Citat:
Ursprungligen postat av
Tjejmedpondus
Jag tror att de handlar om samhällets syn och att att man måste byta strategi.
Om man tänker förr i tiden så gick de inte att sjukskriva sig.
Även de av sämre klass eller av kvalitet jobbade.
Idag är det inte så. Jag tycker att man skall kunna fördela jobb också utifrån vad en människa med sämre förutsättningar kan.
Att fastna i att man inte kan? Då behövs en personlig utveckling och bryta negativa mönster.
Kan man ta hand om två barn, så bör man också kunna arbeta? Det är likvärdigt med jobb?
Vissa behöver såklart vara sjukskriva.
Men det har blivit att många fastnar i en stigmatisering där man tror att man inte kan jobba.
För i tiden arbetade definitivt inte alla eftersom de som inte kunde ta hand om dem själva hade någon som gjorde det, idag arbetar de människorna varpå samhället
istället måste ta hand om dem.
Jag t.ex är sjukskriven men fullt förmögen i mitt hem. Jag hade sannolikt istället tagit hand om andra i hemmet precis som många andra som idag går till arbetet.
Det går att arbeta. Problemet är att det inte är anpassat till kognitiva förmågor. Jag t.ex. skulle kunna bli arbetsför om jag fick träna upp huvudet i en strukturerad modell (skola och kurser) utan att vara tvungen att klara mig oavbrutet. För en vecka sedan hade jag full fokus. Nu idag har jag orkat koncentrera mig i 40 minuter. Men jag inser att jag på ett tiotal minuter lärt mig mycket i ett ämne, så det känns bra ändå.
Det kanske skulle gå att få ut fler om man gav möjlighet till studier. Sjukskriven måste väl inte innebära att man bara sedan får göra de lägsta arbetena om man vill bli arbetsför igen? Det är ett
skapat klassamhälle när man
absolut inte vill att människor kommer längre.
De kan arbeta en mindre del och behålla pengarna. För min del är det inte aktuellt eftersom jag förlorar det jag byggt upp om jag utsätts för, för mycket stress tidigt. Därför vet jag inte riktigt hur mycket.
Men som sagt allt handlar om arbetsförmåga.
Däremot har
aldrig alla arbetat. Sådana samhällen har aldrig förekommit om vi inte slagit ihjäl de sjukaste.