2022-11-07, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det blir rätt meningslöst med påståenden och motpåståenden, så jag avslutar detta med att säga att jag varit inne i minst 100 ryska bostäder, inräknat bekanta och lägenheter jag hyrt, osv. Jag är ingen lyxlirare, utan det handlar om intervallet från lägre medelklass till högre medelklass. Av dessa bostäder har exakt 0 stycken haft delat kök eller delat badrum. Jag vet att sådant existerar, men som sagt handlar det om kanske 1-2% av befolkningen, och man får numera anstränga sig för att hitta dem.

Jag tror inte vi kommer längre än så. Jag gav dig också källhänvisningar, men eftersom sådana avvisas med att du "inte har en aning om vad jag svamlar om" så kommer vi väl ingenstans den vägen heller.

Och i vilka delar av Ryssland har du arbetat och bott i?
Har du någonsin lämnat storstäderna, kan tänka mig att jobbar man med IT i Moskva stämmer nog din iakttagelse.
Då över 10% faktiskt saknar rinnande vatten verkar det inte som om du har sån koll.
Citera
2022-11-07, 11:03
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Det var inte frågan om värdegrunder angående ledaren i landet utom vad folket värdesätter i sin omgivning.
Förresten har nu Ryssland förbjudit homoförespråkare och -litteratur i förskola samt grundskola. Bra.
Ryssland gör det som många i väst önskar skulle ske här.
I dagens vänsterliberala USA har det spårat helt ur. Läs på om det intresserar vad händer på school board meetings I USA.

Snart finns det en tid, förhoppningsvis, när mänskor vågar säga att de inte understödjer alla vänsterliberala åsikter. Trenden ser ut att svänga, bl.a. I Sverige, Italien, Ungern, Tjeckien, Polen, med flera.
Tja, det är Putin och inte västledare som gillar att posera med bar överkropp. Tycker det berättar en del om den undertryckta homosexualiteten i det ryska samhället. Ryssarna verkar ju gilla all aktivitet och sport som ger dom möjlighet att klämma på andra män. Där har du nått att fundera på.
Citera
2022-11-07, 11:04
Medlem
Citat:
Det var inte frågan om värdegrunder angående ledaren i landet utom vad folket värdesätter i sin omgivning.
Förresten har nu Ryssland förbjudit homoförespråkare och -litteratur i förskola samt grundskola. Bra.
I dagens vänsterliberala USA har det spårat helt ur. Läs på om det intresserar vad händer på school board meetings I USA.

Snart finns det en tid, förhoppningsvis, när mänskor vågar säga att de inte understödjer alla vänsterliberala åsikter. Trenden ser ut att svänga, bl.a. I Sverige, Italien, Ungern, Tjeckien, Polen, med flera.
Ändå är bögvåldtäkter legio i den ryska armén.
Citera
2022-11-07, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nej. Enligt myndigheten för psykologiskt försvar.
Det finns hundratals ryssar som sprider lögner och rysk propaganda på svenska internetforum. Att få svensk media att framstå som icke trovärdig är viktigt för ryssen, eftersom de då tror sig kunna lura i svensken ryska statens påhittade verklighetsbild.

Ok, det stämmer att myndigheter och svensk maktelit inte är neutral. Vi bedriver proxy-krig mot Ryssland likt många andra, så där kan man inte heller skaffa sig saklig information. Sanslöst och sorgligt, men sant.
Citera
2022-11-07, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ryssarna håller linjerna?

Tillstår du alltså att i denna tredagars specialoperation, 8 månader senare, så är det ryssarna som försvarar sig mot Ukrainska anfall

Jag förstår att du inte förstår det själv men nederlaget är närmast totalt här när såna som du ser ljusglimtar i detta kaos.
Ja, ryssarna mobiliserade eftersom det behövs fler soldater och under tiden backade man och håller nu linjerna. Orsaken till att det behövs fler soldater är ju att Ukraina har mobiliserat flera gånger och väst skickat massor av vapen annars hade detta varit över nu. Nu har ryssarna införlivat fyra stora regioner i federationen plus sedan tidigare Krim, se gärna det som en förlust om du vill.

Du är medveten om att Ukraina nu har kanske 400 000 bristfälligt utbildade soldater och kanske 50 000 frivilliga utlänningar (NATO, som inte är så sugen på att utföra självmordsoffensiver).

Ryssarna hade 200 000 välutbildade soldater som nu försärks med 300 000+ till. Dessa har allså tidigare varit inom armén och inte plockats från gatan. Ryssarna har ett mycket stor övertag då det gäller vapenkraft och nu slår man ut Ukrainas elnät. Man håller alltså linjen och 300 000 fler är snart på plats, vad blir din slutsats om vad som kommer att hända?

Om du tycker det ser ljust ut för Ukraina så tyck det, förbered dig dock på djup besvikelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, Ryssland producerar flest "ingenjörer" i världen.

Vilka länder producerar de bästa ingenjörerna då? Var finns de bästa ingenjörsjobben?
Jag skulle tro att man kan komma fram till att det är USA. Och då fungerar det i grova drag på det sättet, att deras egen grundutbildning är usel och producerar huvudsakligen en massa odugliga genusvetare. Samtidigt importerar de duktiga studenter från Kina, Indien, Ryssland och diverse andra länder med bättre grundutbildning. Dessa gör sin PhD och postdoc i USA, under ledning av amerikanska professorer som står för finansieringen och tar åt sig äran av forskningen som utförts av de importerade studenterna. En stor del av dessa åker sedan hem till sina hemländer, där de gör nytta för samhället, medan vissa stannar kvar i amerikat för att själva försöka bli en av de där professorerna i toppen av pyramiden som kan disponera en massa bidrag från industrin, ta åt sig äran av vad nästa generation av importerade talanger åstadkommer under sin tid som doktorander och postdocs, och glänsa som författare av massor av artiklar i Nature och Science.
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det beror på hur många gånger Putin tänker mobilisera. Med nuvarande kvantitet trupper + de som är i träning så kommer dom att tappa allt nästa sommar. Frågan är ju vad som sker efter nyår när den nya kanonmaten är slut och Putin informeras att det behövs en halv miljon nya soldater på studs. Fortsätter han med sitt folkmord på den egna befolkningen eller inser han att man förlorat kriget?

Sen handlar det ju inte bara som antalet soldater. Hur fan ska man lyckas utrusta en ny samling gröngölingar? Redan dessa nymobiliserade har ju fått ren skitutrustning, rostiga vapen som antagligen är farligare för dem själva än för fienden. De har fått köpa egna kläder mm. Det här är ingen "propaganda" utan det är filmer som gjorts av de mobiliserade ryssarna själva. Så hur fan ska pruttler lyckas utrusta nästa gäng med soldater? Ska de slåss med knölpåkar och kasta sten?
Citera
2022-11-07, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Och i vilka delar av Ryssland har du arbetat och bott i?
Har du någonsin lämnat storstäderna, kan tänka mig att jobbar man med IT i Moskva stämmer nog din iakttagelse.
Då över 10% faktiskt saknar rinnande vatten verkar det inte som om du har sån koll.
Jag skrev ju inte Moskva. Jag ger inga fler detaljer, pga den fientlighet som råder.
Citera
2022-11-07, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag gissar att av dessa 100 så är 99 av dem i St. Petersburg och/eller Moskva?
Nej, snarare 10%. Och jag nämnde ju i ett tidigare inlägg att just St Petersburg faktiskt är den stad som har störst andel kommunala boenden i hela landet. Av historiska skäl.

Öht stämmer inte den svenska bilden att St Petersburg skulle vara rikare eller mer utvecklat än resten av landet. St Petersburg ligger rätt långt ned på rankingen (och Moskva ligger faktiskt inte i topp heller, men högt upp).
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-11-07 kl. 11:13.
Citera
2022-11-07, 11:11
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det var i ett klipp här där han skulle förklara något för ett antal damer. Men det lät som rena svamlet och han stakade sig hela tiden och blev tvungen att fråga lyssnarna, för att komma vidare. Leta själv.

Det är väl snarare så att Kina och väst har kommit närmare varandra. Däremot har det förstås lett till att Kinas grepp över Ryssland har ökat. Så för dem har det varit en vinst. Dom äger egentligen Ryssland nu, då Kina kan vända sig både åt väster och öster, medan Ryssland har bara Kina att vända sig mot, om man inte räknar Nord-Korea.
Ska bli kul att se om han dyker upp på G7. Vad han nu ska göra där.

Din beundran för Putin är bara patetiskt och sorglig. En man som står på tå i skorna föra att komma i jämnhöjd med kvinnor. Ett enda stort mindrevärdeskomplex.

Jag är ett nyhetsfreak så jag har kanske koll på det som du missar.
Kina o Ryssland har en bra relation, Kina får köpa rysk energi till bra pris samt du glömde (?) nämna Indien som även dom kommer bra överens med Ryssland.
Kina, Indien och Ryssland är n stark o stor pakt.
Kina ogillar skarpt USA men exporten till USA kan inte äventyras allt för mycket. Igen pragmatik.

Min hypotes är att rysshatet har kommit till på grund av ryska folkets konservativa värdegrunder som går totalt stick i stäv vad MSM anser man skall tycka (åsiktskorridoren).
Och I väst så är det MSM som har makten, inte de politiska ledarna. Sorgligt.
Citera
2022-11-07, 11:12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Men den omsvängningen har inget med Ryssland att göra utan beror på motstånd inifrån. Kriget har ingen påverkan på det. Väljarna har gått höger ut och började före det. De flesta som har varit emot det anser även att ni som bara följer Putins narrativ och konspirationer är rätt så förvirrade. Plattjordare, antivaxxare och månlandningsförnekare. Det är i den gruppen ni hamnar. I den tokiga delen av världen.Ni är mer en belastning än en tillgång för en omsvängning, då ingen kan ta er på allvar. Era argument är som tagna ur rymden.
Citera
2022-11-07, 11:14
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Är Rysslands vårdslösa pladder om kärnvapen att reellt hot?
Tror inte det, men man måste förbereda sig för det värsta, även om man hoppas på det bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in