2022-11-10, 18:17
  #10741
Medlem
pumse1337s avatar
Äger lite BTC zero cert på Avanza men någon som kan förklara hur dom räknar? BTC är upp 15% idag men certet visar +0.97% idag?
Citera
2022-11-10, 18:24
  #10742
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumse1337
Äger lite BTC zero cert på Avanza men någon som kan förklara hur dom räknar? BTC är upp 15% idag men certet visar +0.97% idag?
Avanza räknar från gårdagens stängning vid ca 17:25.

Bitcoin dumpade under natten och steg sedan tillbaka till 0.97% över gårdagens stängning.
Citera
2022-11-10, 19:53
  #10743
Medlem
Papper1512s avatar
Själv har man laddat upp rejält med fiat under året. Köpte en hyfsad laddning idag på 16,4K. Blir nog en laddning till efter årsskiftet när aktieutdelningen betalats ut. Under 10K kommer jag gå fullständigt all in med all fiat.

Köper numera endast riktiga btc men största innehavet ligger fortfarande i Valorcert. Känns inte helt hundra, kan man lita på att dessa inte konkar?
Citera
2022-11-10, 20:20
  #10744
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Men...men...men...fiat "har ju inget kassaflöde eller förväntade intäkter". Så all världens fiatvarlutor borde ju vara värda 0kr. Och 0 x 21 miljoner blir ju 0.
Du jämför helt felaktiga saker med varann och byter ståndpunkt konstant.

Skulle inte bitcoin inneha ett egenvärde och inte vara en fiatvaluta?
Citera
2022-11-10, 21:06
  #10745
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du jämför helt felaktiga saker med varann och byter ståndpunkt konstant.

Skulle inte bitcoin inneha ett egenvärde och inte vara en fiatvaluta?
Det var DU som fick det att låta som att, för en store of value skall ha något värde, så måste den ha ett kassaflöde. Du kanske bara tänkte lite fel. Försök igen, men tänk till ordentligt så du inte bara gör om misstaget fast på ett annat sätt.
Citera
2022-11-10, 21:15
  #10746
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det var DU som fick det att låta som att, för en store of value skall ha något värde, så måste den ha ett kassaflöde. Du kanske bara tänkte lite fel. Försök igen, men tänk till ordentligt så du inte bara gör om misstaget fast på ett annat sätt.
Det började med att du frågade vad Amazon, Tesla osv hade för värden vid olika tidpunkter. Alla dessa är företag som genererar värde och har ett kassaflöde. Detta gäller även t ex fastigheter.

Bitcoin är inget av detta och därför är alla sådana analyser av priset i stil med "stock to flow" helt poänglösa. Bara luft, pga att det finns inga intäkter och inget inneboende värde.

Därför är endast kortsiktig teknisk analyis (dvs astrologi eller i bästa fall börspsykologi) det enda du kan applicera på saker som bitcoin.
Citera
2022-11-10, 21:31
  #10747
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det började med att du frågade vad Amazon, Tesla osv hade för värden vid olika tidpunkter. Alla dessa är företag som genererar värde och har ett kassaflöde. Detta gäller även t ex fastigheter.
Ingen pratade dock om kassaflöden utan frågan handlade då om att något som har en potential ändå kan ha ett pris som är över eller under denna potential.


Ja en aktie har ett kassaflöde, men det är uppenbarligen inte ett nödvändigt attribut. Guld, fiat, en båt, en potatis eller toapapper har inte heller något kassaflöde. Dom måste få sina värden utifrån andra attribut.
Så inte ens när du försöker spåra ur diskussionen så lyckas du göra en poäng.

Ses vi vid nästa vantolkning/halmstrå?
Citera
2022-11-10, 21:34
  #10748
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ingen pratade dock om kassaflöden utan frågan handlade då om att något som har en potential ändå kan ha ett pris som är över eller under denna potential.


Ja en aktie har ett kassaflöde, men det är uppenbarligen inte ett nödvändigt attribut. Guld, fiat, en båt, en potatis eller toapapper har inte heller något kassaflöde. Dom måste få sina värden utifrån andra attribut.
Så inte ens när du försöker spåra ur diskussionen så lyckas du göra en poäng.

Ses vi vid nästa vantolkning/halmstrå?

Guld och toapapper har alltid ett egenvärde i och med att de kan tillämpas på olika sätt som i sin tur ger värde. Deras värde består alltså inte i att de är guld (eller toapapper), utan något externt. Därför kan man göra en kalkyl på olika förväntade värderingar av dessa saker. Denna egenskap saknas hos bitcoin.

Hursomhelst så började ju diskussionen utifrån detta (och du fick svar på dina frågor) men du försöker alltid få det att spåra ur:
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Varför var Amazon värt 2 dollar 2008 och 185 dollar 2019?
Varför var Tesla värt 15 dollar 2019, och 400 dollar två år senare?
Varför var Facebook värt 385 dollar för ett år sedan, och 100 dollar nu?
Citera
2022-11-10, 21:41
  #10749
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Kan du som VD för IKEA föra ut $100M ur Ryssland eller Argentina som precis förbjudit dollar att lämna landet med hjälp av lite Google aktier?

Kan du föra ut ditt hus ur Ukraina, Thailand, Libanon eller Iran om det blir krig, eller om regeringen stiftar lagar att allas fastigheter nu ägs av staten?

Hur likviderar du 1kg guldtackor när du snabbt behöver pengar för att slå till på den där drömbilen grannen skall sälja?

Vågar du som VD för ett multinationellt företag öppna upp dig för nya marknader i länder som har politisk instabilitet och när som helst kan beslagta dina tillgångar?

Hur delar säljer jag en liten bit av guldtackan, när jag bara vill likvidera 200kr av den? Och vad händer om det är söndag?

osv osv osv.

Är det inte du som förordar mer reglering? Det här lät konstigt ...
Citera
2022-11-10, 21:41
  #10750
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Guld och toapapper har alltid ett egenvärde i och med att de kan tillämpas på olika sätt som i sin tur ger värde. Deras värde består alltså inte i att de är guld (eller toapapper), utan något externt. Därför kan man göra en kalkyl på olika förväntade värderingar av dessa saker. Denna egenskap saknas hos bitcoin.
Fel.

Med hjälp av Bitcoin så kan jag skicka pengar till min kompis i Sydafrika som står i baren och behöver betala en barnota. Guld eller toapapper kommer du inte långt med, i detta scenario.

Är jag en flykting i Ukraina eller annan konflikthärd, så är det betydligt lättare att ta med sig sina värden kondenserat i Bitcoin än om dom fanns i form av gulttackor, fiatvaluta, konst, aktier eller på ett bankkonto.

Är jag en VD för ett företag och står och funderar på om det är värt risken att exponera sig på en marknad med politisk instabillitet, så är det betydligt lättare att ha kontroll sina värden i Bitcoin än på den lokala banken eller i den lokala valutan.

osv osv

Det finns hur mycket användningsområden som helst för en digital, decentraliserad, self custody valuta. En guldtacka, konst, räntepapper eller en aktier och fonder har väldigt få användningsområden i jämförelse.
Citera
2022-11-10, 21:43
  #10751
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Är det inte du som förordar mer reglering? Det här lät konstigt ...
Jo?
Om det lät konstigt, så var det nog för att det var något du inte förstod.
Citera
2022-11-10, 21:44
  #10752
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Fel.

Med hjälp av Bitcoin så kan jag skicka pengar till min kompis i Sydafrika som står i baren och behöver betala en barnota. Guld eller toapapper kommer du inte långt med, i detta scenario.

Är jag en flykting i Ukraina eller annan konflikthärd, så är det betydligt lättare att ta med sig sina värden kondenserat i Bitcoin än om dom fanns i form av gulttackor, fiatvaluta, konst, aktier eller på ett bankkonto.

Är jag en VD för ett företag och står och funderar på om det är värt risken att exponera sig på en marknad med politisk instabillitet, så är det betydligt lättare att ha sina värden i Bitcoin än på den lokala banken eller i den lokala valutan.

osv osv

Det finns hur mycket användningsområden som helst för en digital, decentraliserad, self custody valuta. En guldtacka, konst, räntepapper eller en aktier och fonder har väldigt få användningsområden i jämförelse.

Det är jättemärkligt och ett cirkelresonemang att definiera värdet hos en token som att du kan använda densamma och skicka den till någon annan. Hur kan du inte förstå det? Du skapar inget externt värde någonstans. Detta går dessutom att reproducera i oändlighet.

Nu är vi off topic igen, du frågade varför vissa företag hade olika börsvärden vid olika tidpunkter och fick svar på det (och detta svar går inte att tillämpa på bitcoin).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in