• 3
  • 4
2022-11-06, 17:18
Medlem
varför byta om du trivs, har bra hyra ock nära till jobbet?
lägenhets priserna följer räntan ock går den upp går priserna ner

skulle aldrig köpa i dagens läge , snackas om att priserna gått ner 15% men då räknar de inte med det som inte blev sålt, om några månader fattar säljarna att de måste sänka priset
Citera
2022-11-06, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är det ockerhyror eller är det lågt värde på bostäderna?
Det vill väl till då att ägaren exempelvis har adress registrerad på lägenheten och åker och hämtar sin post. Annars är väl lite av poängen med br att de som bor där engagerar sig lite mer än typiska hr gör och därför reglerna för andrahandsuthyrning typiskt är ganska strikt i br.

Värde på bostäderna är ca 1,5-2 miljoner.
Avgifterna är på ca 3k och hyrorna de tar ut är ca 10k per månad för en lägenhet.

Detta är ett ganska litet problem då vi enbart har 2 personer som gör detta och vi har konfronterat dessa personer och båda blinkar bara och säger att de själva också bor i lägenheten vi har sagt att vi aldrig ser dom där men de säger då bara att de jobbar udda tider...
Citera
2022-11-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
varför byta om du trivs, har bra hyra ock nära till jobbet?
lägenhets priserna följer räntan ock går den upp går priserna ner

skulle aldrig köpa i dagens läge , snackas om att priserna gått ner 15% men då räknar de inte med det som inte blev sålt, om några månader fattar säljarna att de måste sänka priset

Tjo!

För några år sedan va drömmen att köpa ett radhus med garage brevid huset. Hänga,chilla, meka med bilen, grilla. Slippa afrikaner, somalier och slippa gå ner 4våningar till tvättstugan..

Idag bor jag bra! Inglasad balkong och varmgarage med eluttag. Det som stör mig är att jag betalar ca 70pap om året till hyresbolaget och har gjort det i 4år..

Jag har ingen användning för mina stålar dom närmsta 10-15åren. Så tänkte om jag köper något inom 1-2år beroende på läget och cashar ut om 15år när man är lite äldre och kanske ev kan lämna landet eller gå tidigare i pension va väl tanken. Flytta tillbaks till hyres med 2-3miljoner på kontot.

Kanske tänker fel?
Citera
2022-11-06, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandro127
Tjo!

För några år sedan va drömmen att köpa ett radhus med garage brevid huset. Hänga,chilla, meka med bilen, grilla. Slippa afrikaner, somalier och slippa gå ner 4våningar till tvättstugan..

Idag bor jag bra! Inglasad balkong och varmgarage med eluttag. Det som stör mig är att jag betalar ca 70pap om året till hyresbolaget och har gjort det i 4år..

Jag har ingen användning för mina stålar dom närmsta 10-15åren. Så tänkte om jag köper något inom 1-2år beroende på läget och cashar ut om 15år när man är lite äldre och kanske ev kan lämna landet eller gå tidigare i pension va väl tanken. Flytta tillbaks till hyres med 2-3miljoner på kontot.

Kanske tänker fel?

ja om 1-2 år kanske det är läge att köpa, verkar som att de tror att räntorna vänder ner då
Citera
2022-11-08, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandro127
En bostad är till för att bo i. Så länge kostnaden är överkomlig, du trivs och du inte vill/behöver flytta till en annan typ av boende eller en annan plats så finns det ingen större anledning att flytta.

Om du skall flytta så skall du flytta till en annan bostad som bättre passar din ekonomi eller dina boendekrav. Vill du spekulera så finns det bättre saker att spekulera i än din primära bostad. Om du sköter dina investeringar så kommer avkastningen i sinom tid att betala för ditt boende. Vilket inte kommer att hända om din bostad är din "största tillgång".
Citera
2022-11-09, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
En bostad är till för att bo i. Så länge kostnaden är överkomlig, du trivs och du inte vill/behöver flytta till en annan typ av boende eller en annan plats så finns det ingen större anledning att flytta.

Om du skall flytta så skall du flytta till en annan bostad som bättre passar din ekonomi eller dina boendekrav. Vill du spekulera så finns det bättre saker att spekulera i än din primära bostad. Om du sköter dina investeringar så kommer avkastningen i sinom tid att betala för ditt boende. Vilket inte kommer att hända om din bostad är din "största tillgång".

Absolut. Men att bo i hyresrätt i 18år till och lägga 70-80 000 årligen mot att köpa en 2a/3a och få en halvering av hyra. Ca 3000 i månaden mot 6500. Kapitalet ska väl jobba automatiskt tills man går i pension eller 10år tidigare hade jag tänkt. Därav intresset för att köpa och sälja om 15-18år.

30år kvar att jobba.
Citera
2023-09-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
ja om 1-2 år kanske det är läge att köpa, verkar som att de tror att räntorna vänder ner då
SAIK
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in