2022-11-09, 22:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nåja, arvsfaktorn är väl ganska viktig när det gäller arbetsförmåga. Om sjukpenningsföräldrarna är "funkisar" som möttes på dagcentret, så är nog risken väsentlig mycket högre att också barnen helt eller delvis får funktionsnedsättningar (eller vad den politiskt korrekta nomenklaturan för närvarande är).

När det gäller ekonomisk standard så finns det ju sedan gammalt ett tal om "socialt arv". Även om detta är överdrivet så är det inte helt utan sanning. Den som växer upp med outbildade föräldrar tenderar själv att inte skaffa någon högre utbildning etc.
Ja om det är så att barnen har föräldrar som är utvecklingsstörda (jag vet inte om artikeln påstår det?) så har de mycket dåliga levnadsförutsättningar. Det är mycket sorgligt för barn som i det avseendet oförtjänt ärver sina föräldrar funktionsnedsättning, utan att själv vara det. Men förbehållet att jag inte vet om det var så i det här aktuella fallet.
Citera
2022-11-09, 22:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81

Intrycket jag fått efter en fattig uppväxt i förorten (detta var på åttiotalet när det fortfarande var mest svenskar boende där) är att det är klart mycket vanligare att fattigdom och misär följer mer generationerna än att barnen reser sig och gör en klassresa. I allmänhet växer folk upp och blir sina föräldrar, även om de inbillar sig annorlunda.
Jag har samma upplevelse. Nu när förorten dessutom är etniskt segregerad så är det ännu mer ovanligt för någon att göra en "klassresa". De förortsföräldrar som har lite hjärna sätter barnen på skolor i mer svenska områden, för att ungarna ska ha en chans att ens lära sig språket tillräckligt.
Citera
2022-11-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Vem har pratat om att de inte kan ta hand om dem? Det handlar om en kostnadsökning som går ut över små glädjeämnen för barnen.
Jag har sagt det, såg du inte vad jag skrev? Har man inte råd att ge en present för en hundralapp per barn då är det fel att dom får behålla barnen. Tror knappast att dom kände sig speciellt rika innan priserna skenade. Oavsett hur fattiga dom än säger sig vara så skulle dom ha råd att lägga undan typ tio kronor i månaden för varje unge. Då hade dom kunnat köpa en present men inte någon dyr present
Citera
2022-11-09, 22:26
Avslutad
Citat:
Att låta barn växa upp i kärva förhållanden är att ta en risk. Du ser de som klarat sig, som studerar vidare, inklusive dig själv. Ser du de andra?

På vilket sätt påverkar det var och ens frihet att ge helokopterpengar vid galopperande inflation till barnfamiljer med sjuka föräldrar?
Om människors frihet inte påverkas av helikopterpengar, borde förstås alla familjer få stödet. Men alla får inte det utan det är politiska nämnder som beslutar, och där har du att vissa får friheten genom stödet, andra för klara sig själva.

Den stora risken för barn att fortsätta sina föräldrars utsatthet ("ärva") är inte pga föräldrarnas dåliga ekonomi eller sjukdom, utan istället föräldrarnas bristande utbildning, bildning och klasstillhörighet. Det gör att barnen inte stimuleras att utveckla sin fulla potential.

Så om man påstår sig måna om utsatta barn så hjälper man inte dem genom att ge deras föräldrar helikopterpengar, utan hjälpen vore att flytta barnen till bättre livsomständigheter. Nu är det förstås ingen politiker som skulle våga hävda det som en lösning, men är samhället/staten mån om barnens framtid så vore det, det bästa för barnen.
Citera
2022-11-09, 22:40
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Barnen ska väl iallafall äta och ha kläder varje månad och andra utgifter?

750 kr i julklappar och födelsedagspresenter för tre barn! Vilket år tror du vi befinner oss i? Köpte kläder på rea i dag till en unge för den summan + att det finns två böcker också där som ska bli julklappar+ födelsedagspresenter.

Eftersom jag är fattig blir det vara julklappar till tre barn. Själv struntar jag i julen. Men jag tycker det är galet att somliga tror att så fort folk har barn, blir det en förmögenhet de aldrig behöver röra för något alls, de där pengarna folk får för ungarna.

Är du fattig går barnbidraget in för mat och övriga kostnader. Har du pengar, går barnbidraget in som en förmögenhet att samla upp. Stor skillnad och den beror på ursprunglig ekonomi. Vinterskor och vinterkläder är exempel på vad barn brukar behöva varje år.

Sen tillkommer julpynt, julbord, nyårsafton och firande då också. December är en dyr månad för de fattiga. Ligger de redan på minus blir det tufft.

Har man barn och är fattig måste man givetvis samla hela året på julklappar och födelsedagspresenter, dvs försöka köpa något att lägga undan, varje månad fram till december då den månadens lilla utrymme får gå till mat.

Finns mycket fint Second hand. I Facebookgrupper osv.

Ja nu var 750kr i present och julklapp för tre barn lågt räknat/år.
En summa som enligt mig inte är någon direkt stor utgift.
De borde rimligen ha råd med detta.

Måste ta tag i allt urvuxet här hemma som svämmar över.
Citera
2022-11-09, 22:49
Medlem
Eastwings avatar
Det är väl bara att det paret tänker lite smart så kan de ge barnen fullt med julklappar.
Spara alla toalettpappersrullar. Köp lite billig färg och måla dem samt tryck in fyra tandpetare så får barnen en massa grisar och kor.
Såga av en tom konservburk, och måla den så vips får de litet Lutande tornet i Pisa.
Tomma mjölkförpackningar kan enkelt målas till hus så får ungarna ett helt bostadsområde att leka med.

Finns så många olika vägar att gå om man är kreativ och har 8 timmar ledigt varje vardag medans deras barn är på skolan.
Citera
2022-11-09, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Ja nu var 750kr i present och julklapp för tre barn lågt räknat/år.
En summa som enligt mig inte är någon direkt stor utgift.
De borde rimligen ha råd med detta.

Måste ta tag i allt urvuxet här hemma som svämmar över.
De kommer ingenstans med det. Julbordet kanske.
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Det är väl bara att det paret tänker lite smart så kan de ge barnen fullt med julklappar.
Spara alla toalettpappersrullar. Köp lite billig färg och måla dem samt tryck in fyra tandpetare så får barnen en massa grisar och kor.
Såga av en tom konservburk, och måla den så vips får de litet Lutande tornet i Pisa.
Tomma mjölkförpackningar kan enkelt målas till hus så får ungarna ett helt bostadsområde att leka med.

Finns så många olika vägar att gå om man är kreativ och har 8 timmar ledigt varje vardag medans deras barn är på skolan.
Kul...

Då kan de lika gärna slå in sakerna med tillbehör för att pyssla genom en limburk och lite färg. Om du nu ska vara rolig.
Citera
2022-11-09, 23:48
Avslutad
Varför skaffar man tre barn om INGEN av föräldrarna klarar av att arbeta? Inte det minsta synd om dom.
Tvärtom har de tur som ens lever i Sverige i större delen av världen hade de varit hemlösa.
Citera
2022-11-10, 00:00
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Båda är sjukpensionärer??! vad fan är det för fel på landet som tillåter detta jävla bidragsfolk leva vidare??
De har antagligen större rättighet än vad du har, kan du inte hoppa från en bro? Du är ful, har dålig människosyn och vi klarar oss alldeles utmärkt utan dig. Du tillför varken diskussionen, Flashback eller samhället något vettigt.
Dina fattiga skattekronor är en smärre förlust vi andra kan ta för att slippa dig.
Citera
2022-11-10, 00:08
Medlem
Citat:
Vem har pratat om att de inte kan ta hand om dem? Det handlar om en kostnadsökning som går ut över små glädjeämnen för barnen.
Om de inte jobbar, utan lever på oss andra, kan de inte ta hand om barnen.
Citera
2022-11-10, 02:03
Medlem
Oväntat att den här tråden (också) skulle utveckla sig till att FB-högern gör det den är allra bäst på, att trakassera den delen av den egna befolkningen som inte dragit full jackpot.

Citat:
Till sina tre barn i skolåldern pga de galopperande matpriserna. Hon och maken är i 40-årsåldern och sjukpensionärer båda två.

Låst artikel men jag antar att det rör den förestående julen. Nämns iofs födelsedagar.

Den stående frågan, ska låg ekonomisk standard och möjligen avsaknad av arbetsförmåga tillåtas gå i arv i ett välfärdsland?

https://www.jp.se/2022-11-08/madeleine-har-inte-rad-med-presenter-till-sina-barn-jag-far-magvark

Nej det är naturligtvis väldigt sorligt. Sorgligt även i ett större perspektiv, många andra mänskliga egenskaper får stryka på foten och tappas bort när 90% av befolkningen enbart ska hållas sysselsatta med och fokusera på konsumtion. På sikt drabbar det nog även dom priviligierade 10%.

Som tur är finns det ju en hel del organisationer som förstår hur hårt det här slår mot barnen och därför hjälper till. Man kan ju hoppas att dom har vetskap om det och söker sig dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Dina fattiga skattekronor är en smärre förlust vi andra kan ta för att slippa dig.

Ja en hel del skulle man faktiskt kunna avstå mot en behagligare tillvaro. Skulle nästan kunna tänka mig att åka grusväg resten av livet mot att slippa se och höra en del.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-11-10 kl. 02:06.
Citera
2022-11-10, 03:28
Medlem
Citat:
Låst artikel men man vill ju som förälder också kunna ge.
Ändå föreslår du att andra föräldrar istället ska ge dem presenter, via staten? Det är inte att ge. Det är att .

Angående att som barn få väldigt billiga julklappar eller presenter så är det en orättvisa, men en extremt liten sådan, i princip obetydlig. Vissa barn föds utan föräldrar, rakt in i tex trafficking. Vissa barn föds blinda. Eller utan ben. Eller med en psykisk störning som gör att de aldrig någonsin får må bra.

Det är direkt underhållande hur narcissistisk och trasig man är om man ser barnens billiga presenter som ett prioriterat samhällsproblem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in