Citat:
Ursprungligen postat av
Flattematte
Klart divergerande handligssätt.
Köper ALDRIG bil från bilfirma - om det inte är fråga om ny bil.
Varför ska man gynna en bilfirma som kostat på 10 - 20.000:- på en rekonditionering och som lägger på ytterligare 10 - 30.000:- på priset för sin vinst.
En 30.000:- bil hos bilfirma är värd 10.000:-.
En 100.000:- bil hos bilfirma är värd 60 - 70.000:-
Tycker inte de skiljer så mycket, de jag köpt har inte varit nämnvärt dyrare än de jag sett privat, eller inte funnet alls i närheten. Min uppfattning att handlarna framförallt gör vinsten vid inbytet, dvs köper in dem till underpris.
Är ju enklare/säkrare (vid stora summor) också med betalning, det ingår lite garanti osv.
Exempelvis Camaron jag köpte, fanns 2 i hela Sverige i det utförande jag ville ha, en hos handlare, en privat. Skiljde 20k i pris (efter prutning på båda), den privata hade gått nästan dubbelt så långt (iof bara 1800 mil, men det är dock 3 säsonger).
Nobrainer för mig att köpa den hos handlaren för 20k extra.