2022-11-07, 22:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Behöver inte vara så. I det övre klippet här där polisen intervjuas efter pressträffen anar man att hon kan ha ”missats” när de sökte i området. Då i ”sökrutor”.

https://svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/avliden-person-hittad-i-vetlandatrakten

Sen kan de ju kalla den unik för det var en i förväg lokaliserad plats när de åkte ut på den riktade insatsen.

Men man kan lyssna på pressträffen och få sig en känsla för vad de menar med unik plats. Det är när de får frågor från reportrar efter uttalanden om att hon är hittad.
Jo, det är pressträffen jag tänker på och jag får det till att polisen med unika platsen menar specifika platsen där T återfanns, just den spoten, inte att det för övrigt skulle vara något som utmärkte den.
Citera
2022-11-07, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, jag tror också att polisen tidigt fick vittnesuppgifter om att de synts i/på väg till området.
Många här har hängt upp sig på att polisen använde ordet "unik" om platsen som om det skulle vara något exeptionellt med den. Jag ser snarare ett likhetstecken mellan unik och specifik. De hade sökt runt omkring men inte just DÄR.

Polisen var inte helt samlad vid detta allvarliga tillfälle som pressträffen var och kan ha använt ordet ”unik” istället för ”specifik” då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
En kan han ha brustit. En av dom kan vara oskyldig till mord skyllt på den andre i förhör.
Om en är oskyldig - får denne fortsatt sitta häktad för de punkter den är häktad för då ?
För som jag förstår har båda omhäktats och misstankarna mot de båda ändrats från människorov till att utökas till även mord och brott mot griftefriden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norris1234
Vilken podd?

Citat:
Ursprungligen postat av wingsawiei
otroligt störig pod. ingen info och han är sån jävla lallare. störigare än den störigaste aftonbladet-journalisten. lyssna inte på skiten, hittar mer info i sammanfattningarna här.
Det framkom ju inte direkt nåt nytt eller nåt som inte skrivits om här.
Verkar som han hittat information till sin pod genom flashback.
Citera
2022-11-07, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hinner varken med detta eller något annat, men jag vet vilket fall du pratar om. Har inte följt den tråden, men där verkade det vara en sjuklig bindning mellan de två förrövarna?

Går verkligen inte att ta in hur adoptivsonen lyckats få den andra att både tro på hans vrickade teorier (galenpanna), men också hur de planerade det hemska mordet tillsammans.

Hur var dynamiken mellan dom?

Ja, man kan verkligen undra hur det här fallet ser ut "inifrån".
Jag trodde nog att MH skulle ta bladet från munnen mycket snabbare. Har hon fått höra att hennes föräldrar (om det stämmer) har tagit det här mycket hårt? Så hårt att pappan fått hjärtinfarkt och mamman blev intagen på psyket?

Nej det är för mycket.. och här över 2000 sidor. Går inte att hänga kontinuerligt. Jo de hade något förhållande, var även triangeldrama inkl. lånade pengar till deras café. Det var sen Leo började prata (spel för gallerierna??) när han insett hur sonen lurat honom. Framkom i TV-dokumentären också.

Minns inte allt heller.. men det var konstgt förhållande.. sonen mådde dåligt, konflikt med olika, sökte tröst hos Leo. Vet sms-konversationerna mm finns i FUP.
Citera
2022-11-07, 22:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
En kan han ha brustit. En av dom kan vara oskyldig till mord skyllt på den andre i förhör.

Ja, visserligen.
Men om, säg att MH gick hem innan dådet, eller att hon inte kunde förutse dådet, att JJ var ensam om mordet, hur ficade JJ resten ensam?

Varför ringer inte MH om hjälp, springer till grannar? Skriker?

Om MH inte ens var där, då borde polisen int eha henne inne på sannolika? Uppkopplingar borde visa annat.

Hon borde varit med på minst brott mot griftefriden (som nu heter annat) och även att hon förstört bevisning?

Om hon närvarade vid brott men inte ingrep? Är det brott?

Ingen vet kanske i nuläget vem som gjorde vad exakt, men kan inte båda bli fällda ändå?

Hur var det i fallet i Vallentuna, dubbelmordet på paret där?
Man kunde väl inte bevisa riktigt vem som gjort vad, men att på kvinnan hittades iaf ett enormt skoavtryck på kroppen. Båda skyllde på varandra, men båda blev fällda?
Citera
2022-11-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det blir lite av ett minfält att försöka trassla sig igenom och det ena ger det andra.

Men de borde väl redan vara där kan tyckas.

Så varför brister det inte för minst den ena?
Det känns väldigt udda. Att bägge nekar.

Nån psykolog får förklara detta men jag inbillar mig att man låser sig i ren självbevarelsedrift.
Citera
2022-11-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Om en är oskyldig - får denne fortsatt sitta häktad för de punkter den är häktad för då ?
För som jag förstår har båda omhäktats och misstankarna mot de båda ändrats från människorov till att utökas till även mord och brott mot griftefriden

Det är domstolen som tittar på bevisningen vid nästa häktningsförhandling och antingen går på åklagarens linje eller så släpps hon. Men det här se ut att gå till åtal.
Citera
2022-11-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant

Det måste bevisas att personen är oskyldig då . Polisen kan inte veta.. det är de det utreder och därför kan de inte släppa någon bara sådär. Precis som i Mikaelfallet jag referat till innan. Hur skall de veta vem som gjorde det dödande slaget..? När de började prata erkände de.. sonen slagit ihjäl pappan. Det var därför Leo ville dömas för grovt brott mot griftefriden och inte få livstid. Han hade ju "bara" styckat.
Citera
2022-11-07, 22:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Polisen var inte helt samlad vid detta allvarliga tillfälle som pressträffen var och kan ha använt ordet ”unik” istället för ”specifik” då.
Så enkelt tror jag att det är.
Citera
2022-11-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
Och om det finns SMS-textmeddelande nedsparad i Toves inkorg på hennes mobiltelefon som borde kollas upp ifall någon av de misstänkta kvinnorna ska via SMS-meddelande uttalat hot mot Tove så borde man lägga till brottsrubriceringen Olaga Hot .

Sveriges lagar ( det lilla brottet blir upp ätet av det stora brottet) misstänkt mord, Olaga hot kan man bortse ifrån.
Citera
2022-11-07, 22:14
Medlem
Väldigt lite har ju ”läckt” från Vetlanda-folket och i princip ingenting från tjej-gänget som var i ”konflikt” , här i FB och i Media (förutom JJ:s kompis som uttalade sig i Aftonbladet i intervjun som togs bort)

Kanske har det varit ett lyckat polisarbete genom detta, och att de som faktiskt vet något om ev motiv mm har delgett polisen istället för FB o media
Och att polisen därigenom kommit dit de är nu med misstanke om mord, brott mot griftefriden mm

För visst måste det finnas många som kan ana ev motiv som vi övriga undrar över
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in