2022-11-10, 17:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Ingen i Sverige har inte råd att ge barnen mat med dagens generösa barn- och flerbarnstillägg. Då läggs pengar på annat, som att skicka t hemländer tex.

Trodde de var svenskar med två barn.

Flerbarnstillägg på två barn?

Är de muslimer ger de väl inte julklappar och födelsedagspresenter?

Vad jiddrar du om?
Citera
2022-11-10, 17:33
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Som sagt, finns oerhört många som inte speglar föräldrarna genom deras liv.

Jag vet att många fattiga barn själva börjar arbeta.

Det är knappast begåvningsreserven som sitter på Flashback. Anser du att du låter som en mer intelligent person bör du läsa om dina inlägg. De skriker rakt ut av dumhet och ignorans.

Fel! Det är dig det skriker blåögd godhetsknarkare om. Du menar begåvningsreserven som får ditt svagsinta anlete att skaka av ilska enbart för att dom säger som det är?

Visa mig statistik som säger någonting positivt överhuvudtaget om att barn som kommer från missförhållanden och misär ofta lyckas i livet tack.

Att du någonstans lyckats hitta ett unikt fall eller sju skiter jag fullständigt i. Håll det för dig själv på socialkontoret.
Citera
2022-11-10, 17:34
Medlem
Citat:
Det du säger är ganska bra och korrekt förutom det sista.

Sjukersättning går enbart till människor som det räknas med aldrig mer kommer kunna arbeta.

Föräldrarna är sannolikt för psykiskt sjuka för att få ordning på orken att göra alla aktiviteter som finns. Man måste aktivt själv vara framåt och leta upp olika evangemang och kolla vad som finns i staden eller på orten där man bor.

Det skulle finnas vägledning för människor som själva av olika skäl, inte kan ta reda på vad för möjligheter som finns. Det låter dumt men är man i botten finns ofta inte ens ork för att söka pengar. Jag t.ex. hade försäkrat mig själv mot olycksfall men orkade inte prata med försäkringsbolaget när jag råkat ut för en olycka som krävde operation. Det var en del tusen där som försvann som jag var berättigad till. Sedan var jag tvungen att få hjälp med att söka pengar eftersom orken saknas.

Jag tror att det är mycket svårt för folk att förstå hur illa det faktiskt är bara med total utbrändhet och psykisk ohälsa. Människor förstår bara det när vi själva bara lyfter på luren. Jag har mycket lätt för att axla långt mer än andra idag men plötsligt tar det tvärstopp. Jag skulle vt.ex. ha sökt pengar från två ställen till en mycket viktig sak, ändå gick luften ur mig efter första ansökan.

Tänk då själv hur det är för människor med svår ekonomi, som "misslyckats" som föräldrar, är två vuxna som kanske lider av psykisk ohälsa eller ännu värre, psykisk sjukdom och/eller andra funktionsnedsättningar. Det är en hel bild vi inte ser av hur sjuka de faktiskt kan vara och behovet de har.

Jag har försökt hjälpa flera mycket fattiga människor att ansöka om pengar och någon gång sjukersättning. Det är mer eller mindre omöjligt att få människor att bara ta de papper på räkningar de har och skriva ut dem varpå jag kan räkna ihop utgifter och inkomster för att hjälpa dem tills det att frimärket sitter på kuvertet. De orkar inte.

Man vet inte vad för funktionsnivå man faktiskt har, oavsett om det är psykiskt eller fysiskt, först när man förlorat den.

Jag tror att de handlar om samhällets syn och att att man måste byta strategi.

Om man tänker förr i tiden så gick de inte att sjukskriva sig.

Även de av sämre klass eller av kvalitet jobbade.

Idag är det inte så. Jag tycker att man skall kunna fördela jobb också utifrån vad en människa med sämre förutsättningar kan.

Att fastna i att man inte kan? Då behövs en personlig utveckling och bryta negativa mönster.

Kan man ta hand om två barn, så bör man också kunna arbeta? Det är likvärdigt med jobb?

Vissa behöver såklart vara sjukskriva.

Men det har blivit att många fastnar i en stigmatisering där man tror att man inte kan jobba.
Citera
2022-11-10, 17:42
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Som sagt, finns oerhört många som inte speglar föräldrarna genom deras liv.

Finns säkert många, men majoriteten speglar föräldrarna. Så din logik håller inte
Citera
2022-11-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Trodde de var svenskar med två barn.

Flerbarnstillägg på två barn?

Är de muslimer ger de väl inte julklappar och födelsedagspresenter?

Vad jiddrar du om?
Ja, just i detta fall är de svenskar. Och ja, man får flerbarnstillägg från andra barnet.
Citera
2022-11-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Finns säkert många, men majoriteten speglar föräldrarna. Så din logik håller inte
Nej, majoriteten speglar inte föräldrarna. Däremot är klasskillnader mycket svåra att bryta och det beror på dem över andra. Inte dem längst ner.
Citera
2022-11-10, 18:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Ja, just i detta fall är de svenskar. Och ja, man får flerbarnstillägg från andra barnet.

Med 75 kronor per barn. Man blir stormrik.
Citera
2022-11-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Jag tror att de handlar om samhällets syn och att att man måste byta strategi.

Om man tänker förr i tiden så gick de inte att sjukskriva sig.

Även de av sämre klass eller av kvalitet jobbade.

Idag är det inte så. Jag tycker att man skall kunna fördela jobb också utifrån vad en människa med sämre förutsättningar kan.

Att fastna i att man inte kan? Då behövs en personlig utveckling och bryta negativa mönster.

Kan man ta hand om två barn, så bör man också kunna arbeta? Det är likvärdigt med jobb?

Vissa behöver såklart vara sjukskriva.

Men det har blivit att många fastnar i en stigmatisering där man tror att man inte kan jobba.
För i tiden arbetade definitivt inte alla eftersom de som inte kunde ta hand om dem själva hade någon som gjorde det, idag arbetar de människorna varpå samhället istället måste ta hand om dem.

Jag t.ex är sjukskriven men fullt förmögen i mitt hem. Jag hade sannolikt istället tagit hand om andra i hemmet precis som många andra som idag går till arbetet.

Det går att arbeta. Problemet är att det inte är anpassat till kognitiva förmågor. Jag t.ex. skulle kunna bli arbetsför om jag fick träna upp huvudet i en strukturerad modell (skola och kurser) utan att vara tvungen att klara mig oavbrutet. För en vecka sedan hade jag full fokus. Nu idag har jag orkat koncentrera mig i 40 minuter. Men jag inser att jag på ett tiotal minuter lärt mig mycket i ett ämne, så det känns bra ändå.

Det kanske skulle gå att få ut fler om man gav möjlighet till studier. Sjukskriven måste väl inte innebära att man bara sedan får göra de lägsta arbetena om man vill bli arbetsför igen? Det är ett skapat klassamhälle när man absolut inte vill att människor kommer längre.

De kan arbeta en mindre del och behålla pengarna. För min del är det inte aktuellt eftersom jag förlorar det jag byggt upp om jag utsätts för, för mycket stress tidigt. Därför vet jag inte riktigt hur mycket.

Men som sagt allt handlar om arbetsförmåga.

Däremot har aldrig alla arbetat. Sådana samhällen har aldrig förekommit om vi inte slagit ihjäl de sjukaste.
Citera
2022-11-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Med 75 kronor per barn. Man blir stormrik.
Men herregud människa, det är matpengar vi diskuterade. För drygt 3000(2 barnbidrag och flerbarnstillägg) spänn i månaden får man rätt mycket mat t två barn. Dessutom tror jag dessa sjukskrivna hade tre.
Citera
2022-11-10, 20:09
Medlem
Det finns inget sådant som "inte råd med presenter" då en present kan vara hur billig som helst. Typ köp en begagnad leksak för 20 kr. Det kan verka fattigt men bättre än inga leksaker alls. Dessutom är det ofta folk som har ganska hyfsade inkomster som klagar. Kan det vara de helt enkelt inte kan sköta sin ekonomi?
Senast redigerad av Snobird 2022-11-10 kl. 20:13.
Citera
2022-11-10, 20:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b1619d
Jag har sagt det förr och säger det igen, det är helt sjukt att sjukpensionen, alltså garantipensionen för de som aldrig arbetat ska vara så in i helvetes låg. Vad är detta för sorts hån och straff mot de som är sjuka? Alltså det går ju omöjligen att klara sig på denna låga inkomst vare sig man är sjukpensionär eller ålderspensionär med lägsta garantinivån. Varför är det ingen som ser till denna grupp i samhället? Nej, upp med garantipensionen i samma nivå som den som arbetar heltid, vad ligger det på i dagens samhälle? 20-25k i månaden efter skatt? Den nivå ska det ligga på, naturligtvis ska de dessutom ha rätt till hyres/bostadstillägg utöver detta. Det vore inte mer än rätt att betala ut denna summa retroaktivt för några år tillbaka i tiden heller.

Sedan är det helt sjukt i sig att individer med denna låga inkomst inte ges rabatt per automatik hos samtliga livsmedelsbutiker, minst 50% rabatt på samtliga varor (så länge bidragen ligger kvar på dessa sinnessjukt låga nivåer) likaså i övriga detaljhandeln med kläder, skor, fordon osv. minst 50% rabatt rakt av. Eller varför inte införa en bonus på låt säga 50-100k var år till dessa individer så att de har en chans att ö h t leva ett drägligt liv i samhället.

Jävla avskyvärt system som låter de sjuka leva under marginalen med flit.. Jävla satans pack rent ut sagt!

Sjukpension och garantipension är inte samma sak! Sjukpension, eller sjukersättning som det heter, är om du har minst 25% bestående funktionsnedsättning. Många som har sjukersättning har en hyfsad nivå eftersom de händelsevis har arbetat men råkat ut för en skada som är bestående. Sedan finns en grupp som är född med något funktionshinder, de får förstås en lägre nivå. De som har medfött funktionshinder brukar få något som heter utvecklingsersättning till och med de är 29.
Citera
2022-11-10, 20:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det finns inget sådant som "inte råd med presenter" då en present kan vara hur billig som helst. Typ köp en begagnad leksak för 20 kr. Det kan verka fattigt men bättre än inga leksaker alls. Dessutom är det ofta folk som har ganska hyfsade inkomster som klagar. Kan det vara de helt enkelt inte kan sköta sin ekonomi?

De har båda sjukpension. Hur låg den än är ska den räcka även för barn. Man får inte mer bara för att man har barn, som på soc.

Säg att de får 8000 per skalle och tillsammans 6500 o bostadstillägg som går direkt till bostaden. Då ska 16000 delas mellan två vuxna och barnen plus barnbidrag. Det är inga stora pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in