2022-11-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Alltså efter 22.000 mil kan jag bara säga att det är supersmidigt att ha laddluckan mitt i fronten, jag kör rakt in i carporten och sätter i kabeln, jag kör rakt fram och parkerar framför offentliga laddstationer, man har därmed också kortast kabelväg från laddstationen till bilens uttag, framförallt kan detta också vara avgörande om bilar som står parkerade sidan om, helt eller delvis blockerar laddstationen.
Den enda nackdelen skulle då iaf teoretiskt vara isbeläggning på luckan vid snöväder, men under mina 22.000 mil har jag aldrig upplevt detta problem.
Så jag ser bara fördelar med luckan framtill.

Bara för att du har en liten bil så funkar det med laddluckan fram. Hade den suttit i fronten på min BMW så hade jag inte kunnat ladda bilen i mitt garage för jag har ungefär 5 cm tillgodo mellan vägg och front för att kunna stänga garageporten. Optimal placering är någonstans på förarsidan för att kunna koppla i laddkabeln smidigt i trånga utrymmen.
Citera
2022-11-07, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Bara för att du har en liten bil så funkar det med laddluckan fram. Hade den suttit i fronten på min BMW så hade jag inte kunnat ladda bilen i mitt garage för jag har ungefär 5 cm tillgodo mellan vägg och front för att kunna stänga garageporten. Optimal placering är någonstans på förarsidan för att kunna koppla i laddkabeln smidigt i trånga utrymmen.

Bra poäng. Jag minns när morsan levde och jag bodde hemma. Då hade hon ett garage som var så litet att man var tvungen att ställa (bensinbilen) så långt in i garaget som det bara var möjligt för att kunna stänga garageporten och hon hade ingen kombi eller annan längre bil utan bara relativt små bilar eftersom inget annat fick plats.

I ett sånt garage hade laddning i fronten varit helt uteslutet. Oklart om det hade funkat med en Zoe, men troligen inte eller möjligen med väldigt mycket besvär.
Citera
2022-11-07, 22:19
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, och sån laddning vid sidan av gatan är ovanligt. Har nog bara laddat så några få gånger.

Däremot har jag sett en del platser med snedparkering och laddstolpe längst in. Då är det ett elände att ha laddporten bak. Att backa in på snedparkering kan gå men är knepigt och tidsödande.

Blir allt vanligare med laddstolpar utmed gatorna, annars skulle storstadsborna aldrig kunna ha chansen att byta till elbil.
De flesta saknar egen p-plats och är hänvisade till att parkera längs med gatan.

För alla dessa blir det ett helvete med laddluckan på vänster sida.
För att inte tala om trafikproblemen som uppstår i övrigt, det är bara att köra en runda på de smala gatorna i Malmö centrum för att förstå problematiken med laddluckan på vänster sida.
Citera
2022-11-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdjuretsGranne
Kör Volvo C40 twin engine (408 hk).

Har väl 39-40 mil räckvidd på sommaren, 32-34 på vintern.

Bilens navi (Google) har riktigt bra beräkning på räckvidd.

Har du haft problem med drivaxlarna fram än? Knäppande ljud när du drar plattan i botten?
Citera
2022-11-08, 07:41
Medlem
Citat:
Blir allt vanligare med laddstolpar utmed gatorna, annars skulle storstadsborna aldrig kunna ha chansen att byta till elbil.
De flesta saknar egen p-plats och är hänvisade till att parkera längs med gatan.

För alla dessa blir det ett helvete med laddluckan på vänster sida.
För att inte tala om trafikproblemen som uppstår i övrigt, det är bara att köra en runda på de smala gatorna i Malmö centrum för att förstå problematiken med laddluckan på vänster sida.

En laddlucka sticker inte ut mer på sidan än en backspegel. Vad är det för fiktiva problem du sitter och diktar ihop? Du går in och ut ur bilen på vänster sida. Optimal placering är vänster sida. Varför tror du 90% av alla bilar har det så? Vad vet Zoes mediokra franzosdesigners, som inte resten av världens ingenjörer vet 😀?
Citera
2022-11-08, 14:56
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
En laddlucka sticker inte ut mer på sidan än en backspegel. Vad är det för fiktiva problem du sitter och diktar ihop? Du går in och ut ur bilen på vänster sida. Optimal placering är vänster sida. Varför tror du 90% av alla bilar har det så? Vad vet Zoes mediokra franzosdesigners, som inte resten av världens ingenjörer vet 😀?
Som vanligt påvisar du din fullkomliga okunnighet i ämnet elbilar.
Majoriteten av elbilar har INTE laddluckan på vänster sida!
Och tur är det, för en elbil med laddluckan på vänster är en fullständig NO-GO för alla storstadsbor som parkerar längs med gatan, vilket också de flesta i städerna gör.
Citera
2022-11-08, 16:37
Medlem
OdjuretsGrannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Har du haft problem med drivaxlarna fram än? Knäppande ljud när du drar plattan i botten?

Nix, men den har bara gått 2000 mil ännu.
Citera
2022-11-08, 19:20
Medlem
lolnollkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Tack för synpunkter, värdesätter dem, verkligen.

Du tror inte att det blir bättre nu?

Det känns inte som att man bygger ut laddintrastrukturen i samma takt som mn säljer bilar.. 😅

Idag skulle man nog minst behöva dubbla det för att täcka dagens behov. Jag reste 20 mil enkel resa i förra veckan och då stötte jag ju på patrull, dels genom trasig laddstolpar, dels genom att det inte fanns laddstolpar på ca 15 mil och dels då jag blev inledd av bilens gps till laddstolpar som inte var tillgängliga för allmänheten.

Jag tror inte att någon förstår vilket dilemma det är. När jag hittade en laddare så dröjde det 10 minuter innan någon annan kom och knackade på rutan för att höra när jag laddat klart, då hade jag ca 15% i bilen och behövde minst 40 för att komma hem. Hamnade dessutom på en lite långsammare laddare. Men den personen satt i sin bil och väntade tills jag var klar. 🤪
Citera
2022-11-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolnollkoll
Det känns inte som att man bygger ut laddintrastrukturen i samma takt som mn säljer bilar.. 😅

Idag skulle man nog minst behöva dubbla det för att täcka dagens behov. Jag reste 20 mil enkel resa i förra veckan och då stötte jag ju på patrull, dels genom trasig laddstolpar, dels genom att det inte fanns laddstolpar på ca 15 mil och dels då jag blev inledd av bilens gps till laddstolpar som inte var tillgängliga för allmänheten.

Jag tror inte att någon förstår vilket dilemma det är. När jag hittade en laddare så dröjde det 10 minuter innan någon annan kom och knackade på rutan för att höra när jag laddat klart, då hade jag ca 15% i bilen och behövde minst 40 för att komma hem. Hamnade dessutom på en lite långsammare laddare. Men den personen satt i sin bil och väntade tills jag var klar. 🤪

Det är inga problem. Den som inte har ett perfekt system inbyggt i bilen som talar om var man ska stanna och där man kan bara välja de snabbaste laddarna kan som jag gör, planera resan dagen innan. Vet man att man ska köra längre än vad bilen klarar på en full laddning så kollar man upp lämpliga laddare kvällen innan med t.ex. a better route planner eller ChargeFinder och lägger in det i bilens GPS via appen.

Men det du skrev om att du skulle köra 20mil och behöva ladda? Då måste du köra någon bil med väldigt litet batteripack om du inte klarar 20 mil på full laddning? Kanske en liten Mini Cooper Electric eller en Honda-E eller nåt sånt?
Citera
2022-11-08, 20:55
Medlem
Citat:
Som vanligt påvisar du din fullkomliga okunnighet i ämnet elbilar.
Majoriteten av elbilar har INTE laddluckan på vänster sida!
Och tur är det, för en elbil med laddluckan på vänster är en fullständig NO-GO för alla storstadsbor som parkerar längs med gatan, vilket också de flesta i städerna gör.

Aaa vi säger så din tomte. Alla är ju inte så smarta som du som sitter och långkör i Europa med en Föråldrad Zoe
Senast redigerad av hankwiththecrank 2022-11-08 kl. 20:58.
Citera
2022-11-08, 22:27
Medlem
lolnollkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det är inga problem. Den som inte har ett perfekt system inbyggt i bilen som talar om var man ska stanna och där man kan bara välja de snabbaste laddarna kan som jag gör, planera resan dagen innan. Vet man att man ska köra längre än vad bilen klarar på en full laddning så kollar man upp lämpliga laddare kvällen innan med t.ex. a better route planner eller ChargeFinder och lägger in det i bilens GPS via appen.

Men det du skrev om att du skulle köra 20mil och behöva ladda? Då måste du köra någon bil med väldigt litet batteripack om du inte klarar 20 mil på full laddning? Kanske en liten Mini Cooper Electric eller en Honda-E eller nåt sånt?

Det hade jag ju kollat upp, men de laddarna jag stannade vid funkade ej och support kunde inte hjälpa. Körde en avstickare till närmsta (och sista laddaren på ca 7 mil), som alltså var på inhägnat område Sen blev det akut. När jag väl laddade hade jag kört ca 27 mil och hade gått från 97% till ca 8 % med min Volvo XC40 (singelmotor).
Citera
2022-11-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolnollkoll
Det hade jag ju kollat upp, men de laddarna jag stannade vid funkade ej och support kunde inte hjälpa. Körde en avstickare till närmsta (och sista laddaren på ca 7 mil), som alltså var på inhägnat område Sen blev det akut. När jag väl laddade hade jag kört ca 27 mil och hade gått från 97% till ca 8 % med min Volvo XC40 (singelmotor).

Jag laddar alltid på ställen som har ett flertal laddare, oftast Ionity... de brukar ha 6 laddare.
kan hända att en är trasig, men har ännu inte varit med om att mer än en är trasig samtidigt, så även om det skulle vara kö till laddaren så vet man att man kan ladda.

Skulle nog aldrig rikta in mig på nån liten laddare där det kanske bara finns 1-2 laddare. känns för riskabelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in