2022-11-04, 13:55
Medlem
Tjo!

Har blivit allt mer fundersam hur jag skall göra nästa år. Är det värt att köpa någon bostadsrätt med låga skulder eller bo kvar i hyres och betala 6500 totalt för allt, har även garage som ingår.

Alternativ köpa nåt radhus, vad tycker ni?

Sitter på 1.2miljoner som inte gör någon nytta.

Tack för input

//Sandro
Citera
2022-11-04, 14:23
Medlem
Beror på vad ditt syfte med köpet är. Att din bostad är en bra investering är inte sant även om många verkar tro det.
Citera
2022-11-04, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandro127
Tjo!

Har blivit allt mer fundersam hur jag skall göra nästa år. Är det värt att köpa någon bostadsrätt med låga skulder eller bo kvar i hyres och betala 6500 totalt för allt, har även garage som ingår.

Tack för input

//Sandro

Om det är en bostadsrätt du ska köpa så ska du först kolla in föreningen du köper in dig i, är föreningen dålig så ska du verkligen dra dig för att köpa även om du gillar lägenheten.
Citera
2022-11-04, 14:33
Medlem
Beror väl på vad du tror du kommer att trivas bäst med.
Trivs du i din lägenhet och det funkar bra är det väl OK att sitta kvar i den.
Vantrivs du och har besvärligt att ta dig till jobb fritid etc. så titta på att flytta.
En framtid där bostaden kommer att vara en extremt bra ivestering som genererar stora värdeökningar tror jag inte på.
Sen sitter du väl i en extremt bra sits, du har kapital att satsa och du kan lätt komma ur ditt nuvarande boende.
Jag skulle vara aktiv söka bra objekt och titta på ett antal.

I dessa tider finns det nog möjligheter att du kan få tag i något bra objekt för ett bra pris. Vinns altid nån som måste sälja eller ett dödsbo som vill bli av med en br eller fastighet.

Sen om det kommer att falla mer eller stå stilla vet ingen, men några 100% värdeökningar innom ett par år lär vi inte se.
Citera
2022-11-04, 14:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandro127
Tjo!

Tack för input

//Sandro

Bor själv just nu i ett hyrt hus med frun men ska flytta till en hyresrätt nästa vecka tack vare lång kötid hos bostadsförmedlingen.

Jag skulle rekommendera att du avvaktar pga den rådande situationen på bostadsmarknaden och inte minst elpriserna och inflationen.

Du har en bra månadskostnad för din hyresrätt, det är mycket värt i dessa dagar.
Citera
2022-11-04, 14:50
Medlem
maxatdunders avatar
Bostad är alltid ekonomiskt bättre då hyran alltid är lägre än hos hyresrätt där du bl.a slänger 80k i sjön per år.
Citera
2022-11-04, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Bostad är alltid ekonomiskt bättre då hyran alltid är lägre än hos hyresrätt där du bl.a slänger 80k i sjön per år.

Ränta och avgift till föreningen då?
Citera
2022-11-04, 14:59
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkanperkan
Ränta och avgift till föreningen då?

Fortfarande billigare... Plus med alla fördelar att du får förvalta och rösta vad ni ska förbättra i föreningen.
Citera
2022-11-04, 15:32
Medlem
covf33fs avatar
Citat:
Inte alltid. Speciellt inte just nu när det är svajigt som fan

Jag bor i en hyresreglerad skokartong för 83kr per dag
Och slänger gärna 30k "i sjön" per år för att slippa ha lån i detta stålbad =)
Citera
2022-11-04, 15:38
Medlem
Citat:
Att investera sina pengar på bostadsmarknaden nu är nog bland det sämsta man kan göra.
Förstår att du har nåt högt belånat du vill sälja. Tyvärr blir det nog svårt.
Citera
2022-11-04, 16:40
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Du ska hyra. Sen kan du fundera på att köpa när marknaden har fallit ytterligare. Vilket alla med tresiffrig IQ förstår att den kommer att göra.
Citera
2022-11-04, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av covf33f
Inte alltid. Speciellt inte just nu när det är svajigt som fan

Jag bor i en hyresreglerad skokartong för 83kr per dag
Och slänger gärna 30k "i sjön" per år för att slippa ha lån i detta stålbad =)

Exakt, allt är inte svart och vitt som föregående talare försöker få det till. Sedan är det en gammal avdankad skröna och mena att bostadsrätt alltid är smartare, inse att vi lever i andra tider nu. Många lever dock fortfarande kvar på 90 talet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in