Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-09, 14:47
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Vilken jävla röst, jag trodde att det var en tant som pratade först

Vad är det som pekar på att han är särskilt intelligent? Hans resonemang är förvirrade och i osammanhängande, med uppenbara brister i logik. Han lyckas sällan uttala en fullständig mening. Jag tror att du gärna vill se honom som en person som är så smart att han av någon anledning inte skulle fungera i samhället, men inget av det han har gjort framstår som intelligent eller ens särskilt genomtänkt. Han är en lodis som beställt en Zelda-cosplay på internet och huggit ihjäl en tant, inget mer.
Haha, "Zelda-cosplay". Jo, men... Min uppfattning är att han är stressad och dessutom irriterad över att han måste upprepa delar av olika resonemang han fört i tidigare förhör. Jag menar heller inte att han är SÅ smart att det inte funkar, utan bara att han intelligent. Jag får medge att jag har en liten soft spot för aspies, outsiders och liknande typer. Hans uppväxt har ju garanterat gjort avtryck också.
Citera
2022-11-09, 14:48
Medlem
Vilket citat från "Jokern" körde han?
Citera
2022-11-09, 14:49
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Instämmer. Det är de svagaste och mest utsatta som först drabbas av det havererande välfärdssamhället. Medierna jobbar hårt för att försöka dölja det haveri som pågår.

Fast nu var det ju så att psykvården började monteras ned redan på 80-talet, tyvärr. Vi skulle ha behövt mentalsjukhusen fortfarande då det alltid kommer att finnas en grupp människor som behöver tvångsvårdas. En hel del av dessa psykfall som går ute i samhället anser ju inte heller att de är sjuka och skiter sen i att ta sina mediciner.
Citera
2022-11-09, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Det vore intressant och av allmänintresse att få veta vilka fler namn som stod på hans nu kända lista, likosm vilka fler framträdanden under Almedalsveckorna än Annie Lööfs han närvarat vid. Han (mördaren) kan ju potentiellt ha varit livsfarlig för en hel del personer i så fall, och om dessa har olika partifärger eller funktioner i de allmänna så framgår kanske en tydligare bild av verkligt uppsåt eller enbart sinnessjukdom. Oavsett vilket måste man låsa in dessa och kasta bort nyckeln, det går alldeles för många dårar med latent våld i sig på våra gator redan.

Det finns en lista i FUP som polisen scannat ifrån hans dator.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Fast nu var det ju så att psykvården började monteras ned redan på 80-talet, tyvärr. Vi skulle ha behövt mentalsjukhusen fortfarande då det alltid kommer att finnas en grupp människor som behöver tvångsvårdas. En hel del av dessa psykfall som går ute i samhället anser ju inte heller att de är sjuka och skiter sen i att ta sina mediciner.

Skulle tro att med alla droger ute så är mängden som är i behov av tvångsvård så många att det inte är rimligt för staten att tillhandahålla det annat än i undantagsfall.

Folk får helt enkelt börja ta hand om sig själva och sluta att inbilla sig att staten ska rädda dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redeyire
Vilket citat från "Jokern" körde han?
https://www.youtube.com/watch?v=FqC0Yf8OjAI
Citera
2022-11-09, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Skulle tro att med alla droger ute så är mängden som är i behov av tvångsvård så många att det inte är rimligt för staten att tillhandahålla det annat än i undantagsfall.

Folk får helt enkelt börja ta hand om sig själva och sluta att inbilla sig att staten ska rädda dem.

Ja men då får vi ju acceptera att leva i ett litet mini USA med dårar på gatorna.
Citera
2022-11-09, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Haha, "Zelda-cosplay". Jo, men... Min uppfattning är att han är stressad och dessutom irriterad över att han måste upprepa delar av olika resonemang han fört i tidigare förhör. Jag menar heller inte att han är SÅ smart att det inte funkar, utan bara att han intelligent. Jag får medge att jag har en liten soft spot för aspies, outsiders och liknande typer. Hans uppväxt har ju garanterat gjort avtryck också.

Fast det som gör att den här killen sticker ut är inte att han inte passar in socialt. Det är att han har stuckit ihjäl en tant på öppen gata. Om du är intresserad av outsiders så finns det en uppsjö helt harmlösa sådana att fascineras av istället.
Citera
2022-11-09, 14:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Tack, men där framgår inte att den kompetensen helt saknas i Sverige. Det enda som stödjer ditt påstående är att det ibland saknas. Det är inte samma sak. Försök igen!

Edit: det är dessutom bara en krönika från 2010 nån gång, inte en relevant källa över huvud taget...
Det finns massor att läsa på webben om du är intresserad. (Dessutom har psykiatrin snarare blivit sämre sedan 2010.) Det är uppenbart att TE inte fått adekvat hjälp från psykiatrin.
Citera
2022-11-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det finns massor att läsa på webben om du är intresserad. (Dessutom har psykiatrin snarare blivit sämre sedan 2010.) Det är uppenbart att TE inte fått adekvat hjälp från psykiatrin.
"Googla" är inte en källhänvisning, utan ett bevis på att man inte har en aning om vad man pratar om. Du har fel, tack då kan vi gå vidare och stryka den ogrundade tesen om att han inte kunnat få hjälp.
Citera
2022-11-09, 15:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Fast det som gör att den här killen sticker ut är inte att han inte passar in socialt. Det är att han har stuckit ihjäl en tant på öppen gata. Om du är intresserad av outsiders så finns det en uppsjö helt harmlösa sådana att fascineras av istället.
Förvisso. Men han har ju uppenbarligen konstruerat sig en egen verklighet, på ett eller annat sätt, som han tagit sin tillflykt till. Trots det är han knappast psykotisk. Vet inte alls var det brustit. Han tycker själv att han aldrig fått någon hjälp. Jag tycker nog att det tål att tänkas på hur man fångar upp personer som är "avvikande", och som växer upp i isolering. Just det där med att känna sig annorlunda och inte få social träning är förödande.

Edit: Snarast inte fått rätt hjälp?
Citera
2022-11-09, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Ja men då får vi ju acceptera att leva i ett litet mini USA med dårar på gatorna.

Ja, det är rätt uppenbart att det är dit vi är påväg. Tråkig utveckling men med svagare familjer, lösare relationer och fler droger ute är det en naturlig konsekvens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in