Citat:
Ursprungligen postat av
Nikasi
Tove kan mycket väl ha åkt med frivilligt till exempelvis torpet eller annat ställe. I vilket fall så tror jag inte att hon mördades i lägenheten. Men, vi får se.
Om hon nu åkte med frivilligt är tidsfönstret 04.00 då bilen finns på kamera på väg ut från Vetlanda till 05.45 då bilen är på väg tillbaka till Vetlanda väldigt litet för att hinna med mord och gömmande av kroppen.
Jag tror att T stryps av JJ i lägenheten ca 02.45 i samband med dunkandet som grannarna hört. MH kan vara inblandad genom fasthållande av T eller liknande. Några minuter senare går JJ ut i trapphuset för att kolla om det är "fritt fram" att släpa ut kroppen, vilket grannarna hör. Då kommer grannen ut och JJ hittar på storyn om att hon ska till McD. Hon får skjuts dit av grannen och är tillbaka runt 03.30. Om MH är kvar i lägenheten då vet jag inte, men är hon det så hjälps de åt att få ner kroppen till JJ's bil.
MH lämnar JJ efter de har fått in T's kropp i JJ's bil och JJ åker till sin pappas gård ensam. Anledningen till att jag tror att MH inte är med vid gömmandet av kroppen är att hon då borde ha informerat polisen vid förhör. Att två tjejer under 20 lyckas hålla hemligt i ett flertal förhör var kroppen är gömd tror jag inte. Den som anser sig som minst skyldig hade lagt skulden på den andre och berättat allt de visste, vilket jag tror MH har gjort. MH vet helt enkelt inte var kroppen är (om hon var med och bar ner kroppen till bilen vet hon bara att JJ kört iväg med kroppen). Är JJ tillräckligt stark att få ner T's kropp själv i trappen utan att väcka alla boende i huset, de hörde ju när hon öppnade dörren? Är det rimligt att JJ puttat ut T’s kropp från sin lägenhet ner på backen och sedan fått in kroppen i bilen själv? Jag är tämligen säker på att T dödades i lägenheten men känner stor osäkerhet kring hur kroppen lämnade lägenheten. Att MH nu är häktad för griftefridsbrott indikerar i alla fall att hon gjort något med T’s kropp efter döden.
Hade någon mer varit inblandad i förflyttandet av kroppen från lägenheten hade det krävts telefonkontakt och då hade vi sett minst en person till häktad (om det inte är killen i bilen som hon pratade med vid McD, men jag har svårt att tro att hon kan övertyga någon på 2 min att komma och hjälpa till att flytta en kropp).
JJ åkersjälv först norrut och förstör T’s mobil och gömmer den någonstans i närheten av den senaste pingningen mot masten. Sedan åker hon till pappans gård eftersom hon känner området väl. Nu undrar jag om hon väcker pappan och berättar vad som hänt och hon får hjälp att gömma kroppen, eller om hon själv kör så långt hon kommer med bilen och drar kroppen så långt hon orkar och gömmer den?
Om det nu är så att hon åker tillbaka till pappans gård och rider på morgonen efter att hon förflyttat cykeln, städat upp hemma osv. beror det på att hon vill gömma kroppen bättre.
MH åker på medhjälp till mord. JJ åker på mord. Döms någon mer för inblandning?