2022-12-15, 22:03
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag är medveten om att jag saknar motivbild i mitt förslag till lösning. Men vad sägs om jag påstår att Helena haft ett hemligt förhållande med ToBr och blivit gravid och vägrar göra abort, något som ToBr inte gillar, har jag ett bra motiv då?

Eller vad sägs om jag skickar ett PM till dig och påstår mig ha haft en sexuell relation med PeNi då han berättade en del för mig. Tror du mig då?

Låt oss hålla oss till det som är kontrollerbart och vara öppna för flera möjliga lösningar när vi faktiskt vet mycket litet!

He He. Ta det lungt. Jag ska börja med att säga att du gör ett mycket bra jobb i tråden. Saklig , klok och noggrann med detaljer.

InkaInka blandade nog ihop danskarna här. Det verkar som det fanns en hel koloni av danskar i Mariestad vid denna tid. E-lux var väl en bidragande orsak. Det är ErAn - eller endast "Dansken" som han benämns i media, som det är ifråga om och inte PN. Vid c:a 1:50 h in i "Mardrömmen i Mariestad" säger istället EA till Lotte Dalsgard att han var hemma och såg "Döden på Larvfötter" hemma. Förut i förhör hade han sagt "Terminator" och sedan "Rovdjuret" som kom strax efter varandra på samma videoband. Lotte säger att hon inte gräver vidare i varför han nämner denna film istället nu , men bara säger att det kunde ha funnits 3 filmer på samma videoband. De måste väl i så fall varit inspelade med LongPlay- funktion i så fall misstänker jag om man förutsätter att det var ett 240-minuters band då. Lite luddigt är det fortfarande kring EA trots allt.

Nej, det skulle vara intressant att veta om denne PN verkligen är riktigt utredd av Polisen. Det är som jag sagt tidigare svårt att bara vifta bort loudamus historia med bilbytet på natten, de som hördes från den öppna balkongdörren och att PN verkade ha sjukskrivit sig efterföljande vecka som han dessutom hade varit bortrest. Vi behöver få klarhet i detta. När du även placerar honom till centrum och Stadt med hjälp av en annan källa den kvällen/natten , så minskar ju det inte intresset för honom.

Det är ju då när vi tittar på motivbilden som det ser knepigare ut. Jag har väldigt svårt att se Helena ha någonting att göra med dessa figurer från Bråten/Lockerud: PN, TomBr (bodde på Bråtenvägen 60 1992, flyttade till Fläderstigen 10, 19930604, därefter Södra Kolarestigen 20010224 ), RiKe, PU, PK mm. Även då JöLa som umgicks i dessa kretsar som bodde på Prebendegatan 12 , 1992 (flyttade till kyrkv. 19, Sjötorp 19940212). Att hon frivilligt skulle klivit in i en bil med endast denna typ av människor , nej.

Ser vi till själva motivbilden blir det lättare att tänka sig PeVa och hans golfande medelklassvänner med båt och även då eventuellt gemensamma yrkesval i läraryrket. Alltså att de rörde sig i samma kretsar som Helena om man så vill- samma samhällsklass.

De är också den förhistoria som Helena borde ha haft med sin GM, att hon känt honom även då så pass att de kan ha haft en sorts fling eller hemligt förhållande. Där kommer då även teorin som finns i tråden om "Läraren med amerikanaren" in som en möjlig ingång. PeVa som det har skrivits om mycket kommer då bra till pass. Beträffande de du säger om ToBr så vet jag ju att du vill göra en poäng lite av att typ vem som helst kan insättas i denna roll som eventuell hemlig "pojkvän" till Helena. Så är ju inte riktigt fallet. Hon skulle ju aldrig umgås med denne man(ToBr) som umgicks i dessa knarkarkretsar. Det blir ej troligt.
Citera
2022-12-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Ibland är ordvalen viktiga. Du har alltså inte varit och förhört KF utan du har varit i förhör hos KF om jag förstår senare inlägg korrekt.
Något att tänka på som skriver i tråden. Varje litet ordval är viktigt för hur reaktionerna blir.
Kramas i trafiken!
Vad då varit och förhört KF????jo jag åkte till Göteborg och ställde dem mot väggen. Mardrömmen I Mariestad heter boken var tvungen gå in o kolla var så längesedan jag lyssnade på den..
Citera
2022-12-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
He He. Ta det lungt. Jag ska börja med att säga att du gör ett mycket bra jobb i tråden. Saklig , klok och noggrann med detaljer.

InkaInka blandade nog ihop danskarna här. Det verkar som det fanns en hel koloni av danskar i Mariestad vid denna tid. E-lux var väl en bidragande orsak. Det är ErAn - eller endast "Dansken" som han benämns i media, som det är ifråga om och inte PN. Vid c:a 1:50 h in i "Mardrömmen i Mariestad" säger istället EA till Lotte Dalsgard att han var hemma och såg "Döden på Larvfötter" hemma. Förut i förhör hade han sagt "Terminator" och sedan "Rovdjuret" som kom strax efter varandra på samma videoband. Lotte säger att hon inte gräver vidare i varför han nämner denna film istället nu , men bara säger att det kunde ha funnits 3 filmer på samma videoband. De måste väl i så fall varit inspelade med LongPlay- funktion i så fall misstänker jag om man förutsätter att det var ett 240-minuters band då. Lite luddigt är det fortfarande kring EA trots allt.

Nej, det skulle vara intressant att veta om denne PN verkligen är riktigt utredd av Polisen. Det är som jag sagt tidigare svårt att bara vifta bort loudamus historia med bilbytet på natten, de som hördes från den öppna balkongdörren och att PN verkade ha sjukskrivit sig efterföljande vecka som han dessutom hade varit bortrest. Vi behöver få klarhet i detta. När du även placerar honom till centrum och Stadt med hjälp av en annan källa den kvällen/natten , så minskar ju det inte intresset för honom.

Det är ju då när vi tittar på motivbilden som det ser knepigare ut. Jag har väldigt svårt att se Helena ha någonting att göra med dessa figurer från Bråten/Lockerud: PN, TomBr (bodde på Bråtenvägen 60 1992, flyttade till Fläderstigen 10, 19930604, därefter Södra Kolarestigen 20010224 ), RiKe, PU, PK mm. Även då JöLa som umgicks i dessa kretsar som bodde på Prebendegatan 12 , 1992 (flyttade till kyrkv. 19, Sjötorp 19940212). Att hon frivilligt skulle klivit in i en bil med endast denna typ av människor , nej.

Ser vi till själva motivbilden blir det lättare att tänka sig PeVa och hans golfande medelklassvänner med båt och även då eventuellt gemensamma yrkesval i läraryrket. Alltså att de rörde sig i samma kretsar som Helena om man så vill- samma samhällsklass.

De är också den förhistoria som Helena borde ha haft med sin GM, att hon känt honom även då så pass att de kan ha haft en sorts fling eller hemligt förhållande. Där kommer då även teorin som finns i tråden om "Läraren med amerikanaren" in som en möjlig ingång. PeVa som det har skrivits om mycket kommer då bra till pass. Beträffande de du säger om ToBr så vet jag ju att du vill göra en poäng lite av att typ vem som helst kan insättas i denna roll som eventuell hemlig "pojkvän" till Helena. Så är ju inte riktigt fallet. Hon skulle ju aldrig umgås med denne man(ToBr) som umgicks i dessa knarkarkretsar. Det blir ej troligt.
Ja jag blandade nog ihop danskarna ska skärpa mig, så det blir rätt.
Citera
2022-12-16, 06:47
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

Beträffande motiv och möjliga gärningsmän. Du får nog vara lite försiktig med dina essäer. Du fyller i med antaganden för att knyta ihop platser och personer till ett förlopp och personer med låg analytisk förmåga kan falla för en essä eller två. Men även mindre kritiska personer kommer med tiden att tröttna om essäerna blir för många.

Det du kallar "motiv" (jag tänker nu på dina tankar om PeVa) är bara ett av alla dina antaganden. Jag kan också göra antaganden om ToBr:s motiv men jag är så medveten om att det är ett antagnade att jag skulle aldrig sätta det på pränt. Alla antaganden är potentiella självbedrägerier. Om du plockar bort antagandena ur dina essäer försvinner den röda tråden och teorin faller som ett korthus.

Kanske skulle du även fundera lite över vilka motiv som kan styra dem som skriver i tråden. Du vill väl inte bli en marionett för någon?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2022-12-16 kl. 07:11.
Citera
2022-12-16, 08:09
Medlem
Greenskys avatar
Om man är lite matematiskt lagd och återigen tittar på den ljusa bilen med avhugget bakparti som efter vad jag begripit tolkats som en mindre bil typ kadett, golf etc så kan man räkna lite på det.

År 1992 vill jag nog påstå att dom flesta grabbarna förhöll sig till lite större bilar typ volvo, saab och liknande, lånade man ofta ut sin bil? Svar nej! I stort hade man sin egna bil och lånade man någon annans bil var det i så fall föräldrarnas.

Flera av grabbarna som nämns i tråden som möjliga gm hade säkert inte ens tillgång till en sådan bil som passar in på beskrivningen.

Vänder man på det istället och frågar vilka av dom misstänkta hade tillgång till en sådan bil?
Vad var det för märke på den bilen/bilarna i så fall?

Åtminstone två kadetter har väl florerat i tråden? Finns det mer?
Citera
2022-12-16, 11:33
Medlem
brightonmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Om man är lite matematiskt lagd och återigen tittar på den ljusa bilen med avhugget bakparti som efter vad jag begripit tolkats som en mindre bil typ kadett, golf etc så kan man räkna lite på det.

År 1992 vill jag nog påstå att dom flesta grabbarna förhöll sig till lite större bilar typ volvo, saab och liknande, lånade man ofta ut sin bil? Svar nej! I stort hade man sin egna bil och lånade man någon annans bil var det i så fall föräldrarnas.

Flera av grabbarna som nämns i tråden som möjliga gm hade säkert inte ens tillgång till en sådan bil som passar in på beskrivningen.

Vänder man på det istället och frågar vilka av dom misstänkta hade tillgång till en sådan bil?

Håller med, fokusera på vad misstänkta hade för bilar. Eftersom vissa här vet en massa detaljer om annat borde någon veta vilka bilar misstänkta i tråden hade vid tiden för brottet. Vit liten bil, hatchback, något som kan misstas för rails. Jag kommer på två bilar som skulle kunna passa in. Peugeot 205GTI med taklucka eller Opel Kadett GSI 16v (hade svarta skenor/lister på taket. Möjligen Peugeot 309 GTI med taklucka.
Citera
2022-12-16, 11:41
Medlem
brightonmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky

Lägg till vad GW säger (han har ändå mer insyn än någon här, förutom GM):
Två personer som står varandra väldigt nära (de bor också nära varandra alternativt tillsammans)
Finns i kretsen runt HA
Var ej på Stadt
Någon av dem ägde bilen
De har tillgång till båt

Allt annat, var stigar slutade, legor etc leder inte någonstans.
Citera
2022-12-16, 12:01
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brightonman
Lägg till vad GW säger (han har ändå mer insyn än någon här, förutom GM):
Två personer som står varandra väldigt nära (de bor också nära varandra alternativt tillsammans)
Finns i kretsen runt HA
Var ej på Stadt
Någon av dem ägde bilen
De har tillgång till båt

Allt annat, var stigar slutade, legor etc leder inte någonstans.

Precis! Det kan helt enkelt inte finnas så många misstänkta gm att välja på som direkt/indirekt hade tillgång till en bil som matchar beskrivningen, sedan kan GW ha fel men lik förbannat kan det inte finnas många bilar kvar att välja på.

Matematik: Av typ hundra grabbar i den åldern 1992 var det matematiskt sett typ tre (vad jag minns) jag kände till som körde småbilar, så inte var det vanligt där jag växte upp med mindre bilar bland 18-25-åringar.
Citera
2022-12-16, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Beträffande motiv och möjliga gärningsmän. Du får nog vara lite försiktig med dina essäer. Du fyller i med antaganden för att knyta ihop platser och personer till ett förlopp och personer med låg analytisk förmåga kan falla för en essä eller två. Men även mindre kritiska personer kommer med tiden att tröttna om essäerna blir för många.

Det du kallar "motiv" (jag tänker nu på dina tankar om PeVa) är bara ett av alla dina antaganden. Jag kan också göra antaganden om ToBr:s motiv men jag är så medveten om att det är ett antagnade att jag skulle aldrig sätta det på pränt. Alla antaganden är potentiella självbedrägerier. Om du plockar bort antagandena ur dina essäer försvinner den röda tråden och teorin faller som ett korthus.

Kanske skulle du även fundera lite över vilka motiv som kan styra dem som skriver i tråden. Du vill väl inte bli en marionett för någon?
Fast jag tror att man får ha egna åsikter i tråden, snälla inte en trådpolis till !
Citera
2022-12-16, 17:36
Medlem
Expressen 14 juni 2002:
"Robert Ekholm, 34, var förutom gärningsmannen den siste som såg
Helena i livet. Strax före 02.00 14 juni 1992 dansade de en av de sista danserna på
Stadshotellet i Mariestad."

Den personen har jag helt missat i diskussionerna här.
Citera
2022-12-16, 17:56
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Expressen 14 juni 2002:
"Robert Ekholm, 34, var förutom gärningsmannen den siste som såg
Helena i livet. Strax före 02.00 14 juni 1992 dansade de en av de sista danserna på
Stadshotellet i Mariestad."

Den personen har jag helt missat i diskussionerna här.

Senare gift med SuEk som är välkänd i tråden som PeKr sambo som tog emot PU.

P.S. HincRobur skriver så här i noterna till namnlistan:

RoEk > Gift 2010 med SuEk. Enligt #12269 en av de sista att dansa med Helena.
SuEk/SuEr > 19701022 Bor i Eslöv. Skall vara sambo med PK på Bråtenvägen 72. Tydligen skolkamrat med JeLu?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2022-12-16 kl. 18:00.
Citera
2022-12-16, 18:29
Medlem
Amelia 17 juli 2013:
"Ulrika gick in i Helenas rum och tände lampan. Vid ytterdörren i hallen ställde hon sin ryggsäck med plånboken i. Sen gick hon och la sig. Vid niotiden, morgonen därpå vaknade hon upp i ett tomt hus."
"- Jag har funderat på varför ringarna låg där i dungen. Ringar brukar inte åka av så, även om de här var lite speciella och stora. Självklart har ju något spårat ur där. Ibland har jag undrat om Helena kan ha kastat dem där för att lämna ett spår efter sig."

Redan kort tid efter mordet har jag fått information någonstans eller från någon att Ulrika ska ha sagt att de kommit överens efter Greklandsresan att om något skulle hända dem skulle de kasta av sig ringarna.
Men jag minns inte var jag läste det eller vem som sa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in