2022-11-08, 12:19
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag gillar resonemanget att det ska köras lite hårt och varvas. På 5000rpm hör man inte klickande ljud från motorn och inte heller känner man små glapp i chassiet om man kör en kurvig väg i 120km/h.
Faktum är att mina bästa bilaffärer har varit just när köparen kör skiten ur min bil eftersom de inte ens märker småfelen på den. Bäst är när de även förklarar innan att de i princip är experter på bilar eller som när den så kallade bilmekanikern öppnade påfyllningen till oljan när motorn var igång. Medan den svartprickig i ansiktet försökte pruta på påhittade fel så började jag tänka på de fel de faktiskt inte ens märkt.
Men vi är alla olika. Vad gäller, åka med så är det i dag en självklarhet om man inte vill riskera att aldrig mer se sin bil.
Hehe ligger mkt i det, man borde kanske ha med sig stetoskopet vid nästa beg köp
Citera
2022-11-08, 12:36
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Vid ett bilköp är provkörning en självklar del, köparen har en undersökningsplikt.
Inte lika självklart är hur noggrant bilen får undersökas då den fortfarande ägs av någon annan människa som förstås är rädd om den fram tills att affären avklarats.


Jag har provkört många bilar och i många fall har säljarna varit väldigt ömma om sin produkt, till den grad att de måste åka med, ibland helst provköra själva åt mig.
Oftare än sällan blir det spänt läge av något så banalt som att känna på hjulupphängningen i en skarp kurva i 50km/h, eller en gång då gubben absolut inte ville att jag överskred 80km/h, en annan då ögonen höll på sprängas på tanten för att motorn varvades upp till 5000 varv(varm) för att höra att motorn var i gott skick.
En jämförelse jag tänker på i de tillfällena är om jag skulle köpa en motorsåg men säljaren tillåter endast att jag provar den på en 2cm kvist, absolut inget grövre och min första misstanke blir: "Klarar den inte av att göra vad den är till för?", "Antingen är det fel på motorsågen eller på säljaren" och såklart måste vi hålla i motorsågen tillsammans hela tiden vilket är absurt.

Min åsikt är att bilen ska undersökas väldigt noggrant, tittas på, kännas på, ja sparka även på däcken när jag säljer mina för om gummit inte skulla hålla för några sparkar då skulle jag rent av skämmas som säljare som försöker kränga något som borde ligga på skrottippen.
Själv lämnar jag över bilen och låter potentiella köpare provköra helt ensamma, då jag litar på att mina bilar som säljes klarar av att göra det en bil ska göra utan att den exploderar oavsett körstil, även aggressiv sådan.
De får, och även jag vill "låna" bilen en timme och kunna ta den till en lift och bända på den underifrån också, men vissa accepterar inte denna undersökning trots att den inte är destruktiv på något vis.
Tillslut tycker jag starkt att om man är rädd för att bilen ska gå sönder under provkörning, eller om den faktiskt gör det som jag aldrig varit med om eller hört talas om, då borde den repareras/underhållas innan försäljning sker, eller så säljer man den som en reservdelsbil och är ärlig med sig själv och andra om skicket från början.



Var tycker ni gränsen går för provkörning när ni provkör?
Var sätter ni gränsen när ni säljer er pärla?
Eftersom, som du skriver, köparen har en undersökningsplikt så låter jag alltid säljaren följa med när jag köper, respektive följer med köparen på provturerna.

Ibland kan man skrämma slag på säljare vid vissa prov.
Som t ex när man testar kopplingens kondition/ingrepp.
Eller när man på en 4x4-bilkollar att 2x4, 4x4 och 4x4 låg fungerar liksom ev differentialspärrar fungerar.
Ibland "släpper" inte lågväxelläget smidigt utan med en kraftig smäll, trots att kopplingspedalen är nertryckt.
På en bil jag köpte hade ägaren aldrig provat lågväxeln.
När det därför smällde när jag la ur lågväxel hängde ögonen som jojon på honom och jag såg att han hade den där blicken "nu måste du fan köpa bilen".

Ett axiom är att köra sakta i en "åtta" och kolla drivaxelknutarna på båda sidor.

Med motorn på tom gång ska det inte "razzla" med uppsläppt kopplingspedal och tystna när man trycker ner kopplingen - då är det dåligt urtrampningslager eller dåligt lager på ingående axeln i växellådan.

Har man möjlighet ska man se till att få göra en egen kallstart av motorn.
Då avslöjas bl a konditionen på de hydrauliska ventillyftarna och ev VVT.
Slitna kamnockar avslöjas bäst på väl varmkörd motor på låg tomgång.

Lyfta på locket till oljepåfyllningen och konstatera om där finns "majonäs" tillhör det elementära.
Liksom att kolla oljestickan till automatlådan och kolla färgen på ATF-oljan samt lukta på oljan.

Alla, eller i alla fall de flesta, bilar som är till salu brukar vara nytvättade.
En enkel koll på hur noga ägaren varit med bilen är att känna på dörrarnas undersida om det rent där, eller ej.

En varningssignal är när säljaren sätter på radion och vrider upp volymen.
Citera
2022-11-08, 12:45
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Jag vill precis som du ha upp bilen på en lift och vill dessutom kunna köra minst en halvtimme. Ägaren får gärna följa med när jag kör.
Vad är det du kollar när du har upp bilen på en lift?
Oljenivån i den manuella växellådan?

Räcker ju, oftast, med att böja sig ner och kolla läckage på motor, drivaxelknutsdamasker, växellåda, bakaxelväxel och stötdämpare.
Citera
2022-11-08, 12:59
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Att man vill åka med har ju även med stöldrisken att göra.

Själv är jag inte så petig, om äldre bil så kör en sväng och kollar att det inte är något uppenbart, är jag nöjd så köper jag.

Var iof väldigt länge sen jag köpte av privatperson, då kan det vara lämpligt att kolla lite mer.

Är det nyare bilar hos handlare så brukar jag bara kolla att jag kan sitta ordentligt i dem (om jag inte visste det sen innan)
Klart divergerande handligssätt.
Köper ALDRIG bil från bilfirma - om det inte är fråga om ny bil.
Varför ska man gynna en bilfirma som kostat på 10 - 20.000:- på en rekonditionering och som lägger på ytterligare 10 - 30.000:- på priset för sin vinst.

En 30.000:- bil hos bilfirma är värd 10.000:-.
En 100.000:- bil hos bilfirma är värd 60 - 70.000:-
Citera
2022-11-08, 13:07
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vad är det du kollar när du har upp bilen på en lift?
Oljenivån i den manuella växellådan?

Räcker ju, oftast, med att böja sig ner och kolla läckage på motor, drivaxelknutsdamasker, växellåda, bakaxelväxel och stötdämpare.
Ja, så är det säkert när du köper din 12 år gamla Suzuki Jimny med 130,000 mil på mätaren för 2,000 spänn. Fortsätt du och böj dig ner. Det räcker nog, skall du se.
Citera
2022-11-08, 13:13
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Ja, så är det säkert när du köper din 12 år gamla Suzuki Jimny med 130,000 mil på mätaren för 2,000 spänn. Fortsätt du och böj dig ner. Det räcker nog, skall du se.
Jupp, har räckt hitintills.
Citera
2022-11-08, 13:14
  #19
Medlem
Masingas avatar
Åka och storhandla är standard.
Citera
2022-11-08, 13:49
  #20
Medlem
någon mil, gärna både stadsväg o någon lite snabbare väg (70-90 km/h) Helst skall bilen vara kall när jag tar den, jag har gärna/helst med ägaren i bilen. Kanske en lite hårdare inbromsning för se att bilen inte drar åt något håll osv
Citera
2022-11-08, 13:49
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Åka och storhandla är standard.
Vagnparksägare?
Citera
2022-11-08, 13:55
  #22
Medlem
yz44s avatar
Vad som är ok beror på vad som säljs och vem köparen är.

En normal bil behöver inte köras som den stulits vid provkörning.
Men om det är en rolig bil gäller andra regler.
Citera
2022-11-08, 14:19
  #23
Medlem
Ingen har nämt felkodsläsare, den åker jag inte och kollar på bil utan... En märkesanpassad givetvis, inget universal-smörja. Det brukar inte vara poppis hos handlaren, och är en röd flagga i sig.
Citera
2022-11-08, 14:20
  #24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Vid ett bilköp är provkörning en självklar del, köparen har en undersökningsplikt.
Inte lika självklart är hur noggrant bilen får undersökas då den fortfarande ägs av någon annan människa som förstås är rädd om den fram tills att affären avklarats.


Jag har provkört många bilar och i många fall har säljarna varit väldigt ömma om sin produkt, till den grad att de måste åka med, ibland helst provköra själva åt mig.
Oftare än sällan blir det spänt läge av något så banalt som att känna på hjulupphängningen i en skarp kurva i 50km/h, eller en gång då gubben absolut inte ville att jag överskred 80km/h, en annan då ögonen höll på sprängas på tanten för att motorn varvades upp till 5000 varv(varm) för att höra att motorn var i gott skick.
En jämförelse jag tänker på i de tillfällena är om jag skulle köpa en motorsåg men säljaren tillåter endast att jag provar den på en 2cm kvist, absolut inget grövre och min första misstanke blir: "Klarar den inte av att göra vad den är till för?", "Antingen är det fel på motorsågen eller på säljaren" och såklart måste vi hålla i motorsågen tillsammans hela tiden vilket är absurt.

Min åsikt är att bilen ska undersökas väldigt noggrant, tittas på, kännas på, ja sparka även på däcken när jag säljer mina för om gummit inte skulla hålla för några sparkar då skulle jag rent av skämmas som säljare som försöker kränga något som borde ligga på skrottippen.
Själv lämnar jag över bilen och låter potentiella köpare provköra helt ensamma, då jag litar på att mina bilar som säljes klarar av att göra det en bil ska göra utan att den exploderar oavsett körstil, även aggressiv sådan.
De får, och även jag vill "låna" bilen en timme och kunna ta den till en lift och bända på den underifrån också, men vissa accepterar inte denna undersökning trots att den inte är destruktiv på något vis.
Tillslut tycker jag starkt att om man är rädd för att bilen ska gå sönder under provkörning, eller om den faktiskt gör det som jag aldrig varit med om eller hört talas om, då borde den repareras/underhållas innan försäljning sker, eller så säljer man den som en reservdelsbil och är ärlig med sig själv och andra om skicket från början.



Var tycker ni gränsen går för provkörning när ni provkör?
Var sätter ni gränsen när ni säljer er pärla?
Det fetade... sparka på däcken för att kontrollera skicket??? Chaffisar sparkar eller slår med något på däck men det är för att via ljudet upptäcka om det är punka på något av alla däcken... som allmänbildat personbilsförare kan man söka på åldern via koden på däcket eller titta om det finns torrsprickor eller andra skador, att du sen ser en bil som skrotfärdig pga tex kassa däck som är en förbrukningsvara visar på stora okunskaper.
Vill man verkligen veta bilens skick seriöst så kan man ta den till en kontroll hos något företag eller boka en besiktning...
Att gasa runt ger inte mycket av värde angående skicket på fordonet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in