2022-11-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Som vanligt skriker flashbackarna ut sitt förakt mot polisen utan att försöka fundera på om det finns annat som ligger bakom detta. En bra början är kanske att genomskåda hans usla bortförklaring, finns inte en chans att kniven ramlar ur fickan och ner i facket på dörren.
Sen finns lagen till för av en anledning, det ska inte vara möjligt att snabbt ta upp kniven om något skulle hända. Jag har blivit stoppad med kniv i bilen men då har den legat i kofferten det var helt okej. Så jag misstänker att det finns mer bakom detta. Han var troligen känd av polisen sedan tidigare

Märks att du aldrig burit arbetsbyxor. Händer emellanåt att något glider ur fickan om man är i mer sittande position. Ännu lättare är det att något glider ur när man sitter i en bil.
Citera
2022-11-04, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten112
Märks att du aldrig burit arbetsbyxor. Händer emellanåt att något glider ur fickan om man är i mer sittande position. Ännu lättare är det att något glider ur när man sitter i en bil.
Nu ifrågasätter jag inte att saker inte kan ramla ur fickan, utan att den ramlade från fickan ner i facket på bildörren
Citera
2022-11-04, 19:40
Medlem
Jag själv gick runt på stan nyligen med 7 vässade knivar som jag hämtat ut från slipning. Jag gick in på hm och kikade på kläder och köpte ett par skor med knivarna i väskan.

Hade jag blivit rövknullad om polisen stoppat mig?
Citera
2022-11-04, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nu ifrågasätter jag inte att saker inte kan ramla ur fickan, utan att den ramlade från fickan ner i facket på bildörren

Omöjligt är det faktiskt inte. Är man stor och tar upp mycket plats i sätet och kanske byter ställning i sätet så kommer man väldigt nära dörren. Finns ju inte så mycket mer utrymme mellan sätet och dörren att det skulle hamna på annat ställe då.
Citera
2022-11-04, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten112
Omöjligt är det faktiskt inte. Är man stor och tar upp mycket plats i sätet och kanske byter ställning i sätet så kommer man väldigt nära dörren. Finns ju inte så mycket mer utrymme mellan sätet och dörren att det skulle hamna på annat ställe då.
Nä omöjligt är det inte, det är inte heller omöjligt att vinna högsta vinsten på lotto men det är jäkligt osannolikt
Citera
2022-11-04, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G2GO
Jag själv gick runt på stan nyligen med 7 vässade knivar som jag hämtat ut från slipning. Jag gick in på hm och kikade på kläder och köpte ett par skor med knivarna i väskan.

Hade jag blivit rövknullad om polisen stoppat mig?

Enligt 1 § 2 st lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål gäller inte förbudet om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Skulle säga att det i ditt fall är befogat. Förbudet tar sikte på att förhindra att folk bär kniv som kan komma att användas som vapen. Har du däremot varit och köpt knivar till ditt kök eller din verkstad, eller som i ditt fall lämnat in knivarna för slipning på stan och hämtat ut dem, och sedan på samma runda på stan går in i en annan affär för att köpa något, är det troligen så att det anses vara en sådan omständighet som gör att det kan anses vara befogat.
Citera
2022-11-04, 20:09
Medlem
Fimbulramns avatar
Tanken är att kunna ta knivar av folk som bär dem på sig för att begå brott. Lagen gäller knivar "ämnade" att användas till brott. En normal tolkning skulle alltså kräva att polisen kan bevisa att den ska användas till brott. Istället överlåter man det till polisens omdöme som havererat hårt.

Det finns alltså inget stöd i lagen att plocka något vasst från en snickare eller skogsmulle eller scout på väg ut i skogen.

Kan inte polis och åklagare tolka lagen smartare än så här måste den ändras. Istället för att polisen använder sk "omdöme" som de inte längre vet vad det är så får de istället komma med bevis för att kniven ska användas till brott vilket blir omöjligt. När polisen inte kan sköta sitt jobb måste lagen ändras så den inte kan misstolkas. Då kommer enbart kriminella gynnas. Här har polisen misskött sig extremt.
Citera
2022-11-04, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Tanken är att kunna ta knivar av folk som bär dem på sig för att begå brott. Lagen gäller knivar "ämnade" att användas till brott. En normal tolkning skulle alltså kräva att polisen kan bevisa att den ska användas till brott. Istället överlåter man det till polisens omdöme som havererat hårt.

Det finns alltså inget stöd i lagen att plocka något vasst från en snickare eller skogsmulle eller scout på väg ut i skogen.

Kan inte polis och åklagare tolka lagen smartare än så här måste den ändras. Istället för att polisen använder sk "omdöme" som de inte längre vet vad det är så får de istället komma med bevis för att kniven ska användas till brott vilket blir omöjligt. När polisen inte kan sköta sitt jobb måste lagen ändras så den inte kan misstolkas. Då kommer enbart kriminella gynnas. Här har polisen misskött sig extremt.

Andra stycket i 1 § knivlagen rör alltså just de tillfällen då det är befogat att ha med sig en kniv. Så en snickare som är på väg till eller från arbetet får alltså bära kniv, även under arbetstid förstås. Skulle polisen stoppa en skogsmulle eller scout som har kniv på sig och de säger att de ska ha det för sina skogsaktiviteter så kommer polisen troligen inte beslagta kniven eller upprätta en anmälan. Skulle man ändå göra det och det går till åtal skulle man gå loss. Precis detta behandlas i förarbetena till lagen.

Om du däremot är snickare eller skogsmulle, och slutar din arbetsdag eller din tur i skogen, går direkt in på krogen och börjar supa, ja då är det inte OK att bära kniven längre. Det handlar inte bara om att kniven ska vara ägnad att användas för brott, det handlar också om att förhindra att folk har kniv på sig där det är olämpligt. T.ex i en miljö där det är fylla, eftersom det ökar risken för att det blir bråk, och hips vips kommer kniven fram. Även om det inte var syftet när man tog med sig den från början så ökar risken att någon använder den i ett våldsdåd vid sådana tillfällen.
Citera
2022-11-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Wow vilket scoop. En snickare får betala några hundralappar i böter. Jag kan verkligen förstå hur denna tråden hamnade på heta ämnen. Not
10 000 i böter men visst jag håller med helt galet.
Citera
2022-11-04, 21:06
Medlem
Jag har en Yxa i bilen.. är det olagligt?
Citera
2022-11-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Jag har en Yxa i bilen.. är det olagligt?

Normalt sett ja.
Jag hade både yxa o kniv i handskfacket Men klarade mig utan åtal av nån konstig anledning.
Citera
2022-11-04, 22:34
Medlem
trancass avatar
Låter märkligt. En mattkniv är inte särskilt lång. Vi pratar om kanske tre-fyra cm blad ute. Men jag har hört att polisen packade upp en present och fann en brödkniv som skull ges bort i födelsedagspresent, och han blev dömd. Det var ganska länge sedan, men det verkar som om vi inte fattar oss på knivlagen.

Man kan inte tro att man kan gå och köpa en filékniv på IKEA och sedan bära den i en kasse hem. Jag skämtar inte, utan om polisen skulle ta dig under din resa hem så är det ett brott även om den är inslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in