2022-11-11, 21:24
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
lång cook is the shit. Imponerar på dina knegarkompisar.
Long cock imponerar mer, men har ju inte med matlagning att göra.
Men det är tveksamt om ett långkok verkligen imponerar. Vem ser att min gulasch har gått på lågtemp i ugn i 8-10 timmar? Det är en brun sörja i en plastlåda, även om det är jävligt gott!
Citera
2022-11-11, 21:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nej, men att krydda och grilla/steka nöt/fläsk/kyckling själv istället för att köpa fryst i påse.

En kebabvariant jag gör ibland är att krydda nötfärs med kebabkrydda, färdig eller egengjord, forma till en korv ca. 6-7 cm i diameter och rulla hårt i plastfolie. Lägg i kylen över natten, ta bort plasten och rulla in korven i folie och kör i ugnen på 150 grader i någon timme (eller till innertemp 75-80 grader). Nu har man en egen "kebabstock" som kan skivas tunt och användas i t.ex. sallad eller i pitabröd.
Tack så mycket, denna ska allt testas vid lämpligt tillfälle.
Citera
2022-11-11, 21:28
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Vill du verkligen visa att du är en gourmand så ta med fiskpinnar, korvbröd och remouladsås.

Lägg fiskpinne i brödet, och på med såsen!

Boner Ape-Tit
Fy fan vad gott. Bröd på gluten med lite fiskmos inuti, toppat med crisp fett och mer kolhydrater. Borde funka i fikarummet. En nocco bredvid så är man hemma.
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Long cock imponerar mer, men har ju inte med matlagning att göra.
Men det är tveksamt om ett långkok verkligen imponerar. Vem ser att min gulasch har gått på lågtemp i ugn i 8-10 timmar? Det är en brun sörja i en plastlåda, även om det är jävligt gott!
Har aldrig fått kommentarer mer än genom tjejer man haft, att killar frågar lite om min kuk. Tror inte det impar mer än skapa avund.

Långkuk kan man ha i pösiga bruna plastbyxor eller i slimmade jeans om du förstår mig. Långkokt köttdetalj är svårt att ta miste på, att den är just långkokt. Soppa som soppa för mig.
Jag äter alltid på företagets bekostnad.
Senast redigerad av volvo666 2022-11-11 kl. 21:33.
Citera
2022-11-11, 21:43
Medlem
peergs avatar
Lagar extra mat till middagen så det blir en matlåda till både mig och frugan dagen därpå. Det som brukar få kommentarer från kollegorna om att man är 'duktig' är när jag har färska grönsaker vid sidan av. Inte så svårt faktiskt, brukar köpa en påse färdigskuren salladsmix och en låda körsbärstomater att förvara i kylen på jobbet. Gårdagens rester, en näve sallad och några tomater och så ha upp alltihop på en tallrik istället för att äta direkt ur lådan så ser lunchen genast mycket trevligare ut.
Citera
2022-11-11, 21:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
Fy fan vad gott. Bröd på gluten med lite fiskmos inuti, toppat med crisp fett och mer kolhydrater. Borde funka i fikarummet. En nocco bredvid så är man hemma.
Har aldrig fått kommentarer mer än genom tjejer man haft, att killar frågar lite om min kuk. Tror inte det impar mer än skapa avund.

Långkuk kan man ha i pösiga bruna plastbyxor eller i slimmade jeans om du förstår mig. Långkokt köttdetalj är svårt att ta miste på, att den är just långkokt. Soppa som soppa för mig.
Jag äter alltid på företagets bekostnad.
Hur ser du om kollegans "bruna sörja" är ett riktigt långkok eller gjort av en snabblagad köttfärs?

Som exempel hade jag så sent som i onsdags en matlåda bestående av långbakat fläsk (char siu) med äggnudlar i min matlåda, vem såg att det var annat än "spaghetti med kött och sås"?
Citera
2022-11-11, 21:56
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Rulla egna köttbullar och stek dem i tomatsås och med mycket parmesan. Spaghetti till det.

Hur kan man steka nåt i en tomatsås?
Citera
2022-11-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Hur kan man steka nåt i en tomatsås?
Jag menar stek köttbullarna först sen tomatsås. Ber om ursäkt att jag var oklar. Ha en god afton mannen eller tjejen.
Citera
2022-11-11, 22:01
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Jag menar stek köttbullarna först sen tomatsås. Ber om ursäkt att jag var oklar. Ha en god afton mannen eller tjejen.

aha då förstår jag.
Citera
2022-11-11, 22:03
Avslutad
Googla "oekakiben"

sen går du till
https://www.justonecookbook.com/how-to-make-bento/

och sen går du och köper en snygg lunchlåda. Detta är varje husmors stolthet att göra lunch som får de andra mammorna att känna sig som chipsmongon.

Jag är en fruktansvärd person.
Citera
2022-11-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
aha då förstår jag.
Eller fördrar du gräddsås?
Citera
2022-11-11, 22:08
Medlem
CaptainInsane-os avatar
De fåtal gånger jag har fått imponerade blickar kring mina matlådor har det inte varit just maten som sådan, utan antalet lådor. En större låda för huvudrätten, en lite mindre för tillbehör, en annan liten för sallad osv. Så det är mitt tips TS. Nästa gång kommer du med 4 olika lådor och börjar laborera vid lunchbordet, då ska du få se.

"Jaa vafan, man vill ju inte värma salladen eller Fetan. Hur fan skulle det se ut?"
Citera
2022-11-11, 22:10
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Om du verkligen vill imponera göra du som en gammal polare till mig gjorde på ett bygge för länge sedan.

Han hade med sig en creme brulee. Strödde på sitt socker, gick ut och lånade en gasolbrännare av takläggarna och bakade sin dessert.

Det gjorde kollegorna avundsjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in