändå går de runt med rostiga AKs från 70-talet och tvingas köpa in reservdelar från Iran och Nord-Korea. Låter mycket rimligt.
Citera
2022-11-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Vi pratar om val i Ukraina innan invasion.

Är du efterbliven på riktigt?

Precis det gör vi! Men som du säkert vet så har Ryssjävlarna ockuperat Ukraina sedan 2014.
Citera
2022-11-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
"The announcement does not mean Russia intends to use the weapons."

Sedan spelar det mindre roll, det är sannerligen en korkad anledning till motivera varför man är villig att riskera allt. Kärnvapenkrig ökar ju dramatiskt om man blandar sig i ett krig som inte berör en emot det landet som hotar med kärnvapen om någon blandar sig i. Det är ju en anledning till att hålla sig neutral, inte börja kriga emot dem. Om man gör det trots varningen så vill man ha kärnvapenkrig.

Vad har ryssland gjort emot sverige som är värt att riskera allt för? Ni kan inte säga det.

Förrädare? Vad pratar du om? Det enda förrädaren här är ju ni, som är villig att offra både eran familj och landet för putin ska få några mindre miljoner på banken. Ert irrationella hat emot putin som det inte finns någon förklaring till varför ni har sådana starka känslor emot. Det enda sättet man kan förklara det är att ni är så extremt hjärntvättade så ni är villiga att offra allt för något som inte berör er egentligen.

Vi hatar Putin för det han och övriga ryssar gör i Ukraina.

Du måste inse att alla ser o hör vad ni gör i Ukraina, därför hatas ni ryssar numera .
Citera
2022-11-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Sverige har totalt ca 500 Strf 90. Att vi skulle ge bort nästan 70% av dem till Ukraina låter extremt osannolikt och om det stämmer också riktigt korkat.
Lugn och fin nu!

Det här är som tidigare bara rökridåer.

Ingen vet nånting och sen finns vapnen på plats.

Sverige verkar ha varit smartast hittills även om Dalmasen var en malaj så har vi ju i alla fall fått fram de vapen vi skickat!
Citera
2022-11-11, 23:53
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Ryssen och Mullorna har ljugit förr. Skulle inte lita på att de släpper samarbetet om inte det ena eller andra landets regim kollapsar.

Fast nu är det varken Pissryssen eller Pedofilerna i Iran som säger det. Time will tell
Citera
2022-11-11, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fantasier. Vad hände i Kehrson? Ryssarna flyr med svansen mellan benen. Hahaha.

Hej då.

Visa tycker det är kul med krig. Skratta bara.

Citat:
Han gjorde så iran började utveckla kärnvapen och konflikten med kina och nordkorea eskalerade. Jag tycker inte trump är så illa som vissa får han att framstå, men han är heller inte så bra som vissa andra (främst han själv) framställer han. Om man frågar han vad han konkret hade gjort annorlunda så har han inget svar.

Iran utvecklade kärnvapen berodde inte på Trump.

Nordkorea eskalerade väl inte, han mäklade fred med raket Kim.

Han hade fixat nåt i Ukraina också.
Citera
2022-11-11, 23:54
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja jag håller med. Både Tjeckien och Slovakien är på gång att köpa CV90 också. Och Ajax i UK är halvvägs på väg till galgen och måste då ersättas av något annat rätt snabbt. Tror på ny fabrik i nån av dessa länderna isf. Men om UAF får CV90 så är det det mest moderna offensiva vapen som UAF fått hittills. Borde ju kunna köra förbi groparna som ryssen ligger i utan att de hinner reagera ens.

True. En annan faktor är att det är fullt möjligt för Sverige att vara först ut med Västerländska moderna vagnar till Ukraina med riktig slagkraft (de har ju fått MRAPS och liknande tidigare men det är ju i sort sätt bara transport) eftersom vi äger beslutet. Med annan materiel så är det ju kanske exportrestriktioner från ursprungsland så som med modern tysk utrustning.

Så CV90 till Ukraina är super rimligt och ett bra sätt för nya regeringen att hålla ett vallöfte.

Men siffran 340st är udda.
Det finns ingen direkt batch eller delserie som harmoniserar med detta antal, och det skulle vara konstigt att skicka exempelvis de 250 ish som inte har REMO och sedan +70 som har REMO men jag låter detta vara osagt då jag inte vet någonting mer om aktuella serier än wiki.
Citera
2022-11-11, 23:55
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Så ett krig blir mer rätt om man har större militärkapacitet? Sedan ska det sägas att det inte bara är ukraina ryssland ha krigat emot utan hela västvärlden nästan, som har stått för mkt av den militärutrustningen. Om väst hade ställt sig neutral så hade det nog sett lite annorlunda ut.

Rysslands invasion körde fast långt innan Ukraina fick nåt nämnvärt stöd från väst. Enda chansen ryssarna hade var att ta kontroll över landet på mindre än en vecka. Att Ukraina skulle få ett omfattande stöd om kriget drog ut på tiden visste de mycket väl. Problemet var att de invaderade med bara runt 200 000 man, samtidigt som Ukraina i fredstid hade en stående armé på runt 150 000. Klart att inte det funkar. Ryssarna hade antingen behövt invadera med en miljonarmé alternativt understött nån form av kupp och tagit kontroll på ett smartare sätt än genom en gammaldags invasion.

Jag säger förövrigt inget om vad som är rätt. USA har väl genomfört massor av folkrättsvidriga krig. Det jag däremot säger är att ryssarna har gjort bort sig och skämt ut sig. Startar man krig så ska man fan i mig se till att vinna dem snabbt. Det vi nu har sett kan jämföras med om Nazityskland invaderat Polen 1939, men kört fast och efter nio månader tvingats retirera..

Ett superfiasko kort sagt!
Citera
2022-11-11, 23:56
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

Har det inte ryktas om en ny fabrik i Tjeckien och Slovakien i samband med köpet av CV90 Fick för mig jag läst det någonstans men det kan lika väl vara att jag drömt det
Citera
2022-11-11, 23:57
Medlem
Reimers avatar
Situationen vid Bakhmut är fortfarande besvärlig men Ukraina håller staden fortfarande.

Citat:
Bakhmut Holds!

The situation is difficult and the battles are fierce.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1591175328038518786
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in