2022-11-07, 10:49
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ryska ingenjörsutbildningar är verkligen hårdvaluta på arbetsmarknaden. Företagen riktigt skriker efter folk som gått genom det ryska utbildningssystemet

Vad tror du själv värdet på en rysk utbildning är utanför Ryssland?
Akta dig för att krossa vd,s fantasier!
Han har ju hittat en sida på nätet förstår du väl...😂
Om nordkoreanska ingenjörer, flt ryska..
Senast redigerad av Draken55 2022-11-07 kl. 10:57.
Citera
2022-11-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Den erövrade marken som ryssarna står på räknas inte längre som Ukrainsk.
Och den återerövrade mark som ukrainarna nu åter tagit tillbaka till befolkningens stora lättnad har ju aldrig räknats som ryskt territorium. Ukrainas erkända gränser har ju inte ändrats bara för att ryssen tillfälligt ockuperat delar av Ukraina. Putin den lille losern inser nog det i dom få besök i verkligheten han numera har.
Citera
2022-11-07, 10:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du har noll koll vems ekonomi som verkligen backar.
Läser du överhuvudtaget nyheter. Till och med msm Europa erkänner att sanktionerna mot Ryssland har slagit hårdare mot EU än mot Ryssland.
Än värre blir det om Ryssland bestämmer sig för att ge igen för gammal ost och kapar lite ledningar på havsbottnen, nätet samt energi.

Keep on dreaming om vems ekonomi som backar.
Snart än värre när stora fabriker hamnar att stänga framförallt i Tyskland.
Och om Tyskland går omkull så rasar hela EU-korthuset
Om Europa är helt öppna med sin ekonomi och all information om rysk ekonomi är helt stängd.

Vad tror du själv det säger om vems ekonomi som går bäst?

Hade rysk ekonomi gått bättre än Europa så hade de givetvis haft en mer transparent fasad. Som det är nu så vill ingen investera i Ryssland. Då är det också självklart vems ekonomi som haltar mest.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Nästa muslimska kalifat kommer att uppstå inom Ryska federationen . Tragiskt men sant och så ser den demografiska bomben ut . Tråkigt nog uppvisar den ryska politiska eliten inte samma förnuft som Sydafrika hade när de avvecklade sina kärnvapen.

Putin och hans elit tog aldrig hänsyn till varför det föds färre och färre ryssar och varför mer och mer av de unga begåvade lämnat Ryssland.

De insåg inte heller att det är den förda politiken som bäddar för en drog och alkoholkultur samt korruptionskultur .
Jag anser att Putin mycket väl insett detta. Att han skulle kunna missa en eller ett par saker ser jag som trolig, men att begå så många "misstag" utan att det någonsin kompenseras av något slugt, det ser jag som omöjligt, rent statistiskt sett.

Vi talar om så många 20/80-beslut där Putin ständigt gått för 20-alternativet. En gambler, säger någon. Men två 20%-situationer i svit blir 4%, tre i svit 0,8%, fyra i svit blir 0,16% osv osv.

Det är helt omöjligt att mannen är i god tro. Han sänker Ryssland medvetet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Har ingen aning om vad du svamlar om eller läser dig till.

De industriorter jag beökt under den period jag arbetade med ryssk industri 1998-2013 hade en ganska stor del bebyggelse från olika perioder där i många fall byggnader från början av 1900talet ansågs ha bättre standard jämfört med modernare byggen.
I de husen jag besökte var de få lägenheter som hade eget badrum de flesta hade 1-2 rum, kök och delat badrum.
Bl.a i Jaroslavl, där jag gjorde ett längre studiebesök, p.g.a affärskontakter, det mest eftertraktade boendet var faktiskt ASEAs gamla bostadshus, som var rejält byggt efter svenst 20tals standard.
Sen var jag på studiebesök i St- Petersburg för ett större teknikutbyte 2005, då jag bl.a besökte några forskare samt en bekants far som jobbar som Proffesor.
Han var den enda som bodde i 3 rum och kök med eget badrum.
Kommer du ut på mindre småorter bor fortfarande många i mindre omoderna småhus(Ruckel), där de flesta saknar VC, de flesta har El, vissa har rinnande vatten inne men de flesta saknar VC.

Men sitt du och dröm om ditt Ryssland, och läs på delar som du hittar på nätet.
Det blir rätt meningslöst med påståenden och motpåståenden, så jag avslutar detta med att säga att jag varit inne i minst 100 ryska bostäder, inräknat bekanta och lägenheter jag hyrt, osv. Jag är ingen lyxlirare, utan det handlar om intervallet från lägre medelklass till högre medelklass. Av dessa bostäder har exakt 0 stycken haft delat kök eller delat badrum. Jag vet att sådant existerar, men som sagt handlar det om kanske 1-2% av befolkningen, och man får numera anstränga sig för att hitta dem.

Jag tror inte vi kommer längre än så. Jag gav dig också källhänvisningar, men eftersom sådana avvisas med att du "inte har en aning om vad jag svamlar om" så kommer vi väl ingenstans den vägen heller.
Citera
2022-11-07, 10:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ryska ingenjörsutbildningar är verkligen hårdvaluta på arbetsmarknaden. Företagen riktigt skriker efter folk som gått genom det ryska utbildningssystemet

Vad tror du själv värdet på en rysk utbildning är utanför Ryssland?

Skandinavien:
https://www.scimagoir.com/rankings.php?sector=Higher+educ.&area=2200&ranking =Overall&country=NORDIC%20COUNTRIES

Vi ligger på plats 110-200.

Ryssland:
https://www.scimagoir.com/rankings.php?sector=Higher+educ.&area=2200&ranking =Overall&country=RUS
Ryssarna ligger på plats 300-500.

Detta enligt SCIMAGO ranking, som inte är så känd.

Enligt den mer ansedda Shanghai Ranking ligger ryssarna på plats 71 som bäst i mechanical engineering. On par med de bästa skandinaviska universiteten. De ligger på liknande placeringar i andra relevanta områden, som t ex metallurgi. (Shanghai har ingen jämförelse på fakultetsnivå).

Ryssland får naturligtvis tokstryk om man jämför med USA och Storbrittanien, universitets-supermakterna. Men att gå en ingenjörsutbildning på Tomsk University är inte väsensskilt från att gå på t ex Linköpings universitet.

Den som orkar kan kolla på Times Higher Education World University Rankings, det är en ofta använd rakninglista.

Jag gissar att de som har en ekonom-humaniora eller samhällsvetenskaplig utbildning är sämre ställda.

På sovjet-tiden var de ryska universiteten starkare i en internationell jämförelse.
Citera
2022-11-07, 10:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jaså, berätta i vilket sammanhang och när, skicka länken.
Jag gissar att jag inte får nåt svar av dig.
Sist jag såg Putin var i ett klipp där han berättar en rolig vits om pappan o pojken i en tysk familj.
Jag tror klippet var från Russian Energy Week International Forum plenary session (osäkert om det var därifrån)
Där Ryssland kunde skratta i skägget när Biden reste till Arabländerna för att höja på oljeproduktionen men istället blev det tvärtom.

USA dominansen håller på att släppa märkbart.
Det var i ett klipp här där han skulle förklara något för ett antal damer. Men det lät som rena svamlet och han stakade sig hela tiden och blev tvungen att fråga lyssnarna, för att komma vidare. Leta själv.

Det är väl snarare så att Kina och väst har kommit närmare varandra. Däremot har det förstås lett till att Kinas grepp över Ryssland har ökat. Så för dem har det varit en vinst. Dom äger egentligen Ryssland nu, då Kina kan vända sig både åt väster och öster, medan Ryssland har bara Kina att vända sig mot, om man inte räknar Nord-Korea.
Ska bli kul att se om han dyker upp på G7. Vad han nu ska göra där.

Din beundran för Putin är bara patetiskt och sorglig. En man som står på tå i skorna föra att komma i jämnhöjd med kvinnor. Ett enda stort mindrevärdeskomplex.
Citera
2022-11-07, 10:58
Medlem
Citat:
Läser du överhuvudtaget nyheter. Till och med msm Europa erkänner att sanktionerna mot Ryssland har slagit hårdare mot EU än mot Ryssland.
Än värre blir det om Ryssland bestämmer sig för att ge igen för gammal ost och kapar lite ledningar på havsbottnen, nätet samt energi.

Rysslands ekonomi är körd.

Enda anledningen till att den inte kollapsat helt är för att priset på råvaror tillfälligt tillfälligt blivit väldigt höga så att den lilla export som fortfarande är kvar genererar så mycket pengar att den kan hålla resten av ekonomin under armarna.

Vad tror du händer till nästa år när råvarupriserna sjunker till normala nivåer - dels för att marknaden hittat alternativ och för att det ser ut som att vi är på väg in en lågkonjunktur vilket innebär lägre efterfrågan?

"Great Recession in Russia" kommer ju vara rena västanvinden jämfört vad som sker då.

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Recession_in_Russia
Citera
Medlem
Citat:

Ajdå, ser att du gott på en rysstrollning… att ni npc-får envisas med att låta rubriksättare formulera era tankar och känslor är oacceptabelt i vårt informationsamhälle .

Här har du ett slidedeck framtaget för npc-får som är trötta på att skämma ut sigsjälva och villigt förnedra sig

https://m.box.com/shared_item/https%3A%2F%2Fyale.box.com%2Fs%2F7f6agg5ezscj234ka hx35lil04udqgeo
Citera
Medlem
guubens avatar
Citat:
Den ryska värdegrunden med en allsmäktig ledare som ingen ifrågasätter är patetisk och inget som väst önskar. Snacka om kuvat folk, riktigt pinsamt. Antagligen därför som man också accepterar Europas största (och snabbast växande) muslimska befolkning och Europas högsta spridning av HIV och andra homorelaterade könssjukdomar.
Det var inte frågan om värdegrunder angående ledaren i landet utom vad folket värdesätter i sin omgivning.
Förresten har nu Ryssland förbjudit homoförespråkare och -litteratur i förskola samt grundskola. Bra.
Ryssland gör det som många i väst önskar skulle ske här.
I dagens vänsterliberala USA har det spårat helt ur. Läs på om det intresserar vad händer på school board meetings I USA.

Snart finns det en tid, förhoppningsvis, när mänskor vågar säga att de inte understödjer alla vänsterliberala åsikter. Trenden ser ut att svänga, bl.a. I Sverige, Italien, Ungern, Tjeckien, Polen, med flera.
Citera
2022-11-07, 10:59
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det blir rätt meningslöst med påståenden och motpåståenden, så jag avslutar detta med att säga att jag varit inne i minst 100 ryska bostäder, inräknat bekanta och lägenheter jag hyrt, osv. Jag är ingen lyxlirare, utan det handlar om intervallet från lägre medelklass till högre medelklass. Av dessa bostäder har exakt 0 stycken haft delat kök eller delat badrum. Jag vet att sådant existerar, men som sagt handlar det om kanske 1-2% av befolkningen, och man får numera anstränga sig för att hitta dem.

Jag tror inte vi kommer längre än så. Jag gav dig också källhänvisningar, men eftersom sådana avvisas med att du "inte har en aning om vad jag svamlar om" så kommer vi väl ingenstans den vägen heller.

Jag gissar att av dessa 100 så är 99 av dem i St. Petersburg och/eller Moskva?
Citera
2022-11-07, 10:59
Medlem
fitz-humes avatar
Attack på rysk vapenkolonn. Ingen liten explosion där:
https://www.youtube.com/watch?v=a1V8fRwilgY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem