2022-11-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag har bara skummat igenom FUP så jag tänkte fråga om du kan hjälpa till och reda ut lite oklarheter rörande bilarnas identiteter.

1. Den bil som polisen tog Jessica i. Stämmer det att man inte kunnat fastställa den bilens egentliga ursprung och identitet?

2. Hör chassinummer i rutan och på balken som satt i bilen ovan egentligen ihop med Porschen dom importerade från Dubai? Eller var kommer den identiteten i från?

Bra poäng.

Jag kan göra ett försök.

1: Det är som det kallas "polisiärt uppklarat" att den bilen är YFN344 men om du frågar ur ett juridiskt perspektiv så är det inte fastställt.

2: Ja det stämmer.
Dom har dock i förundersökningen inte lyckats lägga fram ett enda bevis för att någon vit porsche från Dubai har fraktats till Sverige eller ens existerat.
Jag tänker att givet deras dokumenterade fotointresse så borde en sådan manöver åtminstone resulterat i någon bild på spektaklet.
Citera
2022-11-11, 20:26
Medlem
KonstapelKlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharacterAssasin
Jag kan göra ett försök.

1: Det är som det kallas "polisiärt uppklarat" att den bilen är YFN344 men om du frågar ur ett juridiskt perspektiv så är det inte fastställt.

2: Ja det stämmer.
Dom har dock i förundersökningen inte lyckats lägga fram ett enda bevis för att någon vit porsche från Dubai har fraktats till Sverige eller ens existerat.
Jag tänker att givet deras dokumenterade fotointresse så borde en sådan manöver åtminstone resulterat i någon bild på spektaklet.

Dom har antagligen bara köpt identiteten , typ fått brickan i rutan och balken... Eller inte brytt sig om att hämta själva karossen , målet har från början varit att stjäla en likadan. Sen habrovinken om att bilen skulle åter till Tyskland för att besiktas känns ju långsökt den med. Tanken som slår en är ju hur mycket på övriga bilar han haft är stulet och trixat med förmodligen en hel del...
Citera
2022-11-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det verkar som om även RC varit ägare till bilen vars skyltar sen satt på fel bil.

Skyltarna tillhörde en bil som Jessica tidigare ägt.
Citera
2022-11-11, 20:37
Medlem
Citat:
Men den bilen måste väl ha haft en identitet och precis som alla övriga världens Porschar gått att identifiera via win/chassinummer?

Den bilen är förmodligen en av dem stulna bilarna som dem sedan skruvat ihop med andra stulna bilar som jag förstår det
Citera
2022-11-11, 20:42
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1750
Skyltarna tillhörde en bil som Jessica tidigare ägt.
Ni har båda rätt. Bägge har ägt den bilen.
Citera
2022-11-11, 20:51
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharacterAssasin
Från förundersökningen kan man i dina kontoutdrag från handelsbanken läsa ut att din snittbalans på kontot är ca 1500:- så bespara oss ditt surr.

Tack för det!
Haha jag är benägen att hålla med =)
Teorin som någon annan lade fram om att Rickard inte har några utmätningsbara tillgångar och därför "bröstar" brotten känns rimligare.

Sedan gissar jag att Jessica inte direkt skulle klara av att slakta en GT-porsche i ett flerbilsgarage på 4 timmar, den kompetensen har nog Rickard med vänner fått stå för.

Haha kul kille.

Det är tydligt att larmtjänst drivit utredningsarbetet och det är som du säger mkt välgjort.
Försäkringsbolagen som finansierar larmtjänst blev väl less när de fått betala ut 5-10 slaktade GT/Turbo porschar och tyckte att historien behövde ett slut.
Att hon till slut blev stoppad och polisen kontrollerade chassinummer är naturligtvis ingen rutinkontroll.
Oklart det där, jag hittar inget i FUP om det. När de åker till kyrkan finns inte polisen där. Sedan när de är tillbaka så pratar Jessica om någon avspärrning och hon måste prata med polisen om att hon vill passera för att komma in.
Så antingen tips eller så undrade polisen varför en bil som borde vara i Frillesås är i Åkersberga. Hade det varit tips så borde det omnämnts i FUP'en. Men som sagt oklart.
Citera
2022-11-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKlang
Dom har antagligen bara köpt identiteten , typ fått brickan i rutan och balken... Eller inte brytt sig om att hämta själva karossen , målet har från början varit att stjäla en likadan. Sen habrovinken om att bilen skulle åter till Tyskland för att besiktas känns ju långsökt den med. Tanken som slår en är ju hur mycket på övriga bilar han haft är stulet och trixat med förmodligen en hel del...

Man kan ju undra var alla delar till kundbilar som rickard gör kommer ifrån?

Det är många som lämnar sina porschar till honom för stora motorbyggen för många 100tusen. Hur man nu som kund kan göra det när företaget inte ens har fskatt.
Senast redigerad av mrspike 2022-11-11 kl. 20:59.
Citera
2022-11-11, 20:57
Medlem
Citat:

Självklart är det så.

Angående övriga bilar
Samtliga porschar som slaktades under denna period var nedmonterade på samma sätt och stod upp-pallade på likadana gummiblock. Även YFN344 när de först tog hjulen från den i Stavsnäs.

Det fanns även en dashcam som rullade på en bil i närheten av en dom slaktat. Den lyckades inte fånga några bilder då den stod mot en vägg men från ljudupptagningen kan man höra att det är stockholmare som utfört slaktningen.

Observera att det är säkert ett 10-tal porschar som blivit slaktade på samma vis men att de endast kan leda i bevis delar från tre bilar på just denna bil som Jessica blir stoppad i och som förundersökningen avser.
Citera
2022-11-11, 21:23
Medlem
Citat:

Tack

Ja det låter ju rimligt. Men samtidigt fanns det ju ett kvitto på köpet av bilen från Dubai på 60.000 euro. Då borde det ju ha varit ganska mycket bil kvar av den.

Eller det kvittot kanske bara var fejk? Nämns det något om det? Det är ju ändå 600.000 sek och dom borde ju synas bland hans transaktioner..
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-11-11 kl. 21:28.
Citera
2022-11-11, 21:27
Medlem
KonstapelKlangs avatar
Citat:
Ja det låter ju rimligt. Men samtidigt fanns det ju ett kvitto på köpet av bilen från Dubai på 60.000 euro. Då borde det ju ha varit ganska mycket bil kvar av den.

Eller det kvittot kanske bara var fejk? Nämns det något om det? Det är ju ändå 600.000 sek och dom borde ju synas bland hans transaktioner..

Som jag har förstått det så är "bara" 25000 euro betalt , resterande skulle betalas när bilen blivit besiktigad i Tyskland. Känns som ett upplägg , han har betalat 25000 euro för identiteten bara sannolikt.
Citera
2022-11-11, 21:30
Medlem
Citat:
Som jag har förstått det så är bara 25000 euro betalt , resterande skulle betalas när bilden blivit besiktigad i Tyskland. Känns som ett upplägg , han har betalat 25000 euro för identiteten bara sannolikt.

Ah, jag förstår. Sägs det något om varför den skulle besiktas i Tyskland och inte här hemma?

Bara det är ju lite märkligt om det inte finns någon vettig förklaring.
Citera
2022-11-11, 21:41
Medlem
KonstapelKlangs avatar
Citat:
Ah, jag förstår. Sägs det något om varför den skulle besiktas i Tyskland och inte här hemma?

Bara det är ju lite märkligt om det inte finns någon vettig förklaring.

Han har någon krystad förklaring i förhör om att bilen inte skulle brukas i trafik och besiktas i sverige utan för endast race - korkat argument. En racebil har inte denna puts , kolla hans racebilar på hans FB : https://www.facebook.com/photo/?fbid...23018018071253 det är ju liksom rätt mkt närkontakt på bana mellan varven så den här bilen var i mitt tycke helt byggd för gatan. Han blev avbruten mitt i planen för besiktning o.s.v...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in