2022-11-08, 14:28
Medlem
Nilsbofinks avatar
Kör en runda och testar ungefär samma som på bilprovningen. Går en runda först och kollar lampor, däck sen kontrollerar handbroms. Vill köra i både skarpa vänstersvängar och högersvängar sen ut på en större väg för att testa växellådan och lyssna efter missljud. Totalt tar det väl kanske 10-15min.

När jag säljer en bil privat så brukar jag åka med ifall de har frågor på vägen
Citera
2022-11-08, 14:31
Medlem
Beror på värdet på fordonet och vem man köper av.
Är det en dyrare bil på firma tycker jag absolut att kan borde få låna hem skiten tills nästa dag ifall man visar seriöst intresse.

Är det en bil knappt värd skrotpengarna ska köparen vara införstådd i att bilen är skit och därför hålla käften eller köpa en vettigare bil.

Hade en dum brud som skulle komma och titta på min bil som låg ute för 8000 riksdaler, detta var samma dag som jag la ut den på blocket.
Först var det 700 frågor i blocket-chatten och sen kommer det mer eller mindre ett krav på att "kommer jag och tittar på bilen ska jag få ta den till en Gör-det-själv-hall och hissa upp den"

I mitt huvud tänkte jag såklart hur dum i huvudet hon var som besvärade mig med hundra dumma frågor och förväntade sig en bil i perfekt skick för 8000, men svarade vänligt men bestämt att ska hon krångla till och göra affären långdragen kan jag återkomma efter helgen då andra intressenter också ville titta på bilen.
Senare på kvällen kom en herre som gick ett varv runt bilen och köpte den för summan den låg ute för.
Citera
2022-11-08, 14:45
Medlem
ost-e-knarks avatar
Jag har både provkört själv, inte provkört alls och låtit en kompis med kunskap som bodde där bilen befann sig köra. Den åkte jag också bara med säljaren innan jag köpte den, ville se hur han körde, det är en bra bil än i dag.

Som säljare har jag alltid låtit köparen köra men den värsta var han som inte ville köra den alls. Jag hade förberett allt som jag själv vill ha det, kall bil tex.

Han lät mig köra fram bilen femtio meter, gick ett varv runt och sa jag köper den. Jävla krångel därefter med hans försäkringsbolag eftersom han inte hade förberett dom.

När han åkt iväg dröjde det inte länge innan han ringde och frågade om den gick på bensin eller diesel!

Dumskallen glömde också ljuset på och drog ut batteriet, det var dåligt och jag hade upplyst honom om detta. Han ringde ett flertal gånger på vägen hem till Stockholm från Göteborg i bilen med körförbud, stressande för mig som säljare.

Jag gör mycket förhandsundersökningar på nätet både på bilen och säljaren och även köparen då jag vill minimera krångel. Framförallt sådant som med bilen ovanstående.
Citera
2022-11-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Klart divergerande handligssätt.
Köper ALDRIG bil från bilfirma - om det inte är fråga om ny bil.
Varför ska man gynna en bilfirma som kostat på 10 - 20.000:- på en rekonditionering och som lägger på ytterligare 10 - 30.000:- på priset för sin vinst.

En 30.000:- bil hos bilfirma är värd 10.000:-.
En 100.000:- bil hos bilfirma är värd 60 - 70.000:-

Tycker inte de skiljer så mycket, de jag köpt har inte varit nämnvärt dyrare än de jag sett privat, eller inte funnet alls i närheten. Min uppfattning att handlarna framförallt gör vinsten vid inbytet, dvs köper in dem till underpris.

Är ju enklare/säkrare (vid stora summor) också med betalning, det ingår lite garanti osv.

Exempelvis Camaron jag köpte, fanns 2 i hela Sverige i det utförande jag ville ha, en hos handlare, en privat. Skiljde 20k i pris (efter prutning på båda), den privata hade gått nästan dubbelt så långt (iof bara 1800 mil, men det är dock 3 säsonger).

Nobrainer för mig att köpa den hos handlaren för 20k extra.
Citera
2022-11-08, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Hehe ligger mkt i det, man borde kanske ha med sig stetoskopet vid nästa beg köp
En gång hade en med sig en magnet. Helt i linje med att vara bilkunnig då det var en Volvo V40 fas1. Han letade efter fusklagningar och kollade på de ställen de brukar rosta på.
Citera
2022-11-08, 17:02
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Gränsen går väl vid hopp från branta stup ...
Citera
2022-11-08, 17:08
Medlem
NyaHenriksss avatar
Man ska som säljare följa med på provturen.
Köparen kan ha en likadan bil med en del som är kass, då kan dom byta med din hela under provturen och du står där med en kass bil.
Jag har varit med om detta!
Citera
2022-11-08, 17:16
Medlem
JustZlatans avatar
Jag provkörde inte min Mercedes E-klass innan köp. Jag litar på Mercedes.
Citera
2022-11-08, 17:47
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Ingen har nämt felkodsläsare, den åker jag inte och kollar på bil utan... En märkesanpassad givetvis, inget universal-smörja. Det brukar inte vara poppis hos handlaren, och är en röd flagga i sig.
Jag har alltid haft med felkodsläsare de senaste åren, men jag har varit tydlig redan innan vi åkt och tittat på bilen att jag kommer att kolla felkoder och vägrar de då är det ju bara att stanna hemma och söka reda på en annan bil.

Vissa gånger har jag glömt att förbereda dem men frågat vänligt och aldrig fått något annat än jakande svar, mycket säkert för att de allra flesta inte har någon koll på sina bilar och vet helt enkelt inte om det ens finns några felkoder.
Citera
2022-11-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag har alltid haft med felkodsläsare de senaste åren, men jag har varit tydlig redan innan vi åkt och tittat på bilen att jag kommer att kolla felkoder och vägrar de då är det ju bara att stanna hemma och söka reda på en annan bil.

Vissa gånger har jag glömt att förbereda dem men frågat vänligt och aldrig fått något annat än jakande svar, mycket säkert för att de allra flesta inte har någon koll på sina bilar och vet helt enkelt inte om det ens finns några felkoder.

Det tänds ju en varningslampa på instrumentpanelen när det finns aktuell felkod, men vilka dolda felkoder är det du kollar efter?
Citera
2022-11-08, 18:09
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det tänds ju en varningslampa på instrumentpanelen när det finns aktuell felkod, men vilka dolda felkoder är det du kollar efter?
Har man en lite bättre felkodsläsare så kan man även se historiska felkoder, vilket i vissa fall kan få en att raskt tappa lusten att köpa en bil.

Och det finns en faktiskt del felkoder som inte tänder motorlampan, även om det känns som om de blir mer och mer sällsynta.
Dessutom, det finns ju inget som säger att man inte köper bilen trots att den har felkoder, för i vissa fall innebär det enbart prutmån om man vet att det troligen är ett enkelt fel att fixa, så jag skulle rekommendera alla att investera i felkodsläsare.
Citera
2022-11-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jupp, har räckt hitintills.
Jag förstår att du inte bryr dig, vem hade gjort det om man ändå köper en bil som från början är en skrothög. Men för oss andra som köper bilar med lite mer värde känns det viktigt att lyfta upp bilen och titta efter läckage, modifieringar, reparationer och annat elementärt. Jag köpte en GT3:a nyligen , skulle jag nöjt mig med att "böja mig ned" och sedan betalat 2,4 miljoner, menar du? Vilket klappmongo, ägna dig åt att dra gängpaj på dina hjulBULTAR istället, det är det enda du är bra på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in