2022-11-07, 14:39
Bannlyst
Äntligen! Nu har jag blivit med elbil. Och som volvohandlaren sa, "det här är en riktig, bil, tillverkad som en bil men med eldrift!".

Rätt bra kräm, ett par hundra hästkrafter och en teoretisk körsträcka på 48 mil. Praktisk? Förmodligen inte mer än 35.

Beställde den med dragkrok så att man får testa om de är så kassa med släpvagn som det sägs.

Är lite skraj, har ca 50 mil till vissa geografiska lokationer som jag behöver frekvent, men tänker att det måste gå att hitta en snabbladdare längs med E4, lite lagomt halvvägs sådär.

Är det nån som klippt till med motsvarande modell? Någon som har erfarenheter att delge?
Citera
2022-11-07, 14:44
Medlem
HBStoffels avatar
Kört som firmabil.

Finns inte mycket att klaga på om man gillar tunga nya bilar. Skulle dock aldrig köpa en batteribil privat.

Sen kan du få ut många mil beroende på körning och energispar-läge.
Citera
2022-11-07, 14:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Äntligen! Nu har jag blivit med elbil. Och som volvohandlaren sa, "det här är en riktig, bil, tillverkad som en bil men med eldrift!".

Rätt bra kräm, ett par hundra hästkrafter och en teoretisk körsträcka på 48 mil. Praktisk? Förmodligen inte mer än 35.

Beställde den med dragkrok så att man får testa om de är så kassa med släpvagn som det sägs.

Är lite skraj, har ca 50 mil till vissa geografiska lokationer som jag behöver frekvent, men tänker att det måste gå att hitta en snabbladdare längs med E4, lite lagomt halvvägs sådär.

Är det nån som klippt till med motsvarande modell? Någon som har erfarenheter att delge?

Det finns mängder av hemsidor och appar, ex ChargeFinder, där du kan se (snabb)laddare och info om dem (hastighet, vem som äger dem osv). Kika på ex https://chargefinder.com/ och ställ in på "CCS" så ser du att du har massa snabbladdare längs med hela E4an. En snabbkoll ger vid handen att det längsta avståndet mellan två snabbladdare verkar vara mellan Piteå och Skellefteå - och det är ju inte mer än ca 8 mil.
Citera
2022-11-07, 14:53
Medlem
Citat:

Kan inte säga mycket om bilen, men visst kan man köra 50 mil utan paus, men att hitta en snabbladdare på dessa 50 mil är absolut inga problem

Misstänker att bilen också har laddning med navigering inbyggt i bilen, så ställer du in att navigera från A-B och bilen märker att det blir för långt så föreslår den säkert passande laddställen längst vägen.

Annars finns appar som A better route planner som gör samma sak.
Citera
2022-11-07, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det finns mängder av hemsidor och appar, ex ChargeFinder, där du kan se (snabb)laddare och info om dem (hastighet, vem som äger dem osv). Kika på ex https://chargefinder.com/ och ställ in på "CCS" så ser du att du har massa snabbladdare längs med hela E4an. En snabbkoll ger vid handen att det längsta avståndet mellan två snabbladdare verkar vara mellan Piteå och Skellefteå - och det är ju inte mer än ca 8 mil.

Jo, har varit in och tittat. Men det är helvete vad de inte vill visa laddpriserna, dom små rackarna.

Vattenfall, Eon, Circle K. Lidl. Det finns några att välja på.
Citera
2022-11-07, 15:12
Medlem
Har bara gjort en kort provkörning av just Volvo XC40, var inga uppenbara saker jag retade mig på.

En väldigt bra sak med Volvo/Polestar, vissa Hyundai, Citroen, DS, Peugeot och Opel är att laddluckan sitter vänster bak. Det i sig kanske inte är optimalt för alla beroende på hur och var man långsamladdar, men på långresa är det väldigt bra då man utan problem kan utnyttja Teslas Superchargernätverk.

Många andra bilar får backa in, stå på tvären eller stå på fel sida laddstolpen och därigenom blockera två laddplatser.

Ladda ned Tesla-appen, skapa konto, koppla kreditkort och så är det bara att blåsa på i trafiken. Observera att alla laddplatser inte är öppna för icke-Teslor, men det står rätt tydligt i appen vilka man kan ladda på.

Karta över Teslas öppna laddare i Sverige:
https://www.tesla.com/sv_se/findus?v=2&bounds=64.80840876423743%2C38.883172422 32651%2C54.27373565523235%2C-3.3043275776734893&zoom=6&filters=party&search=Swe den
Citera
2022-11-07, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kan inte säga mycket om bilen, men visst kan man köra 50 mil utan paus, men att hitta en snabbladdare på dessa 50 mil är absolut inga problem

Misstänker att bilen också har laddning med navigering inbyggt i bilen, så ställer du in att navigera från A-B och bilen märker att det blir för långt så föreslår den säkert passande laddställen längst vägen.

Annars finns appar som A better route planner som gör samma sak.

Nope. 32 mil säger Volvos körsträckemätare. Man får nog köpa ett dieselaggregat och ha som reserv i bagageluckan.

https://www.volvocars.com/se/v/cars/electric-car/range/
Citera
2022-11-07, 15:41
Medlem
Citat:
Nope. 32 mil säger Volvos körsträckemätare. Man får nog köpa ett dieselaggregat och ha som reserv i bagageluckan.

https://www.volvocars.com/se/v/cars/electric-car/range/

Tror jag inte riktigt skrev färdigt min tidigare mening. Det jag tänkte säga var att visst kan man nån enstaka gång köra 50 mil i sträck om man har säg diesel eller bensin, men det är jobbigt tycker jag.

Blir hungrig, pissnödig osv och vill helt enkelt ta en paus, så 25 mil är tillräckligt för mig, sen ladda och äta osv. Stannar gärna tidigare än så också, säg efter 20 mil.

Viktigt att tänka på med elbil är att det oftast är bättre att ta säg 2 laddstopp även om man kan klara sig med ett då bilarna laddar märkbart snabbare om man har låg laddning kvar, så istället för att ladda från säg 40% kvar till 90% eller nåt så är det bättre att ladda vid 10%, ladda till säg 60% och köra vidare då det kommer gå så snabbt att ladda mellan dessa procent. Sedan när man är nere på 10% igen så kan man ladda en gång till på säg 10-15 min.

Men det beror ju på vad man tänkt göra när man stannar också. Ska man äta något som tar lite tid, så låter man ju den stå och ladda tills man är tillbaka så klart, även om det tar 40 min.

Förutom om man ser i appen att man hunnit ladda fullt och ändå måste sitta kvar en stund till, då bör man tänka på andra bilister som också vill ladda och ta och flytta bilen.
Citera
2022-11-07, 16:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Kan rekommendera Zephyre-appen samt Shell-laddkort.
Med Zephyre får du ofta bra priser på laddning, och det finns gott om ställen att ladda på.
Med Shell-kortet har du den bästa täckningen av alla.
Både Zephyre och Shell-kortet funkar i hela Europa.
Citera
2022-11-07, 16:43
Medlem
OdjuretsGrannes avatar
Kör Volvo C40 twin engine (408 hk).

Har väl 39-40 mil räckvidd på sommaren, 32-34 på vintern.

Bilens navi (Google) har riktigt bra beräkning på räckvidd.
Citera
2022-11-07, 16:58
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zimmerit
Har bara gjort en kort provkörning av just Volvo XC40, var inga uppenbara saker jag retade mig på.

En väldigt bra sak med Volvo/Polestar, vissa Hyundai, Citroen, DS, Peugeot och Opel är att laddluckan sitter vänster bak. Det i sig kanske inte är optimalt för alla beroende på hur och var man långsamladdar, men på långresa är det väldigt bra då man utan problem kan utnyttja Teslas Superchargernätverk.

Många andra bilar får backa in, stå på tvären eller stå på fel sida laddstolpen och därigenom blockera två laddplatser.

Ladda ned Tesla-appen, skapa konto, koppla kreditkort och så är det bara att blåsa på i trafiken. Observera att alla laddplatser inte är öppna för icke-Teslor, men det står rätt tydligt i appen vilka man kan ladda på.

Karta över Teslas öppna laddare i Sverige:
https://www.tesla.com/sv_se/findus?v=2&bounds=64.80840876423743%2C38.883172422 32651%2C54.27373565523235%2C-3.3043275776734893&zoom=6&filters=party&search=Swe den
Vänster bak är ju det absolut dummaste stället att ha laddluckan på.
Speciellt nu när laddinfrastukturen byggs ut med fler och fler laddstolpar utmed gatorna i våra städer.
När du parkerar längs med gatan och laddar bilen, så uppstår flera problem med laddluckan placerad på vänster sida, dels måste du stå och sätta i / ta av laddkabeln ute i körbanan.. inte optimalt på högtrafikerad gata i storstan..
Dels måste du dra hela kabeln runt bilen från trottoaren där laddstolpen står, till bilens andra sida.
Och sist men inte minst så sticker laddlucka och kabelhantag ut ett par dm från bilen, ut i körbanan, därmed riskerar den både bli påkörd av andra bilar och cyklister riskerar att cykla på den när de far fram nära de parkerade bilarna.
Citera
2022-11-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vänster bak är ju det absolut dummaste stället att ha laddluckan på.
Speciellt nu när laddinfrastukturen byggs ut med fler och fler laddstolpar utmed gatorna i våra städer.
När du parkerar längs med gatan och laddar bilen, så uppstår flera problem med laddluckan placerad på vänster sida, dels måste du stå och sätta i / ta av laddkabeln ute i körbanan.. inte optimalt på högtrafikerad gata i storstan..
Dels måste du dra hela kabeln runt bilen från trottoaren där laddstolpen står, till bilens andra sida.
Och sist men inte minst så sticker laddlucka och kabelhantag ut ett par dm från bilen, ut i körbanan, därmed riskerar den både bli påkörd av andra bilar och cyklister riskerar att cykla på den när de far fram nära de parkerade bilarna.

Inget ställe på bilen är perfekt ur alla synvinklar, var den än sitter så förlorar man något på det.

Som redan nämnts är vänster bak perfekt om man lätt vill kunna nyttja Teslas superchargers.
Och som du nämnde så kan höger sida vara bra om man bor i lägenhet och har den enorma turen att ha laddare längst gatan, men det är nog mycket ovanligt. Själv har jag laddaren i garaget och bor i lägenhet.

Nackdelarna med att ha luckan i fronten av bilen eller höger fram eller vänster fram visar sig lätt på vintern. Dessa ställen utsätts för mest skit och kletar igen hela luckan som man sen måste hantera. Ännu värre är det kanske för de som bor mer norröver i landet, där snömodd kanske sätter sig för luckan och sen fryser den fast. Något som det är mycket mindre chans till om luckan sitter höger eller vänster bak.

Så man får tänka på dessa saker när man väljer bil. Vet man att man kommer ladda kanske utanför sin lägenhet på gatan så kanske man bör kolla på bilar med luckan på höger sida och helst då höger bak.
Alla andra bör absolut sikta på vänster bak om du frågar mig, speciellt de som ofta kör långt och snabbladdar mycket och vill kunna nyttja Tesla laddarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in