2022-11-10, 19:25
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilla77
Mycket intressant det där med att Tove ska ha gått hårt åt en av tjejerna .. den med bokstavskombination, och att en nära anhörig ska ha gjort något. Låter som att en bror till någon av de häktade kan vara inblandad?

Tove gått hårt åt den med bokstavskombination och en väldigt nära anhörig fick nog. Men vilken av dem menas? Och vilken är den anhörige?
Senast redigerad av lindblomsgrön 2022-11-10 kl. 19:34.
Citera
2022-11-10, 19:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Finns det någon länk om detta, i det här fallet

Nu vet jag inte exakt vad du tänker på när du menar länk till det här fallet.

Vi vet ju att det är en inplanerad häktesförhandling nästa vecka. Vid förra häktningsförhandlingen la åklagaren in önskemål om förlängd åtalstid och fick det beviljat fram till 17 nov.

"Förundersökningen kan inte slutföras inom föreskriven tid
eftersom det återstår åtgärder i form av förhör och tekniska
undersökningar. Förlängning begärs därför till 17 november
2022..
"

Det kommer med all sannolikhet bli detsamma vid den här häktesförhandlingen, att åklagaren kommer inte ha möjlighet att vara klar med förundersökningen och kunna lägga fram bevisning till ett åtal nästa vecka.

Åtalsförlängningar är mycket vanliga, och ingen vet i nuläget när åtalet kommer.

Det är enorma mängder information som inhämtas och som ska bearbetas, sammanställas och sedan analyseras. Många prover har tagits, de ska till NFC för analys. Där är det köer. Därdeter kanske nya prover ska skickas in på nytt.

Samtalslistor, tömningar av mobiler, datorer, kommunikationer, masttömningar. Allt ska analyseras efter noggrann dokumentation.

Mängder av förhör med anhöriga, grannar, vänner, arbetskamrater. Mycket ska kollas upp allteftersom det växer fram en bild.

Däremellan kommer de misstänkta att förhöras och ställas mot den bevisning som inkommer. Det här är inget som görs på några veckor.

Därefter ska man kolla upp saker som de misstänkta har sagt...

Det är något som liksom växer fram långsamt, de olika delarna var för sig och tillsammans med varandra.

När man läser en FUP då inser man ju vilket enormt arbete som ligger bakom varje brott.

Ett åtal kommer inte före jul.
Citera
2022-11-10, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Svårt att knäcka?
De 2 MGM sitter häktade sedan dag 1 och polisen har redan uppklarat fallet rent tekniskt, bara MGMs egna erkännanden om händelseförloppet och orsaken som saknas i utredningen.
Inte ens säkert att de behöver erkänna. Blir fällda av en bra utredning.
Citera
2022-11-10, 19:30
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Han har inte varit så pigg på att kommentera tidigare heller. Då hänvisade han till att "det här liknar inget annat".

Nej, precis. Med det i bakhuvudet tycker jag det blir väldigt vanskligt att dra några slutsatser alls kring om MH börjat prata eller inte. För utredningens skull hoppas man ju det förstås. Det var många härinne som ville få det till att MH börjat prata när kroppen hittades också. Men utifrån vad polisen sagt, så tyder väl allt på att det var deras eget utredningsarbete som ledde dem till fyndplatsen (med reservation för att de snarare vill upphöja sin egen kompetens då).
Citera
2022-11-10, 19:35
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Nej, precis. Med det i bakhuvudet tycker jag det blir väldigt vanskligt att dra några slutsatser alls kring om MH börjat prata eller inte. För utredningens skull hoppas man ju det förstås. Det var många härinne som ville få det till att MH börjat prata när kroppen hittades också. Men utifrån vad polisen sagt, så tyder väl allt på att det var deras eget utredningsarbete som ledde dem till fyndplatsen (med reservation för att de snarare vill upphöja sin egen kompetens då).

För tre dagar sedan uppgav de dock att uppgifter kommit fram i förhör som lett till de utökade brottsrubriceringarna mord och gravfridsbrott.

Länk: https://sverigesradio.se/artikel/nu-utreds-mord-efter-toves-dod
Citera
2022-11-10, 19:35
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Kanske var det ner i källaren, för att hämta resväska, som JJ var på väg när grannen kom på henne? Tanken kan ju ha varit att dumpa kropp och mobil på samma plats/under samma resa. Hon hade ju ingen jacka på sig.

Så hon gick tillbaka in, tog med mobilen i panik, sa åt MH att hämta resväskan och förbereda för att åka när hon kom tillbaka.
Hur vet du det? Enligt grannen som skjutsade henne gick hon tillbaka och hämtade något hon hade glömt, medans han gick och hämtade nycklar och sin jacka.
Citera
2022-11-10, 19:36
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har också hanterat döda djur. Att lyfta dom är tungt men att släpa dom är betydligt lättare. J bodde på översta våningen. Neråt är nog inga större problem att ljudlöst bära eller släpa en kropp nedför en stentrappa.
Får för mig att bilden ifrån trapphuset där man såg ett handfat liggandes vittnade om att det inte var en stentrapp i huset utan en trä trappa klädd i matta. Men jag kan ha fel.

Har ni någon gått tre vänner tillsammans varav man har en dyngrak person i mitten som man i princip bär mellan sig med dennes armar över axlarna?
Så tror jag det gått till, dom har släpat T hängandes likt man bär en full kompis emellan sig. Lätt att lyfta så också.
Citera
2022-11-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Haha nu är det sista gången jag kommenterar grepen (tror jag haha)

Man säljer ingen grep !!! Det är ju som att snickaren skulle sälja sin kofot, det finns inte på kartan !!!

Så något skit är det med grepen ?

Kan den fungera som någon soveregni (bild)
Är hon så sjuk i huvudet ?

Skulle inte förvåna mig om hon även sparat TT mobil ?

Grepjäveln i dammen, måste väl gå att se om den legat i vattnet länge eller någon dag ?

Det kan ju inte vara varje dag man hittar en grepjävel i dammen ?

Precis min tanke.
Vem säljer en grep?
Citera
2022-11-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det sades direkt efter fyndet att kroppen låg på en plats där man redan hade letat. Det verkar skumt. Letat slarvigt eller flyttad efteråt? Jag vet inte hur det ligger till med det, jag har inte hört det nämnas senare.
Nej inte alls. Man hade letat "i samma område", men inte på den specifika platsen. Dvs, man har letat i samma område av skogen, men inte i just den här sänkan i denna planteringen. Förmodligen avser man de tidigare sökningar som man gjort i samma område men ett antal hundra meter längre österut mot JJs fars gård. Dock kom man aldrig så här långt västerut vid tidigare tillfällen.
Citera
2022-11-10, 19:38
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
För tre dagar sedan uppgav de dock att uppgifter kommit fram i förhör som lett till de utökade brottsrubriceringarna mord och gravfridsbrott.

Länk: https://sverigesradio.se/artikel/nu-utreds-mord-efter-toves-dod
Förhör är väl utredningsarbete? De bör ju ha förhört en stor mängd folk nu.
Citera
2022-11-10, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har också hanterat döda djur. Att lyfta dom är tungt men att släpa dom är betydligt lättare. J bodde på översta våningen. Neråt är nog inga större problem att ljudlöst bära eller släpa en kropp nedför en stentrappa.
Nä självklart inte. Men dom ska in i en bil, ut ur en bil, in i en plantering i mörker.. Verkligen inte lätt. Kan säga att jag väger ca 80kg. Stark. Drar inte 50-60 kg dött speciellt långt om det inte är helt plant eller nerför. Säger du emot så ljuger du faktiskt. Lite förvånad att dom fått in Tova ”ett stenkast” in i en tät plantering i mörker
Citera
2022-11-10, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilloVet9
Precis min tanke.
Vem säljer en grep?
Alla som inte behöver en?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto