2022-11-09, 20:03
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Det märks. Men du kan så att säga inte använda Kievs propaganda,utan får pussla ihop från mer neutrala källor. Då hamnar vi på cirka 20000 för Ryssland och 50000 för Ukraïna.

Exakt betyder inte en avvikelse på 57 000 man. Din hittepåsiffra om ryska förluster är ointressant, tänk på att en rysk bataljon förlorade 450 man på 2 timmar häromdagen.
Citera
2022-11-09, 20:04
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Så ryssarnas taktik är att gräva ner sig i statiska försvarspositioner?

Det låter som självmord när Ukraina har tillgång till så mycket precisions-artilleri och kunskapen att använda det.

De skickar in billiga drönare som ser exakt vart de är och sedan kommer det en HIMARS-raket i skallen.

Eller så går de bara runt och skär av försörjningslinjerna så kan de sitta och frysa och svälta ihjäl i sina skyttevärn.

Absolut, håller med om allt du säger. Men det som hittills varit svårt för ryssarna (utsatta försörjningslinjer över floden) kommer nu istället bli Ukrainas problem. Dock verkar det som att hela regionen norr om Krim har dåligt försörjningsläge då varken järnvägen över Kertj-bron eller den inlandsjärnväg som går genom ockuperat område i sydöstra Ukraina verkar vara funktionsdugliga för närvarande.
Citera
2022-11-09, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Du verkar ha problem med att förstå den statistik du själv lägger upp. Det står klart och tydligt 14.200-14.400 totalt döda. Alla kanske inte klassas som civila men majoriteten är det. Att de flesta dog direkt efter 2014 och att takten sjunkit gör det det hela bättre eller?

uhm, det står ju fördelat, även ryska soldater strök ju med....

Citat:
Butja var ett ukrainskt propagandatrick och inget annat.

du verkar fått ett gamalt manus, eller gåt på rysk propaganda.
Citera
2022-11-09, 20:05
Medlem
sherms avatar
Citat:
Krigshetsarna i denna tråd är riktigt vidriga. De sitter och postar filmsnuttar där soldater dör och gläds.

Jag skulle inte bli glad även om mina fiender dog. Jag har inte sådant hat i mig, men tydligen finns det sådana "människor" här.
Riktigt gottar sig i dödandet gör de. Det säger sig självt att det är nåt fel på dem. Normala människor förfasas över slakten. Inte dem. Nej de blir istället lyriska.

Bra analys här som trasar sönder narrativet:

US-Funded Media Fails to Produce Evidence of Russian "War Crimes"

https://odysee.com/@LandDestroyer:8/us-funded-media-fails-to-produce:d
Citera
2022-11-09, 20:05
Medlem
Citat:
Oavsett så är det inte 2 per år som du skrivit flertal gånger din lilla desinformatör.

2 per månad ungefär, sedan 2018.
Citera
2022-11-09, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland lägger 500 miljarder kr på sitt försvar varje år.
Sedan länge.
10 gånger mer än sverige.
En pytte ekonomi.
Japp.

Ja, rysslands ekonomi är långt mindre än hälften av tysklands...

Så rysk ekonomi är inte någon stor ekonomi.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Oavsett så är det inte 2 per år som du skrivit flertal gånger din lilla desinformatör.

Nu läser du mina inlägg väldigt slarvigt. Jag skrev per månad:

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Endast ca 2 döda civila per månad.

2 x 12 = 24.

Och enligt FN-statistiken så var antal döda civila per år nere i ca 25 döda per år, under de senaste åren:

Citat:
Kod:
Number of civilian deaths related to the Russia-Ukraine conflict from 2014 to 2021

2014 : 2084
2015 : 954
2016 : 112
2017 : 117
2018 : 55
2019 : 27
2020 : 26
2021 : 25
https://www.statista.com/statistics/1293409/civilian-deaths-related-to-russia-ukraine-conflict/
https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Countries/UA/32ndReportUkraine-en.pdf

24 ≈ 25
Senast redigerad av -Info- 2022-11-09 kl. 20:10.
Citera
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ok..ryssland lägger 500 miljarder kr på sitt försvar varje år sedan många år.
10 gånger än sverige.
En pytte ekonomi, japp.

Haha!
Nej det gör de inte. Möjligen att den summan motsvarar vad oligarker och andra makthavare stoppar i sina fickor på ett år.

För på utveckling av militär förmåga har det bevisligen inte lagts några 500 miljarder. De har ju inte ens personlig utrustning till sina soldater
Citera
2022-11-09, 20:08
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Därför att Ukraina inte hade nån större mobilisering där till en början.

Helt fel, man hade bra försvar av staden på pappret innan Generalen som hade ansvaret för det visade sig vara Rysk kollaboratör, man grep han senare vid gränsövergången till Moldavien med hela bilen full med Pengar och han sitter i förvar nu.
Citera
2022-11-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Nu tramsar du igen Ryssland är inte självförsörjande.

I mångt och mycket är man det på mat, el, olja, mineraler.

Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Konstigt förhållande mellan världens största demokrati och Imperiet där man blir inlåst om man säger vad man tycker. Kommer att bli problem.
Sedan har försvarssamarbetet tydligen eroderat efter att Rysslands vapen visat sig bristfälliga i Ukraina.

Bristfälliga…dom har förstört rätt mycket och försvagat Ukraina som var målet.

Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
"Enligt en ny rapport från den brittiska underrättelsetjänsten slår man fast att Vladimir Putin redan har förlorat slaget om luftherraväldet, eftersom de ryska förlusterna varit så omfattande.

”De ryska flygplansförlusterna är högst sannolikt långt över deras förmåga att producera nya flygplan”, står det i rapporten enligt tyska Spiegel.

Rapporten är nu överlämnad till det brittiska försvarsdepartementet, skriver tyska Spiegel."

I så fall är det ju för Ukraina att börja flygbomba i Ryssland.
Citera
2022-11-09, 20:09
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
De har ju inte ens personlig utrustning till sina soldater

Hörde också att Pasiviki sa något sådant i statstelevisionen…
Citera
2022-11-09, 20:09
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Censur… har du prövat att gå in på https://www.rt.com/ på senare tid?

Vet inte vad du snackar om. Jag kommer in på RT... Nej, jag kör inte VPN. Ja, jag sitter i Sverige. Om du försökte göra en poäng var det en väldigt dålig sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in