Citat:
Ursprungligen postat av
guuben
:
– Det här är ett oerhört stort nederlag [för ryssarna], säger överstelöjtnant Joakim Paasikivi.
– Det här är ett oerhört stort nederlag [för ryssarna]. Militärt för att man då har man gett upp alla möjligheter, även om de har varit osannolika, att fortsätta längs Svarta Havs-kusten och hota Mykolaiv och gå vidare mot Odessa.
– Men även politiskt, det här var ju den första staden man tog. Det här är ju ett tydligt tecken på att Putins plan inte håller, i synnerhet som det annekterade Cherson-områdets huvudstad nu befrias av ukrainarna. Det pekar ju också på det absurda i den ryska föreställningen att man kan gå in och erövra mark och hävda att det är ens egen, säger Paasikivi.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...svarsministern
Från Ukrainsk sida;
Det borde väl inte finnas civila kvar väster om Dniepr där Ukrainska armén nu håller till.
Hur skall de hålla postionerna ifall man lägger in en bombmatta över ukrainska trupperna som Nato gjorde i Serbien.
Här är ändå (kanske) nåt som inte riktigt går ihop....ryska presstaleskvinnan talade om fredförhandlingar samtidigt som Ryssland retirerar.
Lite för bra för att vara sant?
Att det ändå inte ligger en hund begraven.?
Jag kan inget om krigföring men anyway.....?
Då du skriver trams så får du trams tillbaka, men den här gången har du lyckats få till en relativt bra frågeställning så därför så får du ett seriöst svar tillbaka.
Jag anser att du har rätt i att det inte går ihop. Jag vet. Otroligt.
Sättet som Rudenko och Zakharova uttrycker sig går helt emot dels hur de uttryckt sig tidigare, samt även hur de positionerar sig normalt då förhandlingsläget är svårt för dem. Uttrycken de använder skulle tolkas som tecken på svaghet både internt och externt, men samtidigt så har de ju tänkt över kommunikationen noggrant.
Jag som inte litar alls på någonting som kommer ur Ryska ledningens munnar känner även jag en oro för att även detta är ljug och att de har någon form av twist på g.
Den twisten är inte att de kommer lägga en bombmatta över Cherson då de i verkligheten inte har den förmågan på plats just nu.
De har inte luftherraväldet för att göra det utan för svåra förluster. De har heller inte kapaciteten att utföra det med artilleri då Ukraina tack vare västs stöd har jämnat ut spelplanen då det kommer till artilleridueller.
Ryssland går ju bara in till ett förhandlingsbord om de har ett momentum. De går inte in och förhandlar om de inte har starka kort. Detta ligger i deras DNA.
Vi har säkert/garanterat olika förhoppningar på vad skälen till denna "förhandlingsvilja" är, men jag delar din åsikt. Det känns som en luring.