2022-11-10, 15:16
Medlem
Två föräldrar med sjukpenning är sannolikt två utvecklingsstörda som träffats på ett hem eller daglig verksamhet.
Visst utvecklingsstörd behöver inte betyda att man är intellekuellt eftersatt som medför brister i förståelse av alla delar av livet men här är det uppenbart att just ekonomin är för svår att hantera då det är det som klagas på.

Två sjukpenningar på lägsta prisbasbelopp(har de jobbat kan de har högre) på ett delat boende och bidrag för barnet ska de teoretiskt kunna leva på utan inslag av misär.
Misären kommer troligtvis från de impulsiva föräldrarna som helst inte vill ändra på sitt levnadssätt, notera levnadsätt jag säger inte levnadsstandard.

Kanske de behöver en god man som sköter deras ekonomi, alternativt hjälp att ändra deras konsumtionsvanor.
De har ingen rätt att vara slösaktiga med den generösa hjälp de får via vårt sociala skyddsnät och sen med gråt försöka få någon annan ta konsekvenserna som är deras egna.
Citera
2022-11-10, 16:40
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Till sina tre barn i skolåldern pga de galopperande matpriserna. Hon och maken är i 40-årsåldern och sjukpensionärer båda två.

Låst artikel men jag antar att det rör den förestående julen. Nämns iofs födelsedagar.

Den stående frågan, ska låg ekonomisk standard och möjligen avsaknad av arbetsförmåga tillåtas gå i arv i ett välfärdsland?

https://www.jp.se/2022-11-08/madeleine-har-inte-rad-med-presenter-till-sina-barn-jag-far-magvark

Båda två sjukpensionärer?

Mao så parasiterar de bara och gnäller över att inte ha överflöd? Tillåt mig be till Gud och finna förståelse.
Citera
2022-11-10, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Båda två sjukpensionärer?

Mao så parasiterar de bara och gnäller över att inte ha överflöd? Tillåt mig be till Gud och finna förståelse.
Återigen är sjukersättning ett försäkringssystem.
Det handlar inte om att inte ha förmögenhet utan underskott när det kommer till barnen vilka bör bli, tre framtida skattebetalare och således är en investering för samhället.
Citera
2022-11-10, 16:47
Medlem
Krocketklubbas avatar
Kanske skulle ha gett fan i att sätta barn till världen med tanke på att dom inte kan ta hand om sig själva.

Körkort för avel!
Citera
2022-11-10, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Till sina tre barn i skolåldern pga de galopperande matpriserna. Hon och maken är i 40-årsåldern och sjukpensionärer båda två.

Låst artikel men jag antar att det rör den förestående julen. Nämns iofs födelsedagar.

Den stående frågan, ska låg ekonomisk standard och möjligen avsaknad av arbetsförmåga tillåtas gå i arv i ett välfärdsland?

https://www.jp.se/2022-11-08/madeleine-har-inte-rad-med-presenter-till-sina-barn-jag-far-magvark

Man kan ge olika presenter en lapp box med kärlekshälsningar

Gå på gratis aktiviteter museum

Handla second hand och göra en fin dukning och middag

Pyssla

Göra kojor till barnen

Man kan söka fonder till julklappar

Eller få julklappar av kyrkan och julfirande

Finns olika tillställningar evenemang som är gratis

Fynda second hand

Sjukersättning finns till för människor som inte kan få arbete… men de behöver kunna jobba !
Senast redigerad av Tjejmedpondus 2022-11-10 kl. 16:50.
Citera
2022-11-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Det handlar inte om att inte ha förmögenhet utan underskott när det kommer till barnen vilka bör bli, tre framtida skattebetalare och således är en investering för samhället.
Haha, är sjukersättning ett försäkringssystem?? Hur mycket skatt har dessa unga förtidspensionärer betalt in tror du??
Citera
2022-11-10, 16:48
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:

Äpplet faller ej långt från trädet. Skulle satsa pengar på att de inte kommer gå bra för barnen men vem vet!
Citera
2022-11-10, 16:49
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:

Du tror alltså att dessa tre barn, med föräldrar som sitter hemma på arslet hela dagarna och tycker synd om sig själva(garanterat feta och inavlade också)kommer att bidra till samhället i framtiden?
Du måste ju vara extremt efterbliven.
Citera
2022-11-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontwannadie
Det håller jag med om men det ena behöver inte utesluta det andra. Eller hur?
Nä. Men sjukersättning, ofta kombinerat med bostadstillägg(och barnbidrag som i detta fall) är redan relativt generösa i Sverige. Iaf för att sitta hemma och inte bidra med nåt.
Citera
2022-11-10, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Äpplet faller ej långt från trädet. Skulle satsa pengar på att de inte kommer gå bra för barnen men vem vet!
Som sagt, finns oerhört många som inte speglar föräldrarna genom deras liv.
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Du tror alltså att dessa tre barn, med föräldrar som sitter hemma på arslet hela dagarna och tycker synd om sig själva(garanterat feta och inavlade också)kommer att bidra till samhället i framtiden?
Du måste ju vara extremt efterbliven.
Jag vet att många fattiga barn själva börjar arbeta.

Det är knappast begåvningsreserven som sitter på Flashback. Anser du att du låter som en mer intelligent person bör du läsa om dina inlägg. De skriker rakt ut av dumhet och ignorans.
Citera
2022-11-10, 17:15
Avslutad
Det låter hemskt såklart men det är inget annat än ett i-landsproblem. I andra delar av världen hamnar folk på gatan eller tvingas trycka in hela familjen inkl kusiner och gammelfarmor under samma tak för att ha råd. I Sverige får inte barnen några presenter

Min slutsats är att det inte råder någon kris i Sverige.

Och som någon redan skrivit, fruktansvärt oansvarigt att skaffa barn när man inte har råd att ge dom bästa möjliga förutsättningar för en lycklig barndom.
Senast redigerad av Sprutnik 2022-11-10 kl. 17:17.
Citera
2022-11-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Man kan ge olika presenter en lapp box med kärlekshälsningar

Gå på gratis aktiviteter museum

Handla second hand och göra en fin dukning och middag

Pyssla

Göra kojor till barnen

Man kan söka fonder till julklappar

Eller få julklappar av kyrkan och julfirande

Finns olika tillställningar evenemang som är gratis

Fynda second hand

Sjukersättning finns till för människor som inte kan få arbete… men de behöver kunna jobba !
Det du säger är ganska bra och korrekt förutom det sista.

Sjukersättning går enbart till människor som det räknas med aldrig mer kommer kunna arbeta.

Föräldrarna är sannolikt för psykiskt sjuka för att få ordning på orken att göra alla aktiviteter som finns. Man måste aktivt själv vara framåt och leta upp olika evangemang och kolla vad som finns i staden eller på orten där man bor.

Det skulle finnas vägledning för människor som själva av olika skäl, inte kan ta reda på vad för möjligheter som finns. Det låter dumt men är man i botten finns ofta inte ens ork för att söka pengar. Jag t.ex. hade försäkrat mig själv mot olycksfall men orkade inte prata med försäkringsbolaget när jag råkat ut för en olycka som krävde operation. Det var en del tusen där som försvann som jag var berättigad till. Sedan var jag tvungen att få hjälp med att söka pengar eftersom orken saknas.

Jag tror att det är mycket svårt för folk att förstå hur illa det faktiskt är bara med total utbrändhet och psykisk ohälsa. Människor förstår bara det när vi själva bara lyfter på luren. Jag har mycket lätt för att axla långt mer än andra idag men plötsligt tar det tvärstopp. Jag skulle vt.ex. ha sökt pengar från två ställen till en mycket viktig sak, ändå gick luften ur mig efter första ansökan.

Tänk då själv hur det är för människor med svår ekonomi, som "misslyckats" som föräldrar, är två vuxna som kanske lider av psykisk ohälsa eller ännu värre, psykisk sjukdom och/eller andra funktionsnedsättningar. Det är en hel bild vi inte ser av hur sjuka de faktiskt kan vara och behovet de har.

Jag har försökt hjälpa flera mycket fattiga människor att ansöka om pengar och någon gång sjukersättning. Det är mer eller mindre omöjligt att få människor att bara ta de papper på räkningar de har och skriva ut dem varpå jag kan räkna ihop utgifter och inkomster för att hjälpa dem tills det att frimärket sitter på kuvertet. De orkar inte.

Man vet inte vad för funktionsnivå man faktiskt har, oavsett om det är psykiskt eller fysiskt, först när man förlorat den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in