2022-11-07, 10:30
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HawkPie
Ja. Den här gången e jag säker att jag gjorde rätt: skrev in hela hans användarnamn tidigare idag och MH kom upp som follower på Pappans insta. Alltså att MH följde pappan. Nu gör hon det inte längre, så han måste ha tagit bort henne som följare av hans konto.

Vet inte till 100% om pappan verkligen har har följt MH tidigare, men det antar jag? Vet inte dock.
Hittade honom från början när jag bara skrev in H*ellman på hennes following+followers. Han har ju lite annorlunda stavning på sitt förnamn.

EDIT: MH följer fortfarande sin pappa! Vet inte varför jag såg fel Igen.
MHs pappa följer dock inte henne. Det är väl ändå lite konstigt?

Jag tänker att han kanske tycker det är tufft att läsa allt som skrivs om/till henne så därför vill han inte längre följa henne. Kärleken till sitt barn finns ju säkert kvar oavsett vad hon orsakat. Som förälder kan man ju avsky en handling ens barn gjort men ändå älska sitt barn.
Citera
2022-11-07, 10:31
Medlem
Följde denna tråd slaviskt de 250 första sidorna. Sedan blev det för mycket och har bara ströläst inläggen. Detta är mitt första inlägg, men känner mig besatt av att få dela min teori.

Tove, JJ och MH bråkar utanför nöjet. Tove vill inte var osams med JJ och MH och väljer därför att följa med hem till JJ’s lägenhet för att lösa tvisten. JJ och MH har inte planerat eller har för avsikt att döda Tove. Men i lägenheten blossar bråket upp på nytt. JJ har på något vis ihjäl Tove i lägenheten.
(Ganska irrelevant hur, men kanske genom strypning eftersom det lämnar minst spår i lägenheten. Hade det varit blod i lägenheten kanske JJ hade förstått att polisen skulle hitta det och varit mer medgörlig i förhör).
Detta sker strax före 03.00 när grannarna hör dunkandet. När JJ går ner för att rekognosera för flytt av Toves kropp kommer grankillen som bor under ut i trapphuset och frågar vad hon håller på med. Hon drar då storyn om att JJ’s mamma är på g för att ta henne till Donken. Grannen erbjuder sig då att köra vilket hon inte kan tacka nej till utan att väcka ännu mer misstanke. Hon går upp till lägenheten igen innan de åker iväg och ger MH instruktioner om vad hon ska göra medan hon åker till Donken. (Det kan t.o.m. vara så att hon säger till MH att hon ska åka hem och inte prata med någon så ringer jag dig imorgon).
Eftersom JJ’s plan var att flytta kroppen och inte alls åka till McDonald´s tänker hon inte på att hon har Toves mobil i fickan. Chauffören bekräftar för polisen att han har kört JJ och bara JJ till Donken och tillbaka. Polisen vet att JJ ljuger när hon säger att hon åkte dit med Tove.
När JJ kommer tillbaka är MH borta som hon och JJ kom överens om innan JJ lämnade för McD. JJ ringer sin pappa alternativt någon annan. Detta har ju givetvis polisen koll på från samtalsregistrering i så fall. Är det inget samtal till pappan eller någon annan så är det garanterat killen som hon gick fram och pratade med på McD som satt i sin bil som grannen berättat om. Killen i bilen eller pappan kommer till JJ´s lägenhet vid 04.00 som JJ bett om. JJ möter upp och lämnar Toves mobil och säger ”få det att se ut som hon åkt här ifrån och förstör sedan mobilen och kasta iväg den”. Efter det förstörs telefonen och gömts någonstans i närheten av var den senast registrerades av en mast.
Personen kommer sedan tillbaka och hjälper JJ få ner kroppen i bilen nu när det är lugnt och grannarna i huset sover. De kör kroppen till Förshultasjön i Nye där pappan bor. Anledningen är att hon (och pappan om det nu är han som hjälpt till) väljer den platsen är att de känner till den väl. Hon är uppväxt där. Kroppen är gömd väl eftersom den inte hittas trots sökningar i området vilket får mig att tro att JJ inte gjort sig av med kroppen själv. Hon är ju inget proffs på att mörda. (Det som jag tycker talar emot att pappan är inblandad är att samtalet som skulle krävts för att han skulle kunna hjälpa sin dotter skulle vara registrerat och då borde polisen ha tillräckligt för att ta in honom också. Alla som JJ kontaktar efter hon kommer tillbaka från McD måste ju vara misstänkta. Jag vet inte hur samtal via app-tjänster som Messenger osv reggas, kanske var det en app hon ringde med och att det är därför som inte en 3je person är häktad).
När JJ kommer hem igen ser hon Toves cykel och eftersom hon har Toves nycklar låser hon upp den cyklar 200 m och låser den igen och gör sig av med nycklarna.
Jag tror inte MH är inbladad i flytten av Tove för då skulle polisen hittat kroppen tidigare då MH inte klarar pressen, hon har berättat vad hon vet. På sin höjd har MH hjälpt till att få ner kroppen till JJ’s bil
Redan i de inledande förhören har polisen knäckt MH som säger att JJ bragt Tove om livet, men MH vet ej var kroppen är. JJ nekar och säger att Tove var vid liv och cyklade därifrån på natten. Polisen låter så klart inte allmänheten veta något utav detta. Även om polisen tror på MH’s story kan de ju inte låta henne gå. Det går inte att veta exakt hur MH var inblandad då JJ fortsätter att neka till något brott överhuvudtaget.
Till sist klarar inte JJ av pressen längre och berättar var kroppen är. Därför hittar polisen Tove.

Ber om ursäkt om någon reda postat en liknande teori som jag missat att läsa.
Citera
2022-11-07, 10:35
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, just det. De kanske når ut till Nygatan också.
Såg Avels bilder tidigare.

Jag har goda förhoppningar om att man kan fälla fätt person/er för brottet.
Såg att man redan i slutet på förra veckan indikerade på ändring av rubricering, för både brott och för misstnakegrad. jag tror att man redan då visste at det var ett mord. Det enda som behövs är ett preliminärutlåtande från rättsmedicin, vilket inte skulle förvåna mig att de har redan nu i början av veckan.

Jag tror och hoppas de har en kamera typ denna:

Hikvision DS-2CD2T86G2-4I(4MM) 4K 8MP optik 87°

https://kamerabevakning.se/index.php?route=product/product&product_id=370

Hikvision Acusense Övervakningskamera med en upplösning på 8MP och med 4mm optik som ger en horisontell bildvinkel på 87°.

Kameran är lämplig för kameraövervakning både inom-och utomhus.
IP-67 klassad för utomhusbruk. IR-belysning för mörkerseende. Bildlagring kan ske direkt i kameran med ett microSD-kort.

Nätverksanslutning RJ45 med PoE för enkel strömförsörjning. Kan även strömförsörjas med 12V.

Larm- och inspelningsfunktioner
Kameran kan trigga inspelning, skicka e-post samt pushnotiser till mobilapp på bland annat följande:

Rörelsedetektering
Ansiktsdetektering
Intrångsdetektering
Detektering av att linje överträds.
Citera
2022-11-07, 10:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligSkauning
Nej, allt säger emot att hon dödades utanför LGH. Varför tog de med sig Toves mobil hem om hon mördades utanför LGH?
Kanske för att gå igenom den av ren nyfikenhet?
Citera
2022-11-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 404filenotfound
De kanske inte ens sitter på samma häkte! Det kan sitta en i Jönköping och en i Värnamo.
Men helt klart hålls de separerade från varandra.

Japp, men med restriktioner finns ingen anledning till att placera dom i olika häkten. Förutom om de har platsbrist.
Citera
2022-11-07, 10:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Toves sista samtal som Du skriver... vi vet inte om det är ett samtal, röstmeddelande eller SMS som jag förstått det. Kanske var det inte Tove som skickade det...?

TT cykel var funnen, som jag kommer ihåg det, ca 200 från JJ.s lgh, inte svårt att flytta den låst de få metrarna.

Ps Allt kan förändras i en utredning, det lärde jag mig i tråden om Amelia (? på namn) där pizzabagaren helt plötsligt blev frisläppt. Ds

Sant, vi vet inte. Sms kanske det inte var, då de flesta källor har skrivit samtal (åt det hållet). Men inget är bekräftat.

Om det skulle vara tjejerna som skickade något, då borde de behöva kod eller vara ytterst kalla (face-id),så jg tror nog inte på det.
Med tanke på grannens uppgifter om dunsar /sparkar, tror jag att Tove var på väg hem faktiskt när hon blev indragen i badrummet. Min teori.

Jg har själv varit tvungen att dra min cykel längre sträckor pga av att jag tappade nyckeln. Jag vet att det går bra.

I det här fallet har jag svårt att se något alternativ till att Tove hittas åt samma håll som bilen lämnar Vetlanda, raka spåret på småväg tre kilomerter från pappans gård. Det är inte så att Tove råkat hamna där, såsom i Amelas fall.

Men, mer förvånad än vad vi belv då, det gör föstås att ma nu alltid har det där koretet i fickan; kortet som kan ändra spelplanen helt.

Ett sådant skulle kunna vara att MH inte har skuld i brottet, eller bara i någon del. Eller att skuldfördelningen ser hela annorlund ut mellan tjejerna mot vad spekulationerna i tråden är.

Vi får se.
Citera
2022-11-07, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ja, det låter rimligt. Man vill ha space, arbeta noggrant, metodiskt och vara helt och hållet säkra på sin sak inför ett definitivt besked om dödsorsaken. Vila på lagrarna är inget alternativ för ett brotsoffer som legat ute i 17 dygn. Att GW säger att vi har svaret inom en vecka är ju en lågoddsare - iom att den rättsmedicinska undersökningen görs under tiden. Tycker han är överskattad. Har större tilltro till Bosse Åström.

GW överskattad är väl bara förnamnet. Bosse Åström är väl han som dömdes för snatteri, men visst kan man ha tilltro till honom ändå.
Citera
2022-11-07, 10:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jo, jag tror nog att Gulfmackens kameror ser ganska bra ut på Nygatan och Missionsgatan.
Verkar vara ganska bra kameror dessutom, skarpa bra mörkerseende.

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v1.0/?e=505498&n=6364985&z=15&mapprofile=flygbild&backg round=2&boundaries=false&name=GULF

Vem vet, kanske var de tvungna att fylla på tanken.
Citera
2022-11-07, 10:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag tror och hoppas de har en kamera typ denna:

Hikvision DS-2CD2T86G2-4I(4MM) 4K 8MP optik 87°

https://kamerabevakning.se/index.php?route=product/product&product_id=370

Hikvision Acusense Övervakningskamera med en upplösning på 8MP och med 4mm optik som ger en horisontell bildvinkel på 87°.

Kameran är lämplig för kameraövervakning både inom-och utomhus.
IP-67 klassad för utomhusbruk. IR-belysning för mörkerseende. Bildlagring kan ske direkt i kameran med ett microSD-kort.

Nätverksanslutning RJ45 med PoE för enkel strömförsörjning. Kan även strömförsörjas med 12V.

Larm- och inspelningsfunktioner
Kameran kan trigga inspelning, skicka e-post samt pushnotiser till mobilapp på bland annat följande:

Rörelsedetektering
Ansiktsdetektering
Intrångsdetektering
Detektering av att linje överträds.

Låter som en önskedröm för en bensinmack, särskilt om det finns en butik kopplad till den. Har det varit rån eller annat i butiken tidigare, kanske man har av den anledningen uppdaterat övervakningen för personalsäkerhetens skull.

Annars är Vetlanda en mindre ort och macken kanske inte den modernaste och största. Butiken har inte kvällsöppet.

Hoppas att upplösningen är tillräcklig för att identifiera registreringsnumret, vilket säkerligen kan vara ett problem i mörkret.

Det allra bästa är om de varit tvungna att tanka när de åkte ut.
Citera
2022-11-07, 10:59
Medlem
Citat:
Sant, vi vet inte. Sms kanske det inte var, då de flesta källor har skrivit samtal (åt det hållet). Men inget är bekräftat.

Om det skulle vara tjejerna som skickade något, då borde de behöva kod eller vara ytterst kalla (face-id),så jg tror nog inte på det.
Med tanke på grannens uppgifter om dunsar /sparkar, tror jag att Tove var på väg hem faktiskt när hon blev indragen i badrummet. Min teori.

Jg har själv varit tvungen att dra min cykel längre sträckor pga av att jag tappade nyckeln. Jag vet att det går bra.

I det här fallet har jag svårt att se något alternativ till att Tove hittas åt samma håll som bilen lämnar Vetlanda, raka spåret på småväg tre kilomerter från pappans gård. Det är inte så att Tove råkat hamna där, såsom i Amelas fall.

Men, mer förvånad än vad vi belv då, det gör föstås att ma nu alltid har det där koretet i fickan; kortet som kan ändra spelplanen helt.

Ett sådant skulle kunna vara att MH inte har skuld i brottet, eller bara i någon del. Eller att skuldfördelningen ser hela annorlund ut mellan tjejerna mot vad spekulationerna i tråden är.

Vi får se.

På min telefon behöver jag inte skriva in kod så fort jag ska ringa/skicka SMS.

Jag tror också att TT blev tagen av daga i JJ.s lägenhet vid tiden (dunsar mm). Däremot är jag inte helt övertygad om att det bara var JJ/MH i lgh vid tillfället.

Kanske blev pojkvännen orolig och åkte dit efter sitt samtal (vid 01.45) med TT.
JJ/TT ingen bra kombo och alla blev osams på nattkröken och det barkade åt hte.
TT blev utburen från lgh under tiden JJ var med grannen och handlade mat.
Pojkvännen/JJ körde iväg med TT till JJ.s kända platser i skogen.

MH som kanske var mer en åskådare i dramat tog hand om cykeln.

Den som lever få se vad som händer...
Citera
2022-11-07, 10:59
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Citat från @Grevens sammanfattning, jag tror informationen kommer från intervjun med grannen i podden.:
"- Cykeln står ”rakt ut” och inte emot ett staket. Grannen ställer därefter upp cykeln mot ett staket/husvägg."

https://www.google.se/maps/place/Storgatan+71,+574+31+Vetlanda/@57.4322075,15.0728617,3a,15y,226.48h,86.93t/data=!3m7!1e1!3m5!1sv3cC6zGoSNUU8EXNezJiOA!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fpanoid%3Dv3cC6zGoSNUU8EXNezJiOA%26c b_client%3Dsearch.gws-prod.gps%26w%3D86%26h%3D86%2 6yaw%3D231.93532%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16 384!8i8192!4m5!3m4!1s0x465758e650527e61:0xf5ac7631 d28c82!8m2!3d57.4320452!4d15.0724616

Antingen står cykeln fastlåst i framhjulet genom staketet, därför kan grannen bara vrida cykeln 90 grader mot staketet.
Eller så är cykeln låst på det vis vi sett och grannen kan flytta cykeln på villket sätt han vill.

Efter att tiderna vid Gulfmacken har kommit till trådens kännedom (om den stämmer) undrar jag om tjejerna ska ha hunnit med att tänka ut att ta hand om nyckeln först för att sedan låsa och flytta på cykeln. Toves sista samtal är 02:30, sedan händer allt snabbt, JJ:s bil fångas upp på övervakningskamera 03:56 åka ut från "stan".

Iofs får JJ en påminelse om cykeln i samband med att grannen påpekar att den står där. Så det kan vara en sak hon redan har på radarn när hon kommer in med påsen. Samtidigt har de ett stort problem att tänka på först; det är en kropp som måste ut.

Inom 1 timme och 26 minuter ska allt hända. Mord, McD, flytta kropp, göra sig av med mobil (och andra tillhörigheter?) och cykeln. Någon slags städnng kanske. De vill inte att någon ska ringa på dörren och undra varför Tove inte kommer, utan de ska kunna säga att Tove har cyklat hem. Inte ett spår efter Tove här.

Det har varit grannar som ringer på dörren, grannar som öppnar dörren och frågar om vad som händer och hur hon mår, skjuts till McD och snabbt ta hand om kropp. Här går ju mycket tid till "spillo", allt som allt kanske en halvtimme? Jag har svårt att se att de varit så förutseende at de hunnit tänka på nyckeln i förväg, om Tove har haft på sig den i byxfickan, men visst, Tove kan ha haft den i en väska/jackficka som blivit kvar i lgh efter att kroppen dumpats. I så fall är väl det det troligast alternativet om nyckeln har använts för att låsa upp cykeln.

Det mest sannolika tror jag är att cykeln stått låst i hjulet men inte fast i staketet. Nyckeln har antingen hamnat där mobilen ligger/har hittats och/eller funnits i Toves kläder som hon har på sig eller som även det slängts någonstans (ytterjacka, väska som blivit kvar, i dammen som tömts?)

Inte följt fallet särskilt noga, men att två invandrartjejer skulle kunna mörda en bekant och tänkt ut alla detaljer och sopat igen alla spår håller jag för osannolikt. Hålls de dessutom separerade så lär de omöjligt kunna ha en samkörd historia om vad de gjort med klockslag, vilken ordning, detaljer osv.
Citera
2022-11-07, 11:00
Medlem
Alternativt scenario

Tove blir nedslagen och bakbunden i lägenheten, därav dunsarna och sparkarna. Förtejpad mun.
Efter oplanerat möte i trappen med grannen under och färd till McDonalds, återvänder JJ och de båda GM kör med TT ut i skogen. Hon lever ännu. Hoppas det inte gick till så men en tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in