2022-11-10, 20:47
Medlem
Scires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
”Under onsdagen visade man extra intresse för källarutrymmet, som också har en sidodörr som leder till flerfamiljshusets bilparkering, enligt grannarna.
– Det var polisbilar på hela gatan utanför. De tog med sig saker i papperspåsar, säger en person.
En annan granne berättar att de tagit saker från kvinnans källarförråd…”

https://www.expressen.se/nyheter/polisens-nya-insats-vid-haktade-kvinnans-bostad/

Var det inte nån granne som nämnde att det hade ryckts i någon källardörr?
Citera
2022-11-10, 20:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Eller så är det bara ett naturligt led i utredningsarbetet. Flera användare som kommit med bra tankar om anledningar att göra nytt sök/beslag i huset/källaren tycker jag. Om det inte är kopplat till det du nämner tycker jag det ligger närmast tillhands att det handlar om att de vill hitta "källan" till fynd man gjort på fyndplatsen/kroppen (t ex tejp, emballage), eller att man fått indikationer på att TT mellanförvarats i källaren/annat utrymme.
Mja, om det gäller "källan" till fynd tror jag de gjort insatsen tidigare. Det har nog framkommit något nytt på något vis.
Citera
2022-11-10, 20:50
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Har åklagaren sagt att lgh är brottsplatsen? Tror jag inte

Vi kan nog säga som så här, det är inte en chans i helvete att JJs lgh inte är den initiala brottsplatsen.
Oberoende av vilket brott som inträffade i själva lgh, människorov, dråp, mord, gravfridsbrott nr:1.
Någon av brotten har även i förlängningen senare skett i källaren, troligen gravfridsbrott nr:2.
Efter detta har gravfridsbrott nr:3 skett o du kan ge dig faan på att det skett med JJs egna bil.
Misstänker att dödsorsaken är trubbigt våld mot huvudet, blunt force trauma.
Eventuellt strypning i affekt då MGM1 stryper och inte släpper T trots att MGM2 försöker slita bort henne.

Det är locket på hos polisen och åklagaren, ingenting sipprar ut av bevis eller förundersökningen.
Men det kommer lita på mig det kommer, så får vi väl se vad som stämmer med fakta.
Citera
2022-11-10, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Jag håller med, det är kryptiskt och lite hotfullt sagt.

Är också rätt inne på att det är ngn mer inblandad, på ngt sätt. Som antingen hjälpt till rent praktiskt eller som någon som ändå vet. Som de i panik ringt när det gick åt helvete. Det som talar emot är ju att de rimligtvis borde ha vetat vem vid det här laget.
Polisen kan väl inte lyssna på samtal i efterhand så egentligen har de inget att häkta någon tredje person på, om det bara gäller exempelvis ett telefonsamtal och råd om hur man ska gå tillväga. Exempel: J kan ha ett samtal till sin pappa kl 03 samma natt. Vid förhör säger hon bara ”Jag var full och ringde honom angående en sak jag lovade sälja åt honom, men vi hade inte hunnit med det i veckan så jag sa vi kunde göra det då. Då sa han jag borde lägga mig, få lite sömn och sen komma dagen efter till honom för att hjälpa med det”.
Vet inte om du förstår hur jag menar? Men de kan ju ljuga om vilka anledningar som helst till samtalet mitt i natten (”Jag ringde min kompis för jag var full och sentimental, och saknade ett ex”) och det går inte att bevisa om det är sant eller inte.
Citera
2022-11-10, 20:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
En död kropp är väldigt otymplig att handskas med. Även om den bara väger 50 kilo.

Jag skulle säga att en vältränad hästtjej i JJ storlek, van att bära och lyfta, sannolikt var bättre rustad att hantera kroppen än random
grabb i samma ålder. Och nu va dom dessutom två.
Citera
2022-11-10, 20:52
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Förklädd till Foodora-bud rör man sig diskret i Vetlanda. Sen att Foodora kanske inte finns där är en annan femma…

Skämt åsido så är det nu bra att de kikar igenom källaren igen. Vissa bevis har de kanske i princip snubblat över (vanlig husrannsakan och krimtekniker som letar i garderober) och andra kräver mer finess.

Det var intressant idag att höra i radion att polisen varit på två platser och pratat kamerabevakning. Hos företag och VERKSAMHET. Ridverksamhet? Kommunal verksamhet? Hobbyverksamhet? Olaglig verksamhet?

Nu är ju företag och verksamhet i princip samma sak men jag brukar haka upp mig på detaljer. Så finns det nåt som inte är ren företagsverksamhet längs vägen i stan från JJ till vägen ut mot fyndplatsen som kan ha kamerabevakning?
Tekniska kontoret?
Angående verksamhet… Det första jag tänkte på var något vid Ilharjens parkering, eller åtelkameror kanske.
Citera
2022-11-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Eller var Tove lärare åt JJs lillebror? Som hade bokstavskombination och JJ fick nog. Spekulation...

Har JJ en lillebror med bokstavskombination? Vad jag känner till så har JJ en storebror som är 21 år.
Tove undervisade 10-11-åringar.
Citera
2022-11-10, 20:58
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Förhoppningsvis finns det en tanke bakom beslutet, jag hoppas åtminstone det är medvetet de låter dem få tillgång till media för att de försöker få fram någonting utav det. Dock svårt att se vad.
Ja som du säger så hoppas man ju att det finns någon tanke. Men har mycket svårt att se vad det skulle kunna vara?
Citera
2022-11-10, 20:59
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Kanske de slet med sig Tove in i källaren när de anlände och det var därför cykeln stog så slarvigt placerad. Antar att det är mer ljudisolerat där nere? Kanske de bara hade tänkt ge henne en omgång, klå upp henne lite men det gick överstyr och hon dog där nere. JJ stoppade på sig hennes mobil.

Efteråt gick de upp till lägenheten för att diskutera vad de skulle göra. Dunsarna och sparkarna var bråk mellan de två. Skulle inte förvåna mig om JJ beskyllde MH för att det blev som det blev. JJ gick ner för att köra bilen närmare källardörren men överraskades av grannen.

Obs - bara spekulation!

Håller inte riktigt enligt min mening. Om JJ och MH hade bråkat i lägenheten så hade det låtit helt annorlunda mot vad grannarna har beskrivit.

Har hört grannar bråka rejält och det är inte bara dunsar som hörs vid sådana tillfällen.
Citera
2022-11-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Har JJ en lillebror med bokstavskombination? Vad jag känner till så har JJ en storebror som är 21 år.
Tove undervisade 10-11-åringar.

Jag såg en bild på henne hemma hos pappan tillsammans med yngre person jag trodde var hennes bror, men kan ju varit nån annan. Och vet inget om bokstavskombination. Bara en tanke.
(Tyckte det var lite oklart det där inlägget om anhörig)
Citera
2022-11-10, 21:01
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Någon av MGM har nu berättat att T ”mellanlandade” i källarförrådet innan hon forslades bort.
Vilket förklarar att källarförrådet först nu undersökts noggrant och visst bevismaterial inhämtats.
Har de? Eller är det ditt antagande?
Citera
2022-11-10, 21:01
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Mja, om det gäller "källan" till fynd tror jag de gjort insatsen tidigare. Det har nog framkommit något nytt på något vis.

Det är en vettigt invändning, helt klart. Möjligen att man avvaktat grundlig teknisk undersökning av fynd för att få en mer samlad bild av vad som ska eftersökas. Även om det är enkla saker som att leta efter en rulle tejp/sopsäckar, så kanske man vill begränsa antalet undersökningar på platsen för att arbeta mer tidseffektivt, samt minska kontaminationsrisk. Men jag är ute på djupt vatten nu, vet inte hur polisen resonerar kring detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in