2022-11-06, 23:49
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Smakförhöjare?

Det är ju en adekvat beskrivning av vad det handlar om, men jag har svårt att se det som ett ord man skulle använda till vardags. Det låter mer som en fackterm för livsmedelsbranschen. Det är kanske inte helt lätt att se kondiment som ett ord man skulle använda till vardags heller, men det anknyter ändå till en tradition. Det är ett internationellt ord med latinskt ursprung som finns i flera andra språk. Och vi har uppenbarligen använt det tidigare i svenskan, även om ingen längre minns det.
Citera
2022-11-07, 14:39
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Ja, och det jag söker är alltså ett ord som omfattar kryddor och andra tillbehör, enligt det kontinentala manéret. Såväl salt och peppar som såser och röror. Samt för den delen också torrare saker som rostad lök och chili flakes. Eller kanske en blandning av hackade jordnötter och rostade kokosflingor. Ett ord motsvarande engelskans och franskans condiment. Eller spanskans condimento. Något som tillsätts för att smaksätta den färdiglagade maten efter personlig smak. Min åsikt var att vi borde kalla det kondiment, ett ord som har funnits tidigare i svenskan men som beklagligtvis har fallit i vanhävd.
Jo jag förstår vad du efterfrågar, och det är rimligt att vilja klumpa ihop dem under ett begrepp.
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det är ju en adekvat beskrivning av vad det handlar om, men jag har svårt att se det som ett ord man skulle använda till vardags. Det låter mer som en fackterm för livsmedelsbranschen. Det är kanske inte helt lätt att se kondiment som ett ord man skulle använda till vardags heller, men det anknyter ändå till en tradition. Det är ett internationellt ord med latinskt ursprung som finns i flera andra språk. Och vi har uppenbarligen använt det tidigare i svenskan, även om ingen längre minns det.
Smakförhöjare, smakhöjare, smaksättare... De låter alla mer vardagliga än vad kondiment gör.

Tycker man inte att det räcker med ett ord skulle man kanske kunna kompromissa och prata om "såser och smaksättare"? Kollokationen skulle också hjälpa till att antyda att bägge orden används i en lite vidare betydelse.
Citera
2022-11-07, 18:18
Medlem
Obolenskys avatar
Hur skriver man ett genitivuttryck i förkortning, t.ex. Stockholms bästa krogar; skriver jag ”Sthlms …” eller skriver jag ”Sthlm:s …”?
Citera
2022-11-07, 19:24
Medlem
Fialisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Hur skriver man ett genitivuttryck i förkortning, t.ex. Stockholms bästa krogar; skriver jag ”Sthlms …” eller skriver jag ”Sthlm:s …”?

Sthlm:s, TV:s, VD:s, EU:s, yes.
Citera
2022-11-10, 07:32
Medlem
johanponkens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Fialisan
Sthlm:s, TV:s, VD:s, EU:s, yes.

NB för vd: svenska titlar är inte versaliserade! Tv är också normalt, likt _mycket_ nyare cd, dvd, allt som är normaliserat, är skrivet med gemener.
Citera
2022-11-10, 08:36
Medlem
Soterns avatar
Likt förbannat eller lik förbannat. Vilket är det språkligt rätta?
Citera
2022-11-10, 10:13
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Efter initialförkortningar som utläses som ett ord används inte kolon.
Citera
2022-11-10, 12:14
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Likt förbannat eller lik förbannat. Vilket är det språkligt rätta?

Lik utan t.
Citera
2022-11-10, 12:15
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Lik utan t.

Tackar.
Citera
2022-11-10, 16:50
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

Man bör i första hand helt undvika förkortningar i genitiv genom att skriva ut det fullständiga ordet eller skriva om meningen. Sthlm är en udda förkortning som hörde hemma i gamla tågtidtabeller. Det torde sällan finnas något skäl att använda den idag. Om man mot bättre vetande insisterar på att göra det och till råga på allt i genitiv, så ska det inte vara något kolon i den här sortens sammandragningar. Sthlms län.

Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Efter initialförkortningar som utläses som ett ord används inte kolon.

Sthlm är ingen initialförkortning.
Citera
2022-11-11, 20:32
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Har en fundering om ordet narrativ. Jag trodde att den bestämda formen var narrativet men det blir alltid markerat som felstavning. Till exempel: Alla följer det rådande narrativet.

Vad gäller?
Citera
2022-11-11, 21:39
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .WhyAreYouGeh.
Har en fundering om ordet narrativ. Jag trodde att den bestämda formen var narrativet men det blir alltid markerat som felstavning. Till exempel: Alla följer det rådande narrativet.

Vad gäller?

Svensk Ordbok anger narrativet som bestämd form, så det är korrekt. Det är väl helt enkelt ordlistorna i programvaran som inte är uppdaterade. Artikeln i SO är från 2021. Narrativ som substantiv är ganska nytt i svenskan. I Svenska Akademiens Ordlista (2015) och Svenska Akademiens Ordbok (1946) finns det bara med som adjektiv och adverb.

https://svenska.se/tre/?sok=narrativ&pz=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in