2022-11-04, 11:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
... spädbarn kan inte vara skyldiga till något brott. ...
Du säger det - baserat på ett antagande du gjort & basunerar ut det som en ovedersäglig sanning.
Men du skriver inte Guds lag - det gör Gud. Du är inte ens hans konsult.
Du är - i detta spörsmål - pompös, patetisk och full av dig själv.
Senast redigerad av Calovius 2022-11-04 kl. 11:16.
Citera
2022-11-04, 11:07
Medlem
Citat:
Uppenbarligen är ni som skriver under på Jesjas budskap mer upplysta än mig, för jag kan fortfarande inte se hur spädbarn kan vara skyldiga till något brott.
Människor har inte några medfödda rättigheter gentemot Gud oavsett om de inte hunnit göra något alls, varken gott eller ont. Men det är, enligt mig, en missrepresentation av Guds karaktär att mena att han uppmanar/uppmanat någon till att dräpa någon alls.
Citera
2022-11-04, 11:10
Medlem
sfrges avatar
Få böcker innehåller så mycket våld och död som Gamla Testamentet. Mycket våld beordrat av Gud själv. Intressant när ett av budorden säger att du skall icke dräpa. Hela Bibeln är full av motsägelser.

Ingen människa får sin moral utifrån den här boken.
Citera
2022-11-04, 11:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Få böcker innehåller så mycket våld och död som Gamla Testamentet. Mycket våld beordrat av Gud själv. Intressant när ett av budorden säger att du skall icke dräpa. Hela Bibeln är full av motsägelser.
Ingen människa får sin moral utifrån den här boken.
Jag får min moral utifrån den här boken Bibeln.
Den hebreiska verbroten i 5. budet är r-tz-ch. Den inkluderar inte allt dödande, liksom inte heller idag varje slag av dödande anses vara ett mördande.
Du är pompös och patetisk här.
Stor i orden, liten på jorden.
Senast redigerad av Calovius 2022-11-04 kl. 11:22.
Citera
2022-11-04, 11:22
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det hebreiska ordet i 5. budet är r-tz-ch. Det inkluderar inte allt dödande, liksom allt dödande inte heller idag anses vara mördande.

Du tolkar Bibeln på ditt sätt. Någon annan tolkar den helt annorlunda.
Citera
2022-11-04, 11:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du tolkar Bibeln på ditt sätt. Någon annan tolkar den helt annorlunda.
Du tolkar Bibeln på ditt sätt, och - bör tilläggas - det är ett egenmäktigt och förvrängt sätt.
Citera
2022-11-04, 11:24
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Den hebreiska verbroten i 5. budet är r-tz-ch. Den inkluderar inte allt dödande, liksom inte heller idag varje slag av dödande anses vara ett mördande.

Om du hittar din moral i Bibeln så borde du ju anse att det är korrekt att slå ihjäl folk som jobbar på vilodagen.
Citera
2022-11-04, 11:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Om du hittar din moral i Bibeln så borde du ju anse att det är korrekt att slå ihjäl folk som jobbar på vilodagen.
Du avslöjar dig återigen som en bibelförvrängare. En självutnämnd förståsigpåare, högmodig och körd.
Citera
2022-11-04, 11:33
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Du avslöjar dig återigen som en bibelförvrängare. En självutnämnd förståsigpåare, högmodig och körd.

Gubben som plockade mat på sabbaten. Vad hände med honom?
Han straffades med döden. Helt med Guds goda vilja.
Citera
2022-11-04, 11:34
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Människor har inte några medfödda rättigheter gentemot Gud oavsett om de inte hunnit göra något alls, varken gott eller ont. Men det är, enligt mig, en missrepresentation av Guds karaktär att mena att han uppmanar/uppmanat någon till att dräpa någon alls.

Jag är bara budbäraren. Det var inte jag som gav upphov till den logiska konsistensen. Det var Jesaja.
Citera
2022-11-04, 11:36
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Gubben som plockade mat på sabbaten. Vad hände med honom?
Han straffades med döden. Helt med Guds goda vilja.

gäsp
Citera
2022-11-04, 11:37
Medlem
Citat:
Jag är bara budbäraren. Det var inte jag som gav upphov till den logiska konsistensen. Det var Jesaja.
Jag håller med dig. Skulle man dra med en tuschpenna över alla lögner i Bibeln så blir det en bok på mindre än 100 sidor, inte 1500.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in