2022-11-04, 11:39
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Jag är bara budbäraren. Det var inte jag som gav upphov till den logiska konsistensen. Det var Jesaja.
Du sa förut att det var Jesijah.

ignoramus
Citera
2022-11-04, 11:39
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är fäderna som straffas.

(FB) Bibeln: döda spädbarnen av Israels fiender!

Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
"Synd är brott mot lagen" (1 Joh 3:4)

Ni menar alltså att spädbarnen rätteligen bestraffas, med döden, för brott som deras fäder har begått?
Eftersom detta är Guds perfekta ord så antar jag också att ni vill införa denna doktrin i nutid?

Listan över människor som förtjänar döden enligt Jesaja och andra barbarer: spädbarn, vuxna, fädrer, söner... Finns det någon som inte förtjänar döden i eran värld?

Låt mig också poängtera att jag egentligen inte gjort något annat än att peka ut en logisk inkonsistens och föreslagit att Bibeln kanske inte är fullt pålitlig. Det är inte mitt fel att Jesaja inte kunde hålla sig till budorden.

Helt ärligt, vad vill ni att jag ska göra? Medvilligt blunda för den fullt uppenbara motstridigheten mellan "Mörda är fel!" (vilket människans natur förstår som rimligt) och "Döda spädbarnen till dina fiender!".
Senast redigerad av Sedelagen 2022-11-04 kl. 11:43.
Citera
2022-11-04, 11:41
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du sa förut att det var Jesijah.

ignoramus

Om du verkligen vill sprida din religion (missionera) så kanske du borde hitta en annan strategi än att förolämpa folk som ifrågasätter mördandet av spädbarn.
Citera
2022-11-04, 11:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ni menar alltså att spädbarnen rätteligen bestraffas, med döden, för brott som deras fäder har begått?
Eftersom detta är Guds perfekta ord så antar jag också att ni vill införa denna doktrin i nutid?

Listan över människor som förtjänar döden enligt Jesaja och andra barbarer: spädbarn, vuxna, fädrer, söner... Finns det någon som inte förtjänar döden i eran värld?

Låt mig också poängtera att jag egentligen inte gjort något annat än att peka ut en logisk inkonsistens och föreslagit att Bibeln kanske inte är fullt pålitlig. Det är inte mitt fel att Jesaja inte kunde hålla sig till budorden.

Helt ärligt, vad vill ni att jag ska göra? Medvilligt blunda för den fullt uppenbara motstridigheten mellan "Mörda är fel!" (vilket människans natur förstår som rimligt) och "Döda spädbarnen till dina fiender!".
Du ska inse att du inte ens vet vad du snackar om. Det är vad jag vill att du ska göra.
Sedan kan vi ta det därifrån.
Skenhelig, det är vad du är.
Citera
2022-11-04, 11:48
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Om du verkligen vill sprida din religion (missionera) så kanske du borde hitta en annan strategi än att förolämpa folk som ifrågasätter mördandet av spädbarn.
Det vet du ingenting om.
Citera
2022-11-04, 12:01
Medlem
Bibeln är skriven av mäniskor men enligt Kristna under inspiration av Gud ? Rätt?
Men bland det viktigaste bland Kristna (Inte alla vad jag förstår) är ju Treenigheten vilken bara antyds vagt i Bibeln.
Men hur går Treenigheten ihop med Markus. 15/34
" Min Gud Min Gud varför har du övergivit mel"?
Citera
2022-11-04, 12:05
Medlem
Citat:
Jag är bara budbäraren. Det var inte jag som gav upphov till den logiska konsistensen. Det var Jesaja.

Jesaja 13 är såvitt jag förstår om Babylon som låg i nutida Irak. Profetian verkar vara uppfylld då denna plats just i detta nu ligger i totala ruiner så som profetian slutar;
För arkeologisk utforskning,se denna video : https://youtu.be/QtUNHjDmGOY - Exploring Babylon and the Prophecies Against Her (Expedition Bible)
Citera
2022-11-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Bibeln är skriven av mäniskor men enligt Kristna under inspiration av Gud ? Rätt?
Men bland det viktigaste bland Kristna (Inte alla vad jag förstår) är ju Treenigheten vilken bara antyds vagt i Bibeln.
Men hur går Treenigheten ihop med Markus. 15/34
" Min Gud Min Gud varför har du övergivit mel"?
Storyn om Jesus är en profetisk fiktion och treenigheten är ett missförstånd. Jesus är Gud kommen som människa och han lever här i den sista generationen.

Tror jag.
Citera
2022-11-04, 12:21
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Denna tråd ska behandla ett brutalt citat från Bibeln och några frågeställningar som associeras till det. För det första ska jag klargöra att jag tror på Gud, som den första orsaken och källan till objektiv moral, men är skeptisk mot idén att Bibeln är perfekt.

Här är citatet, från Jesijah

Idén som jag söker att kritisera är att Bibeln är perfekt, och ekvivalenta eller likande varianter av samma idé, som: "Bibeln är Guds ord", "Bibeln har inga misstag".

Istället föreslås följande resonemang: Bibeln skrevs av människor. Människor kan missta sig. Jesaja misstog sig, allvarligt, i denna text.

Det är enkelt att visa hur Jesaja misstog sig, och man kan göra det genom att demonstrera en logisk inkonsistens. Ett av budorden är "Du skall icke mörda". Enligt Jesaja har Gud uppmanat till att döda spädbarn i detta sammanhang, vilket strider mot det budordet. Eftersom Gud per definition inte kan ge upphov till logiska inkonsistenser så kan detta inte vara Guds ord. Detta stödjer också en allmännare idé om att Bibeln inte är fullt pålitlig. Jesaja hade helt enkelt fel.

Bibeln kan innehålla visdom och bör respekteras, men den innehåller uppenbarligen misstag!

Frågeställningar: är Bibeln perfekt? Hur berättigas i så fall detta? Hur kan det vara ok att döda spädbarn?

Babylon, en dekadent civilisation i slutet av sin livscykel, kommer att möta det öde som väntar en fallande civilisation. Inga trevligheter alltså, men vad man skulle kunna vänta sig av en civilisation som INTE följer Guds bud. Följer man inte Guds bud väntar Guds straff.

Att det finns en direkt uppmaning från Gud till oss människor att mörda spädbarn kan jag inte se utifrån det citerade. Har jag missat något? Hur kom du fram till det?
Citera
2022-11-04, 12:32
Medlem
Citat:

Varför förstår du inte skillnaden mellan mord och straff? Har Gud inte rätt att döma? Moses lag dömer till döden för många synder. Du kanske tycker att det var fel av Gud att låta Adam och Eva dö efter att de medvetet brutit mot Guds bud? Hur ska Gud döma då när han sagt att synd leder till döden? Intill tredje och fjärde generation? Han gör som han har sagt. Som jämförelse så finns det en mandatory death sentence för mord i USA.
Senast redigerad av DindooNuffin 2022-11-04 kl. 12:34.
Citera
2022-11-04, 13:31
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Inte "rätteligen" som i rättvist utan som en nödvändig konsekvens av handlingar.
Det är ren mekanik. A leder till B, och det gäller nu som då.

Jesaja säger bara att det kommer att gå åt helvete för Babylonierna. På sitt dramatiska sätt. Månen ska sluta lysa och bebisarna ska dö etc etc. Han tar sig den poetiska friheten att måla upp alla möjliga hemskheter han kan komma på för att göra en poäng. Det betyder inte att Gud vill att vi ska släcka månen.
Citera
2022-11-05, 13:28
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Varför förstår du inte skillnaden mellan mord och straff? Har Gud inte rätt att döma? Moses lag dömer till döden för många synder. Du kanske tycker att det var fel av Gud att låta Adam och Eva dö efter att de medvetet brutit mot Guds bud? Hur ska Gud döma då när han sagt att synd leder till döden? Intill tredje och fjärde generation? Han gör som han har sagt. Som jämförelse så finns det en mandatory death sentence för mord i USA.

Med den logiken förtjänar väl alla döden? Om ett spädbarn har tillräckligt med synd för att förtjäna döden, så har givetvis alla andra människor det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in