2022-11-04, 16:11
Medlem
Straminskys avatar
"Det var i somras som snickaren stoppades av polis på Gällingevägen i Fjärås. I bilens förardörr låg en mattkniv. Själv uppger snickaren att han var på väg från Mariestad till Kungsbacka för att träffa en kompis och att kniven förmodligen åkt ur hans arbetsbyxor."

"Tingsrätten ifrågasätter inte att snickaren använder kniven i sitt arbete men menar att han varit oaktsam eftersom han inte haft uppsikt över kniven och innehaft den i en bil på allmän plats. Därmed döms han för brott mot knivlagen eftersom knivinnehavet enligt tingsrätten inte varit befogat.
Påföljden blir 50 dagsböter ā 200 kronor. Dessutom ska snickaren betala 800 kronor till brottsofferfonden och blir av med kniven."

https://norrahalland.se/nyheter/snic...nivlagen/32100
Citera
2022-11-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
"Det var i somras som snickaren stoppades av polis på Gällingevägen i Fjärås. I bilens förardörr låg en mattkniv. Själv uppger snickaren att han var på väg från Mariestad till Kungsbacka för att träffa en kompis och att kniven förmodligen åkt ur hans arbetsbyxor."

"Tingsrätten ifrågasätter inte att snickaren använder kniven i sitt arbete men menar att han varit oaktsam eftersom han inte haft uppsikt över kniven och innehaft den i en bil på allmän plats. Därmed döms han för brott mot knivlagen eftersom knivinnehavet enligt tingsrätten inte varit befogat.
Påföljden blir 50 dagsböter ā 200 kronor. Dessutom ska snickaren betala 800 kronor till brottsofferfonden och blir av med kniven."

Så jävla typiskt av Sveriges usla poliskår att bötfälla vanliga arbetare för bagateller. Jag blir uppriktigt sagt förbannad på detta överförmynderi.
Citera
2022-11-04, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
"

//

Vad jag har förstått tar polisen inte folk för brott mot "knivlagen" normalt under liknande omständigheter. Här framgår nog inte allt.
Citera
2022-11-04, 16:19
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Så jävla typiskt av Sveriges usla poliskår att bötfälla vanliga arbetare för bagateller. Jag blir uppriktigt sagt förbannad på detta överförmynderi.

Ja jag tolkar det som att man överhuvudtaget inte får ha kniv eller andra typer av verktyg som går under knivlagen i bilen överhuvudtaget då att sitta i bilen tydligen räknas som "allmän plats"

(möjligen med undantag att kniven är inplastad och nyinköpt eller inlåst i bagageluckan eller liknande)

När knivlagen infördes så var det väl sannolikt inte detta som var syftet.
Citera
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:

Den bagatellen kan sluta i mord dock.
Hade den legat i bagageluckan och inte lättåtkomlig vid konflikt hade de troligen inte brytt sig.
Citera
Medlem
Palisongs avatar
Ren och skär idioti. Inte konstigt att folk tappar förtroende för det s.k rättsväsendet
Citera
2022-11-04, 16:20
Medlem
Citat:

200kr i dagsbot tyder ju inte på att personen är "vanlig arbetare"... snarare svartjobbare.
Citera
2022-11-04, 16:20
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Vad jag har förstått tar polisen inte folk för brott mot "knivlagen" normalt under liknande omständigheter. Här framgår nog inte allt.
Precis min tanke med.
Citera
2022-11-04, 16:23
Medlem
Citat:
200kr i dagsbot tyder ju inte på att personen är "vanlig arbetare"... snarare svartjobbare.

Känner du personen? Han kanske har ett företag med 10 anställda och därför har en bra lön. Tycker fortfarande det är löjligt.
Citera
2022-11-04, 16:29
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Den bagatellen kan sluta i mord dock.
Hade den legat i bagageluckan och inte lättåtkomlig vid konflikt hade de troligen inte brytt sig.

Kan en mattkniv i en bil sluta i mord?

Är det inte troligare att själva bilen slutar i mord?

Borde inte bilen ha beslagtagits istället?
Citera
2022-11-04, 16:30
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
10.000 kr är ändå inte småpengar... särskilt för en skitsak som detta
Citera
2022-11-04, 16:32
Medlem
Urlöjligt att bli bötad pga en mattkniv som denne har i bilen och använder i yrket. Lite förvånad är jag faktiskt över hur löjligt det är. Är själv väldigt noga med att ha morakniv o annan verktyg i ryggsäcken så fort jag kliver av passet eller färdas mellan jobb. Jag ser många i kollektivtrafiken på morgonen som har morakniven hängandes på arbetsbyxan, bara dumma risker eller så känner de kanske inte till att det är olagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in