2022-11-11, 15:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlorinSatan
Såna där self-pep ord betyder nog mest för folk som i grunden har det rätt bra.
Alla kloka ord om att trivas i sin ensamhet och så. Absolut tror jag det funkar - om man kan välja ensamhet.
Om man inte kan det. Svårare.

Precis. De som gillar visdomsord på väggarna och att mysgråta till filmer.

Jag har valt att leva själv och har inte så stora behov av att vara med andra. Men jag har nära vänner som jag kan umgås med om jag vill. Så min ensamhet är självvald. Jag plågas inte av den. Tvärtom.

Det är den andra ensamheten, den påtvingade, som är en plåga.
Citera
2022-11-11, 15:26
Medlem
Sommarvikingens avatar
De flesta människorna har inga vänner utan dom har bara bekanta som dom delar beroenden med och har ytliga fake-vänskapsförhållanden med. Som barn så hade man riktiga vänner eftersom det var 100% genuin vänskap utan drama. Denna videon beskriver fenomenet ganska bra:

https://youtu.be/_Pj7uR8pchM?t=30
Citera
2022-11-11, 16:53
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att trots att samhället öppnare idag , och det idag är ok att ”komma ut” om man är bög , eller det pratas om att ”våga prata om psykisk ohälsa” osv.

Trots det finns det ett område som fortlevde är stigmatiserat: och det är att som vuxens vara ensam , ofrivilligt vara isolerad . Inte ha några vänner .

Jag läste nånstans att det fanns en mätning på vad människor skämdes mest över , och i toppen så var ” ensamhet ”

Det tycker jag låter som det kan stämma .

För även om du har andra saker du skäms över , om du är gay, eller om du har konstiga idéer om världen , eller om du inte vill ha barn, eller whatever. Då är du ändå rätt ok om du har ett nätverk av likasinnade, vänner och bekanta

Men en person som mitt i livet inser att fan,jag har inga vänner .
Den ensamheten är nåt man bör gömma undan så långt det går.

För andra människor som söker lite sammanhang och är kontaktsökande vill inte ha kontakt med ensamma människor.
Du måste maskera din ensamhet.
Ser någon din ensamhet blir den en STANK som hänger som ett skit-stinkande moln över dig.

Det tycks vara något med själva ensamheten som skapar en patetisk dimension hos en människa , och vem gillar det?

Så jag skulle säga att av saker man kan vara (om vi bortser från brottsliga saker eller parafila löggningar typ nekrofili eller peddos) - så är nog ensam det mest skamliga.

Jag tror du är rätt ute i ditt tankesätt. Dock är det nog som många skriver att en del människor väljer frivillig ensamhet. Det är ju dock en sak. Dock är det nog många ensamma människor där ute som är just ofrivilliga ensamma människor där ute, och det är nog en skam för dom. Det skapar en psukisk ohälsa och ju längre detta pågår så skapas nog även psykisk ohälsa.

Dock tror jag det är rba för alla människor att vara ensamma ett tag, för att verkligen lära känna sig själv. Vet många som varit ofrivilligt ensamma en period i livet, men när de väl träffar en tjej eller en bra vän, så värderas det väldigt mycket högre.

Förr hade jag sjukt mycket vänner. Men den ena och den andra föll bort pga skapande av familj eller att de flyttade. Dock idag har man fem riktigt bra vänner istället för 30 tal vänner varav 25 var rätt ytligt som man hade förr. Jag ska nog säga att jag mår bättre av ju färre vänner jag har. Men det är olika för person till person. Dock tycker jag det är en bra diskussion, om någon säger att de är ensamma så är jag rätt snabb att bjuda in de till en golfrunda, fiska, eller kanske en vända pokerspel. Där får de träffa mina vänner samt även hitta något annat intresse. Önskade fler kunde tänka så.
Citera
2022-11-11, 17:15
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Exakt - men just din nöjdheten med att inte ha vänner kanske har att göra med att du har också har en partner!

Jag var i en relation i många år. Under den perioden kände jag inget behov alls av vänner och bekanta. Det sociala behovet tillfredsställdes av min tjej.

märktes sen då det tog slut. Att jag inte byggt upp nåt annat.

Så kan det säkert vara, men samtidigt har jag kommit in i mina rutiner för hur mina dagar ser ut att jag mest känner mig störd om något oplanerat händer. Om tjejen åker utomlands en vecka så känns det underbart att få vara helt själv de första dagarna, men sen blir det ganska tråkigt. Jag gör mycket musik på fritiden och insåg plötsligt att när tjejen är bortrest så känns det inte lika kul att göra musik.

Man går mellan jobbet, gymmet och sängen. Helt tomt däremellan.
Många som är i ett förhållande tror jag inte vet hur viktigt det är att bara ha varann. Det är ju vanligt att många klagar på att förhållandet efter en tid blir slentrianmässigt och då börjar fjantiga tankar på om man är rätt för varann att dyka upp. För mig är det tryggheten man bygger upp som är viktig, den som märks direkt när en av oss är borta en längre tid. Känner man avsaknad och tomhet då, så vet man att man har det jävligt bra även om förhållandet har gått in i rutiner.

En kompis finns oftast där som utfyllnad och någon som i alla fall jag kan hänga med om jag känner mig uttråkad.
Citera
2022-11-11, 17:35
Medlem
AnonymHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Man är aldrig ensam, man kan aldrig vara ensam.

Tänker man på det i ett djupare perspektiv så förstår man detta. Det är en illusion att man skulle vara ensam.

Jag vet att 95% inte vet vad jag pratar om.

Håller helt med dig.

Vidare är även fattigdom ett stigma i sociala sammanhang. Att behöva tacka nej till evenemang och annat som gemene man tar för givet.
Citera
2022-11-11, 18:01
Medlem
KlorinSatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Så kan det säkert vara, men samtidigt har jag kommit in i mina rutiner för hur mina dagar ser ut att jag mest känner mig störd om något oplanerat händer. Om tjejen åker utomlands en vecka så känns det underbart att få vara helt själv de första dagarna, men sen blir det ganska tråkigt. Jag gör mycket musik på fritiden och insåg plötsligt att när tjejen är bortrest så känns det inte lika kul att göra musik.

Man går mellan jobbet, gymmet och sängen. Helt tomt däremellan.
Många som är i ett förhållande tror jag inte vet hur viktigt det är att bara ha varann. Det är ju vanligt att många klagar på att förhållandet efter en tid blir slentrianmässigt och då börjar fjantiga tankar på om man är rätt för varann att dyka upp. För mig är det tryggheten man bygger upp som är viktig, den som märks direkt när en av oss är borta en längre tid. Känner man avsaknad och tomhet då, så vet man att man har det jävligt bra även om förhållandet har gått in i rutiner.

Ja jag känner igen det där, jag var ju ihop med en tjej i mer än ett decennie. Det var lite speciellt då hon åkte bort nån gång. Typ till nån släktings begravning. Det kändes nästan lite tomt och kusligt första dagarna att somna själv i dubbelsängen. Eller gå och handla in komma hem.

Det värsta är att jag lever i den känslan permanent nu, och aldrig vant mig riktigt vid den.
Citera
2022-11-11, 18:14
Medlem
KlorinSatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Håller med.
Att vara singel betyder bara att man inte hittat den man söker.
Att inte ha vänner är värre. Mycket värre.
Ribban man sätter för att ha en partner är mycket högre än ribban för vänner.
Ribban för vänner sitter mycket lägre.
Att ingen vill ha en som vän är så mycket värre.

Jag levde med en narcissist i många år, blev itutad att jag inte hade något värde och jag var i princip personal som skötte hemmet, huset, trädgården, fick inte ta hem folk och fick inte åka nånstans och de jag råkade lära känna blev jag tillsagd var inget att ha..
Jag fick luft och lämnade. Tog ettt djupt andetag och stack.
Då fick narcissisten totalknas och hotade mig dygnet runt, ömsom hotade ömsom bönade att jag skulle komma tillbaka!!
Ett av hoten var att jag skulle svartmålas så alla hatade mig.
Vederbörande gick in stenhårt för det. Åh vilka lögner och vilken skit som hittades på så det såg ut som om narcissisten lämnat mig och inte jag lämnat.

Jag har en partner sen flera år men inga vänner alls.
Som vuxen är det mycket svårare att få vänner.
Jag försöker ibland men folk har svårt att släppa nya in på sig.
Jag bor på en annan ort i dag där ingen känner mig mera än till namnet, men ingen som typ säger: kom över och grilla eller vill du haka på när vi ska till.........
Det finns folk i mitt liv men som bor väldigt långt borta, såna människor som jag träffat efter narcissisten, som vet vem jag är och inte släpper mig men så långt borta geografiskt.

Försöker ibland att bjuda på mig själv men folk verkar ha fullt i sin krets så de har inte tid.

Jag har också haft en kortare relation med en ”narcissist” (eller vad hon nu var, borderline eller whatever) . Men den inleddes först efter att jag separerat från min länhre riktiga relation och hamnat där jag är nu, dvs ensam. Det är en jävla resa får man säga. Att tampas med en narc. Man får självkänsla mosad .

Det värsta är att om man är i det läget, att man behöver hitta folk att hänga med . Och om man inte är ung längre. Då stöter man oftare på folk som är giftiga.

Det verkar tyvärr som när man kommit upp över 30 så är de dörrar som är öppna ofta till folk som bränt alla andra broar eller har som har nån baktanke. ”Vanliga” människor är ofta inte kontaktsökande längre.
Citera
2022-11-11, 18:34
Medlem
Citat:
Jag har också haft en kortare relation med en ”narcissist” (eller vad hon nu var, borderline eller whatever) . Men den inleddes först efter att jag separerat från min länhre riktiga relation och hamnat där jag är nu, dvs ensam. Det är en jävla resa får man säga. Att tampas med en narc. Man får självkänsla mosad .

Det värsta är att om man är i det läget, att man behöver hitta folk att hänga med . Och om man inte är ung längre. Då stöter man oftare på folk som är giftiga.

Det verkar tyvärr som när man kommit upp över 30 så är de dörrar som är öppna ofta till folk som bränt alla andra broar eller har som har nån baktanke. ”Vanliga” människor är ofta inte kontaktsökande längre.

Min pappa var narc.
Min första pojkvän var narc.
Jag behandlades som värdelös och trodde det var så här det skulle vara.
Många, många år senare bröt jag mig loss.
Han hämnades med en mängd saker.
Han lyckades övertyga min släkt, mina få släktingar att jag var allt möjligt.
En av hans kompisar har insett vad som hände och vi har kontakt men bor långt ifrån varandra.
Jag har nu en ny "pojkvän" sen några år,,,men inga vänner alls.

När folk har vuxit upp så har de liksom alla vänner och familj de behöver och att ta sig in nånstans som vuxen är liksom tvärstopp. Deras kvot är fylld med de de behöver.
De få vänner jag "vunnit" bor långt-långt bort.
Citera
2022-11-11, 18:38
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Jag tror reell ensamhet är lika stigmatiserat för en kvinna som för en man. Dvs ensamhet i betydelsen att man inte har några vänner.

Då det gäller att leva singel eller ha en partner gissar jag att en kvinna som väljer att leva som singel upplevs där upplevs det oftare som självvalt och självständigt , i alla fall om hon ser normal ut. En medelålders man som är singel upplevs nog oftare som lite vilsen eller skum.
Isåfall är det ju inte ensamheten i sig som är tabu utan orsaken till att man blev det.
Jag hade inte reagerat nåt särskilt om en helt normal och trevlig person berättat att han är ensam och har få vänner. Inte så länge som han verkar vara en varm och vänlig själ.
Citera
2022-11-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Isåfall är det ju inte ensamheten i sig som är tabu utan orsaken till att man blev det.
Jag hade inte reagerat nåt särskilt om en helt normal och trevlig person berättat att han är ensam och har få vänner. Inte så länge som han verkar vara en varm och vänlig själ.

Att erkänna att man inte har vänner är att visa sig som värdelös.
Att det är något skumt med en.
Citera
2022-11-11, 18:54
Avslutad
För mig är absolut inte något tabubelagt och jag tabubelägger eller dömer ingen. Jag är ensam, stolt och stark. Jag har nått högsta möjliga mognad som är möjlig att nå. Punkt.
Citera
2022-11-11, 19:21
Medlem
slagskotts avatar
Man hade klart mer vänner förr när man var yngre och hängde med en massa olika folk i olika grupperingar eller "gäng" men det har lite ed tiden att göra, familj, barn, hus och jobb tar en jäkla tid och det är allt svårare att få ihop schemat för att kunna mötas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in