2022-11-04, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
"Det var i somras som snickaren stoppades av polis på Gällingevägen i Fjärås. I bilens förardörr låg en mattkniv. Själv uppger snickaren att han var på väg från Mariestad till Kungsbacka för att träffa en kompis och att kniven förmodligen åkt ur hans arbetsbyxor."

"Tingsrätten ifrågasätter inte att snickaren använder kniven i sitt arbete men menar att han varit oaktsam eftersom han inte haft uppsikt över kniven och innehaft den i en bil på allmän plats. Därmed döms han för brott mot knivlagen eftersom knivinnehavet enligt tingsrätten inte varit befogat.
Påföljden blir 50 dagsböter ā 200 kronor. Dessutom ska snickaren betala 800 kronor till brottsofferfonden och blir av med kniven."

https://norrahalland.se/nyheter/snickare-brot-mot-knivlagen/32100
Som vanligt skriker flashbackarna ut sitt förakt mot polisen utan att försöka fundera på om det finns annat som ligger bakom detta. En bra början är kanske att genomskåda hans usla bortförklaring, finns inte en chans att kniven ramlar ur fickan och ner i facket på dörren.
Sen finns lagen till för av en anledning, det ska inte vara möjligt att snabbt ta upp kniven om något skulle hända. Jag har blivit stoppad med kniv i bilen men då har den legat i kofferten det var helt okej. Så jag misstänker att det finns mer bakom detta. Han var troligen känd av polisen sedan tidigare
Citera
2022-11-04, 17:15
Medlem
Lagar ska följas men detta synes som ett väl småsint agerande av polisen. Cykelstölder skiter de helt i men mattkniv ja då åker du dit. Prioriteringar? Proportioner? Förtroende? Är dessa ord polisen hört talas om?
Citera
2022-11-04, 17:17
Medlem
olasvenssons avatar
Jag är själv mattläggare och skulle aldrig acceptera att inte få ha knivar.
Citera
2022-11-04, 17:18
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Måste va att den låg just i dörren ju...är själv snickare å kört runt med verktyg där bak i alla år..flera knivar ju...nu som pensionär har jag en mattkniv liggandes bak i sidofacket...använder den när jag är på återvinningen med kartonger.

Man skall inte bry sig så jävla mycket.
Har man en allmänt god vandel och lite förstånd, så klarar man sig.
Citera
2022-11-04, 17:33
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Wow vilket scoop. En snickare får betala några hundralappar i böter. Jag kan verkligen förstå hur denna tråden hamnade på heta ämnen. Not
Citera
2022-11-04, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Vad jag har förstått tar polisen inte folk för brott mot "knivlagen" normalt under liknande omständigheter. Här framgår nog inte allt.

Jo arbetare tar dom. Det finns det flera exempel på. Du tänker nog på akademiker, dom tycks stå över den här lagen i lite större utsträckning.

Fast det är ju inget nytt polisen är helt öppna med att dom profilerar fattiga eller människor som ser fattigare ut. Det blir väl bara lite extra tydligt eftersom den här skumgummilagen mer eller mindre är konstruerad för att kunna användas lite hur man vill.
Citera
2022-11-04, 17:49
Medlem
Knivlagen bör endast ses som en slasktratt till patrask man inte kommer åt på andra sätt i situationer som dessa. Tror dock att den nya poliskåren fått en mer nitisk syn på situationer som dessa. Aldrig hade polisbengan i byn lagt någon fokus på detta om det var en vanlig person förr i alla fall.
Citera
2022-11-04, 17:50
Medlem
Stakbrötes avatar
Har alltid en letherman i mittkonsolen. Man måste ju kunna skära av sig bältet om man hamnar uppochner
Citera
2022-11-04, 17:55
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
"Det var i somras som snickaren stoppades av polis på Gällingevägen i Fjärås. I bilens förardörr låg en mattkniv. Själv uppger snickaren att han var på väg från Mariestad till Kungsbacka för att träffa en kompis och att kniven förmodligen åkt ur hans arbetsbyxor."

"Tingsrätten ifrågasätter inte att snickaren använder kniven i sitt arbete men menar att han varit oaktsam eftersom han inte haft uppsikt över kniven och innehaft den i en bil på allmän plats. Därmed döms han för brott mot knivlagen eftersom knivinnehavet enligt tingsrätten inte varit befogat.
Påföljden blir 50 dagsböter ā 200 kronor. Dessutom ska snickaren betala 800 kronor till brottsofferfonden och blir av med kniven."

https://norrahalland.se/nyheter/snickare-brot-mot-knivlagen/32100

Sånt här tvättäkta pajaseri duger kling & klang samt det dysfunktionella rättssystemet bra för, att trakassera vanligt folk som bara råkar göra småfel ibland.

Livsstils- och gängkriminella muslimska klanerna som badar i vapen och knarkmängder för 8-10 miljarder årligen rår dom ju som bekant inte på alls.

Sånt här gör att blodet kokar i en och man vill bara ha sönder något !!
Citera
2022-11-04, 17:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Om man köper en kniv, eller är på väg med en för omslipning ... så ska man straffas!
Senast redigerad av Jordgubbe 2022-11-04 kl. 17:59.
Citera
2022-11-04, 18:00
Medlem
Doubts avatar
Han ska ut och träffa en polare för en krogrunda (tredjehandsuppgift) om jag förstått det rätt. Och den bästa lögnen han kommer upp med är att mattkniven glidit ur hans arbetsbyxor ner i facket vid förardörren vilket han inte märkt.
Jo tjena, klart dom inte kan springa runt och tillåta det. Då kan vi lika gärna skrota knivlagen om man kan fabricera vad som.
Citera
2022-11-04, 18:01
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Måste va att den låg just i dörren ju...är själv snickare å kört runt med verktyg där bak i alla år..flera knivar ju...nu som pensionär har jag en mattkniv liggandes bak i sidofacket...använder den när jag är på återvinningen med kartonger.

Precis, i dörren förvarar man saker som skall vara lättillgängliga, och snabba att komma åt. Blir ju öppet mål för polisen om det ligger en kniv där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in