Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Guld och toapapper har alltid ett egenvärde i och med att de kan tillämpas på olika sätt som i sin tur ger värde. Deras värde består alltså inte i att de är guld (eller toapapper), utan något externt. Därför kan man göra en kalkyl på olika förväntade värderingar av dessa saker. Denna egenskap saknas hos bitcoin.
Fel.
Med hjälp av Bitcoin så kan jag skicka pengar till min kompis i Sydafrika som står i baren och behöver betala en barnota. Guld eller toapapper kommer du inte långt med, i detta scenario.
Är jag en flykting i Ukraina eller annan konflikthärd, så är det betydligt lättare att ta med sig sina värden kondenserat i Bitcoin än om dom fanns i form av gulttackor, fiatvaluta, konst, aktier eller på ett bankkonto.
Är jag en VD för ett företag och står och funderar på om det är värt risken att exponera sig på en marknad med politisk instabillitet, så är det betydligt lättare att ha kontroll sina värden i Bitcoin än på den lokala banken eller i den lokala valutan.
osv osv
Det finns hur mycket användningsområden som helst för en digital, decentraliserad, self custody valuta. En guldtacka, konst, räntepapper eller en aktier och fonder har väldigt få användningsområden i jämförelse.