Citat:
Min far trodde också på "välriktade lavetter". Det gjorde mig bara rädd för honom och visst fan höll jag mig lugn hemma. På skolan och ute på stan, dock, där var jag allt annat än lugn. Jag tog ut min frustration och ilska på annat håll. Jag mobbade andra barn, jag slogs och var ofta arg och lättretlig. Mina tonår spenderades mycket lite hemma fram tills den dagen då min mor skilde sig och vi flyttade från honom.
Idag har jag ingen kontakt med honom. Av det lilla jag sett av honom på senare år är att han numera bara är en bitter ensam äldre man. Min syster har kontakt med honom ibland, men hans söner har han ingen kontakt med. Gissa varför.
Nej, TS, att slå är aldrig rätt väg. Respekt får man genom att visa att man håller vad man lovar, om det så handlar om straff eller belöningar, man ska visa att man är konsekvent i sina handlingar. Man kan också använda sin pondus som förälder för att ingjuta respekt, vilket du också redan verkar göra.
Vår dotters trotsålder var inte lika jobbig som ert barns verkar vara. Vår goto-metod för henne var att sätta henne på en stol i köket tills hon lugnade sig och man kunde prata med henne. Det var inte lönt att försöka resonera med henne när hon var uppjagad. Lämnade hon stolen och fortfarande var arg satte vi bara tillbaka henne där. Vi fick ibland hålla på så ett tag men slutligen brukade hon komma gåendes och vilja gosa istället. Då kunde vi prata med henne.