2022-10-29, 12:30
Medlem
Sedelagens avatar
Denna tråd ska behandla ett brutalt citat från Bibeln och några frågeställningar som associeras till det. För det första ska jag klargöra att jag tror på Gud, som den första orsaken och källan till objektiv moral, men är skeptisk mot idén att Bibeln är perfekt.

Här är citatet, från Jesijah
Citat:
Höj ett fälttecken på det kala berget, ropa till dem, ge tecken till samling vid furstarnas portar. Jag bådar upp mina invigda att verkställa min vredesdom, jag kallar mina kämpar, mina stolta, jublande skaror. De kommer från fjärran land, långt bortifrån himlaranden, Herren och hans vredes verktyg. De skall ödelägga hela jorden. Jämra er, ty Herrens dag är nära, den kommer med våld från den Väldige. Då förlamas alla händer, allt mod rinner bort. De grips av skräck, av ångest och smärta, som en kvinna i barnsnöd. Rådlösa ser de på varandra, deras ansikten bleknar. Skoningslös kommer Herrens dag med vrede och glödande harm. Jorden skall läggas öde, syndarna skall han förinta. Himlavalvets alla stjärnor skall sluta att lysa. Mörk skall solen gå upp, månen skall mista sitt sken. Jag skall straffa jorden för dess ondska, de gudlösa för deras synd. De fräckas högmod skall jag kväsa, kuva tyrannernas stolthet.

[..]

Som skrämda gaseller eller får som ingen håller samman skall de fly, var och en till sitt eget folk, var och en till sitt eget land. Den som blir fångad skall stickas ner, den som hinns upp skall falla för svärdet. Spädbarnen krossas inför deras ögon, husen plundras, kvinnorna våldtas.

Jesaja 13:14‭-‬16 B2000

Herren skall förbarma sig över Jakob, på nytt utvälja Israel. Han skall låta folket bo på sin egen mark. Främlingarna som bor där skall sluta sig till dem och förena sig med Jakobs folk. Folken skall föra dem tillbaka hem, och där, på Herrens mark, skall israeliterna göra dem till sin egendom, till slavar och slavinnor. Deras fångvaktare skall bli deras fångar, de skall bli herrar över sina förtryckare.

Jesaja 14:1‭-‬2 B2000

Idén som jag söker att kritisera är att Bibeln är perfekt, och ekvivalenta eller likande varianter av samma idé, som: "Bibeln är Guds ord", "Bibeln har inga misstag".

Istället föreslås följande resonemang: Bibeln skrevs av människor. Människor kan missta sig. Jesaja misstog sig, allvarligt, i denna text.

Det är enkelt att visa hur Jesaja misstog sig, och man kan göra det genom att demonstrera en logisk inkonsistens. Ett av budorden är "Du skall icke mörda". Enligt Jesaja har Gud uppmanat till att döda spädbarn i detta sammanhang, vilket strider mot det budordet. Eftersom Gud per definition inte kan ge upphov till logiska inkonsistenser så kan detta inte vara Guds ord. Detta stödjer också en allmännare idé om att Bibeln inte är fullt pålitlig. Jesaja hade helt enkelt fel.

Bibeln kan innehålla visdom och bör respekteras, men den innehåller uppenbarligen misstag!

Frågeställningar: är Bibeln perfekt? Hur berättigas i så fall detta? Hur kan det vara ok att döda spädbarn?
Senast redigerad av Sedelagen 2022-10-29 kl. 12:33.
Citera
2022-10-29, 13:16
Medlem
sommarlovs avatar
Bibeln är bara en samling böcker.
Vilken kristen påstår att bibeln är perfekt och Guds ord?
Det viktigaste för kristna är budorden och Jesus kärleksbudskap.
Citera
2022-10-29, 13:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Denna tråd ska behandla ett brutalt citat från Bibeln och några frågeställningar som associeras till det. För det första ska jag klargöra att jag tror på Gud, som den första orsaken och källan till objektiv moral, men är skeptisk mot idén att Bibeln är perfekt.

Idén som jag söker att kritisera är att Bibeln är perfekt, och ekvivalenta eller likande varianter av samma idé, som: "Bibeln är Guds ord", "Bibeln har inga misstag".

Istället föreslås följande resonemang: Bibeln skrevs av människor. Människor kan missta sig. Jesaja misstog sig, allvarligt, i denna text.

Det är enkelt att visa hur Jesaja misstog sig, och man kan göra det genom att demonstrera en logisk inkonsistens. Ett av budorden är "Du skall icke mörda". Enligt Jesaja har Gud uppmanat till att döda spädbarn i detta sammanhang, vilket strider mot det budordet. Eftersom Gud per definition inte kan ge upphov till logiska inkonsistenser så kan detta inte vara Guds ord. Detta stödjer också en allmännare idé om att Bibeln inte är fullt pålitlig. Jesaja hade helt enkelt fel.

Bibeln kan innehålla visdom och bör respekteras, men den innehåller uppenbarligen misstag!

Frågeställningar: är Bibeln perfekt? Hur berättigas i så fall detta? Hur kan det vara ok att döda spädbarn?

Det är en profetia, inte ett påbud. För att lägga så mycket möda på att skriva något, så la du väldigt lite möda på att läsa det du skrev om. Gör om, gör rätt.
Citera
2022-10-29, 21:24
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är en profetia, inte ett påbud. För att lägga så mycket möda på att skriva något, så la du väldigt lite möda på att läsa det du skrev om. Gör om, gör rätt.

Det är en profetia, i vilken Gud godkänner och uppmanar mord av spädbarn, våldtäkt av kvinnor m.m. Alltså är det en falsk profetia. Gud är inte sådan som denna falska profetia beskriver.
Citera
2022-10-29, 23:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det är en profetia, i vilken Gud godkänner och uppmanar mord av spädbarn, våldtäkt av kvinnor m.m. Alltså är det en falsk profetia. Gud är inte sådan som denna falska profetia beskriver.

Den säger vad som kommer hända, den uppmanar inte till det.
Citera
2022-10-30, 11:57
Medlem
Citat:

Av alla folk och stammar på jorden var endast israeliterna Guds folk. Kungar och presidenter etc gör samma sak när de försvarar sina länder och sina folk. Har inte Gud rätt att straffa folk som ger sig på hans egendom? Ja, därför kunde han ge vissa utvalda rätten att försvara sig och utrota de onda. Case closed.
Citera
2022-10-30, 13:34
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Av alla folk och stammar på jorden var endast israeliterna Guds folk. Kungar och presidenter etc gör samma sak när de försvarar sina länder och sina folk. Har inte Gud rätt att straffa folk som ger sig på hans egendom? Ja, därför kunde han ge vissa utvalda rätten att försvara sig och utrota de onda. Case closed.

Det strider fortfarande mot budordet "Du skall icke mörda". Spädbarn är oskyldiga, oavsett vilka deras föräldrar är.
Citera
2022-10-30, 16:42
Medlem
Citat:
Det strider fortfarande mot budordet "Du skall icke mörda". Spädbarn är oskyldiga, oavsett vilka deras föräldrar är.
Det är hämnden för angriparna att de får se sina barn bli dödade. Den som verkställer dödsstraff syndar inte.
Citera
2022-10-30, 22:35
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är hämnden för angriparna att de får se sina barn bli dödade. Den som verkställer dödsstraff syndar inte.

Den som uppmanar till mord på spädbarn förtjänar helvetet. Endast ett folk med ett satanistiskt sinne skulle göra något sådant. Lyckligtvis är de flesta människor inte så hjärndöda att de inte ser motstridigheten mellan "du skall inte mörda" och "du skall mörda spädbarn".

För övrigt, du verkar inte kunna läsa. "Du skall icke mörda" säger Gud. Ett spädbarn kan omöjligen vara skyldig till ett brott så det har inget med ett rättfärdigt "dödsstraff" att göra. Ett rättfärdigt dödsstraff kan utfärdas mot de som mördar spädbarn.
Senast redigerad av Sedelagen 2022-10-30 kl. 22:41.
Citera
2022-10-30, 23:04
Medlem
Citat:
Den som uppmanar till mord på spädbarn förtjänar helvetet. Endast ett folk med ett satanistiskt sinne skulle göra något sådant. Lyckligtvis är de flesta människor inte så hjärndöda att de inte ser motstridigheten mellan "du skall inte mörda" och "du skall mörda spädbarn".

För övrigt, du verkar inte kunna läsa. "Du skall icke mörda" säger Gud. Ett spädbarn kan omöjligen vara skyldig till ett brott så det har inget med ett rättfärdigt "dödsstraff" att göra. Ett rättfärdigt dödsstraff kan utfärdas mot de som mördar spädbarn.
Du har tydligen inte läst att enligt GT Gud kan straffa tredje och fjärde generationen förutom själva syndaren. Först i och med NT ändrades det till att sonen inte ska straffas för faderns synd. Gud hade uttalat en dödsdom, och då begår den som verkställer straffet ingen synd.

Han håller fast vid sin kärlek mot tusenden, han förlåter synd och skuld och brist men lämnar inte den skyldige ostraffad utan låter straffet för fädernas skuld drabba barn och barnbarn intill tredje och fjärde led.« 2Mos 34:7
Citera
2022-11-03, 03:39
Medlem
dragkejdas avatar
Fel uppstår när man inte tror och följer Guds ord.

Ur första Mosebok:
6 Och Herren Gud gav mannen denna befallning: "Du kan fritt äta av alla träd i lustgården, 17 men av trädet med kunskap om gott och ont skall du inte äta, ty den dag du äter av det skall du döden dö."

3 Men ormen var listigare än alla markens djur som Herren Gud hade gjort. Han sade till kvinnan: "Har Gud verkligen sagt: Ni får inte äta av alla[a] träd i lustgården?" 2 Kvinnan svarade ormen: "Vi får äta av frukten från träden i lustgården, 3 men om frukten på det träd som står mitt i lustgården har Gud sagt: Ät inte av den och rör inte vid den, ty då kommer ni att dö."»

Ormen ifrågasatte Guds ord och Eva förändrade det. Vi vet hur det gick senare..

Citat:

Bibeln (autograferna) är skriven av människor ingivna av Gud och innehåller inga fel.

16 Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, 17 för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning. (2 Timotheosbrevet 3)

Citat:
Det är enkelt att visa hur Jesaja misstog sig, och man kan göra det genom att demonstrera en logisk inkonsistens. Ett av budorden är "Du skall icke mörda". Enligt Jesaja har Gud uppmanat till att döda spädbarn i detta sammanhang, vilket strider mot det budordet. Eftersom Gud per definition inte kan ge upphov till logiska inkonsistenser så kan detta inte vara Guds ord.

Mord är att ta ett liv på olagligt sätt. Döda kan ske som bestraffning och i krig.
Mörda och döda är inte samma sak. Ingen motsägelse här.

Gud har rätten att ta liv som Han vill, på vilket sätt Han vill. Straffet för synd är döden.

Citat:

5 Mosebok 18:
21 Och om du tänker i ditt hjärta: Hur skall vi känna igen det ord som Herren inte har talat? 22 så vet: När profeten talar i Herrens namn och det han säger inte sker och inte går i uppfyllelse, då är detta något som Herren inte har talat. I sin förmätenhet har profeten talat. Du skall inte vara rädd för honom."

Han talade i Guds namn och det skedde. Det var därför ifrån Gud.

Citat:

Fel igen.
Vi är alla skyldiga och förtjänar döden. Alla ofrälsta är under Adams huvudskap och har även ärvt hans syndfulla natur.
Romarbrevet 3:23
Alla har syndat och saknar härligheten från Gud,

1 Korinthierbrevet 15
21 Ty eftersom döden kom genom en människa, så kom också de dödas uppståndelse genom en människa.
22 Liksom i Adam alla dör, så skall också i Kristus alla göras levande.

Tro Guds ord!

16 Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, 17 för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning. (2 Timotheosbrevet 3)
Citera
2022-11-03, 10:31
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda
Fel uppstår när man inte tror och följer Guds ord.

Ur första Mosebok:
6 Och Herren Gud gav mannen denna befallning: "Du kan fritt äta av alla träd i lustgården, 17 men av trädet med kunskap om gott och ont skall du inte äta, ty den dag du äter av det skall du döden dö."

3 Men ormen var listigare än alla markens djur som Herren Gud hade gjort. Han sade till kvinnan: "Har Gud verkligen sagt: Ni får inte äta av alla[a] träd i lustgården?" 2 Kvinnan svarade ormen: "Vi får äta av frukten från träden i lustgården, 3 men om frukten på det träd som står mitt i lustgården har Gud sagt: Ät inte av den och rör inte vid den, ty då kommer ni att dö."»

Ormen ifrågasatte Guds ord och Eva förändrade det. Vi vet hur det gick senare..

Bibeln (autograferna) är skriven av människor ingivna av Gud och innehåller inga fel.

Mord är att ta ett liv på olagligt sätt. Döda kan ske som bestraffning och i krig.
Mörda och döda är inte samma sak. Ingen motsägelse här.

Gud har rätten att ta liv som Han vill, på vilket sätt Han vill. Straffet för synd är döden.

5 Mosebok 18:
21 Och om du tänker i ditt hjärta: Hur skall vi känna igen det ord som Herren inte har talat? 22 så vet: När profeten talar i Herrens namn och det han säger inte sker och inte går i uppfyllelse, då är detta något som Herren inte har talat. I sin förmätenhet har profeten talat. Du skall inte vara rädd för honom."

Han talade i Guds namn och det skedde. Det var därför ifrån Gud.

Fel igen.
Vi är alla skyldiga och förtjänar döden. Alla ofrälsta är under Adams huvudskap och har även ärvt hans syndfulla natur.
Romarbrevet 3:23
Alla har syndat och saknar härligheten från Gud,

1 Korinthierbrevet 15
21 Ty eftersom döden kom genom en människa, så kom också de dödas uppståndelse genom en människa.
22 Liksom i Adam alla dör, så skall också i Kristus alla göras levande.

Tro Guds ord!

Jag tror Guds ord. Jag tror inte Jesijahs ord; ordet av en man som uppmanar till mord av spädbarn. Hur verifieras det att någon "andas ut" skrift av Gud? Det kanske Platon också gjorde - hur vet du?

Det finns så många falska profeter inom GT. Bar Kokhba skulle vara en "messias", men han misslyckades totalt och skapade bara mer blod och död när Hadrianus, en av de fem goda kejsarna, (med Guds vilja?) segrade över spädbarnmördarna.

Vilket brott är spädbarn skyldiga till menar du?
Senast redigerad av Sedelagen 2022-11-03 kl. 10:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in