Citat:

Ursprungligen postat av 
Sandro127

Är det inte ganska vanligt att föreningen inte äger tomten rent generellt i Sverige?

Nu är jag ingen expert på detta men varit runt en del bostadsrätter i Stockholm och då har det varit mer ovanligt med tomträtt.
Rätta mig om jag har fel kanske finns statistik över detta nånstans 
Men för o svara på din fråga beror på flera faktorer jag känner folk där bostaden varit deras bästa investering även om den ej hade ökat i pris eller till och med och ner i pris varför? Jo då de aldrig skulle ha disciplinen i spara i aktiefonder etc utan boendet har blivit ett slags tvångsparande för dom och över tid säg 20 år så blir det troligtvis en slant man har i bostaden.
Men har man disciplinen enligt mig så funkar aktiefonder perfekt att investera i I stället för bostad men sen kan ju en egen bostad öka en livskvalité som är svårt o mäta I pengar att man får bo där man vill samt får bra grannar etc nu finns det hyresrätter I bra områden men dom är inte alltid så lätta o få tro mig jag har försökt 
Sen jobbsituation har du tänkt att jobba i samma kommun där bostadsrätten ligger under många år framöver etc? Annars skulle jag ta hyresrätt för o vara mer rörlig.
Sen självklart köper du en bostadsrätt se till att lånen i föreningen är väldigt låga helst helt skulfritt men dom växer ej på träd.
Sen ser vi i detta nu hur bostadsmarknaden går ner så jag hade helt klart väntat till hur räntesituationen blir och köpt när marknaden kylts av en del.