2026-06-23, 12:06
  #829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
att det är tillåtet är ett djävla pissargument, det är tillåtet att måla väggarna skriklila också men som med rökning så måste man återställa vid flytt sen kan man fråga sig varför han anser att andra hyresgäster ska bekosta reparationer som hans rökning har orsakat.
Att rökning anses orsaka skador är ett nytt fenomen. Tidigare var rökning något normal som inte ansågs orsaka någon skada som gick kräva pengar för. Däremot torde skriklila väggar alltid setts som ett problem, undantaget möjligen 1970-talet med dess spygröna toalettstolar.
Citera
2026-06-23, 13:24
  #830
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Jag antar att han inte satt under fläkten och rökte, för då hade lägenheten knappast blivit sådär rökskadad. Om det antagandet stämmer så tycker jag faktiskt han får skylla sig själv. Sitter man t.ex. i vardagsrummet och bolmar på så borde man förstå att det påverkar lägenheten även om man har fönster och sånt öppet.
Citera
2026-06-24, 00:22
  #831
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Jag antar att han inte satt under fläkten och rökte, för då hade lägenheten knappast blivit sådär rökskadad. Om det antagandet stämmer så tycker jag faktiskt han får skylla sig själv. Sitter man t.ex. i vardagsrummet och bolmar på så borde man förstå att det påverkar lägenheten även om man har fönster och sånt öppet.

Om du hade läst bara det initialt inlägget så hade du kanske förstått att han VAR medveten om detta och räknade med en räkning på ca 20k vilket hyresvärden hade sagt från början. Men givetvis ville hyresvärden tjäna en hacka här och ville låta hyresgästen stå för en helrenovering av lägenheten, vilket är fel och vad som klagas på.
Citera
2026-06-24, 00:25
  #832
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Stod det i kontraktet att han INTE fick röka inomhus?
Det blir ett väldigt långt kontrakt om hyresvärden måste lista allt som kan skada lägenheten…
Citera
2026-06-24, 14:33
  #833
Medlem
Sockerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Att rökning anses orsaka skador är ett nytt fenomen. Tidigare var rökning något normal som inte ansågs orsaka någon skada som gick kräva pengar för. Däremot torde skriklila väggar alltid setts som ett problem, undantaget möjligen 1970-talet med dess spygröna toalettstolar.

Tidigare var radioaktiv färg på klockvisare och asbest i eternitplattor också något normalt som inte ansågs orsaka skada. Det borde inte ens behövas förklaras vidare varför det i allra högsta grad är en skada om lägenheten är helt inrökt och luktar helvete.
Citera
2026-06-24, 14:39
  #834
Medlem
Har inte Peter då rökt i sin lägenhet under period när det faktiskt har varit tillåtet att blossa i lägenheten om han har bott där i 20 år?
Citera
2026-06-24, 18:18
  #835
Medlem
Jag-Blonds avatar
Har en sån rökare loser i samma trapp.

Stinker ut i trappan i stort sett alltid, fönsterna är synligt nikotin gula när man ser utifrån. Har aldrig sett fönsterna öppna, inte ens på sommaren i denna hetta.

Hoppas få se pajasen i Hemohyra i framtiden.
Citera
2026-06-25, 11:14
  #836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Har inte Peter då rökt i sin lägenhet under period när det faktiskt har varit tillåtet att blossa i lägenheten om han har bott där i 20 år?
Troligtvis. Men när målstolparna flyttas kommer alltid någon i kläm. Tänk ett inlägg på sociala medier där du använt ordet negerboll om negerboll eftersom det hette negerboll. När någon efter 20 år hittar det inlägget och drar upp det för att visa sin moraliska överlägsenhet och låta dig löpa gatlopp för något som tidigare var normen så är det inte mycket du kan göra åt saken.
Citera
2026-06-25, 18:03
  #837
Medlem
Mycket bra. Rökare är väl white trash och ett jävla pack.
Citera
Igår, 06:23
  #838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Har inte Peter då rökt i sin lägenhet under period när det faktiskt har varit tillåtet att blossa i lägenheten om han har bott där i 20 år?
Om man är snäll mot Peter så har han kanske bara ägnat de senaste 15 åren då att förstöra sin lägenhet. Somliga tror att det bara är att måla över med spärrfärg och sedan måla om, men det behövs mycket mer. Alla vitvaror är förstörda om man inte plockar isär och sanerar invändigt. Elkontakter mm är påverkat. Lister och foder är skadat, även på baksidan.
Kan någon gissa hur det ser ut på baksidan av elementen?
så även om man bortser från det vanliga slitaget som fixas med färg och tapeter så finns det mycket kostnader kvar.
Det här med att röka under fläkten kan säkert hjälpa, men har man sett en sådan fläkt så blir man spyfärdig.
Att öppna balkongdörren och stå på balkongen är inte heller en lösning. Om man funderar på vad som händer när man öppnar balkongdörr/fönster förstår man att det går lika mycket skit in i bostaden som blir kvar på utsidan.
Min åsikt är att den som förstör skall betala. Inte de andra hyresgästerna.
Citera
Igår, 13:49
  #839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Om man är snäll mot Peter så har han kanske bara ägnat de senaste 15 åren då att förstöra sin lägenhet. Somliga tror att det bara är att måla över med spärrfärg och sedan måla om, men det behövs mycket mer. Alla vitvaror är förstörda om man inte plockar isär och sanerar invändigt. Elkontakter mm är påverkat. Lister och foder är skadat, även på baksidan.
Kan någon gissa hur det ser ut på baksidan av elementen?
så även om man bortser från det vanliga slitaget som fixas med färg och tapeter så finns det mycket kostnader kvar.
Det här med att röka under fläkten kan säkert hjälpa, men har man sett en sådan fläkt så blir man spyfärdig.
Att öppna balkongdörren och stå på balkongen är inte heller en lösning. Om man funderar på vad som händer när man öppnar balkongdörr/fönster förstår man att det går lika mycket skit in i bostaden som blir kvar på utsidan.
Min åsikt är att den som förstör skall betala. Inte de andra hyresgästerna.
Tänk hur mycket han Peter har betalt i hyra på 20 år? Hans hyresvärd är girig som mer eller mindre lägger över kostnaden dom själva har råd att betala för att piffa till lägenheten så den är duglig i nutid. Det är nog mycket jobb för dom även om en skötsam gammal tant hade bott där i över 20 år för att den ska vara i ok skick i nutid.

Att bötfälla en hyresgäst efter 20 år på cirka 500k för att dom såklart behöver renovera den nu är vansinne. Dom utnyttjar situationen för att kräma han på pengar.

Ciggrökning inomhus var troligt tillåtet när han flyttade in.
Citera
Igår, 15:58
  #840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Tänk hur mycket han Peter har betalt i hyra på 20 år? Hans hyresvärd är girig som mer eller mindre lägger över kostnaden dom själva har råd att betala för att piffa till lägenheten så den är duglig i nutid. Det är nog mycket jobb för dom även om en skötsam gammal tant hade bott där i över 20 år för att den ska vara i ok skick i nutid.

Att bötfälla en hyresgäst efter 20 år på cirka 500k för att dom såklart behöver renovera den nu är vansinne. Dom utnyttjar situationen för att kräma han på pengar.

Ciggrökning inomhus var troligt tillåtet när han flyttade in.

Jag tycker olika. Jag har inte koll på siffrorna för hans hyresvärd men jag själv skulle inte lösa en sådan kostnad. Han viste ju när han flyttade in att han skulle betala för rökskadorna och att det blir dyrare efter 20 år än efter 2 hade han nog räknat ut.

Bara för att man har råd så borde det inte vara en anledning att ta någon annans kostnader anser jag.
Men skall man dela det på de andra hyresgästerna i huset och det är ett hyreshus med fyra lägenheter så blir det bara 100.000:- extra per lägenhet i huset. Kanske hyresvärden själv bor i huset och enligt din beräkning kan ta det själv så får hyresvärden en hyreshöjning på 35000:- i månaden i ett år.

Jag anar att du aldrig tänker hyra ut din lägenhet till en rökare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in