2022-11-11, 19:03
Medlem
OK70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Varför , om han inte är inblandad
. Kunde han inte ha intervjun den dagen reportern kom och knackade på?
Utan han bad reportern att komma tillbaka DAGEN EFTER. Inte samma dag , en stund senare utan dagen efter.
Kanske för att överensstämma med vad Wilhelm sagt tidigare .
En tanke bara

Jag har väldigt svårt att tänka att grannen skulle ha med det mer än att han skjutsar. Det där är första gången jag hör och jag försöker tänka i vilket fall jag skulle bett reportern att återkomma dagen efter och det enda jag kommer på är att ha tid och fundera på om jag faktiskt vill ställa upp på det eller inte. Som sagt så tror jag fortfarande inte att grannen har något överhuvudtaget med brottet att göra.
Citera
2022-11-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hostan20
Tror grannen kände sig rädd , när han vet vad som hänt och det gäller hans granne. Tänk om jag hamnar snett om jag säger för mycket etc..Är det alltså mannens son som skjutsat JJ till Donken, är han 18 år?

Det är en av sönerna som skjutsat JJ.
Har dålig koll på vilken av dem. Men tror det är den minsta i syskonskaran. Kan ha fel
Citera
2022-11-11, 19:05
Medlem
OK70s avatar
Citat:
Tror inte heller grannen under är inblandad utan menar att han lät osäker överlag. Menar att det är MGM som ljuger sig blå

Då är vi överens, väldigt långsökt att stackarn som bara ville vara hjälpsam mot sin fulla granne skulle ha något med det hela att göra.

GM vet jag är gärningsman, men vad betyder MGM?
Citera
2022-11-11, 19:05
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Nej . Men jag är själv en mamma. Skulle aldrig oavsett hur jävla mycket jag älskar mina barn gå med på att städa bort eller bli inblandad i ett mördande. Aldrig i livet.
Hjälper man sina barn med det, så hjälper man dem direkt inte i rätt riktning i livet.

Har hört att JJs pappa och JJ ska vara störda . Men Inte att hennes mamma skulle det.

Kan nästan svära på min hand att ingen normal funtad förälder skulle gå med på att städa bort ett mord som sitt barn gjort. Eller vara inblandad.
Då är det något som är allvarligt fel.

Man kan inte utgå från att alla andra är som en själv.

Om dottern ringer och har panik mitt i natten och säger att det hänt en olycka med TT. Kanske ramlat och slagit huvudet i något. De vet att ingen kommer att tro på att det var en olycka eftersom deras konflikt var välkänd bland vännerna. Då kan man inte veta hur man själv skulle reagera om man inte själv varit i samma situation.
Citera
2022-11-11, 19:07
Medlem
OBS! Detta är obekräftade uppgifter men om det ligger någon sanning i det så förbryllar det mig enormt.

Fundering!
Har klurat ett tag på det här med att MH och JJ skulle ha setts i en bil med immiga rutor i det där friluftsområdet, och det som förbryllar mig är att man även skulle ha sett JJs far i området vid den aktuella tiden.
Frågor
det skapar extremt många frågor hos mig, varav dom viktigaste är:
Vad gjorde dom där? rekade? lugnade ner sig och planerade flykt/alibi?
vad gjorde han där? hur kom han dit? har man sett hans bil?
Är han skyldig till brott mot griftefriden? hur och varför isåfall?

Min teori
Funderar på om det mycket väl kan vara så att JJs far är inblandad i "efterarbetet" för att rädda sin dotter ur skiten.
Vi vet att han är från Israel och det har framkommit uppgifter att han har militär utbildning(obekräftat), i flertalet instagrambilder som länkats i tråden så har JJs far militärkläder på sig och riktiga militärskor osv när dom ska ut på enkel utflykt med familjen.
han verkar alltså inte avsky det militära utan mer eller mindre se upp till den stilen.
I Israel så har dom flesta ett helt annat tänk vad gäller heder, t.ex begås det ett brott i Israel så kan man välja om man vill ha en statlig eller religiös domstol och då är det den som gäller. många gånger så väljer man den religiösa när det gäller hedersmord eller grov våld mot kvinnor eftersom dom anser att det är OK för att upprätthålla familjens heder.

Tänker framförallt på ett fall ifrån 2017 där pappan i familjen beställer ett dubbelmord på sin dotters kompisar för att dom "har dåligt inflytande på henne". Pappan i fråga frias sedan för att BO inte visste om att dom kanske skulle bli mördade.

Källa:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/man-som-misstanks-ha-bestallt-mord-frias
Edit:Källan på att det eventuellt skulle vara hedersrelaterat.
https://sverigesradio.se/artikel/6657289
OBS att detta är tankar och idéer och observationerna är som sagt obekräftade!
Senast redigerad av smalandsbo 2022-11-11 kl. 19:14. Anledning: Tillägg av källhänvisning
Citera
2022-11-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Tycker det är viktigt att komma ihåg att grannen är från utlandet. Låt mig gissa att han är från Mellanöstern eller liknande, och där har man helt andra normer för vad som är normalt beteende eller inte jämfört med i Sverige. Och inget fel i det.

Få svenskar skulle köra en granne till McDonalds mitt i natten, men det gör honom inte till en mördare för det. Jag har själv släkt i Mellanöstern och att män ställer upp och kör oavsett tid på dygnet är inget konstigt, tvärtom. Det är normalt. När kl. är 00:00 i Sverige går svenskarna till sängs, medan araber, greker, turkar osv. knappt hunnit äta upp middagen.

Sen att han bad journalisten komma tillbaka följande dag: Ja, han kanske var upptagen. Eller så ville han hinna fixa fika, städa iordning hemma eller vad som. Heller inget konstigt beteende eller något som gör honom till mördare.

Har själv utländska vänner som är helt underbara när det kommer till att erbjuda hjälp osv. Så jag tycker inte det vore konstigt att man frågar det.
Men det jag ställer mig frågande till är hans samtal i podden avsnitt två.
Där han fumlar i svaren & vet inte vad han ska svara, ändrar svaren osv.
Det är misstänksamt.
Talar man sanning så finns svaret , samma svar oavsett hur frågan blir formulerad. Man ändrar inte sitt svar om det är sant.det är iaf min uppfattning
. Men alla får tycka som dem vill och alla har rätt till en åsikt.
Citera
2022-11-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Man kan inte utgå från att alla andra är som en själv.

Om dottern ringer och har panik mitt i natten och säger att det hänt en olycka med TT. Kanske ramlat och slagit huvudet i något. De vet att ingen kommer att tro på att det var en olycka eftersom deras konflikt var välkänd bland vännerna. Då kan man inte veta hur man själv skulle reagera om man inte själv varit i samma situation.

Hade DEM sagt att det var en olycka från början så hade inte dem suttit där de gör nu.
Olyckor kan ske. Hade varit bättre att ringa och säga att en kompis ramlat och det gick olyckligt.
Det hade de tjänat mest på om så var fallet. Vilket det säkerligen inte var. Om TT på riktigt utan fysiskt våld ramlat och slagit sig. Hade nog MH och JJ varit superglada om de nu ville henne illa utan att få skulden för att de mördat henne .

Om jag var mamma i detta fallet skulle jag in i det sista ringa in till SOS att det skett en olycka med en onykter person. Inte försöka städa bort och dölja det som ett mord.
Förstår inte anledningen?
Citera
2022-11-11, 19:11
Medlem
Citat:
JJ kan ju ha haft en hållhake på MH.
Sånt är inte ovanligt. Speciellt inte om det skulle handla om droger. MH har gjort något som hon inte skulle göra hennes pingstfamilj stolt över & detta använder JJ emot henne.
Och det medför att MH går med på allt JJ säger för att saker hon skäms över och skulle svärta ner hela pingstalliansen med?

Nåt hon skäms över som skulle vara värre än mord och livstid i finkan?
Citera
2022-11-11, 19:13
Medlem
Citat:
Tror inte heller grannen under är inblandad utan menar att han lät osäker överlag. Menar att det är MGM som ljuger sig blå

Mycket möjligt & med tiden kommer vi alla få reda på i fup hur det gick till. Innan dess är allt vilda spekulationer.
Citera
2022-11-11, 19:13
Medlem
Citat:
Har själv utländska vänner som är helt underbara när det kommer till att erbjuda hjälp osv. Så jag tycker inte det vore konstigt att man frågar det.
Det är misstänksamt.
Talar man sanning så finns svaret , samma svar oavsett hur frågan blir formulerad. Man ändrar inte sitt svar om det är sant.det är iaf min uppfattning

Någon som kan länka intervjun med grannen under , har bara hört ett avsnitt med killen mittemot och grannen under, finns det fler ? del 2 så att säga?
Citera
2022-11-11, 19:14
Bannlyst
Citat:
Varför , om han inte är inblandad
. Kunde han inte ha intervjun den dagen reportern kom och knackade på?
Utan han bad reportern att komma tillbaka DAGEN EFTER. Inte samma dag , en stund senare utan dagen efter.
Kanske för att överensstämma med vad Wilhelm sagt tidigare .
En tanke bara

Jag tror att alla grannar mådde rätt dåligt när de fått reda på att JJ blivit anhållen, o grannen kanske grubblar att han inte fatta att något pågick tror jag. Och kanske han mådde väldigt dåligt psykiskt av det som hänt.
Sen tycker jag jag att media kan bete sig väldigt empatilöst bara för att få ett scoop.
Citera
2022-11-11, 19:15
Medlem
OK70s avatar
Citat:
Det är misstänksamt.

Jag har bara lyssnat på honom i en tidning där de täckte ansiktet, men vilken podd är det du talar om? Är han med bara i avsnitt 2 eller fler? Kan du länka är du snäll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in