2022-11-11, 20:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Brukade de göra det? Intressant för Då tar GM alltså inte en medveten överdrivet stor risk första gången har kör in på cykelvägen. Då har nämligen inget brott skett ännu. Jag vet inte riktigt om det här motsvarar spårbilden (skorna mm). Och brottsplatsen är då så gräsligt nära HAs hem. Skulle ingen ha hört/sett något? Tänker du att det startar med en våldtäkt där legan hittades? Hoppas du kan förklara närmare.

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja om jag har förstått saken rätt så gjorde man det ibland. Tänker då mest på PR och BW.
Nej precis, då har inget brott skett ännu.

Jag tänker att om BW är GM så gjorde han givetvis allt för att försvinnandet inte skulle kunna kopplas till honom själv. I egenskap av att vara nära vän som ibland använde cykelvägen vid skjuts och hämtning blev den akuta lösningen att få det hela att se ut som ett överfall inne på kostigen.

Nej med BW som GM tror jag inte alls på våldtäkt, rådjur i området kan förklara legan.

Allt kan ha gått väldigt fort, HA kan ha bragts om livet i bilen, på lekplatsen. Att BW spang ner på stigen och slängde iväg skorna innan han lämnade platsen går inte att utesluta.

BW var på plats under söndagen och hade då även möjligheten att kontaminera brottsplatsen innan polisen kontaktades.

Pelle Jenvén pekar i TV3 ut platsen för där han tror att kroppen låg! (Han säger det tydligt i TV3.) Alla som är vana vid naturen vet att "vilt" (rådjur med mera) alltid "kurar ihop sig" ("lägger sig runt"). Jag är övertygad om att legan som hittades inte var rund, utan "utdragen" - alltså som en kropp som ligger "i sin fulla längd".
Citera
2022-11-11, 20:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det har du rätt i.
Mina mest misstänkta i tråden är just BW och PU.
Något stämmer inte?
Var verkligen inte PU och BW goda vänner på den tiden?
Jag har svårt att få det till bara en GM.

Men någon borde väl för bövelen kunna berätta vems flickvän som var hemma hos UA!

BW och PU träffades på fester och visste mycket väl om varandra! Grejen är bara den att PU in absurdum förnekade att han ens visste vem BW var. Alla förstår ju resten!
Citera
2022-11-11, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du missar de geografiska förutsättningarna. Du - och Pelle Jenvén! - är förvisso överens om att Helena ska ha lämnat bilen vid början av stigen på Ekuddenvägen och sprungit mot hemmet, att gärningsmannen lackade ur samt att mordet/dråpet/vållande till annans död skedde en bit in på stigen. Gärningsmannen kan också mycket väl ha burit kroppen till lekplatsen. Men gärningsmannen kan inte gärna ha kört "runt över cykelbanan" för att lasta i kroppen: För om "Hannas" berättelse är korrekt, stod ju hon på nämnda cykelbana och skulle ju då ha sett bilen komma mot henne.

Sedan kan inte "gärningsman nummer två" under tiden "ha vänt bilen" eftersom den ju stod vänd i rätt riktning (ner mot Ekuddenbadet) redan från början. Och det var ju åt det hållet som bilen måste åka för att komma till gång-/cykelvägen.
Det här med att lista ut hur det har gått till är väldigt svårt. Låt mig börja där. Men att HA rört sig i riktning mot hemmet är jag mycket säker på. Det är naturligt när man är i knipa och är så nära hemmet på en plats som man känner till så väl. Utifrån spåren är ett överfall en bit in på stigen sannolikt. Sedan bär han bort kroppen, kastar skorna. Kroppen läggs i legan och GM hämtar bilen. Legan uppstår för att det dröjer ett tag innan GM är tillbaka. Kanske osannolikt men GM kan ha hämtat bilen först efter överfallet. Då stod den alltså inte på Ekuddenvägen under överfallet men hemma hos honom eller parkerat i närområdet (vid Bäcken, Vikingavägen eller badet tex).

Jag är ledsen att säga, men jag tycker inte Hannas vittnesmål är starkt. Jag vet att du Ugglan är av en annan åsikt och det är helt ok med mig. Det här med bilen som vände, kom faktiskt från Hanna så jag trodde att du skulle gilla det . Men du har förstås rätt, den kunde bara svängt in på cykelvägen direkt utan att vända.

En del tyder på att det är en GM. Bilens konstiga rörelsemönster efter brottet inte minst. Att det är så väldigt lite som har läckt ut angående GM och inte minst statistik från andra liknande fall.

Vi saknar en bra förklaring till varför bilen stod där den stod när Carina påstås ha sett den. Det är ett vittne som vad jag har förstått är tillförlitligt. Var det någon konstig avledningsmanöver? Mycket riskabelt att vara kvar så nära brottsplatsen. Om tex UA skulle komma ut och leta efter HA. Mysko.
Citera
2022-11-11, 22:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Min fetning: Det uppstår problem här. Det har hävdats i tråden av personer som var på festen i Radbyn hos HåJy att BW ska ha lämnat festen runt 01:30 och dragit ner till stan. Om Helena ringde Ulrika runt 01:30, kan BW:s "ex" knappast ha varit där redan. Om BW:s "ex" skulle ha varit hos Ulrika när Helena ringde vid 01:30, måste "exet" ha lämnat festen i Radbyn långt innan BW lämnade festen. Det låter inte sannolikt att "exet" skulle ha lämnat festen långt innan BW lämnade den i "vredesmod" efter tjafs med just "exet". Det känns naturligare att BW lämnade festen (med SP) och att "exet" var kvar.

Förvisso men bara för att något hävdas i tråden behöver det inte stämma till punkt och pricka. Bråket med "exet" kan ha utspelat sig en timme tidigare och BW kan ändå ha lämnat festen i vredesmod senare. Festdeltagare kan ha försökt "tala vett" eller försökt lugna ner BW efter tjafset, det kan även tänkas att man försökt övertala honom att inte ta bilen onykter ner till stadt osv.
Det där vet vi inget om - inget är skrivet i sten.
"Exet" kan ha varit hos UA.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-11 kl. 22:58.
Citera
2022-11-11, 22:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Pelle Jenvén pekar i TV3 ut platsen för där han tror att kroppen låg! (Han säger det tydligt i TV3.) Alla som är vana vid naturen vet att "vilt" (rådjur med mera) alltid "kurar ihop sig" ("lägger sig runt").
Jag är övertygad om att
legan som hittades inte var rund, utan "utdragen" - alltså som en kropp som ligger "i sin fulla längd".

Ok, själv är jag inte övertygad om något med tanke på hur katastrofalt dåligt den här utredningen har skötts. Inte minst inledningsvis!
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-11 kl. 22:31.
Citera
2022-11-11, 22:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
BW och PU träffades på fester och visste mycket väl om varandra! Grejen är bara den att PU in absurdum förnekade att han ens visste vem BW var. Alla förstår ju resten!

Tror betydligt mer på BW som ensam GM än på konstellationen BW och PU.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-11 kl. 22:47.
Citera
2022-11-11, 23:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Förvisso men bara för att något hävdas i tråden behöver det inte stämma till punkt och pricka. Bråket med "exet" kan ha utspelat sig en timme tidigare och BW kan ändå ha lämnat festen i vredesmod senare. Festdeltagare kan ha försökt "tala vett" eller försökt lugna ner BW efter tjafset, det kan även tänkas att man försökt övertala honom att inte ta bilen onykter ner till stadt osv.
Det där vet vi inget om - inget är skrivet i sten.
"Exet" kan ha varit hos UA.

Så kan det vara, men vilket är det mest sannolika?
Citera
2022-11-11, 23:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ok, själv är jag inte övertygad om något med tanke på hur katastrofalt dåligt den här utredningen har skötts. Inte minst inledningsvis!

Men fortfarande gäller: Hur såg legan ut? Om den INTE var rund utan avlång, kan vi glömma "vilt". Varför pratar Jenvén annars om legan?
Senast redigerad av Ugglan. 2022-11-11 kl. 23:11.
Citera
2022-11-11, 23:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Tror betydligt mer på BW som ensam GM än på konstellationen BW och PU.

Jag skrev inget om BW och PU ihop som eventuella gärningsmän, utan svarade bara på ett inlägg om huruvida BW och PU kände (till) varandra eller inte.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-11-11 kl. 23:12.
Citera
2022-11-11, 23:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Så kan det vara, men vilket är det mest sannolika?

Det går inte att prata sannolikheter i det här fallet.
Citera
2022-11-11, 23:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det går inte att prata sannolikheter i det här fallet.

Jodå, hur sannolikt är det att Kungen är inblandad?
Citera
2022-11-11, 23:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men fortfarande gäller: Hur såg legan ut? Om den INTE var rund utan avlång, kan vi glömma "vilt". Varför pratar Jenvén annars om legan?

Ja varför gör han det? Jag vet faktiskt inte varför Jenvén pratar om legan, kanske för att ge sken av att man minsann har gjort en gedigen brottsplatsundersökning?

I den här utredningen är det lika svårt att svara på det som att svara på varför KM lurades ända ner till Amsterdam för att köpa sex.

Rådjur uppehåller sig ofta tillsammans, inte sällan är dom 2-3 individer, vad är det som säger att det inte är flera rådjur som har legat tätt ihop på platsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in