2022-11-09, 13:10
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Propagandaklipp från spöket i Kiev = fakta!?

Endast en komplett idiot skulle köpa den smörjan. Era bögklipp skaver mest hos de ukrainare som medverkat i dem.

Du saknar trovärdighet. En nazist som gnäller över att Ukraina är "nazister".
Citera
2022-11-09, 13:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Dom Indien skulle göra det ihop med ryssen, utveckla nya vapen.

Tror jag inte, detta krig är ingen bra reklam för ryska vapensystem. Indien kommer nog att göra sina egna vapen. Ryska vapen kommer bara exporteras till länder som har låg teknologisk förmåga, är fattiga och har restriktioner från omvärlden. Som Syrien, Eritrea, Nordkorea.
Citera
2022-11-09, 13:13
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Propagandamaskinen "avslöjar" att kyrkogården utanför halvmiljon-staden Mariupol fått ett tillskott på 4.500 gravar på 10 månader:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/satellitbilderna-visar-manga-nya-gravar-i-mariupol

I halvmiljon-staden Göteborg dör det också ca 4000-4500 personer per år.

Nu bor det inte längre en halv miljon i Mariupol, det har Ryssland sett till.
Citera
2022-11-09, 13:21
Medlem
guubens avatar
Chinese Motor Sich investors accused Ukraine of robbery and abuse of power

The Celestial Empire criticized Kiev's decision to forcibly nationalize the Motor Sich enterprise and transfer it under the control of the Ministry of Defense of Ukraine. The representative of Chinese investors "Motor Sich" Wang Jing published an address on the social network WeChat, in which he protested:

"We have always been resolutely opposed to the criminal actions of the state of Ukraine concerning the abuse of state power, the substitution of national security concepts, the mixing of truth with lies and the suppression of normal business activities of enterprises."

Wang Jing also accused the Ukrainian government of "shameless looting" of China's foreign assets.

@ukr_leaks_eng

Kollade på Sich, dom är inom flygindustrin och nu har alltså Ukrainska
Inte lyckat att beslagta kinesisk egendom BIG mistake.
Översatte inte texten eftersom Google translate gör dåliga översättningar till svenska.
Citera
2022-11-09, 13:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Skiten förklarad för dummies : https://www.youtube.com/watch?v=WVXzwnU1H6U&ab_channel=PowerfulJRE

(dig)

Haha, är det denne 'Dave Smith' som format din bild av Rysslands invasion? Den killen ska man tro på utan eftertanke?
Citera
2022-11-09, 13:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Ryssarna verkar spränga alla broar på västra sidan av Dniepr. Dom tycks vara färdiga att retirera från Kherson nu.
Citera
2022-11-09, 13:33
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bra åtgång på orcher idag. 710 färre orcher.... Hoppas denna takten håller i sig.

Ju fler orcher som stupar desto fler arga mödrar i ryZZland!

The total combat losses of the enemy from 24.02 to 08.11 were approximately:
of personnel / personnel ‒ about 77170 (+710) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2786 (+15) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 5654 (+24) units,
artillery systems – 1791 (+9) units,
RSZV / MLRS – 391 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 203 (+1) units,
aircraft – 278 (+1) units,
helicopters – 260 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 1476 (+4),
cruise missiles ‒ 399 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 16 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 4216 (+17) units,
special equipment ‒ 159 (+2).
Data are being updated

Jag är lite osäker på siffrorna i det här fallet. Givet för mig är att Ryssen aldrig talar sanning, men att i krig så är propaganda en naturlig del och Ukraina kan ibland behöva bedriva propaganda.

Siffrorna har ökat utan egentliga väsentliga stora slag eller erövringar vilket är lite udda. Det en del nytt bildmateriel på orcher som "vliar" men det är inte mycket mer som kommer ut än normalläget.

Jag tänker att det är viktigt för Ukraina att just nu pusha nyheten om att mobiks dör som flugor och att man därmed saltar siffrorna lite för att än mer få mobiks i Ryssland att vägra mobilisering.

Jag tror däremot att det är rimligt att förlustsiffrorna ändå är till stor fördel för Ukraina. Det är mindre och mindre content som når ut där man ser UKR förluster men det är ett konstant flöde av content som visar RUS förluster och tillfångatagna.
Citera
2022-11-09, 13:34
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ryssarna verkar spränga alla broar på västra sidan av Dniepr. Dom tycks vara färdiga att retirera från Kherson nu.
Den stora frågan kvarstår,
vad är kvar i Kherson?
Spridda orcher i lägenheter eller stora styrkor.
Citera
2022-11-09, 13:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
https://youtu.be/SP6Nr1lJEOIUSA ger "lov" till Indien att köpa rysk olja.De facto har indien köpt redan en lång tid och har mer och mer samarbete med Ryssland. Indien ett land med stor potential för utveckling.(D.v.s. Indien har ett "generöst" tillstånd av USA att köpa olja som bekostar kriget mellan Ryssland vs Ukraina/USA)Indien kan köpa olja av vem de vill utan att behöva USA,s tillstånd. Det här har Indien redan uttalat sedan förra våren och de frågade inte ens om lov.Samarbetet mellan Indien och Ryssland växer, bra.Jag gillar nämligen Indien också.

Putinister som du framhåller ofta att Indien och Kina är framstående i mycket, har mycket industri och stora ekonomier. Men hur gör det efterblivna Ryssland bättre? Ryssland är lika kasst ändå. Den tekniska nivån, industrikapaciteten, alkoholismen, infertiliteten, den lilla storleken på ekonomin i Ryssland påverkas ju inte av att andra länder är bättre. Kina och Indien är inga argument för Ryssland.

Eller menar ni bara att de kan förlänga kriget genom att stödja Ryssland och föra proxykrig mot USA i Ukraina? (Vilket ännu inte inträffat) För ni har väl inte dubbla måttstockar?

Ni brukar och svamla om västs kollaps, att dollarn skall förlora sin status etc. Igen; hur gör det Ryssland bättre? Ryssland är ju lika kasst oavsett hur det går för ekonomin i väst. Ryssland får inte mer pengar för att väst får mindre pengar. Om dollarn förlorar betydelse så kan ju Euro, Kinesisk valuta etc. få större betydelse. Men det påverkar ju inte Rysslands skräp-valuta det minsta. Ingen kommer börja handla med rubel för att ersätta dollar. Det finns många valutor förutom rubel som kan fylla dollarns roll. Negativa saker om väst är inga argument för Ryssland.
Citera
2022-11-09, 13:36
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag är lite osäker på siffrorna i det här fallet. Givet för mig är att Ryssen aldrig talar sanning, men att i krig så är propaganda en naturlig del och Ukraina kan ibland behöva bedriva propaganda.

Siffrorna har ökat utan egentliga väsentliga stora slag eller erövringar vilket är lite udda. Det en del nytt bildmateriel på orcher som "vliar" men det är inte mycket mer som kommer ut än normalläget.

Jag tänker att det är viktigt för Ukraina att just nu pusha nyheten om att mobiks dör som flugor och att man därmed saltar siffrorna lite för att än mer få mobiks i Ryssland att vägra mobilisering.

Jag tror däremot att det är rimligt att förlustsiffrorna ändå är till stor fördel för Ukraina. Det är mindre och mindre content som når ut där man ser UKR förluster men det är ett konstant flöde av content som visar RUS förluster och tillfångatagna.
Ryssarna har enorma resurser som man av olika anledningar valt att inte sätta in.

Aftonbladet idag.
"Enligt Arash Heydarian Pashakhanlou, docent i krigsvetenskap vid Försvarshögskolan, har det ryska flygvapnet fortfarande stora resurser som de valt att använda i begränsad utsträckning i Ukraina. Inget tyder heller på att Moskva överväger att sätta in mer flyg, menar han."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/abl952/ryssland-har-forlorat-kampen-i-luften-ny-rapport
Citera
2022-11-09, 13:38
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Er ryssar… jag är inte ryss.

Jag avhåller mig rätten att säga nåt dumt tillbaka.

Känns det bra nu när hela Kiev är strömlöst? Och vintern är på G.

Ryssland är dessvärre självförsörjande på allt så det är inte så att bara stänga ute dom å svälta i hjäl dom.

Går med Nordkorea..

Nu tramsar du igen Ryssland är inte självförsörjande.
Citera
2022-11-09, 13:38
Medlem
sherms avatar
Citat:
Er ryssar… jag är inte ryss.

Jag avhåller mig rätten att säga nåt dumt tillbaka.

Känns det bra nu när hela Kiev är strömlöst? Och vintern är på G.

Ryssland är dessvärre självförsörjande på allt så det är inte så att bara stänga ute dom å svälta i hjäl dom.

Går med Nordkorea..
Det där känns som givet ett Madeleine Albright-svar: "..we believe the price is worth it."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in