2022-09-12, 00:21
  #817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vinst att han inte behöver betala något lär det inte bli. Men verkar som om bolaget saltat ordentligt och han ska alltså betala för en helrenovering på en lägenhet som man inte gjort något i på över 20 år.

Saker som golv, dörrar etc var säkert sådant de skulle behöva byta ändå.

Grejen är väl att det blir dyrare desto längre de inte förlikas. Nu ska de alltså ha betalt för möten för 5000 kr och sedan kommer ju bolaget lägga ut åtskilliga tusenlappar till sina advokater.
Exakt, det jag reagerar på här är att man vill ha betalt för saker som samordning och möten samt asbestsanering. Det kan knappast vara hyresgästens problem att fastighetsägaren har hus som är isolerat med hälsovådligt material. Detta hade de tids nog behövt sanera ändå. Inte heller verkar det finnas några åldersavdrag på det material som ska bytas. Hyresgästen kommer sannolikt att få betala någonting men inte på långa vägar det belopp han krävs på.
Citera
2022-09-12, 00:30
  #818
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Exakt, det jag reagerar på här är att man vill ha betalt för saker som samordning och möten samt asbestsanering. Det kan knappast vara hyresgästens problem att fastighetsägaren har hus som är isolerat med hälsovådligt material. Detta hade de tids nog behövt sanera ändå. Inte heller verkar det finnas några åldersavdrag på det material som ska bytas. Hyresgästen kommer sannolikt att få betala någonting men inte på långa vägar det belopp han krävs på.
Jepp. Orenoverat under 20 år gör att han kommer komma undan helt utan betalningsansvar skulle jag gissa, möjligtvis att han får betala max en tusning för hyra av en ozongenerator.

Efter ommålning av tak, bytta mattor, tapeter mm så är det inte mycket kvar som kan påverkas specifikt av rökning. Om man ställer in en ozongenerator efter att de rivit ur och slipat mm så kommer inget kunna påminna om att det bott en rökare där.
Vad annars kan man härleda till cigarettrök? Gulnad plupp i badkaret?

Jag tror han blir utnyttjad, troligtvis inte med i hyresgästföreningen?
Citera
2022-09-12, 00:35
  #819
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Exakt, det jag reagerar på här är att man vill ha betalt för saker som samordning och möten samt asbestsanering. Det kan knappast vara hyresgästens problem att fastighetsägaren har hus som är isolerat med hälsovådligt material. Detta hade de tids nog behövt sanera ändå. Inte heller verkar det finnas några åldersavdrag på det material som ska bytas. Hyresgästen kommer sannolikt att få betala någonting men inte på långa vägar det belopp han krävs på.

Nej klart inte. Med desto mer de tvingas lägga ner på detta. Kommer det krävas mycket i plus för att de ska gå just plus. Sina advokater har de säkert redan betalat minst 20k. Han var ok med ca 20k från början. Kanske bäst att säga ok till det. Blir ju jävligt dyrt att dra det till rätten och du vet ju inte innan om du faktiskt vinner.

I en rätt. Så är domarna vanliga människor. De kanske tom röker till. Det ska med andra ord extremt mycket till för att de i lag ska orda att den människa ensam ska betala för allt. De kommer jag tror inte orda om det. De kommer bara mest vara sura att dessa människor inte förlikade innan.
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2022-09-12 kl. 00:42.
Citera
2022-11-08, 19:44
  #820
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveyousomuchfun
Jepp. Orenoverat under 20 år gör att han kommer komma undan helt utan betalningsansvar skulle jag gissa, möjligtvis att han får betala max en tusning för hyra av en ozongenerator.

Det slutade med förlikning och Peter får trots att han inte är nöjd betala 100.000kr enligt den här artikeln: https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-tjugo-ar-nu-ar-striden-om-rekordkravet-over/.

Hur fan kan bredspackling av en 2:a gå på drygt 60.000kr undrar jag? När jag flyttade in i min lägenhet satt det vävtapeter i vardagsrummet som är ca: 25kvm. Bredspacklade, slipade och tapetserade om det på en helg. Nu vet jag visserligen inte om 2:an är gigantisk men man får väl anta att det är utbildade målare som bredspacklat Peters lägenhet och även om jag inte har tummen mitt i handen tar jag för givet att en utbildad målare som pysslar med detta regelbundet är betydligt snabbare än mig plus att de förhoppningsvis har lite bättre disciplin under sin arbetstid än jag på min fritid.
__________________
Senast redigerad av Stockholmsjevel 2022-11-08 kl. 19:47.
Citera
2022-11-30, 14:18
  #821
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det slutade med förlikning och Peter får trots att han inte är nöjd betala 100.000kr enligt den här artikeln: https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-tjugo-ar-nu-ar-striden-om-rekordkravet-over/.

Hur fan kan bredspackling av en 2:a gå på drygt 60.000kr undrar jag? När jag flyttade in i min lägenhet satt det vävtapeter i vardagsrummet som är ca: 25kvm. Bredspacklade, slipade och tapetserade om det på en helg. Nu vet jag visserligen inte om 2:an är gigantisk men man får väl anta att det är utbildade målare som bredspacklat Peters lägenhet och även om jag inte har tummen mitt i handen tar jag för givet att en utbildad målare som pysslar med detta regelbundet är betydligt snabbare än mig plus att de förhoppningsvis har lite bättre disciplin under sin arbetstid än jag på min fritid.

Den ursprungliga delsumman på 60 129 kr (som de senare sänkte vid förlikning) avsåg "Målning väggar samt köksstomme. Lagning puts och bredspackling", så det var inte bara bredspackling.

Men jag antar att MKB baserar kravet på någon faktura som de fått från leverantör och att de inte bara hittar på en summa (vore konstigt annars).
Citera
2026-06-11, 06:34
  #822
Avslutad
Storrökaren Peter och rekordkravet, berättar i podd.

Hör Peters berättelse i podden Hem ljuva hem.
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-20-ar-da-kravde-hyresvarden-414-000-kronor-rena-bedrageriet/
Citat:
Om fakturan, trots att det är tillåtet att röka inomhus berättar Peter.
Citera
2026-06-11, 16:40
  #823
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteinloggad
Storrökaren Peter och rekordkravet, berättar i podd.

Hör Peters berättelse i podden Hem ljuva hem.
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-20-ar-da-kravde-hyresvarden-414-000-kronor-rena-bedrageriet/
att det är tillåtet är ett djävla pissargument, det är tillåtet att måla väggarna skriklila också men som med rökning så måste man återställa vid flytt sen kan man fråga sig varför han anser att andra hyresgäster ska bekosta reparationer som hans rökning har orsakat.
Citera
2026-06-11, 17:33
  #824
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
att det är tillåtet är ett djävla pissargument, det är tillåtet att måla väggarna skriklila också men som med rökning så måste man återställa vid flytt sen kan man fråga sig varför han anser att andra hyresgäster ska bekosta reparationer som hans rökning har orsakat.

Storrökaren Peter lider nog av psykologiskt beroende och stress, invanda beteendemönster där han förnekar riskerna i stunden, han klagar även när det blev förlikning, summan sänktes till 100 000 kronor och Peter röker även i nya lägenheten fast på balkongen.




Faktorer förklarar varför rökare inte anser att de gör fel:
Generellt är det tillåtet att röka i sin egen bostad, i hyresrätt eller bostadsrätt har hyresvärden eller föreningen sällan lagligt stöd för att helt förbjuda rökning i lägenheten, även om störningar ibland kan leda till vräkning.
Citera
2026-06-11, 18:20
  #825
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
att det är tillåtet är ett djävla pissargument, det är tillåtet att måla väggarna skriklila också men som med rökning så måste man återställa vid flytt sen kan man fråga sig varför han anser att andra hyresgäster ska bekosta reparationer som hans rökning har orsakat.

Fast de skriklila väggarna lämnar inte massa äcklig lukt och hälsofarliga rester
Citera
2026-06-13, 00:23
  #826
Medlem
De vill såklart mjölka honom på det här
Citera
2026-06-13, 04:22
  #827
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaChiquita
De vill såklart mjölka honom på det här

Vad menar du med "mjölka"?

Här handlar det om att den som har orsakat skadorna i lägenheten skall betala för skadorna,
Citera
2026-06-22, 10:25
  #828
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad menar du med "mjölka"?

Här handlar det om att den som har orsakat skadorna i lägenheten skall betala för skadorna,

Jo, fast samtidigt måste ju ersättningen vara rimlig i förhållande till vad normalt slitage under samma tid hade inneburit. Han har ju trots allt bott i lägenheten i 20 år och den var inte nyrenoverad när han flyttade in på 90-talet. Om det rör sig om en gammal miljonprogramslägenhet kan den ha varit 20-30 år gammal redan då, och närmare 50 år när han flyttade ut. En stor del av lägenheten lär med säkerhet ha varit nära sin tekniska livslängd, och hade behövt helrenoveras även om en frikyrklig änka hade bott i den.

Just MKB verkar vara väldigt glada i att fakturera rökare saltade fakturor. Det kan ju inte vara rimligt att en hyresgäst som bott i en lägenhet i årtionden med plastgolv och slitna vitvaror ska betala för att hyresvärden ska kunna helrenovera med Marbodalkök och nykaklade badrum. Det hade varit att mjölka hyresgästen. Rimligt är att han står för de extrakostnader som uppstår för att han rökt, och då är vi inte uppe i hundratusentals kronor som MKB först ville ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in