Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
När du försöker diskutera med någon så är ett tips att försöka hålla en hyfsad ton och undvika uttryck som ”rapa bullshit”, ”säger inte ett skit”, ”väller ur honom”, ”pantad” och så vidare. Sådana uttryck ger inte något seriöst intryck.
Jag ignorerade det för nåt inlägg tillbaka - men eftersom du även ämnar inta en Bror Duktig-attityd och försöka vara snusförnuftig så tar vi det också:
"en närmast aggressivt hånfull attityd till TE:s problematik"
"Jag tycker att den empatilöshet som du visar stämmer bra med det som TE kallar för olika varianter av ”psykopati”.
1. Jag är överhuvudtaget inte här för att varken dalta med TE eller stryka dig medhårs i dina åsikter.
Varav sistnämnda är ditt högst troligt största problem och gör att du försöker styra upp diskussionerna:
Du kan dock lägga ner för det lönar inte.
Det är nämligen själva offermentaliteten jag angriper.
2. Den som är empatilös är Teodor Engström.
Han har nämligen mördat. Han uppvisar ingen ånger och han uppmanar snarare andra att göra likt honom.
Han är även grandios och inbillar sig vara en hjälte.
Citat:
Denna tråd handlar om själva dådet och händelser relaterade till dådet. Jag förstår inte vad du vill tillföra med dina upprepade inlägg om att TE lider av psykiska störningar. Det blir ju bara en ständig rundgång och upprepning av att han lider av psykiska störningar.
Jag har öht inte diskuterat psykiska störningar utan nämnt en undergrupp inom AST.
3. Anledningen till att jag citerar ur FUP och diskuterar hans personlighet och beteende är att detta inte har uppstått i ett vaakum och det är betydligt fler komponenter som skapat mördaren än psykiatrin.
Teodor Engström beskrivs som snäll.
Han är allt annat än snäll ända sen han ägnar sig åt mordbrand i trakten för universitetet och fantiserar om att döda skolelever.
Fattar du?
4. Det du ägnar dig åt är att likt en copycat skjuta skuld på psykiatrin och därmed rättfärdiga hans motiv.
Med tanke på att den som de facto haft insyn i hans patologiska krigar-mentalitet är lärare i kognition och forskare inom psykologi finner jag det som ren dubbelmoral.
Han hade insyn, vården hade det inte.
Därav tar jag upp hans polare RE vilket du uppenbart gärna undviker.
5. Vad som är vida känt är att de här går under radarn. För rättsväsendet likaväl som vård.
Såtillvida de inte ägnar sig åt vad som kallas läckage - att de varslar, hotar eller uppvisar sin fixering vid hämnd, spree killers eller vad det än må vara som är hat- och hotfullt.
6. Retroaktivt kan man se att det fanns röda flaggor. Dock förstår inte omgivningen faran; att det finns stora risker.
Det beror garanterat på okunskap och/eller en oförmåga hur detta ska hanteras.
I värsta fall bejakas problematiken i all välmening - "the road to hell is pawned with good intention".
I allra värsta fall så bejakas beteenden via att hålla med om dumheterna - vilket ger konfirmationsbias. Den som har snedvridna tankar får bekräftelse att han är på rätt väg.
7. Det finns ingen anledning att retroaktivt ägna sig åt skuld, vem gjorde fel. Det är inte minsta kreativt i preventivt syfte.
Det finns däremot all anledning att det här lyfts fram eftersom;
om nån öht får ta del av galenskaperna eller red flags så är det den närmaste kretsen och behöver komma vården tillhanda.
9. Med detta inte sagt att TE inte behöver vård. Med detta inte sagt att han upplevt tillvaron besvärlig. Med detta sagt att det givetvis är synd om folk är så inkapabla att de inte ens klarar av relationer till sin familj.
Som han även i sin kollektion att samla oförrätter beskyller vilket är egocentriskt.
Problemet är att vården sällan kan fånga upp de här och speciellt om de har högt IQ som TE, förmår manipulera och som sagt kniper käft.
Hans helt absurda hårddisk och projekt werwolf och chatt relaterat till "krigar-mentalitet" förblir i det fördolda.
Förutom hans polare då som helt sjukt jamsar med honom när han snarare borde avstyra och rekommendera att prata ärligt med psykiatrin.
Citat:
Som även påtalas i ett annat inlägg ovan så har det redan slagits fast att TE sedan länge lidit av olika psykiska störningar. Det är vårdens uppgift att hantera sådana störningar och det är uppenbart att detta inte har fungerat. TE har själv uppgett att det har varit orsaken till dådet.
TE har Asperger, vilket klargjorde 2013.
Det är det enda som läkare och hans mor nämner, förutom depression men den medicineringen slutar TE med och hans mor upplever då en försämring.
Istället inbillar sig TE att LSD och annan skit gör honom klarsynt och handlar dyrt på nätet i spökburen.
Är det 10k i statsfinanserade bidrag han har till förfogande per månad?
Det hade nog varit svårare om han behövt leva med de utgifter som andra singelhushåll har.
Men man kan inte både äta haschkakan och ha den kvar.