Citat:
Ursprungligen postat av
Spitilinkkon
Det är sorgligt att läsa alla kommentarer. Samtidigt är hela historien så tragisk. Många är känslomässigt berörda och låter känslorna styra. Det blir inte så vackert..
Trevligt att stämningen här i tråden är trevligare! Innan en rättegång varit och laga dom trätt i kraft är en häktad att betrakta som oskyldig. Hur mycket någon än tror sig veta.
Rättssystemet vill döma den som är skyldig.
Ja folk är nog rätt illa berörda av det här, när man läst om Tove och sett foton så får man ju bilden av en genuint fin person. Och henne har någon mördat och vi vet inte ens varför?! Och så sitter två häktade på sannolika skäl... Jag kan förstå att det rinner över för många även om jag inte tycker det är bra i hur det tar sig i utryck. Känner själv så med flickan i Skellefteå-fallet, det kokar liksom - men, det är ju därför vi har ett rättsamhälle, för att inte kokande medborgare ska ta rättvisan i egna händer, och det är bra även om det ibland kan kännas orättvist och straffen ibland kan bli löjligt låga. Skillnaden här och i Skellefteå-fallet är att här kommer förmodligen två gm få sitta på livstid som det ser ut nu, och det känns BRA. Det kommer antagligen inte hända i Skellefteå-fallet och det är så uppenbart att gm i det fallet aldrig, aldrig någonsin kommer kunna fungera i samhället och att han mest sannolikt kommer begå nya brott. Det är det som gör att det kokar i det fallet, för mig i alla fall. Den dagen man låter han gå ut är lika med att man låter ett eller flera nya brott ske. Jag kan inte se hur det skulle kunna bli annorlunda, och det är det som gör det fallet så mycket jobbigare att smälta.
Undrar om inte många i Sverige idag känner sig ganska urlakade av allt hemskt som sker i vårt land. Det är mycket hela tiden känns det som och det verkar till synes inte bli bättre. Det kan lämna en med en känsla av uppgivenhet, och ta sig i utryck i just ren ilska, det är det jag läser in i de flesta kommentarerna på instagram; ren ilska blandat med sorg och uppgivenhet.
Jag håller med tycker det är rätt god stämning här i tråden, mycket skräp såklart och lite tjafs men generellt sätt tycker jag tråden tuffar på bra, finns en hel del guldkorn till skribenter som har bidragit och jag hoppas fler fortsätter komma med bra inlägg