2022-11-11, 20:26
Medlem
Bassplays avatar
Vill du verkligen visa att du är en gourmand så ta med fiskpinnar, korvbröd och remouladsås.

Lägg fiskpinne i brödet, och på med såsen!

Boner Ape-Tit
Citera
2022-11-11, 20:32
Medlem
HappyHandsomes avatar
Matlådor i glas, med plastlock.

Riv ost över maten och gratinera den. Kyl ned och på med plastlocket över natten. Ser proffsigt och gott ut. Oändliga kombos.

FISK:
Två Torskblock 400g, ett paket fryst dill, 4 ägg och 2,5 dl grädde.

Tina torsken i vatten 30min, vispa samman allt annat under tiden. Smörj 4 matlådor med smör.

Skär ner firren smått, häll över såsen och riv över fett mycket ost. Bränn i ugn tills osten är perfekt, typ 220 i 20 minuter, beroende på ugn. Fyra lådor kan göras samtidigt, men då kan man behöva sänka värmen lite och köra längre istället.

Lite överkurs: Smula över ett block FETA innan osten, drissla lite oregano och svartpeppar överst. Ta en näve jalapenos och kläm ut vätskan, helst över diskhon. Blandar man ut maten med mos eller andra kolhydrater som ris eller pasta blir det såklart flera lådor. Samma om man vill ha grönsaker som gröna bönor, eller en förkokt påse thaimix. Salta och peppra efter smak såklart, lökpulver och spiskummin och en pressad vitlök piffar upp.

FÅGEL:
Tina fryst kalkonfärs 500 gram i kallvatten 1,5 tim.
Bryn den i smör med en tacopåse, eller krydda själv. (vitlökspulver, paprika, lökpulver, spiskummin och salt.)
Tillsätt en påse fryst hackad lök, bryn tills allt är gyllene. Tillsätt en burk MUTTI och en näve urklämda jalapenos. Låt puttra 5 minuter, stäng av värmen och blanda ned en burk creme fraishe.

Fördela i 4 glaslådor, smörade. Kanske pasta eller grönsaker till? I med det före osten, gratinera!

OSV, bara det är ost överst så. Eller så en kycklingsallad med FETA, majs, tomat, gurka, lök och jalapenos.
Senast redigerad av HappyHandsome 2022-11-11 kl. 20:35.
Citera
2022-11-11, 20:33
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabOchBearnaise
Jag har under en lång tid nu (1 år) fått kommentarer på mina matlådor av mina kollegor. Jag skulle nu vilja ändra detta och istället imponera på de att jag faktiskt kan laga mat.

Jag värmer fiskpinnar eller färdiga köttbullar från mama scans.

Detta hör till mina matlådor på jobbet att de ser ut så här men hemma på helger eller kvällar så lagar jag annan mat.

Har ni tips på vad som är riktigt enkelt lagat men som ser avancerat ut?
Satsa på färg. Brun mat i matlåda ser oaptitligt ut oavsett hur gott det är. Gör t.ex. en kebabsallad, gärna med egengjord kebab men köpt funkar lika bra, sallad, tomater, gurka, majs och fefferoni. Vill du bräcka lite extra har du egengjord kebabsås och ett litet bröd till. Skitenkelt och snabbt att göra, men ser trevligt ut.

Många byttor, med olika innehåll, som läggs upp snyggt på en tallrik, istället för att skicka in en låda med spaghetti och köttfärssås i micron, visar också att du har ett intresse av att mat är mer än bara bukfylla. Presentationen skulle jag säga är mer än hur avancerat det är att laga maten, enklare matlagning och snygg presentation slår definitivt det som är mer avancerat och nedslängt i en matlåda i en enda röra.
Citera
2022-11-11, 20:34
Medlem
Citat:
Jag har under en lång tid nu (1 år) fått kommentarer på mina matlådor av mina kollegor. Jag skulle nu vilja ändra detta och istället imponera på de att jag faktiskt kan laga mat.

Detta hör till mina matlådor på jobbet att de ser ut så här men hemma på helger eller kvällar så lagar jag annan mat.

Färdig pesto som du säger att du gör själv, med din italienske grannes hemliga recept från Sicilien, ingen kan se skillnad ändå. Med kyckling, många upplever det som mer avancerat att tillaga.
Citera
2022-11-11, 20:35
Medlem
hipsterkatts avatar
Valfri krämig pastarätt som du toppar med riven hårdost och gröna blad, grovmalen svartpeppar.. succé
Citera
2022-11-11, 20:40
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Bra idé!
Ärtsoppa är också bra eller kanske surkål om man vill kunna stoltsera med riktigt feta brakskitar.
Fisk i micro är också ett fiffigt sätt att bli poppis på kontor!

Det är lika populärt överallt.
Citera
2022-11-11, 20:50
Medlem
Strö lite basilika och/eller oregano på pastan tillsammans med en skvätt olivolja så kommer det lukta gott i lunchrummet när du värmer den. Samt naturligtvis från din matlåda. Vad är det du har där kommer de fråga avundsvärt!?
Citera
2022-11-11, 20:54
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Köp en av Dafgårds frysta rätter, lägg över maten i din lunchlåda på kvällen och sätt in den kylen så den hinner tina till lunchen dagen efter. Den här doftar gott i lunchrummet och ser avancerad ut.

Köp till en burk gelé att ha på bordet också.

Örtmarinerad kycklingfilé, gräddsås, svartvinbärsgelé serveras med klyftpotatis och grönsaker.

https://www.dafgards.se/sortiment-/ugnsrostad-kyckling-2/

Om det är viktigt för TS att imponera utan att själv ha kunnandet så är nog detta ett av de bästa tipsen. Dock kommer det påverka det ekonomiska mer än att lära sig laga egen bra mat.
Citera
2022-11-11, 21:07
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHandsome
Matlådor i glas, med plastlock.

Riv ost över maten och gratinera den. Kyl ned och på med plastlocket över natten. Ser proffsigt och gott ut. Oändliga kombos.

FISK:
Två Torskblock 400g, ett paket fryst dill, 4 ägg och 2,5 dl grädde.

Tina torsken i vatten 30min, vispa samman allt annat under tiden. Smörj 4 matlådor med smör.

Skär ner firren smått, häll över såsen och riv över fett mycket ost. Bränn i ugn tills osten är perfekt, typ 220 i 20 minuter, beroende på ugn. Fyra lådor kan göras samtidigt, men då kan man behöva sänka värmen lite och köra längre istället.

Lite överkurs: Smula över ett block FETA innan osten, drissla lite oregano och svartpeppar överst. Ta en näve jalapenos och kläm ut vätskan, helst över diskhon. Blandar man ut maten med mos eller andra kolhydrater som ris eller pasta blir det såklart flera lådor. Samma om man vill ha grönsaker som gröna bönor, eller en förkokt påse thaimix. Salta och peppra efter smak såklart, lökpulver och spiskummin och en pressad vitlök piffar upp.

FÅGEL:
Tina fryst kalkonfärs 500 gram i kallvatten 1,5 tim.
Bryn den i smör med en tacopåse, eller krydda själv. (vitlökspulver, paprika, lökpulver, spiskummin och salt.)
Tillsätt en påse fryst hackad lök, bryn tills allt är gyllene. Tillsätt en burk MUTTI och en näve urklämda jalapenos. Låt puttra 5 minuter, stäng av värmen och blanda ned en burk creme fraishe.

Fördela i 4 glaslådor, smörade. Kanske pasta eller grönsaker till? I med det före osten, gratinera!

OSV, bara det är ost överst så. Eller så en kycklingsallad med FETA, majs, tomat, gurka, lök och jalapenos.
Gratinerat är bra! En köpt potatisgratäng, lite ost och gratinera av ser jävligt trevligt ut.

Bidrar med ett "recept" på fiskgratäng.

Börja med att göra en batch pulvermos och vispa ner ett ägg i.

Dela ett torskblock, lägg delarna i varsin glasform, krydda med salt och vitpeppar. Häll på en bottenskyla med vatten och täck formen med lock/plast och kör några minuter i micron tills fisken är klar.
Under tiden fisken är i micron, gör en sås på grädde, Kalles kaviar och lite fryst dill, detta behöver inte kokas.

Ta ut fisken, häll av vätskan, slå på såsen och spritsa (viktigt!) sedan moset över. Gratinera i ugn till moset fått färg.

Svårighetsgrad: 0,5/10
Tid: max 15-20 min
Smak: Helt okej, bättre än en köpt färdigrätt iaf
Pluseffekt: Ser betydligt mer avancerat ut än vad det är
Citera
2022-11-11, 21:14
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:

lång cook is the shit. Imponerar på dina knegarkompisar.
Citera
2022-11-11, 21:18
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Egengjord kebab? Ska man slakta kon menar du?
Nej, men att krydda och grilla/steka nöt/fläsk/kyckling själv istället för att köpa fryst i påse.

En kebabvariant jag gör ibland är att krydda nötfärs med kebabkrydda, färdig eller egengjord, forma till en korv ca. 6-7 cm i diameter och rulla hårt i plastfolie. Lägg i kylen över natten, ta bort plasten och rulla in korven i folie och kör i ugnen på 150 grader i någon timme (eller till innertemp 75-80 grader). Nu har man en egen "kebabstock" som kan skivas tunt och användas i t.ex. sallad eller i pitabröd.
Citera
2022-11-11, 21:18
Medlem
Rulla egna köttbullar och stek dem i tomatsås och med mycket parmesan. Spaghetti till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in