Citat:
Ursprungligen postat av
Tjejmedpondus
Man kan ge olika presenter en lapp box med kärlekshälsningar
Gå på gratis aktiviteter museum
Handla second hand och göra en fin dukning och middag
Pyssla
Göra kojor till barnen
Man kan söka fonder till julklappar
Eller få julklappar av kyrkan och julfirande
Finns olika tillställningar evenemang som är gratis
Fynda second hand
Sjukersättning finns till för människor som inte kan få arbete… men de behöver kunna jobba !
Det du säger är ganska bra och korrekt förutom det sista.
Sjukersättning går
enbart till människor som det räknas med
aldrig mer kommer kunna arbeta.
Föräldrarna är sannolikt för psykiskt sjuka för att få ordning på orken att göra alla aktiviteter som finns. Man måste aktivt själv vara framåt och leta upp olika evangemang och kolla vad som finns i staden eller på orten där man bor.
Det skulle finnas vägledning för människor som själva av olika skäl, inte kan ta reda på vad för möjligheter som finns. Det låter dumt men är man i botten finns ofta inte ens ork för att söka pengar. Jag t.ex. hade försäkrat mig själv mot olycksfall men orkade inte prata med försäkringsbolaget när jag råkat ut för en olycka som krävde operation. Det var en del tusen där som försvann som jag var berättigad till. Sedan var jag tvungen att få hjälp med att söka pengar eftersom orken saknas.
Jag tror att det är mycket svårt för folk att förstå hur illa det faktiskt är bara med total utbrändhet och psykisk ohälsa. Människor förstår bara det när vi själva bara lyfter på luren. Jag har mycket lätt för att axla långt mer än andra idag men plötsligt tar det tvärstopp. Jag skulle vt.ex. ha sökt pengar från två ställen till en mycket viktig sak, ändå gick luften ur mig efter första ansökan.
Tänk då själv hur det är för människor med svår ekonomi, som "misslyckats" som föräldrar, är två vuxna som kanske lider av psykisk ohälsa eller ännu värre, psykisk sjukdom och/eller andra funktionsnedsättningar. Det är en hel bild vi inte ser av hur sjuka de faktiskt kan vara och behovet de har.
Jag har försökt hjälpa flera mycket fattiga människor att ansöka om pengar och någon gång sjukersättning. Det är mer eller mindre omöjligt att få människor att bara ta de papper på räkningar de har och skriva ut dem varpå jag kan räkna ihop utgifter och inkomster för att hjälpa dem tills det att frimärket sitter på kuvertet. De orkar inte.
Man vet inte vad för funktionsnivå man faktiskt har, oavsett om det är psykiskt eller fysiskt, först när man förlorat den.