Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Ja jag håller med. Både Tjeckien och Slovakien är på gång att köpa CV90 också. Och Ajax i UK är halvvägs på väg till galgen och måste då ersättas av något annat rätt snabbt. Tror på ny fabrik i nån av dessa länderna isf. Men om UAF får CV90 så är det det mest moderna offensiva vapen som UAF fått hittills. Borde ju kunna köra förbi groparna som ryssen ligger i utan att de hinner reagera ens.
True. En annan faktor är att det är fullt möjligt för Sverige att vara först ut med Västerländska moderna vagnar till Ukraina med riktig slagkraft (de har ju fått MRAPS och liknande tidigare men det är ju i sort sätt bara transport) eftersom vi äger beslutet. Med annan materiel så är det ju kanske exportrestriktioner från ursprungsland så som med modern tysk utrustning.
Så CV90 till Ukraina är super rimligt och ett bra sätt för nya regeringen att hålla ett vallöfte.
Men siffran 340st är udda.
Det finns ingen direkt batch eller delserie som harmoniserar med detta antal, och det skulle vara konstigt att skicka exempelvis de 250 ish som inte har REMO och sedan +70 som har REMO men jag låter detta vara osagt då jag inte vet någonting mer om aktuella serier än wiki.