2022-11-08, 13:13
Avslutad
Rekommenderar podden Fatta familjen.

Jag tycker att din fru hanterar det rätt.
Att du blir påverkad av hans utbrott och börjar maktmissbruka det du kan för att bestraffa och bestämma kommer göra det värre. Tänk dig själv som barn. När ville du respektera dina föräldrar och göra rätt? Inte var det när de skrek, slängde in dig på rummet och duschade dig i ögonen. Du lär ju barnet en sak, och det är att hata tillbaka. Att inte vilja dig väl. Att inte vilja underkasta sig.

Det vi föräldrar med lätthet kan göra är ju att tvinga, bestämma, styra barnets frihet och självbestämmande. Hur funkar det när chefer kväver anställda? Och det är otroligt kränkande att inte få styra sig själv.

Och vafan. Säg "om du väljer att sova med stövlarna så kommer din säng bli smutsig, äcklig och lukta illa. Men gör det om det känns bättre. Jag skulle avråda dig absolut." och låt ungen sova med stövlar. Försök att inte gå in i allt. Ungen kommer troligtvis inte vilja ha stövlarna där ens, och då har du sluppit en konflikt i 1-2h.

Helt och hållet nolltolerans till att skada saker, skrika och vara aggressiv/hårdhänt. Gäller föräldrarna först. De gör som vi gör. Vill du bestraffa. Så kommer han bestraffa.
Citera
2022-11-08, 13:16
Avslutad
Tillägg: en jävligt viktig grej är att det är när INGET funkar så ska man sluta säga emot barnet. Du kan inte resonera dig ut. Vänta ut, var lugn, sätt dig på golvet. Var redo att fysiskt omfamna barnet när det är dags. Låt barnet ALLTID känna sig älskad och accepterad trots sina misstag. Tiden efter ett utbrott präglas av skamkänslor. Spä inte på de redan jobbiga känslorna. De vet att de gör fel, de behöver veta att de alltid är välkomna tillbaka till sin pappa vad som än hänt.
Citera
2022-11-08, 13:32
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Vår sexåring har kommit in i en trotsålder, sexårstrotsen eller "lilla tonåren" som det tydligen kallas.

Diskussionsfrågor:

Hur hanterar ni trotsen?
Har jag fel i sak - förklara gärna hur mina metoder skadar barnen, och hur ni skulle gjort istället. Konkret! Inget jävla expert-värdegrunds-bullshit-bingo-fluff om "respekt och förtroende".

Folk som säger att man ska "prata med barnet" som går bärsärk i stunden får mig att spy. Dom kan aldrig haft ansvar över något liknande. Har dom haft det hemma vill jag se hur hela huset är förstört av en trotsunge som fått free-reign att göra som den vill medan dom står och "pratar med barnet". Lever dom som dom lär så är det respekt på det. Oftast är det dock barnlösa psykologer som jobbar vid lågstadiet som ger dessa PK "tips" utan någonsin satt sin fot i en lokal med 23 barn som måste samsas någorlunda. Då kan inte "Conny" stå och ha anfall i två timmar med saxar och andra redskap medan dom vuxna "pratar lågaffektivt" med honom.

Som barnlös låter det du gör så vettigt man kan göra det. När man själv blev äldre så behövde bara min mor säga till på ett visst sätt så visste man det var allvar och slutade. Hur det var under själva trotsåldern tror jag mina föräldrar förträngt för dom berättar som om det vore 99% problemfritt och jag gjorde aldrig något liknande. Jo tjena.
Citera
2022-11-08, 13:54
Medlem
cerns avatar
Dom har ju något trotstänk i skallen och ett slags tvärtomspråk..

Som andra säger här: Undvik att säga Nej till varje pris.

Säg typ: Du får absolut inte klä på dig kläderna och borsta tänderna nu innan du ska till förskolan.

Lura in ungjäveln i en fälla liksom
Citera
2022-11-08, 14:06
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Min äldsta ville inte ha ytterkläder på sig alltid när jag hämtade henne från dagis. Det var alltid en fajt kring det. En dag ösregnade det och vi cyklade ju hem. När jag tagit på henne kläderna och hon tagit av dem för 5:e gången och bet mig i armen så fick jag nog. Jag tog ungen under armen, kläderna under andra armen och gick ut. Tryckte ner henne i cykelstolen och på med hjälmen och cyklade hem. Hon blev dyngsur och kall. Inte mitt stoltaste ögonblick som förälder... men hon tjafsade heller aldrig mer om det. Så ja - jag förstår det med duschen. Jag förstår när de driver en till vansinne.

Men man behöver försöka att ta ett par djupa andetag och vara den vuxne så långt som det är möjligt.

En tröst är att det går över.

Haha förlåt att jag skrattar. Men jag vet hur det är att vara där. Och även om det inte var ditt stoltaste ögonblick fungerade det i varje fall.

Ja, jag håller med om att vi ska föregå med gott exempel, inte tappa humöret likt dom. Vi har bättre tålamod än dem, så vi vinner i längden.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Folk som säger att man ska "prata med barnet" som går bärsärk i stunden får mig att spy. Dom kan aldrig haft ansvar över något liknande. Har dom haft det hemma vill jag se hur hela huset är förstört av en trotsunge som fått free-reign att göra som den vill medan dom står och "pratar med barnet". Lever dom som dom lär så är det respekt på det. Oftast är det dock barnlösa psykologer som jobbar vid lågstadiet som ger dessa PK "tips" utan någonsin satt sin fot i en lokal med 23 barn som måste samsas någorlunda. Då kan inte "Conny" stå och ha anfall i två timmar med saxar och andra redskap medan dom vuxna "pratar lågaffektivt" med honom.

Som barnlös låter det du gör så vettigt man kan göra det. När man själv blev äldre så behövde bara min mor säga till på ett visst sätt så visste man det var allvar och slutade. Hur det var under själva trotsåldern tror jag mina föräldrar förträngt för dom berättar som om det vore 99% problemfritt och jag gjorde aldrig något liknande. Jo tjena.

Tack för ditt inlägg!

Det är väl tidens vindar som förhindrar experter från att komma med konkreta tips, kanske? Man är livrädd att bli anklagad för att uppmuntra till barnmisshandel, så man håller sig till fluffet?

"Vad gör jag om barnet är på väg att kasta sin gaffel mot mitt ansikte?"
"Då säger du nej, och stopp, det gör ont på pappa"
"Jaha, nu har jag ett sår i ansiktet från gaffeln som träffade mig i läppen. Fler tips?"
"Viktigt nu att inte tappa humöret, att visa hur mycket du bryr dig om barnet och att du förstår att barnet är argt och bekräfta deras känslor"

Eller - Så tar man gaffeljäveln från ungen före den kastar den på mig eller någon annan.

"Aj pappa du nöp mig i handen"
"Ja, du var på väg att kasta en gaffel på mig. Det var inte meningen att göra illa dig, men jag behövde stoppa dig. Vi kastar inte gaffeln!"

Svårare än så behöver det inte vara.
Citera
2022-11-08, 14:09
Medlem
Vi har 3 barn, pojken har det aldrig varit problem med. Minns han hade ett utbrott när han var två. Då fick han skrika tills han kapitulera. Men våra två döttrar är en annan historia, det har varit 2 års kaos och nu är den äldsta 6 men hade nog sina ”lilla tonår” när hon var 5. Kunde bli sur för minsta lilla och helt okontaktbar.
Det går absolut inte att resonera med henne utan hennes bryt får ha sin gång, oftast på rummet sen när man inte ger henne någon uppmärksamhet kommer hon till sist och vill ha närhet.
Ibland bemöter man tyvärr inte utbrotten på bästa sätt, man är själv trött och stressad.
Visst har lusingen hängt i luften men vill man slå sitt barn? Nä, kontraproduktivt och kortsiktig lösning.
Jag har alltid pratat med när hon lugnat sig och försökt förstå varför hon blir helt galen men det vet dom inte själv oftast.
Som många skrivit innan får man välja sina strider, sova med stövlarna på? Ja vem far illa av det.
Bete sig som ett litet as i bilen? Inte okej, blir en trafikfara. Stanna bilen släpp av ungen (på lämpligt ställe så kan hon gå hem.
Hota en med sax? Nope det är livsfarligt för båda, då får man använda sin pondus på ett lämpligt sätt.
Slåss? Inte okej. Slåss man hemma är chansen stor att man använder våld utanför hemmet oxå.
In med henne på sitt rum, vill hon slå sönder rummet blir det ett tråkigt rum. (Köp inte nya grejor)
Skärmtid är vår tids jävelskap! Detta eviga tjat om padda, tv och tv-spel. Ha regler, får ändas användas på helger (padda, tv-spel) på sommarlovet har vi skärmfritt. Då kan dom va ute med sig.
Barn idag är helt fantasilösa! Vid dåligt väder kan man pyssla (hatar pyssel för det sprids i hela huset, men det är jag som e störd där).
Bästa sättet är nog att ignorera deras utbrott så mycket som möjligt.
Barn är jobbiga men det är vårt ansvar som satt dom till världen att lära dom att bli en ansvarsfull person. Barn är fantastiska när som sover och man kan minnas allt mysigt dom ändå gör då o då.
Citera
2022-11-08, 14:27
Medlem
xposures avatar
Ge ungen konsekvenser, säg att förmåner i form av surfplatta, tv-spel, leka med kompisar och allt vad han nu gillar kommer att dras in om han fortsätter.
Och när han gör det så är du stenhård.
Min största fruktan var att mitt Nintendo skulle plockas bort som barn, och när det väl hände så fick jag lära mig att det inte var värt att vara dum.
Citera
2022-11-08, 14:29
Medlem
Tyckydet låter extremt om det är plötsliga förändringar och en indikation på att något är fel. Barn brukar förövrigt inte börja håna utan att ha lärt sig det. Utgår ifrån att det är en flicka eftersom de kan uppträda bokstavligen, som små svin. Det är en del av utvecklingen. Bara fortsätta markera.

Barns utvecklingsnivåer måste man ta hänsyn till. Jag är inte någon expert på ämnet. Låna en bok i ämnet och se hur mycket du kan kommunicera. Jag t.ex. har en viss vana vid att tålmodigt förklara saker där hälften inte gått in eftersom de är för små även om de börjat i förskoleklass eller lågstadiet. Det är väl mer koordination och sådant som spökar i sexårsåldern. Att de själva inte hinner med riktigt.

I ditt fall skulle jag överväga om det rör sig om mobbning utanför hemmet. Barn kan bara uttrycka problem på olika sätt innan de utvecklats mer kognitivt. Att skriva av ilska och frustration är ett sätt.

Nu är jag rätt avslappnad med mycket men sträng när det kommer till annat. Ingen ska slå på någon och det inkluderar barn som slår.

Det är okej att du är arg, men tänker du fortsätta stå och skrika är det du som sätter på dig skorna och går ut och gör det.

Gå in på ditt rum. Ska du slå sönder saker, får du ha sönder sina egna så åker de i appen efteråt.

Sparkar, skriker de och kasta saker omkring sig stänger man dörren, går de på dörren så får du hålla igen den helt enkelt tills det upphör.

Hemfrid gäller alla. Barn som vuxna
Mutor sänker motivationen och leder till en negativ cirkel där allt sker på villkoren att få något omedelbart efteråt. Livet fungerar inte så.

Däremot om det är ett särskilt stökigt barn kan du köpa en liten kista, ett roligt ark och sätta upp och stjärnor och hjärtan. Idag har vi haft en bra dag. Ett❤️ som kanske står för 10 poäng. Idag var det bra men lite utmaningar (använd inte så mycket negativa förstärkningar) ⭐ fem poäng. Du kanske hittat några andra klistermärken. Efter en viss tid (jag körde en månad tror jag men det är i längsta laget) räknas allt på arket på väggen ihop. Jag körde pengar men rekommenderar att ni istället har uppnåeliga mål (det hade jag såklart då det var leksaker) kanske överraskningar där en poängsumman är bio (ensamtid dvs) eller en fika ute. Aktiviteter med syskonen såsom spelkvällar rekommenderas förövrigt.

Som sagt, jag har insett att jag är mycket mer avslappnad än många andra med allt från barn som kastar sig omkring i famnen, har utbrott och annat men jag har krav sedan efter åldern. Inget barn däremot skulle jag ens tillåta försöka slå på mig utan att jag ryter i. Absolut inte mer otrevligt än någon som leker karatekid. Att var 5-6 år är inte ett frikort för att få slåss.
Citera
2022-11-08, 14:32
Medlem
Det är bara push through, allvarligt, låt ungen skrika om den börjar skrika, ge den noll uppmärksamhet för ser den du inte bryr dig så är de inte lika kul till slut.

Bestraffning för grövre saker kunde ja dela ut som typ husarrest på rummet, låta den stå där inne o skrika tills den tröttnar, det absolut och enskilt viktigaste är att inte låta den få som den vill, minsta medgörlighet spär på ungens fortsatta trotsande.

Sen ni som uppmanar till lavetter eller typ aga, wtf is wrong with you? Disciplin absolut, den ska veta vem som är boss och den ska lyda det, men ffs, lite skärpning, som vissa skriver, den kommer lära sig bli rädd för dig och inte lita på dig.
Citera
2022-11-08, 14:34
Medlem
Citat:
Vår sexåring har kommit in i en trotsålder, sexårstrotsen eller "lilla tonåren" som det tydligen kallas.

Fyra utbrott senaste veckan för triviala saker. Kräver att ha med sig otymplig leksak till förskolan, vill sova med stövlarna på, den sortens grej. När vi säger nej, triggar det trotsen.

Det sparkas, slåss, försök till att bita, skriks, förstör saker och skriker de fulaste ord det lilla huvudet lärt sig (vilket, som tur är, är "bajspappa").

Now, it ain't our first time at the rodeo. Vi har äldre barn. Men de var inte lika temperamentsfulla och hade spärrar vår sexåring inte har. Jag är inte orolig - jag vet att det går över, jag vet att vår underbara lilla filur med sin fantastiska charmiga personlighet fortfarande är där.

Men, det hade varit önskvärt att korta ner utbrotten och lägga mindre energi på dem. Ska man iväg funkar det inte med 1-2h konflikthantering och bli vänner igen. Utöver det så tolererar jag inte vissa gränsprövningar (slå oss, förstöra saker). Det är no-no.

När jag läser experternas råd slås jag av hur abstrakt och mycket fluff det är.

"Ställ frågor, lyssna och var nyfiken så att du kan reda ut barnets eventuella oro"
"Du kan inte förbjuda trotset, bemöt det med extra tålamod"
"Gör vad du kan för att barnet ska känna förtroende för dig"

Herregud vilken dynga? När du har en rabiat sexåring som smäller i dörrar, som försöker slå dig i pungen, som kastar syskonens leksaker ner för trappan, som inte är kontaktbar och skiter i alla varningar, då ska man "göra så barnet känner förtroende"? Far åt helvete med er.

Apropå varningar - Våra äldre barn har man kunnat hota med att dra in skärmtid, efterrätt, gå och lägga sig tidigt, och det har haft effekt. Särskilt när vi gjort som vi sagt, de vet att det inte är tomma hot. På 6åringen funkar ingenting när trotsen slår till. Efter trotsen gått över blir 6åring ledsen över att det inte blir någon skärmtid/efterrätt, men i stunden så är 6åringen all in.

Jag och min fru har olika sätt att hantera detta.

Hon: kör mer på lågaffektivt bemötande. Sätter sig med sexåringen och säger "Nej, stopp, sluta" och "det gör ont när du slår". Det här tar väldigt lång tid och har väldigt liten effekt enligt min bedömning. Till sist tröttnar sexåringen, men det kan ta 2h ibland mer.

Jag: Säger också "nej, stopp, sluta" och att "det gör ont". Men, jag tillämpar en tuffare konsekvenstrappa än frun. Den kan se ut så här:

1. Av med alla skärmar.
2. Gå till ditt rum.
3. Tar bort alla saker som sexåring försöker förstöra.
4. Om destruktivt beteende fortsätter och övergår i rent sabotage - t.ex. ger sig på tapeter med kritor, sliter upp sin säng, försöker dra ner tavlor, dra ut kontakter och stoppa i munnen (har hänt) - då sätter jag mig bredvid i soffan/sängen och ser till att inget finns att förstöra/kasta.
5. Om sexåring slåss/sparkas/biter, kan jag freda mig. Jag skadar inte, men hålla fast armar/ben så att sexåringen inte kan skada mig, det har hänt. Tills det lugnar ner sig, tills jag får kontakt. "Ska du sluta? Är det bra nu?". Om jag får ja på det, släpper jag.

Min filosofi: Sätt ner foten. Jag bestämmer. Få ett snabbt avslut på trotsen, så att vi kan bli vänner igen. Sexåring får bli arg, du får bli ledsen, men får INTE slåss, får INTE förstöra saker. Det är inte OK, oavsett vad som händer i kroppen. Det gäller hela familjen, hela livet. Ifall sexåring köper att gå till sitt rum och lugna ner sig, så behöver jag inte gå till nästa steg i trappan.

Hur får man till det då? För att bryta trotsiga beteendet som innefattar hånskratt även fast andra blir ledsna, oresponsiv på varningar och vad man försöker säga, slag/sparkar/bett osv kan det bli vissa bryska metoder. En sådan körde jag häromkvällen. Sexåringen lackade ur för att stövlarna inte fick följa med till sängen. Det var länge sen vi duschade. Så, då blev det en dusch. Inte av den milda varianten. Att det var kallt vatten i början tog pappa ingen hänsyn till. Att vara försiktig så inget vatten kommer i ögonen, det var jag inte heller.

Direkt förbyttes hånskrattet och våldet till storgråt. All kampvilja rann ur sexåringen. En snabb dusch (med varmt vatten och tvål) senare, en varm handduk och stora kramar följt av mys i soffan, så var vår snälla sexåring tillbaka. Vi pratade om det som hänt, hur det inte var kul för någon av oss, att vi inte får slåss och sparkas, att det inte blir några stövlar i sängen för de är smutsiga och det blir bara dumt. Sen godnattsaga i knät och jättekram godnatt, så var allt klart på 45 minuter - bråk, dusch, bli vänner, natta.

Min uppfattning är att detta effektiviserar bråken och har samma slutresultat som en mer passiv approach + att det visar barnet att i slutändan är det föräldrarna som bestämmer.

Jag läser tips om att "ge dem kex och choklad på väg hem från parken". Nej, det finns inte på kartan att belöna pissigt beteende. Då kommer det förväntas, även när trotsen är över.

Jag har aldrig och kommer aldrig slå mina barn. Det finns inte i mina uppfostringsmetoder. Så inget skitsnack om att "en lavett mår ungen bra av". Nej, det gör den inte.

Däremot tycker jag det är helt ok att visa vem som bestämmer. Att det är vi som sätter villkoren, inte barnen. Barnen kan få bestämma sånt som inte spelar någon roll (röd eller blå tröja), men absolut inte att det blir kalaspuffar till middag. Ibland innebär det hårt mot hårt. Som i denna trots.

För att detta ska gå, är det viktigt att jag inte tappar humöret själv. Att, visst, slår barnet mig kommer jag stoppa det, men jag har full kontroll ändå. Jag kan höja rösten, jag kan signalera att jag är arg, men det finns gränser som aldrig passeras eftersom jag har en plan för hur jag hanterar detta.

Nu kan ni curlingföräldrar skriva "barnmisshandel", "ska ringa soc" och "dina barn kommer hata dig" om ni vill, ni har ju läst så här långt

Diskussionsfrågor:

Hur hanterar ni trotsen?
Har jag fel i sak - förklara gärna hur mina metoder skadar barnen, och hur ni skulle gjort istället. Konkret! Inget jävla expert-värdegrunds-bullshit-bingo-fluff om "respekt och förtroende".
Misstänker att ditt barn behöver mer ordning och struktur än dina tidigare barn. Gör ett bildschema så att barnet vet vad som ska hända under dagen. Det kan få just utbrotten när ni ska iväg att försvinna.
Välj dina strider. Vad spelar det för roll om ungen sover i gummistövlar? Det är bara roligt för att ni reagerar på det och kommer att upphöra så fort ert barn inte får någon reaktion på det.
Ert barn får er uppmärksamhet och fokus genom utbrott. Ge barnet uppmärksamhet och fokus när det inte har utbrott. Det kan vara en konkurrensgrej gentemot syskonen.
Citera
2022-11-08, 14:39
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Haha förlåt att jag skrattar. Men jag vet hur det är att vara där. Och även om det inte var ditt stoltaste ögonblick fungerade det i varje fall.

Ja, jag håller med om att vi ska föregå med gott exempel, inte tappa humöret likt dom. Vi har bättre tålamod än dem, så vi vinner i längden.

Tack för ditt inlägg!

Det är väl tidens vindar som förhindrar experter från att komma med konkreta tips, kanske? Man är livrädd att bli anklagad för att uppmuntra till barnmisshandel, så man håller sig till fluffet?

"Vad gör jag om barnet är på väg att kasta sin gaffel mot mitt ansikte?"
"Då säger du nej, och stopp, det gör ont på pappa"
"Jaha, nu har jag ett sår i ansiktet från gaffeln som träffade mig i läppen. Fler tips?"
"Viktigt nu att inte tappa humöret, att visa hur mycket du bryr dig om barnet och att du förstår att barnet är argt och bekräfta deras känslor"

Eller - Så tar man gaffeljäveln från ungen före den kastar den på mig eller någon annan.

"Aj pappa du nöp mig i handen"
"Ja, du var på väg att kasta en gaffel på mig. Det var inte meningen att göra illa dig, men jag behövde stoppa dig. Vi kastar inte gaffeln!"

Svårare än så behöver det inte vara.

Det har ta mig fan hänt något med hur folk ser på barnhantering och barnmisshandel. Hur kan man inte se tydlig skillnad på lavett/stryk/klämma/slå och "att ta tag i barnet som håller på att sticka sina syskon med något vasst och avväpna den omedelbart" eller "barskt gå med barnet i handen för att hinna med flyget" eller "lyft barnet och sätt det i bilen/bak på cykeln även när den inte vill"??
Det är väl ingen tvetydighet? Konceptet att aldrig röra ditt barn om den inte ger tillåtelse är absurd. Man kan vara bestämd både i ord och fysisk handling utan att skada/traumatisera barnen eller att folk ska känna dom höjer ögonbrynen åt det hela.

Du kanske följde nyheten om läraren som "avlägsnade" en skolelev från en soffa den hade ställt mitt i gången utanför klassrummen? Självklart lyssnade inte ungjäveln på ord och flyttades så milt man bara kan med handkraft. Hade utfallet blivit till ungens fördel hade halva lärarkåren begått harakiri.
Citera
2022-11-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Min far trodde också på "välriktade lavetter". Det gjorde mig bara rädd för honom och visst fan höll jag mig lugn hemma. På skolan och ute på stan, dock, där var jag allt annat än lugn. Jag tog ut min frustration och ilska på annat håll. Jag mobbade andra barn, jag slogs och var ofta arg och lättretlig. Mina tonår spenderades mycket lite hemma fram tills den dagen då min mor skilde sig och vi flyttade från honom.

Idag har jag ingen kontakt med honom. Av det lilla jag sett av honom på senare år är att han numera bara är en bitter ensam äldre man. Min syster har kontakt med honom ibland, men hans söner har han ingen kontakt med. Gissa varför.

Nej, TS, att slå är aldrig rätt väg. Respekt får man genom att visa att man håller vad man lovar, om det så handlar om straff eller belöningar, man ska visa att man är konsekvent i sina handlingar. Man kan också använda sin pondus som förälder för att ingjuta respekt, vilket du också redan verkar göra.

Vår dotters trotsålder var inte lika jobbig som ert barns verkar vara. Vår goto-metod för henne var att sätta henne på en stol i köket tills hon lugnade sig och man kunde prata med henne. Det var inte lönt att försöka resonera med henne när hon var uppjagad. Lämnade hon stolen och fortfarande var arg satte vi bara tillbaka henne där. Vi fick ibland hålla på så ett tag men slutligen brukade hon komma gåendes och vilja gosa istället. Då kunde vi prata med henne.
Våld är även olagligt.

Det går inte att slå in vett i någon. Antingen slår du in rädsla eller så slår du in ännu mera trots och även om rädsla är det första som uppstår så finns ingenting som säger att det inte ändå kommer sluta med större trots än innan.

Har haft hand om hur många ungar som helst o mitt liv, även en del tid med barn med trotssyndrom och diagnoser såsom autism och adhd. Aldrig behövt slå ett barn någonsin. Ju mer utbrott, ju tydligare måste gränserna vara. Time-out funkar men jag minns mina istället med förakt eftersom jag i ett hem där jag vistades (jag har lärt mig strängare regler av andra men är rätt avspänd rent generellt) och brukade få sitta under rosetterna som vunnits i hundlydnad på tävlingar. Är straffen orättvisa, (jag var ett rätt snällt barn) för att andra ungar lärt sig skrika, gråta och felaktigt lägga all skuld på ett barn för att det går, då får du ett problem i framtiden med ett barn som inte lyssnar på eller respekterar någon. Jag förlorade min respekt för människor under liknande omständigheter.

Maktdemonstration ska det därför inte bli. Men som sagt, jag tolererar inte våld och aggressivitet från barn och då är det avstånd som ska ske. Även om man har tålamod kan man ryta i, man behöver dock kanske inte ta ifrån tårna. Den som är arg måste lära sig att lugna ner sig utan att kräva konfrontation omedelbart eftersom sådana situationer är ohållbara överallt i livet. Att lära dem att det inte är okej, innebär även att lära dem att andra inte heller får vara aggressiva mot dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in