2022-11-07, 08:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Lite lugnare o orcherna minskar med ca 500 per dygn nu. Inga kryssningsmissiler eller flyg/helikoptrar så de kanske är en bristvara nu?

The total combat losses of the enemy from 24.02 to 07.11 were approximately:
personnel / about 76460 (+530) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2771 (+6) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 5630 (+19) units,
artillery systems – 1782 (+1) units,
RSZV / MLRS – 391 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 202 (+0) units,
aircraft – 277 (+0) units,
helicopters – 260 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 1472 (+7),
cruise missiles ‒ 399 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 16 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 4199 (+8) units,
special equipment ‒ 157 (+2).
Citera
2022-11-07, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
För att du har provat båda?

Har du varit i Ryssland? Det är till stora delar ett skithål. Klart det finns bra ställen. Men det mesta är skit. Människor är generellt trevliga men det är människor överallt. Statstjänstemännen är usla. De klart bättre i till ex Kina.

Sen kan man titta på migrationen mellan väst och Ryssland. Då ser man att det är fler ryssar som flyttar ut än västerlänningar flyttar in.

Att försvara Ryssland är som att försvara ett rövhål som har blivit sönderknullat av Putin och hans kompisar.

Ryssland är en fara emot Sverige, Väst och Världen. Och stödjer du Ryssland så är du en fara.
Citera
2022-11-07, 08:30
Medlem
Taggads avatar
Är Rysslands vårdslösa pladder om kärnvapen att reellt hot?
Citat:
Ukraina förbereder sig för rysk kärnvapenattack
Ukraina ser inte Kremls kärnvapenskrammel som tomma hot, utan förbereder sig för en möjlig attack, rapporterar Politico.

I huvudstaden Kyiv har lokala myndigheter hundratals skyddsrum med ventilation och flera ingångar. Lagom till nästa vecka ska de ha utrustats med radiosystem.

Utrikesminister Dmytro Kuleba säger att man ”förbereder sig på värsta tänkbara scenario”.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

Citat:
EU: Ryska armén ”förintas” om Putin tar till kärnvapen
https://omni.se/eu-ryska-armen-forintas-om-putin-tar-till-karnvapen/a/EQQWya
Citera
2022-11-07, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nej..jag har ingen dammsugare från ryssland..däremot använder miljardtals mäniskor rysk energi, skog, malm, foder, gödsel, vapen.
Viktigare än tvättmaskiner va?
Jo, det har du rätt i. Produkterna du räknar upp är ju helt unika för Ryssland…
Citera
2022-11-07, 08:32
Medlem
Citat:
Skitsnack.

Du verkar vara rätt världsfrånvänd.
De flesta jag jobbat med på flera orter i Ryssland har haft den standarden, förekommer även i Moskva.
Nu känner jag inte några oligarker eller IT människor i Moskva eller St. Petersburg, men utan tvekan är det så meddelklassen lever.
Men du får gärna beskriva dina erfarenheter.
Citera
2022-11-07, 08:32
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ja, absolut. För det första är Ryssland mycket mer välfungerande än du tror, även om det säkert enligt ett helt batteri av måttstockar rent krasst materiellt ligger efter Kanada; och för det andra tror jag inte man blir särskilt mycket lyckligare av att bara optimera funktionalitet. T.ex. Japan verkar vara extremt väl fungerande, men mitt intryck är att det vore ett rent helvete att bo där (samtidigt som jag är helt öppen för att det kan vara ett felaktigt intryck, eftersom jag aldrig provat att bo där).

Har du bott i ett djupt korrumperat land någon gång? Det är sjukt irriterande för en svensk, även om det är praktiskt också om man har mycket pengar och är beredd att betala utlänningspriset. Jag skulle också hellre sätta mina barn i kanadensisk skola än i rysk...

Men om jag bara fick välja mellan att bo i Ryssland och Ukraina, år 2020? Ryssland 7 dagar i veckan. Trots Putin.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-11-07 kl. 08:35.
Citera
2022-11-07, 08:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Lite lugnare o orcherna minskar med ca 500 per dygn nu. Inga kryssningsmissiler eller flyg/helikoptrar så de kanske är en bristvara nu?

The total combat losses of the enemy from 24.02 to 07.11 were approximately:
personnel / about 76460 (+530) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2771 (+6) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 5630 (+19) units,
artillery systems – 1782 (+1) units,
RSZV / MLRS – 391 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 202 (+0) units,
aircraft – 277 (+0) units,
helicopters – 260 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 1472 (+7),
cruise missiles ‒ 399 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 16 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 4199 (+8) units,
special equipment ‒ 157 (+2).

Terrorstaten ryssland mobiliserar enligt uppgift även förståndshandikappade, funktionsnedsatta osv. till fronten. Fascisterna i kreml har inga gränser.

Enda positiva är väl att slutet för putain är strax bakom hörnet nu. Det kokar rejält bland ryska folket.
Citera
2022-11-07, 08:41
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast nu gissar du vilt. Enligt den finska polisen finns inga belägg för att NATO-vapen hamnat hos finska brottslingar i Finland:

Ingen översättning, svenskspråkiga delen av YLE (Finlands statsägda nyhetskanal)
Klart att det blev ett ramaskri när nyheten kom ut och sen snabbt skulle slätas över. Men obs att rättelser kom ut med ett lånetecken av "felaktig". LOL.

"Nu har Centralkriminalpolisen information som baserar sig på underrättelseuppgifter som tyder på att vapen har hamnat hos brottslingar i Finland.

– Vi har tecken på att det redan finns av de här vapnen i Finland, säger Ahlgren.

– Vapen som har levererats till Ukraina har också hittats i Sverige, Danmark och Holland.

Uppgifterna gäller militärvapen, till exempel automatkarbiner, det som i Finland kallas stormgevär." -YLE

Tydligen för hett stoff att publiceras av Aftonbladet (ett antagande från min sida, , läser extremt sällan AB)
Senast redigerad av guuben 2022-11-07 kl. 08:45.
Citera
2022-11-07, 08:41
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Vad är du för jävla pajas som sitter här och blåljuger värre än ryssjävlarna?

Alla läskunniga vet ju att bron inte alls var i full drift efter 8 timmar utan det kommer att ta långt in på nästa år innan det blir full trafik på den!

Hur kan man vara så korkad att man sitter här och ljuger om nåt sånt?

Är du så jävla efterbliven att du tror att nån skulle gå på detta?
Jösses vilken känslosås

Men för att vara på det, så var det värt:
Citat:
Metal structures for the repairs will begin being delivered by the end of the week from the cities of Tyumen, Kurgan, and Voronezh, the deputy prime minister said, expressing gratitude to everyone involved for their “prompt work.”

As for the railway portion of the bridge, Khusnullin said that a preliminary assessment of the tracks had shown that two spans needed to be replaced.“The repairs do not affect the delivery of goods and passengers,” he emphasized.

The head of Crimea, Sergey Aksyonov, has estimated that fully restoring the bridge could take about two months.
https://www.rt.com/russia/564418-crimea-bridge-repairs-state/

Här firar ukrainare, de tar selfies framför en stor reklamtavla med det berömda frimärket:

https://odysee.com/@GrahamPhillips:2/kiev-the-crimea-bridge-party-ends:2

Någon dag senare lever de på samma sätt som folket i Donetsk tvingats leva i åratal:

https://odysee.com/@Velyaminov:a/In-Kiev-they-live-today-like-Donetsk-and-Crimea-were-living-for-years:d

Så värt det, för frimärken och selfies..

Visst?
Citera
2022-11-07, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Din slutledningsförmåga visar på låg intelligens och okunskap. I den mån du är bildbar föreslår jag att du läser på om Kanadas industri och därefter återkommer.
Okej.

Enligt den här datan från Harvard så ligger Kanada på plats 43 i världen när man mäter ekonomisk komplexitet, som väl skall vara ett mått på hur högt utvecklad industrin är i landet. Man kan säkert diskutera om 43:e plats är bra eller dåligt, men för att sätta det i lite perspektiv så kan man kolla vilka som ligger strax över respektive strax under.

40. Panama
41. Turkiet
42. Saudiarabien
43. Kanada
44. Tunisien
45. Cypern

https://atlas.cid.harvard.edu/rankings

Ryssland ligger visserligen så lågt som plats 51, men eftersom t.ex. Australien ligger på plats 91 så kanske vi kan vara överens om att det inte finns något enkelt samband mellan industriell komplexitet och välstånd? Vilket var vad som skulle bevisas.
Citera
2022-11-07, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du verkar vara rätt världsfrånvänd.
De flesta jag jobbat med på flera orter i Ryssland har haft den standarden, förekommer även i Moskva.
Nu känner jag inte några oligarker eller IT människor i Moskva eller St. Petersburg, men utan tvekan är det så meddelklassen lever.
Men du får gärna beskriva dina erfarenheter.
Du har jobbat med folk från medelklassen som bor i kommunalki?

Citera
2022-11-07, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Har du bott i ett djupt korrumperat land någon gång?
Ryktena om att Ryssland skulle vara så "djupt korrumperat" är väldigt överdrivna, har jag kommit fram till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in