2022-11-04, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Varför tas då anmälningarna med i all statistik som Brå gör? Är Brå också "en jävla nöt"?

Jag skiter fullständigt i BRÅ.

Man jämför antalet anmälningar och utfallet i åtal.
Man jämför antalet åtal och utfallet i fällande dom.

Man jämför INTE antalet anmälningar och utfallet i fällande dom. Vem som helst som inte är galen feminazist fattar det.
Citera
2022-11-04, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Jag skiter fullständigt i BRÅ.

Man jämför antalet anmälningar och utfallet i åtal.
Man jämför antalet åtal och utfallet i fällande dom.

Man jämför INTE antalet anmälningar och utfallet i fällande dom. Vem som helst som inte är galen feminazist fattar det.

Det beror väl ändå på vad man ska titta på?
Om 2000 personer/år uppger att de blivit våldtagna och tom. gör en polisanmälan, så är det i sig inga siffror att bara strunta i. Det ger en helhetsbild.

Jämför detta med hur många som dog/dör i covid. Det är inte dödssiffran i sig som är det man behöver undersöka, utan det är hur många av de som smittats av covid, dör av covid. Då får man en större bild.

Men du tycker alltså att man ska skippa helhetsbilder av ett visst fenomen?
Det skulle i praktiken innebära:
- Bara dödsfall skulle ha inrapporterats gällande covid.
- Bara fällande domar av våldtäkter ska stå med i olika dokument.
- Ovanstående ska givetvis gälla samtliga sjukdomar och brott. Man ska helt enkelt inte rapportera alls om misstänkta brott, utan endast om fällande domar. SÅ när nu To*ve tex. försvann, så ska man bara söka henne som en försvunnen person. Sedan ingen annan rapportering alls i ärendet. Inget om de två misstänkta kvinnorna (de är ju inte dömda för något, så det ska ju då absolut inte rapporteras om, enligt ditt synsätt). Och cancer finns bara som diagnos när någon dött av det. Osv. Osv. Osv.

Givetvis vill alla veta hur många dödsskjutningar som sker. Inte bara veta hur många fällande domar i ärendena det är. Givetvis vill man veta hur många som drabbas av magtarm-cancer, inte bara hur många som dör av det. Givetvis vill man veta hur många som polisanmäler våldtäkt, inte bara hur många som döms för våldtäkt.

Helhetsbilden stor-men-snabb. Det handlar om helhetsbilden av ett fenomen. Och har fasiken inget med feminism att göra.
Citera
2022-11-04, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Uppenbarligen har inte du lärt dig källkritik eftersom du missade att denna artikel baserade sig på en granskad forskarrapport från Linköpings universitet.

Jag öppnade aldrig länken.
Jag hade öppnat länken om du hade hänvisat till Lius forskarrapport direkt.
Citera
2022-11-04, 18:09
Avslutad
Citat:
Det beror väl ändå på vad man ska titta på?
Om 2000 personer/år uppger att de blivit våldtagna och tom. gör en polisanmälan, så är det i sig inga siffror att bara strunta i. Det ger en helhetsbild.

Jämför detta med hur många som dog/dör i covid. Det är inte dödssiffran i sig som är det man behöver undersöka, utan det är hur många av de som smittats av covid, dör av covid. Då får man en större bild.

Men du tycker alltså att man ska skippa helhetsbilder av ett visst fenomen?
Det skulle i praktiken innebära:
- Bara dödsfall skulle ha inrapporterats gällande covid.
- Bara fällande domar av våldtäkter ska stå med i olika dokument.
- Ovanstående ska givetvis gälla samtliga sjukdomar och brott. Man ska helt enkelt inte rapportera alls om misstänkta brott, utan endast om fällande domar. SÅ när nu To*ve tex. försvann, så ska man bara söka henne som en försvunnen person. Sedan ingen annan rapportering alls i ärendet. Inget om de två misstänkta kvinnorna (de är ju inte dömda för något, så det ska ju då absolut inte rapporteras om, enligt ditt synsätt). Och cancer finns bara som diagnos när någon dött av det. Osv. Osv. Osv.

Givetvis vill alla veta hur många dödsskjutningar som sker. Inte bara veta hur många fällande domar i ärendena det är. Givetvis vill man veta hur många som drabbas av magtarm-cancer, inte bara hur många som dör av det. Givetvis vill man veta hur många som polisanmäler våldtäkt, inte bara hur många som döms för våldtäkt.

Helhetsbilden stor-men-snabb. Det handlar om helhetsbilden av ett fenomen. Och har fasiken inget med feminism att göra.

Jadda jadda. 'Helhetsbilden' är skit. Det är där ni mentala krymplingar får plats, kan smälta in och kan ställa till det.
Citera
2022-11-04, 18:13
Medlem
Citat:
Jag öppnade aldrig länken.
Jag hade öppnat länken om du hade hänvisat till Lius forskarrapport direkt.

Ja det visar hur bra du är på att ta till dig information.
Citera
2022-11-04, 18:15
Medlem
Citat:
Jadda jadda. 'Helhetsbilden' är skit. Det är där ni mentala krymplingar får plats, kan smälta in och kan ställa till det.

Vilka "ni"? Jag är en person. Och jag råkar gilla att ha en helhetsbild av saker och ting. Vad det än må gälla. Dessutom gillar jag statistik och vill gärna kunna jämföra siffror.
Citera
2022-11-04, 18:15
Medlem
Citat:
Ja det visar hur bra du är på att ta till dig information.

Det visar på hur ogärna jag öppnar länkar från skvallerpressen.
Citera
2022-11-04, 18:18
Avslutad
Citat:
Vilka "ni"? Jag är en person. Och jag råkar gilla att ha en helhetsbild av saker och ting. Vad det än må gälla. Dessutom gillar jag statistik och vill gärna kunna jämföra siffror.

Ok. Visa oss lite för diskussionen sammanställd statistik.
Citera
2022-11-04, 18:19
Medlem
Citat:
Det visar på hur ogärna jag öppnar länkar från skvallerpressen.

Och missar seriösa forskarrapporter för att du är för lat, inte ens när du får det serverat av en man orkar du ta till dig information.
Citera
2022-11-04, 18:32
Medlem
Citat:
Ok. Visa oss lite för diskussionen sammanställd statistik.

Det har jag redan gjort. Både siffror och statistik, vilket du veta om du läst. Men jag kan lägga in siffror jag redan nämnt och lägga in fler. Så gärna. Så gärna. Håll i hatten!
- Sedan lagen om oaktsam våldtäkt kom i kraft 2018 har 31 domar fallit rörandes oaktsam våldtäkt.
- År 2021 uppger 1.1% av män mellan 16-84 år, att de har utsatts för sexbrott.
- År 2021 uppger 7.5% av kvinnor mellan 16-84 år, att de utsatts för sexbrott.
- Enligt Brås studie leder 5 av 100 polisanmälda misstänkta våldtäkter, till fällande dom. Dvs. 5%.
- Detta trots att av alla polisanmälda misstänkta våldtäkter, bedöms 53% eventuellt kunna leda till fällande dom, enligt undersökning som Brå har gjort.
- År 2004 ledde 21% av alla våldtäktsåtal till friande dom. År 2014 (tio år senare) ledde 36% av alla våldtäktsåtal till friande dom. Friande domar har alltså procentuellt ökat mellan dessa årtal. Vilket är intressant siffra i debatten, där flera tycks tro att det blir lättare och lättare att döma folk för våldtäkt. Tydligen har det mellan dessa år blivit svårare och svårare (vilket beror på höga beviskrav, givetvis, så som det ska vara i en rättsstat). Källa: Dagens Juridik.
- 58% av de dömda våldtäktsförövarna har utländsk härkomst = är födda utomlands.

Vill du ha mer siffror, eller vill du veta något mer specifikt?
Citera
2022-11-04, 18:34
Avslutad
Citat:

Vill du ha mer siffror, eller vill du veta något mer specifikt?

Ja.

Anmälningar -> Åtal (%)
Åtal -> Fällande domar (%)
Citera
2022-11-04, 18:36
Medlem
Citat:
Och missar seriösa forskarrapporter för att du är för lat, inte ens när du får det serverat av en man orkar du ta till dig information.

Du kunde ha länkat till forskarrapporten på en gång. Då hade jag som sagt var öppnat länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in