2022-11-11, 18:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Den gemensamma vännen hade väl blivit osams med sin pojkvän, men "ex" kanske fallit bort under åren?

Ja så kan det vara.

Men BW kan vara GM oavsett om det var hans ex som var hos UA eller inte.
Jag tänker att det skulle kunna vara en utlösande faktor, att BW var förbannad, svartsjuk och ur balans redan när han åkte mot lekplatsen.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-11 kl. 18:07.
Citera
2022-11-11, 18:58
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja så kan det vara.

Men BW kan vara GM oavsett om det var hans ex som var hos UA eller inte.
Jag tänker att det skulle kunna vara en utlösande faktor, att BW var förbannad, svartsjuk och ur balans redan när han åkte mot lekplatsen.
När det sägs att det var en gemensam vän till UA och HA, låter det mer som att de inte känner pojkvännen så mycket och BW är väl en mycket nära vän. Men jag kan ha fel?

Denna pojkvän har motiv, så förhoppningsvis har Kling och Klang poliserna frågat ut honom rejält?
Senast redigerad av rubin22 2022-11-11 kl. 19:02.
Citera
2022-11-11, 19:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Brukade de göra det? Intressant för Då tar GM alltså inte en medveten överdrivet stor risk första gången har kör in på cykelvägen. Då har nämligen inget brott skett ännu. Jag vet inte riktigt om det här motsvarar spårbilden (skorna mm). Och brottsplatsen är då så gräsligt nära HAs hem. Skulle ingen ha hört/sett något? Tänker du att det startar med en våldtäkt där legan hittades? Hoppas du kan förklara närmare.

Ja om jag har förstått saken rätt så gjorde man det ibland. Tänker då mest på PR och BW.
Nej precis, då har inget brott skett ännu.

Jag tänker att om BW är GM så gjorde han givetvis allt för att försvinnandet inte skulle kunna kopplas till honom själv. I egenskap av att vara nära vän som ibland använde cykelvägen vid skjuts och hämtning blev den akuta lösningen att få det hela att se ut som ett överfall inne på kostigen.

Nej med BW som GM tror jag inte alls på våldtäkt, rådjur i området kan förklara legan.

Allt kan ha gått väldigt fort, HA kan ha bragts om livet i bilen, på lekplatsen. Att BW spang ner på stigen och slängde iväg skorna innan han lämnade platsen går inte att utesluta.

BW var på plats under söndagen och hade då även möjligheten att kontaminera brottsplatsen innan polisen kontaktades.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-11 kl. 20:08.
Citera
2022-11-11, 19:20
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
När det sägs att det var en gemensam vän till UA och HA, låter det mer som att de inte känner pojkvännen så mycket och BW är väl en mycket nära vän. Men jag kan ha fel?

Snarare tvärtom skulle jag säga, det är väl ofta gemensamma vänner som har relationer.

Citat:
Denna pojkvän har motiv, så förhoppningsvis har Kling och Klang poliserna frågat ut honom rejält?

Är det BW så ska man nog inte vara så säker på det.

Att BW var så aktiv vid skallgångarna samt en av initiativtagarna till att grunda Helena stiftelsen är också misstänkt i mina ögon. Det känns som att han har stått för nära fam. Andersson för att kunna misstänkas.

Lägg sen även till att BW var en av de allra sista (den sista?) att se HA i livet. Det stärker misstankarna rejält.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-11 kl. 19:37.
Citera
2022-11-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ja om jag har förstått saken rätt så gjorde man det ibland. Tänker då mest på PR och BW.
Nej precis, då har inget brott skett ännu.

Jag tänker att om BW är GM så gjorde han givetvis allt för att försvinnandet inte skulle kunna kopplas till honom själv.
I egenskap av att vara en nära vän till systrarna som ibland använde cykelvägen vid skjuts och hämtning blev den akuta lösningen att få det hela att se ut som HA blev överfallen inne på kostigen.

Nej med BW som GM tror jag inte alls på våldtäkt, rådjur i området kan förklara legan.

Allt kan ha gått väldigt fort, HA kan ha bragts om livet i bilen, på lekplatsen. Att BW spang ner på stigen och slängde iväg skorna innan han lämnade platsen går inte att utesluta.
Inte alls omöjligt.
BW gick i täten för sök, vilket är vanligt att förövare gör. Han ansträngde sig till synes lite kraftigt i jämförelse med andra.
Mångas första MGM i mina kretsar var denna gubbe. Han är en mysko person.
Han ballade ur totalt efter försvinnandet. Drog från stan. Höll på att knarka ihjäl sig.
Sedan träffade han frugan som verkade få ordning på den biten. Men han är lika mysko som person ändå.
Vill veta allt om alla. Bor inte i stan men förhör sig om folks förehavanden. Han häckar säkert i denna tråden lika besatt som i andra soc medier. Fattar inte hur han hinner annat.
Sliter hårt för att visa upp ett lyckligt och rikt yttre men de som har stora behov av de är de som är rädda att visa vad som döljer sig bakom fasaden.
Valde att jobba på rättspsyk och liknande, åtminstone några år. Har ingen koll på honom just idag. Han går en på nerverna.
Men som sagt, han platsar i den lilla samlingen av möjliga kandidater
Tror också att han skulle klara det själv med sina skills och för att han är trygg i området. Dessutom skulle han inte lita på någon att be om hjälp från. Han är ingen lagspelare.
Citera
2022-11-11, 19:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Snarare tvärtom skulle jag säga, det är väl ofta gemensamma vänner som har relationer.

Är det BW så ska man nog inte vara så säker på det.

Att BW var så aktiv vid skallgångarna samt en av initiativtagarna till att grunda Helena stiftelsen är också misstänkt i mina ögon. Det känns som att han har stått för nära fam. Andersson för att kunna misstänkas.

Lägg sen även till att BW var en av de allra sista (den sista?) att se HA i livet. Det stärker misstankarna rejält.
Det har du rätt i.
Mina mest misstänkta i tråden är just BW och PU.
Något stämmer inte?
Var verkligen inte PU och BW goda vänner på den tiden?
Jag har svårt att få det till bara en GM.

Men någon borde väl för bövelen kunna berätta vems flickvän som var hemma hos UA!
Citera
2022-11-11, 20:12
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag har svårt att få det till bara en GM.

Jag delar Bratis åsikt här:

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Tror också att han skulle klara det själv med sina skills och för att han är trygg i området. Dessutom skulle han inte lita på någon att be om hjälp från. Han är ingen lagspelare.
Citera
2022-11-11, 20:13
Medlem
Citat:
Denna pojkvän har motiv

Utveckla gärna och informera oss som inte vet.
Citera
2022-11-11, 20:22
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
BW gick i täten för sök, vilket är vanligt att förövare gör. Han ansträngde sig till synes lite kraftigt i jämförelse med andra.
Mångas första MGM i mina kretsar var denna gubbe. Han är en mysko person.
Han ballade ur totalt efter försvinnandet. Drog från stan. Höll på att knarka ihjäl sig.
Vill veta allt om alla. Bor inte i stan men förhör sig om folks förehavanden. Han häckar säkert i denna tråden lika besatt som i andra soc medier. Fattar inte hur han hinner annat.
Sliter hårt för att visa upp ett lyckligt och rikt yttre men de som har stora behov av de är de som är rädda att visa vad som döljer sig bakom fasaden.

Ja på dom bilder jag sett av BW ser han väldigt olycklig ut, en plågad själ, blicken är tom.
Citera
2022-11-11, 20:30
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Utveckla gärna och informera oss som inte vet.
Skrev lite tokigt. menade att det kan finnas motiv, förlåt.
Citera
2022-11-11, 20:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Kan det ha varit BW's ex som åkte hem till UA efter att hon och BW bråkat på festen i Radbyn?

HA ringde hem vid 01.30 och fick då veta att BW's ex var där.

När HA sen träffar på BW utanför stadt vid stängning berättar hon att hans ex är med UA på Hällristningsvägen.

BW erbjuder HA skjuts hem, han kan området som sin egen ficka. BW har kört på cykelvägen flera gånger tidigare och man åker därför från stan direkt till lekplatsen. Bilen observeras av killarna på Hällristningsvägen när den passerar inne på cykelvägen.

Man sitter bilen och pratar en stund. BW är på dåligt humör och onykter. Situationen spårar snabbt ur, HA vill hem men BW vill något annat. När bilen lämnar lekplatsen 15-20 min senare är HA död eller medvetslös. Bilen observeras på nytt av killarna på HRV.

GW brukar ofta påtala att man inte ska krångla till det i onödan

Lösningen är kanske enklare än man tror?

Min fetning: Det uppstår problem här. Det har hävdats i tråden av personer som var på festen i Radbyn hos HåJy att BW ska ha lämnat festen runt 01:30 och dragit ner till stan. Om Helena ringde Ulrika runt 01:30, kan BW:s "ex" knappast ha varit där redan. Om BW:s "ex" skulle ha varit hos Ulrika när Helena ringde vid 01:30, måste "exet" ha lämnat festen i Radbyn långt innan BW lämnade festen. Det låter inte sannolikt att "exet" skulle ha lämnat festen långt innan BW lämnade den i "vredesmod" efter tjafs med just "exet". Det känns naturligare att BW lämnade festen (med SP) och att "exet" var kvar.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-11-11 kl. 20:52.
Citera
2022-11-11, 20:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Det är inte omöjligt. Var BWs ex bra vän till både UA o HA? Bodde hon i stan vid tiden för brottet?
Jag tror att själva brottet har gått till på ett betydligt snabbare sätt. Och nämligen att bråk uppstår redan i bilen. HA ber att bli avsläppt vid början på stigen på Ekuddenvägen. GM lackar ur, springer efter och dråpet sker en bit in på stigen. Sedan bär GM kroppen till lekplatsen och går sedan stigen tillbaka för att hämta bilen och köra runt över cykelbanan och lasta in kroppen. Det som stör är att bilen i detta scenario har stått på Ekuddenvägen i 10 minuter utan att någon uppmärksammat det. Det kan vara därför LGWP är så säker på två GM. Då har GM nr 2 under tiden vänt bilen såsom Hanna beskriver och kört runt och sedan hjälpt till med kroppen.

Du missar de geografiska förutsättningarna. Du - och Pelle Jenvén! - är förvisso överens om att Helena ska ha lämnat bilen vid början av stigen på Ekuddenvägen och sprungit mot hemmet, att gärningsmannen lackade ur samt att mordet/dråpet/vållande till annans död skedde en bit in på stigen. Gärningsmannen kan också mycket väl ha burit kroppen till lekplatsen. Men gärningsmannen kan inte gärna ha kört "runt över cykelbanan" för att lasta i kroppen: För om "Hannas" berättelse är korrekt, stod ju hon på nämnda cykelbana och skulle ju då ha sett bilen komma mot henne.

Sedan kan inte "gärningsman nummer två" under tiden "ha vänt bilen" eftersom den ju stod vänd i rätt riktning (ner mot Ekuddenbadet) redan från början. Och det var ju åt det hållet som bilen måste åka för att komma till gång-/cykelvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in