2022-11-06, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vägra tomträtt

Om du skall köpa en bostadsrätt, köp då i en förening som äger tomten, du skall absolut inte köpa en bostadsrätt i en förening vars hus står på en tomträtt.
Naturligtvis skall även andra ekonomiska faktorer vara på topp, men tomträtten är en ofta bortglömd fråga.
Det finns människor som köper en bostadsrätt på en tomträtt utan att ens veta vad en tomträtt är.

Är det inte ganska vanligt att föreningen inte äger tomten rent generellt i Sverige?
Citera
2022-11-06, 09:07
Hyrestorskar kommer råda dig till att fortsätt hyra och sitta fast i det ändlösa pengaslöseriet.

Köpa bostad i Sverige är alltid en + affär så länge du planerar att bo 10år.

Ränta hit och ränta dit, tänk att 5% ränta är normalränta.
Citera
2022-11-06, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scramscram
Hyrestorskar kommer råda dig till att fortsätt hyra och sitta fast i det ändlösa pengaslöseriet.

Är väl inte räntan som är problemet.
Det är prisfallet som är anledningen till att inte köpa än.
Varför köpa nåt som sjunker i värde med 10 000-tals kronor i månaden om man inte är mer eller mindre tvungen?
Citera
2022-11-06, 09:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandro127
Är det inte ganska vanligt att föreningen inte äger tomten rent generellt i Sverige?

Det är inte helt ovanligt i Stockholm, hur det är i resten av landet känner jag in till, någon av dagstidningarna har haft en serie artiklar om detta.

Här kan du söka vidare:

https://www.google.com/search?q=tomt...obile&ie=UTF-8
Senast redigerad av trottwell 2022-11-06 kl. 09:24.
Citera
2022-11-06, 09:49
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Är väl inte räntan som är problemet.
Det är prisfallet som är anledningen till att inte köpa än.
Varför köpa nåt som sjunker i värde med 10 000-tals kronor i månaden om man inte är mer eller mindre tvungen?

Det är småpotatis på en 10års horisont.
Det är småpotatis i en budgivning.

Flesta hyrestorskar tror att Sveriges bomarknad kommer chock-droppa och folk Paniksälja likt ett land som usa. Tyvärr kommer det aldrig hända. Vi har bostadsbrist, USA har bostadsöverflöd.

Folk klarar höjda räntor här, man får dra ner på annat bara. Det kostar att bo snyggt. Folk vill inte bo sunkigt trots att det är billigare.

Klart någon kommer fynda en bostad som ett överbelånat whitetrash besitter, men det är liksom en minoritet som inte ens är nämnvärd, plus att det möjligtvis inte ens är vad du söker utan endast köper utifrån pris.
Citera
2022-11-06, 09:57
Medlem
Citat:
Det är småpotatis på en 10års horisont.
Det är småpotatis i en budgivning.

Flesta hyrestorskar tror att Sveriges bomarknad kommer chock-droppa och folk Paniksälja likt ett land som usa. Tyvärr kommer det aldrig hända. Vi har bostadsbrist, USA har bostadsöverflöd.

Folk klarar höjda räntor här, man får dra ner på annat bara. Det kostar att bo snyggt. Folk vill inte bo sunkigt trots att det är billigare.

Klart någon kommer fynda en bostad som ett överbelånat whitetrash besitter, men det är liksom en minoritet som inte ens är nämnvärd, plus att det möjligtvis inte ens är vad du söker utan endast köper utifrån pris.
Ja de klarar högre ränta. Men värdet kommer sjunka mycket till, kan man då vänta så slipper man ha så stort lån att betala ränta på.
Varför köpa nåt för 3 miljoner som kostar 2,4 miljoner om ett år?
50 000 i månaden i värdeminskning.
Citera
2022-11-06, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandro127

Nu är jag ingen expert på detta men varit runt en del bostadsrätter i Stockholm och då har det varit mer ovanligt med tomträtt.
Rätta mig om jag har fel kanske finns statistik över detta nånstans

Men för o svara på din fråga beror på flera faktorer jag känner folk där bostaden varit deras bästa investering även om den ej hade ökat i pris eller till och med och ner i pris varför? Jo då de aldrig skulle ha disciplinen i spara i aktiefonder etc utan boendet har blivit ett slags tvångsparande för dom och över tid säg 20 år så blir det troligtvis en slant man har i bostaden.
Men har man disciplinen enligt mig så funkar aktiefonder perfekt att investera i I stället för bostad men sen kan ju en egen bostad öka en livskvalité som är svårt o mäta I pengar att man får bo där man vill samt får bra grannar etc nu finns det hyresrätter I bra områden men dom är inte alltid så lätta o få tro mig jag har försökt

Sen jobbsituation har du tänkt att jobba i samma kommun där bostadsrätten ligger under många år framöver etc? Annars skulle jag ta hyresrätt för o vara mer rörlig.

Sen självklart köper du en bostadsrätt se till att lånen i föreningen är väldigt låga helst helt skulfritt men dom växer ej på träd.

Sen ser vi i detta nu hur bostadsmarknaden går ner så jag hade helt klart väntat till hur räntesituationen blir och köpt när marknaden kylts av en del.
Senast redigerad av trefemmor 2022-11-06 kl. 12:08.
Citera
2022-11-06, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Har du stor erfarenhet av detta?

Kan du ge TS tips om hur han skall hitta en bostadsrättsförening som accepterar det som du förespråkar?

Jag har stor erfarenhet av det och det finns många som godkänner det. Om inte kan han hyra ut till "inneboende" något dom inte kan neka.
Citera
2022-11-06, 17:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Jag har stor erfarenhet av det och det finns många som godkänner det. Om inte kan han hyra ut till "inneboende" något dom inte kan neka.

Ja, fast andrahandsuthyrning brukar vara för särskilda omständigheter. Om någon som redan har bostadsrätt inte kan få sålt till drägligt pris under tillfällig nedgång , att man tillfälligt ska jobba på annan ort eller liknande.
Inneboende kan de inte neka men rätt hög risk att grannar som typiskt sett är medlemmar (en del föreningar kan ha hyresgäster som är kvar som hg sedan ombildning) märker om ägaren inte bor där. Om föreningen ändå får ta att lägenheter säljs till avsevärt lägre pris än medlemmar tidigare betalt brukar det inte vara skäl att godkänna att nya ägare hyr ut och inte flyttar in.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2022-11-06 kl. 17:04.
Citera
2022-11-06, 17:04
Medlem
Citat:

Dom skall höja hyran med 4.5% nästa år, så tänkte en bostadsrätt på 50-60kvm som sedan säljs om 10-15år. Då drar jag utomlands eller så bor jag kvar i hyresrätt och lägger undan 5-6000 som jag gjort i 10år.

Priserna i min stad ligger på ca 1.7-2miljoner för en 2/3a.

Ca 1.2miljoner i lån räkningar jag med då.
Citera
2022-11-06, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, fast andrahandsuthyrning brukar vara för särskilda omständigheter. Om någon som redan har bostadsrätt inte kan få sålt till drägligt pris under tillfällig nedgång , att man tillfälligt ska jobba på annan ort eller liknande.
Inneboende kan de inte neka men rätt hög risk att grannar som typiskt sett är medlemmar (en del föreningar kan ha hyresgäster som är kvar som hg sedan ombildning) märker om ägaren inte bor där. Om föreningen ändå får ta att lägenheter säljs till avsevärt lägre pris än medlemmar tidigare betalt brukar det inte vara skäl att godkänna att nya ägare hyr ut och inte flyttar in.

Vi har haft några som haft "inneboende" i vår förening och ingen har kunnat bevisa något jag undrar hur man ens kan bevisa att någon ej bor i en lägenhet speciellt om den inneboende vägrar säga något?
Vi har givit upp helt och låter personerna hyra ut de gör en 4 procent vinst på bostadens värde per år minst så finns en del pengar i tjäna på detta.
Citera
2022-11-06, 17:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Vi har haft några som haft "inneboende" i vår förening och ingen har kunnat bevisa något jag undrar hur man ens kan bevisa att någon ej bor i en lägenhet speciellt om den inneboende vägrar säga något?
Vi har givit upp helt och låter personerna hyra ut de gör en 4 procent vinst på bostadens värde per år minst så finns en del pengar i tjäna på detta.

Är det ockerhyror eller är det lågt värde på bostäderna?
Det vill väl till då att ägaren exempelvis har adress registrerad på lägenheten och åker och hämtar sin post. Annars är väl lite av poängen med br att de som bor där engagerar sig lite mer än typiska hr gör och därför reglerna för andrahandsuthyrning typiskt är ganska strikt i br.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in